3/4 kansasta haluaa pakkoruotsin pois -> hallituksen johtopäätös:
Aikaistetaan pakkoruotsi alkamaan jo ala-asteella!
Demokratia?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 05:57"]
Ei voi mitään, mutta pidän "pakkoruotsin vastustajia" yläasteelle jämähtäneinä elämäm koululaisina "jokka ei oo koskaa tarvinnu ruotsia MIHINKÄÄ!" Ne samat ihmiset jotka on sanoivat että "ruotsi on homoille!!! Ruotsalaiset on homoja!"
[/quote]
Oletko vähän tyhmä? 3/4 kansasta vastustaa pakkoruotsia. Onko 3/4 Suomen kansasta yläasteelle jämähtäneitä elämän koululaisia, jotka pitää ruotsalaisia homoina?
Joku ehdottaa ruotsin tilalle muiden kielten valinnaisuutta.
ei niitä eri kielten taitajia etenkään kielten opettajia ...äihan heittämällä eri puolille maata palkata.
kieliä on niin paljon,..mistä pistettäisiin valitsemaan? Muodostumisiko tarpeeksi isoja ryhmiä, että voisi niitä pitää? On se iso kulu .
mä vieläkin intät, että kielen opsikelu tekee aivoille hyvää ja se yleissivistää.
mistä kielestä laitettaisiin valitsemaan, jos ruotsia ei olisi?
se on niin iso asia järjestellä. ... Monta tuhatta oppilasta ja koulua ja ryhmää ja opettajat. Resurssit.
se mitä mä tekisin... Laittaisin pakolliseksi vähemmän ruotsia. Kaikille kielten opiskelu ei ole ilo. Hyvä olisi osata jonkun verran.
ehkä se, että aloittaisi aiemmin ja lopettaisi aiemmin ruotsin opiskelun, voisi olla ihan hyvä. Aloittaisi viitosella ja lopettaisi vaikka seiskan jälkeen. Sitten olisi hyvä pohja oppia vaikka saksaa. Ja vielä ehtisi peruskoulussa ottaa vaikka kasilla ja ysillö jonkin muun kielen...jonka koulu pystyisi kenties tarjoamaan...venäjä, ranska?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 07:27"]
Joku ehdottaa ruotsin tilalle muiden kielten valinnaisuutta.
ei niitä eri kielten taitajia etenkään kielten opettajia ...äihan heittämällä eri puolille maata palkata.
kieliä on niin paljon,..mistä pistettäisiin valitsemaan? Muodostumisiko tarpeeksi isoja ryhmiä, että voisi niitä pitää? On se iso kulu .
mä vieläkin intät, että kielen opsikelu tekee aivoille hyvää ja se yleissivistää.
mistä kielestä laitettaisiin valitsemaan, jos ruotsia ei olisi?
se on niin iso asia järjestellä. ... Monta tuhatta oppilasta ja koulua ja ryhmää ja opettajat. Resurssit.
se mitä mä tekisin... Laittaisin pakolliseksi vähemmän ruotsia. Kaikille kielten opiskelu ei ole ilo. Hyvä olisi osata jonkun verran.
ehkä se, että aloittaisi aiemmin ja lopettaisi aiemmin ruotsin opiskelun, voisi olla ihan hyvä. Aloittaisi viitosella ja lopettaisi vaikka seiskan jälkeen. Sitten olisi hyvä pohja oppia vaikka saksaa. Ja vielä ehtisi peruskoulussa ottaa vaikka kasilla ja ysillö jonkin muun kielen...jonka koulu pystyisi kenties tarjoamaan...venäjä, ranska?
[/quote]
Opettele suomi ensin. Suunnitele sen jälkeen vasta muiden kielten opiskelua.
hankala lukea.... Jos ei osata
kirjoittaa sujuvaa
ehkä
omaa kieltä. Tältä se siis näyttää minulle... on hankala. ... äihan ole kiva lukea?
Mä vieläkin intät... että oma kieli mansikka, muu kieli... Ymmärrätkö?
Käytännösshän tuo ruotsin pakollisuuden poisto toisi vain isoihin kaupunkeihin kielivalikoimaa lisää. Pienissä kouluissa ensimmäinen kieli olisi kaikilla englanti ja toinen kieli luultavasti ruotsi, saksa tai ranska koska nämä kielet ovat jo nyt yläasteella opetuksessa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 07:36"]
Käytännösshän tuo ruotsin pakollisuuden poisto toisi vain isoihin kaupunkeihin kielivalikoimaa lisää. Pienissä kouluissa ensimmäinen kieli olisi kaikilla englanti ja toinen kieli luultavasti ruotsi, saksa tai ranska koska nämä kielet ovat jo nyt yläasteella opetuksessa.
[/quote]
Toisi se pikkukaupunkeihinkin siten, että nyt oppilaiden on pakko opiskella ruotsia ja erittäin todennäköisesti he opiskelevat sitten myös englantia. Vaatii suurta motivaatiota opetella kolmea kieltä tai sitten jää yhteiskunnassa hiukan paitsioon, jos ei englantia osaa. Jos pakkoruotsi poistuu, aukeavat mahdollisuudet monipuolisemmalle kielitaidolle. Toki jotkut opiskelevat edelleen ruotsia, mutta toiset sitten sitä saksaa tai ranskaa. Kielitaito monipuolistuu ja tästä hyötyvät kaikki. Motivaatio on myös korkeampi, kun kielen saa itse päättää.
Mitäs ne ruotsinopet sitten tekis,jos ne vaan "laitetaan pihalle"?T.ruotsinope
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 08:26"]
[/quote]
Saavat helposti uuden ty;n jostain kun mainostetaanhan ruotsin osaamista todellisena valttina ty;markkinoilla >P
[/quote]
Mitä ne taksikuskit sitten tekee, jos se über tulee tänne?
Eli suomeksi: Miksi tämä on minun ongelmani? Ruotsinopet uudelleenkouluttautuu tai löytää uusia töitä. Niin kuin kaikki maailman ihmiset siinä vaiheessa, kun heidän toimenkuvansa jää pois. Eihän meillä 5 miljoonaa ihmistä tarvitse osata ruotsia sillä perusteella, että muutama ope jää sitten työttömäksi.
[/quote]
Ruotsihan on se kuuluisa portti muihin kieliin, sehän vain yksi hujaus kun ruotsinope oppii uuden kielen! Ja kuinka moni ruotsin opettaja on opiskellut ainoastaan ruotsia yliopistossa? Eikö siellä sivuaineena lueta usein jotain toista kieltä?
[/quote]
Voi hitto mikä kommentti! Olen sihteeri ja vastustan tietotekniikkaa. Se vie mun työt! Sama logiikka.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 00:11"]Äänestä PS, poistetaan pakkoruotsi ja mamutus.
[/quote]
Yäk!