Milloin sinun mielestäsi koti on siivottu? Siis mitä perussiivous mielestäsi sisältää?
Meillä on mieheni kanssa ihan eri käsitys tästä asiasta. Minun mielestäni perussiivoukseen kuuluu: tavarat paikoilleen, jos niitä on jäänyt lojumaan, pahvit ja paperit keräykseen, pölyjen pyyhintä, lattioiden imurointi ja pesu joko höyrypesimellä tai nihkeäpyyhintänä. Lisäksi minusta perussiivoukseen kuuluu vessassa kalusteiden pesu, myös pöntön pesu ja lavuaarit kunnolla puhtaaksi, lattian pesu sekä puhtaat käsipyyhkeet. Itse pyyhin myös ovenkahvat ja valokatkaisimet desinfioivalla aineella. Kylpyhuonetta meillä ei siivota samalla siivouskerralla, mutta jos minä siivoan, siihen sisältyy kaakeleiden pesu kunnon pesuaineella ja tarvittaessa harjallakin hangaten, likakaivon puhdistus niin että kansi otetaan irti ja lisäksi saunan lasiovi pitää puhdistaa. Minusta kylppärin pesu ei ole pelkkä vedellä huuhtaisu.
Mitä sinun perussiivoukseesi kuuluu?
Kommentit (227)
Inhoan siivoamista. Minulla ei ole erikseen tiettyä siivouspäivää. Mielestäni helpompaa on olla sotkematta. Jos teen jotain, mistä syntyy sotkua, siivoan saman tien jälkeni. Vessan saatan siivota vaikka jonain aamuna, kun herään sattumalta liian aikaisin, ja osuu silmään, että vessa näyttää likaiselta. Samoin eteisen järjestelen kun siihen on tarvetta. Keittiön lattian puhdistuksen aika on, kun jotain sotkevaa kaatuu lattialle, ja moppaaminen on välttämätöntä. Samalla käytän maton ulkona. Kaikkea ei tarvitse tehdä yhteen menoon, eikä samana päivänä, joten kaipa minun siivoamiseni on sitten sitä ylläpitosiivousta. Ikkunat pesen pari kertaa vuodessa ja sisäkaton pyyhin ehkä kerran vuodessa. Saunaa pesen silloin sun tällöin, esim. kun on aika pestä isoja mattoja, joita en muualla mahdu pesemään kuin saunan pesuhuoneessa. Samalla aloittamisen vaivalla tulee pestyä se saunakin. Vaatekaappeja järjestän tosi harvoin, lähinnä niin, että laitan kesävaatteet esille keväällä ja syksyllä taas talviváatteet. Vaatekaappien siivous on mielestäni turhimpia siivoustöitä, eihän sinne kukaan edes näe. Kunhan nyt itse löydän haluamani vaatteet helposti, se riittää.
Siivoamme 1-2 viikon välein mutta eri päivinä:
- imurointi
- pölyjen poisto mm. tasoilta, pöytien pyyhintä
- WC-istuinten ja käsienpesualueiden pesu
- keittiön puhdistus
Tavaroita laitetaan paikoilleen päivittäin. Pyyhkeet ja lakanat vaihdetaan myös 1-2 viikon välein tilanteen mukaan, käsipyyhkeet n. 2 kertaa viikossa. Roskat ja kierrätettävät viedään tarpeen mukaan, yleensä 2 kertaa viikossa. Lattiakaivon puhdistus 2-3 viikon välein. Jääkaapin n. kerran kuukaudessa.
Ikkunoiden ja lattioiden pesu pari kertaa vuodessa (lattioiden tahrat tietenkin poistetaan heti kun niitä tulee, ikkunat ulkopuolelta pesee joku firma useita kertoja vuodessa) ja matot sekä sohva omalla pesulaitteella kerran vuodessa. Suihkutilan ja ammeen pesu n. joka toinen kuukausi. Liesituulettimen, pesukoneen ja tiskikoneen puhdistus n. 3-5 kertaa vuodessa. Kaappien järjestely n. kerran vuodessa (vaihtelee kaapeittain). Parvekkeen siivous keväisin.
