Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syötkö kinkun lämpimänä vai kylmänä?

Vierailija
22.12.2014 |

Asuin lapsena Kainuussa ja meillä lämmitettiin kinkkuviipaleet ateriaa varten. Muutimme ylä-asteella Etelä-Suomeen ja koulun joulujuhlassa kinkku oli kylmää. Ihmettelin sitä ja kuulin sen olevan normaalia oppilaitten kotona.
Mitenkä teillä muilla?
Syödäänkö pohjoisessa kinkku lämpimänä ja etelässä kylmänä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku on parasta kylmänä limpun päällä, runsaalla dijonin sinapilla päällystettynä.

Vierailija
2/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekäettä, molemmat käy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmänä ehdottamasti.

Vierailija
4/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmänä!

Vierailija
5/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kinkku on valmis, pitää siitä yhdet siivut lämpöisenä saada ruisleivän päälle sinapin kanssa, mutta sitten virallisesti ruokaillessa, kylmänä kiitos :)

Mun suku on toinen puoli pohjoisesta ja toinen etelästä.

Vierailija
6/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmänä, mutta minä nyt pidän vastaavista ruuista muutenkin enemmän kylmänä esim. leivän päällä enkä niinkään perunoiden kaverina. Muistelisin, että kotona meillä muut söi kinkun lämpimänä, tämä siis pohjoisessa.

Vierailija
7/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimänä. Jouluillallista varten kinkku kuorrutetaan ja paistetaan kuorrutteet uunissa.

Leivän päälle sopii kyllä kylmä kinkku, mutta aina jos on perunaa, laatikoita jne, niin toki lämpimänä syödään. Kylmä olisi ällöä "oikeana" ruokana.

Vierailija
8/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kinkku ja kalkkuna kylminä,laatikot kuumina sekä kinkun kastike. kanta-hämeestä ollaan.

Vierailija
9/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan millään voi käsittää tuota miten niin moni syö kinkun kylmänä. Hyi oksennus! Ei se kinkun uuniin laittaiminen tai illallisen ennakoiminen niin kallista tai hankalaa voi olla!

Vierailija
10/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruualla laatikoiden ym. kanssa lämpimänä, leivän päällä illalla kylmänä.

Vierailija
11/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee kinkku uunista lämpimänä pöytään ja jämät saa syödä kylmänä tai lämmitettynä, ei niin väliä. Koirille lentää läskit ainakin minun lautaseltani. Etelä-Suomi

Vierailija
12/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 18:19"]En vaan millään voi käsittää tuota miten niin moni syö kinkun kylmänä. Hyi oksennus! Ei se kinkun uuniin laittaiminen tai illallisen ennakoiminen niin kallista tai hankalaa voi olla!
[/quote] Kyse ei ole hankaluudesta, vaan tavasta syödä jokin ruokalaji. Suomen sisäänkin mahtuu katsos eri kulttuureja tapoineen. On niin pitkä maa. Ethän sano vaikka Japanilaiselle, että ei sen raa'an sushin paistaminen niin vaikeaa ole.

Vierailija
13/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään lämpimänä ja kuorrutettuna. En ole koskaan tajunnut kylmän kinkun syömistä muuta kuin leivän päällä.

Vierailija
14/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes tiennyt, että joku syö kinkkua lämmitettynä:o

Vierailija
15/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt, että joku syö kinkun kylmänä! Eihän pihviäkään syödä kylmänä :P

Vierailija
16/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan uunista lämpimänä, muuten aina kylmänä. 

Mutta millä sinapilla vedätte?

Vierailija
17/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmänä...lämmin kinkku on mielestäni tosi pahaa!

Vierailija
18/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmänä ja itse tehdyn konjakkisinapin ja kirsikkakastikkeen kanssa nam!

Vierailija
19/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkun "kuuluu" olla kylmä tarjottassa, kosa kylmänä se pysyy koossa (ja säilyy seurasvaankin päivään). Jos haette mistä tahiansa tekstikorpukseta niin kinkku tarjotaan länsimaissa aina kylmänä.

minä olen kuitenknitse niin outo, että en dyö kinkkua eää ruokapöydässävaan vain vähän siinä kun se ottaan uunista ennen kuin se kuorutetaan. Siis kuumana. Ja vain hajovan ylikypsänä.

Vierailija
20/42 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin Kainuusta ja kyllä meillä oli kylmää kinkkua. Nykyään  asun Helsingissä ja kylmänä on syöty.

Tosin tänä vuonna taitaa tulla poikkeus. Aattona syömme sisäfilettä ja kinkkua vasta joulupäivänä. Ajateltiin panna jouluaamuna uuniin ja sitten uunista suoraan pöytään.