Onko muilla tälläistä, että hoidatte sukulaisen lasta, ja saatte haukut!?
Hoidettu usean vuoden loma-aikoina sukulaislasta, joka alkaa olla murrosiässä. Kivaa aktiivista tekemistä normaalin perheen kanssa/ mukana. Nyt on kaksi kertaa tullut viestillä lapsen visiitin jälkeen meille haukut, miten perseestä me olemme ja lapsi satuillut sitä ja tätä vierailunsa jälkeen että mitä ”epäkohtia” oli. Aivan uskomattomalta tuntuu, pahalta siis. Olemme syöttäneet, juottaneet, leikittäneet täysin yksipuolisesti tätä lasta monen vuoden ajan. Keksineet ulkoilua ja fiksua yhteistä tekemistä.
Tuon ikäinen puhuu/ puhui myös vanhemmistaan seuraavasti:
- Ei halua heitä kanssaan mihinkään
- Ei halua heidän kanssa lomaansa viettää
- Vanhemmat huutaa hänelle
yms ja me ajateltiin vanhempien haukkumisen sijasta, että tuo on normaalia teinin/ uhmaikäisen juttua
Mies sanoi mielensä pahoittaneena että ikinä ei enää tätä lasta oteta meille vierailulle.
Aivan hirveä fiilis kaikilla.
Voiko olla kyse jostain että
- vanhemmalla mielenterveysongelmia?
- vanhemmalla itsellään on huono omatunto kun ei ole itse järjestänyt lomatekemistä oman jälkikasvunsa kanssa?
- vanhemmalla huono omatunto tai riittämättömyys siitä ettei huomioi omia saati muidenkaan lapsia…?
Onko muut kohdanneet mitään vastaavaa sukulaisten taholta.
Kommentit (71)
En tietenkään ottais enää hoitoon ilman että on selvitetty juurta jaksain kaikkien osapuolten kanssa, mitä oikein tapahtui.
Minkälaisia nää "epäkohdat" oli, mistä saitte haukut?
En usko koko aloitusta.
Kuka teini-ikäinen olisi muka hoidossa missään?
Ja vielä usein.
Ei teinit lähde kellekään hoitoon kuin joku päiväkoti lapsonen.
Täyttä huu haata koko juttu!
No ap, kun sanot että sukulaisen lasta.
Niin totthan itse tiedät onko sukulaisellasi mielenterveysongelmia tai persoonallisuus häiriöitä.
Mitäs niitä täältä kyselet, mistä me sen voisimme tietää.
Tosi lapsellinen aloitus, vaikuttaa pelkältä trollaamiselta aamutuimaan.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään ottais enää hoitoon ilman että on selvitetty juurta jaksain kaikkien osapuolten kanssa, mitä oikein tapahtui.
Minkälaisia nää "epäkohdat" oli, mistä saitte haukut?
Varmaan on Ap aika poikki, että on emännöinyt tälläistä perhettä ja ihmistä, ja ollut heidän ystävänsä, ja nyt sitten kodin siivoamisen Lisäksi vielä selvittelyt tälläisten ihmisten kanssa, jotka osaavat…haukkua. Tälläiset jotka haukkuvat aikuisia heidän lapsestaan välittäviä ihmisiä, tuskin osaavat tai ovat kiinnostuneita mitään selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
No ap, kun sanot että sukulaisen lasta.
Niin totthan itse tiedät onko sukulaisellasi mielenterveysongelmia tai persoonallisuus häiriöitä.
Mitäs niitä täältä kyselet, mistä me sen voisimme tietää.
Tosi lapsellinen aloitus, vaikuttaa pelkältä trollaamiselta aamutuimaan.
Tosi lapsellinen on vain sinun vuodatus🙄
Selvää provoiluahan tuo onkin.
Se sama naine taas asialla, tekee provon, asettaa loppuun kysymyksen että saa varmasti kommentteja aloitukseensa, kun haluavat neuvoa ja esittää mielipiteensä.
Ja päälle päätteeksi osallistuu itse aktiivisesti kommentointiin.
Eikö sulla ap ole tosiaankaan mitään muuta elämän sisältöä kuin tämä palsta?
Etkö harrasta mitään? Etkö käy koskaan missään?
Vierailija kirjoitti:
Selvää provoiluahan tuo onkin.