Ihmettelen myös miten lattiat tarvitsisivat pesua jatkuvasti. Pesemme harvoin ja pesuvesi hädin tuskin on likaista. Ehkä asiaan vaikuttaa jos ei ole lapsia ja tilaa on paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seinäkaakelia joka kerta kauttaaltaan tarvitse pestä. Ja lasipinnat saa pysymään kohtuuhyvinä lastalla joka suihkun jälkeen pyyhkien ne. Muutaman kerran vuodessa sitten seinätkin ja sauna jne. Muutoin ihan normisiivousta ap tekee.
Tuskinpa ap kaikkia kylppärin seiniä lattiasta kattoon pesee.
Mutta suihkunurkkauksessa/ammeen vieressä kaakelit on kyllä todella syytä pestä viikottain. Niille roiskuu iholta pestessä likaista, rasvaa ja hilsettä sisältävää vettä ja mitä useampi perheenjäsen käy kerran tai pari päivässä suihkussa, sitä varmemmin seinään tulee tatinaa. Sen jopa huomaa, kun kädellä sivelee.Eli aivan samalla lailla kuin pesette käsienpesualtaan tai ammeen viikottain, suihkutilan seinätkin pitää, ei ne pelkällä huuhtelulla pysy puhtaana.
Laattojen saumaukset kannattaa pestä samalla tai vähintäänkin pari krt kuussa, jottei niihin keräänny shittiä.
Näin se on, mutta yllättävän moni itseään siistinä pitävä porsastelee vessan ja kylppärin siivouksen kanssa, vaikka siellä lentää ulostebakteereja ja pestään pers.ttä.
Olen asunnonvälittäjänä nähnyt kellanruskeiksi kuorruttuneita suihkuseiniä niin paljon ettette usko. Luuleeko joku oikeasti, että ne seinät pysyy puhtaana suihkulla suihkauttamalla? Tai edes jollain suihkutettavalla kylppärisprayllä? No ei pysy. Pesuainetta mikrokuituliinaan, pesusieneen tai -harjaan ja hommiin siitä!Ulostebakteerithan ovat niitä ihmisen hyödyllisiä bakteereita, joita arvioidaan olevan jokaisessa ihmisessä 200 grammasta 1,5 kilogrammaan. Ja eikös sellainenkin testi ole tehty että se vessanpöntön rengas on kodin puhtaimpia paikkoja haitallisten bakteerien lymyillessä vallan muualla.
Suoliston bakteerit ovat hyödyllisiä suolistossa, mutta eivät esim. suussa, vaginassa, silmässä tai haavassa.
Muutettiin vasta isompaan asuntoon ja on muuten ihanan helppo siivota, kun ei ole joka paikka täynnä tavaraa! Aiemmin oli ikuinen v*tutus siitä, kun aina oli joku tavara tiellä ja saadakseen mahtumaan paikoilleen piti siirtää kolme muuta tavaraa pois. Ja toisaalta, vaikka olisi joku lasten leikki vähän levällään niin ei se häiritse ollenkaan niin paljon kun muualla on tyhjää ja siistiä tilaa. Tyhjiä kaappeja on, eli jos joku tavara hakee paikkaansa niin senkus laittaa vaan jollekin hyllylle. Hiekkaa ja kuraakin tulee sisään paljon vähemmän, kun on kunnon eteinen/tuulikaappi jossa mahtuu riisumaan kengät, hiekat ei kulkeudu minnekään. Viikottain meillä imuroidaan, siivotaan keittiö kunnolla (siis tasot ja tarvittaessa tuolit ja ovet, ei kaikkia kaappeja), pestään vessat ja vaihdetaan pyyhkeet. Lakanoiden vaihto, lattioiden pesu ja pölyjen pyyhintä sitten vähän harvemmin. En välttämättä pidä yhtä siivouspäivää, vaan teen näitä juttuja pitkin viikkoa. Nyt teen perjantait etätöitä niin silloin usein jo järjestelen paikkoja ja pesen esim pyykkiä, ruokatunnilla ja parilla pikku jaloittelutaolla, ei jää sitten viikonlopulle niin paljon hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija465 kirjoitti:
Tää on hyvä ketju! Mä haluisin kuulla mielipiteen siitä millasta mulla oli avioliitossa (eronnut), kun olin naimisiin mennessä täysin varustautumaton siihen miten mies siivosi. Itse olin sitä ennen normaalisti huolehtinut siivouksesta, en jättänyt lojumaan mitään, sellaista aina siistiä normimeininkiä. Sitten tuli avioliitto ja lapset, joista toinen koliikkinen, allergiavaivainen, nukkumishäiriöinen, ADHD-kriteerit täyttävä, ja toinen muuten vaan vilkas vilpertti. Aika meni perässä juostessa, enkä ehtinyt mitään muuta. Niin kertyi pyykkipinoja, vaatteita siellä täällä. leluja kans. Niin mies teki näin: otti jätesäkin, laittoi sinne tuolilta ja muualta vaatteet , myös lelut lattioilta, mitä tahansa. Sitten vei sen lastenhuoneeseen keskelle lattiaa, ja jätti siihen, eikä lapset (siihen aikaan ikä n. 1-4) mahtuneet olemaan. Ei siis halunnut laittaa mitään paikoilleen, ja riideltäessä tunnusti ettei tiedä mihin mikäkin kuuluu laittaa, tai ei tiennyt missä lasten vaatteita säilytetään. Eikä halunnut opetella. Meni tietokoneelle ja oli tyytyväinen itseensä. Myöhempinä vuosina mm. heitti jätesäkkiin lasten juuri saamat koulutodistukset (taas jotain paskaa täällä lipaston päällä), mitä vaan mikä eteen tuli. Silloin vei jo jätesäkin vaan roskiin. En uskaltanut lähteä mummolaan viikoksi, kun tiesin että sillä välin taas jätesäkit tulee esiin ja kotiin tullessa vatsanpohjaa vääntää että mitä taas kadonnut roskiin ja ukko tyytyväisenä kattomassa telkkua että vähän siivosi. Itse siivosin miten ehdin, kun lapsia kuskasin harrastuksiin, kaiken tein muun ja siivosin kyllä silti aina jotenkin. Yritin tehdä listoja mitä kuka tekee, laitoin hyllynreunoihin lappuja kenen vaatteet millä hyllyllä, jotta mieskin laittaisi paikalleen tavaroita eikä jätesäkkiin vaan ja sit mulle ja lapsille iloksi ne tai roskiin. Koin vaikeaksi kaiken sellaisten asenteiden keskellä, mutta yritin. Lopulta en jaksanut ja erosin. Oli kaikkea muutakin. Eron jälkeen siellä sitten oli siistiä ja minut leimattiin hulluksi ja siivottomaksi (sattui!!), mutta lapsethan oli silloin jo yläasteikäisiä, niin ei se sitten enää mikään kumma asia ollut ettei ollut sotkua. Ruuhkavuodet oli ohi. Saisko kommentteja? Kun oli olo että oon hourulassa, mutten osannut puhua asiasta. Mies osoittautui narsistiksi. Olis vaan parantavaa kuulla etten ollut se hullu kun mun mielestä se ei ollut ihan normaalia.
Meillä oli tuota samaa käytöstä, kun lapset oli ihan pieniä. Vähillä yöunilla mentiin. Minun voimat oli niin vähissä, että jaksoin laittaa ruuan päivittäin ja imuroida kerran viikossa, mutta en mitään muuta.
Avoimessa päiväkodissa käytiin lasten kanssa, että voidaan olla poissa kotoa ja lähes joka päivä ulkoiltiin leikkipuistossa.
Meillä kerääntyi tavaraa pöydille ja tiskipöydälle. Naulakon päällys oli täynnä lehtiä, mainoksia ja pahveja, kun en jaksanut lähteä niitä viemään. Mies kävi töissä ja silloin tällöin kilahti, kun meillä oli niin sotkuista. Hän teki myös tuota, että jos oli leluja lattialla, hän konttasi keräämässä ne muovipussiin ja tunki pussin milloin minnekin, esim. vaatekaappiin, isomman lapsen sänkyyn, keskelle ruokapöytää. Minä sanoin, että tuosta ei ole mitään hyötyä, miksi teet noin. Kerran lähti paistinpannut roskikseen. Olin jättänyt 2 pannua pesemättöminä liedelle. Sen sijaan että mies olisi auttanut pesemällä ne, hän vei ne saman tien roskikseen. ”Ilmeisesti et tiedä, mitä näille tehdään käytön jälkeen, niin pannaan suoraan roskikseen.”