Se sama naine taas asialla, tekee provon, asettaa loppuun kysymyksen että saa varmasti kommentteja aloitukseensa, kun haluavat neuvoa ja esittää mielipiteensä.
Ja päälle päätteeksi osallistuu itse aktiivisesti kommentointiin.
Eikö sulla ap ole tosiaankaan mitään muuta elämän sisältöä kuin tämä palsta?
Etkö harrasta mitään? Etkö käy koskaan missään?
Voi kun olisikin provo!!
Kaikki toivoo että tämmöinen käytös, ja sinunkaltaisesi epäasialliset provoilukommentit olisivat vain provoja.
Valitettavasti kuitenkin monilla suomalaisilla on persoonallisuuden häiriöitä, vaikka mitä ongelmia, ja näistä vanhempien sekoiluista kärsivät vain lapset.
Kuulostaa tutulta. Hoidimme useaa lasta viikon ajan, ja ainakin itse koin, että palkkana oli haukut - tai ei ainakaan kiitosta. Lasten mielestä kaikki oli tylsää ja ruoka outoa, kun yritimme keksiä tekemistä ja todella hyvä ruokia. Ymmärrän nykyään lasten näkökulmasta asiaa paremmin mutta tuolloin jäi paskat fiilikset pitkäksi aikaa.
Juttelisin rauhassa nuoren kanssa. Jos nuoren vanhemmissa on yhtään katkeruutta teitä kohtaan, nuori kyllä aistii sen, ja saattaa yrittää miellyttää vanhempiaan painamalla teitä alas. Ikävä rooli nuorelle, joka haluaa että kaikilla olisi hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomionhakua siltä teiniltä ja ehkä yrittää syyllistää vanhempiaan jos he eivät anna omaa aikaansa riittävästi.
Samaa mieltä ollaan,👍
Ap
Ps. Silti mikään ei selitä, hyvitä vanhempien jo suorittamaa haukkumista.
Onko kyse siitä, että te olette ensin ottaneet esille ongelmina teinin esittämät epäkohdat vanhemmistaan? Teinit hän tekevät niin, eikä se saa ins ole edes ihan totta, vaan aika suppeaa näkökulmaa. Tästä närkästyneinä teinin vanhemmat tuovat esiin teistä esitetyt yhtäläiset epäkohdat, ihan teille näpäytyksenä?
Taidatte olla niin tuttuja Teinilä, että uskaltaa kyseenalaistaa ja arvostella kuten vanhempiaan. Se on teinille tavallista käytöstä ja jopa tarpeen itsenäistymiselle.
Ap nimenomaan sanoi, että suodatti teinin haukuttua omia vanhempiaan. Arvelisin lapsen haukkuneen kotonaan sitten tämän lomapaikan omille vanhemmilleen, jotka sinisilmäisesti tai omaa syyllisyyden tuntoaan uskoivat sadut ja haukkuivat ap:n. Ihmiset on tosi kiittämättömiä, eikä usein suinkaan arvosta saamaansa apua vaan ottavat sen itsestäänselvyytenä ja marisevat päälle. On ihan oikein, että kyläilyt loppui tähän. Vanhemmat hoitakoon omat lapsensa.
En ottaisi vierasta lasta enää hoitoon, jos siitä tulee haukut.
Teinit voivat olla huonostikäyttäytyviä, esim oma teinini väittää aina minulle ja muille, että huudan hänelle. Oikeasti en huuda koskaan, hän kokee huutamiseksi, jos kysyn ystävällisellä äänellä, että haluaisitko ruokaa.
Sen teidän hoidossanne olleen teinin vanhempien pitäisi kuitenkin tuntea lapsensa, jos on kyse tuollaisesta. Pidän outona, että he ovat teitä haukkuneet. En viitsisi enää panna tikkua ristiin heidän puolestaan.
Samaa tapahtuu koulussa koko ajan. Opettajat tekevät parhaansa ja huolehtivat kymmenistä muksuista. Lapset menevät kotiin ja itkevät väsyneenä milloin mistäkin asiasta. Vanhemmat hyökkäävät opettajan päälle ja haukkuvat hänet kullanmurun huonosta kohtelusta, vaikka itse eivät ole auttaneet lapsia kotitehtävien tekemisessä, ruokkineet kunnolla ym. Sitten ihmetellään, kun opettajat haluavat vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa tapahtuu koulussa koko ajan. Opettajat tekevät parhaansa ja huolehtivat kymmenistä muksuista. Lapset menevät kotiin ja itkevät väsyneenä milloin mistäkin asiasta. Vanhemmat hyökkäävät opettajan päälle ja haukkuvat hänet kullanmurun huonosta kohtelusta, vaikka itse eivät ole auttaneet lapsia kotitehtävien tekemisessä, ruokkineet kunnolla ym. Sitten ihmetellään, kun opettajat haluavat vaihtaa alaa.
Tiedän myös lapsen, joka tippui heti kärryiltä matikasta. Mummonsa auttoi mm hakemalla ja viemällä koulusta, tekemällä ainoana aikuisena kotitehtäviä ja yrittämällä opettaa lasta. Lapsi joka oli jo ihan pihalla näistä, eikä tietenkään läksyt kiinnostaneet kun vanhemmat eivät niitä olleet koskaan opettaneet tekemään, eivät valvoneet, eivät auttaneet. Lapsi haukkui sitten mummonsa vanhemmille, ja vanhemmat, molemmat sekä isä ja äiti haukkuivat tämän ainoan fiksun, oikeassa olleen mummon. Noloa, noloa, aivan helvetin noloa!
Valitettavasti. Tapasin matkustaa maan toiselta puolelta lomillani ja viikonloppuisin auttamaan sisaruksen perhettä, kun vanhemmat olivat kovin uupuneita pienen lapsen kanssa. Hoidin ja leikitin lasta, jotta vanhemmat saattoivat puuhailla välillä omiaan ja käydä ulkonakin. Autoin ihan kaikessa, missä vaan apua tarvitsivat - tein ruokaa, pesin pyykkiä, ostin ruokaa kaappiin, luin lapselle, vaihdoin vaipat...
Kritiikkiä sain milloin mistäkin. Lapsella oli väärät sukat jalassa, olisi pitänyt olla ne toiset. Lapsella olisi pitänyt olla toinen aurinkohattu, ei tämä. Astioita oli aina valtava kasa, joten minä pesin osan koneessa, osan käsin, ja laitoin sitten parhaan kykyni mukaan paikoilleen, mutta kiitoksen sijaan olin aina laittanut jonkun kannen väärään laatikkoon. Kaupasta toin väärää leipää. Jne.
Ilmoittaisin näin vaikka tekstarilla:
Kiitos ilmoituksestanne. Meille ei ole kenenkään pakko tulla - eikä kannatakaan, jos ei kerran viihdy. Jos X (teinin nimi) jossain vaiheessa muuttaa mieltään ja haluaakin tulla käymään vaikka olemmekin perseestä, niin hän on tervetullut. Hän osannee ottaa meihin itse yhteyttä. Hyvää jatkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihana asia on, että olette olleet lapsen kanssa. Lapsi varmasti viihtynyt. Ehkä teinillä on huono omatunto, että viihtyy teillä niin yrittää miellyttää omia vanhempiaan. En tiedä.
Itse kysyisin lapselta suoraan, että haluaako tulla ja viihtyykö, jos kyllä niin ottaisin kyllä jatkossakin kylään. On kiva asia, että lapsella on välittäviä aikuisia ympärillä.Kaikki olemme viihtyneet ja olemme aina tehneet parhaamme hänen eteensä/ kanssaan.
Eihän kukaan uskalla ottaa tälläistä jo isoa lasta, joka on haukkunut kivan olonsa meidän kanssa. Ei voi yhtään luottaa mitä puhuu. Vanhemmat aivan sokeasti uskovat teininsä höpinät.
Keskitymme jatkossa sukulaisiin/ ystäviin jotka eivät hauku, ja annamme vaikka hyväntekeväisyyteen.
Ap
No, hengittäkääpä hetki. Mies varsinkin. Tuliko se palaute siis lapsen vanhemmalta? Miltä lapsi vaikutti, kun oli teidän kanssa? Tykkäsikö?
Kuulostaa siltä, että siellä on jotain muuta menossa ja se puretaan teihin. Jatkakaa entiseen malliin, pyytäkää mukaan. Lapsi/teini tulee, jos itse haluaa. Kertokaa kuitenkin, että on tervetullut.
Näiden vähäisten tietojen perusteella sanoisin, että toiminnallenne on iso tarve. Arvostus tulee sitten, kun lapsi kasvaa vanhemmaksi. Tuo lapsen omien vanhempien rooli on tekstin perusteella sekava? Mitä ongelmia siellä on?
Teininkin olisi hyvä kyllä nyt huomata, mitä tuollaisesta voi seurata.
Jos hän pelaa tuolla tavalla kahteen pussiin ystävyyssuhteissaankin, huomaa pian olevansa melko yksinäinen.
Aikoinaan omakin kaveri teki sen virheen, ja samoin teki tyttäreni pitkäaikainen ystävä. Haukkui toista toiselle, ja päin vastoin. Ei ilmeisesti ymmärrys riittänyt siihen, että ne haukutut osaavat puhua myös keskenään. Tyttäreni kaverin tapauksessa tämä johti siihen, että nämä haukutut ystävystyivätkin keskenään (ja ovat ystäviä vielä aikuisinakin), haukkujalle jäi luu käteen.
Teinit eivät ole erityisen anteeksiantavia, jos heitä ystävyssuhteissa petetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihana asia on, että olette olleet lapsen kanssa. Lapsi varmasti viihtynyt. Ehkä teinillä on huono omatunto, että viihtyy teillä niin yrittää miellyttää omia vanhempiaan. En tiedä.
Itse kysyisin lapselta suoraan, että haluaako tulla ja viihtyykö, jos kyllä niin ottaisin kyllä jatkossakin kylään. On kiva asia, että lapsella on välittäviä aikuisia ympärillä.Kaikki olemme viihtyneet ja olemme aina tehneet parhaamme hänen eteensä/ kanssaan.
Eihän kukaan uskalla ottaa tälläistä jo isoa lasta, joka on haukkunut kivan olonsa meidän kanssa. Ei voi yhtään luottaa mitä puhuu. Vanhemmat aivan sokeasti uskovat teininsä höpinät.
Keskitymme jatkossa sukulaisiin/ ystäviin jotka eivät hauku, ja annamme vaikka hyväntekeväisyyteen.
Ap
No, hengittäkääpä hetki. Mies varsinkin. Tuliko se palaute siis lapsen vanhemmalta? Miltä lapsi vaikutti, kun oli teidän kanssa? Tykkäsikö?
Kuulostaa siltä, että siellä on jotain muuta menossa ja se puretaan teihin. Jatkakaa entiseen malliin, pyytäkää mukaan. Lapsi/teini tulee, jos itse haluaa. Kertokaa kuitenkin, että on tervetullut.
Näiden vähäisten tietojen perusteella sanoisin, että toiminnallenne on iso tarve. Arvostus tulee sitten, kun lapsi kasvaa vanhemmaksi. Tuo lapsen omien vanhempien rooli on tekstin perusteella sekava? Mitä ongelmia siellä on?
Samaa mieltä että toiminnalle on iso iso tarve! Hyvä Ap.
Mutta, kiitosta ei tälläisiltä tule koskaan. Lapsi kasvaa kieroon. Anna kun arvaan että hänellä ei ole mitään kunnon harrastuksia, eikä kunnon ystäviä.
Ei tässä mistään vanhempien mielenterveysongelmasta tarvitse olla kysymys, kyllä teinit osaavat sotkea asioita ihan itsekin. Onko se jollekin uutinen, että teinit tekee typeryyksiä?
Joka tapauksessa ottaisin vähän etäisyyttä ja antaisin asian olla. Jos ei kelpaa, niin ei kelpaa. Lapsi on heidän, hoitakoot asian kuten parhaaksi näkevät. Itse keskittyisin omaan perheeseen ja jos energiaa riittää muillekin, niin ehkäpä sitten siihen hyväntekeväisyyteen.
Onko kyse siitä, että te olette ensin ottaneet esille ongelmina teinin esittämät epäkohdat vanhemmistaan? Teinit hän tekevät niin, eikä se saa ins ole edes ihan totta, vaan aika suppeaa näkökulmaa. Tästä närkästyneinä teinin vanhemmat tuovat esiin teistä esitetyt yhtäläiset epäkohdat, ihan teille näpäytyksenä?
Taidatte olla niin tuttuja Teinilä, että uskaltaa kyseenalaistaa ja arvostella kuten vanhempiaan. Se on teinille tavallista käytöstä ja jopa tarpeen itsenäistymiselle.