Meidän arki helpottui, kun lapset kasvoivat. Vaikka minä olin töissä, ehdin paremmin siivotakin. Mies ei ollut enää niin äreä ja kohtuuton koko ajan. Nuorempi lapsi on nyt 10. Arki sujuu ihan hyvin ja lapsetkin auttaa kotitöissä.
Lämmin kiitos kommentistasi ja toiselle joka vastasi myös. Teki terää. Kaipasin jotenkin että joku sanoo "ääneen" siitä suoraan. Ja etten ollut hullu. Kun miehen mielestä hän itsestäänselvästi oli "oikeassa", ja minä vaan huono tms. Ja kun vuosikymmeniä siinä on niin kaipaa ulkopuolista mielipidettä, mielellään tukea ja myötätuntoa, tai vaan suorat sanat. Niin kiitos.
Itselleni perussiivoukseen kuuluu pölyjen pyyhintä ja imurointi, usein myös peiliovien pyyhintä. Yleensä pidän tavarat järjestyksessä ihan päivittäisessä arjessa, joten se ei varsinaisesti ole mikään siivouspäivän aktiviteetti. Yleensä vaihdan myös vuodevaatteet perussiivouksen yhteydessä. Kylpyhuoneessa perussiivoukseen kuuluu tasojen pyyhintä, pöntön puhdistus ja lattian huuhtelu vedellä. Asun yksin aika siististi, joten perussiivoukseni on varmaan aika kevyttä verrattuna esim. lapsiperheeseen.
Siivoan keväällä ja syksyllä ja siihen kuuluu kaikkien kaappien järjestely ja kaiken tarpeettoman pois heittäminen. Muutaman kerran vuodessa pyyhin lattiat ja imuroin tarvittaessa. Pölyt pyyhin pinnoilta muutaman kerran vuodessa, tarvittaessa ja isomman siivouksen yhteydessä. Ikkunat pesen pari kertaa vuodessa, ulkoikkunat harvemmin. Keittiön siivoan aina tarvittaessa ja tiskitasot ruokailun jälkeen.
Siististi elellään, kahden ikäihmisen talous.
No, meillä on aina ke imuroitu. Su imuroitu, pyyhitty pölyjä, pesty vessat, järjestelty paikkoja ja ehkä jotain ekstraa, jos tarve vaatii kuten ikkunoiden pyyhkimistä, jääkaapin pesemistä, ovien pyyhkimistä, kausivaatteiden varastointia, kukkamullan vaihto jne. Lankamopilla lattiat pesty ainoastaan 3-5 krt vuodessa l. matot rullalle ja ulos samalla. Kulkuväyliä vedetty kostealla mikromopilla tarpeen mukaan, ehkä kerran kuukaudessa. Riittävän puhdasta. Lakanat vaihdettu kerran kuukaudessa, pyyhkeet kerran viikossa. Peitot ja tyynyt pestään n. kerran vuodessa tai tarpeen mukaan. Ikkunat, kaikki pinnat kerran vuodessa. Elämässä on muutakin kun siivoaminen. Tyttölapset eivät sotke niin paljon, eikä kissat! Mies se pahiten laittaa tavaroita hujan hajan, mutta onneksi myös osallistuu siivoamiseen. Meillä myös lapset!! Su on yleensä tiedossa jotain hyvää jälkkäriä, joka on ikään kun palkinto koko perheelle yhteisestä urakasta, siivottu yleensä tunnissa. Pyykkiä pestään kahdesti viikossa. Matot kesällä painepesurilla. Asunnon koko 140m2.
Parkettia ei saa mennä pyyhkimään kostealla joka viikko. Oikeaoppinen parketin hoito on pesu pari kolme kertaa vuodessa - valmistajalta voi tarkistaa. Kenellä lattia on tahmea koskaan? Jos jotain kaatuu lattialle, niin se pyyhitään tietysti heti välittömästi. Jos on joku syy, että lattiat on aina likaisia, parketti on aivan väärä materiaali sellaiseen kotiin.
Oma normaali viikkosiivous on imurointi, pölyjen pyyhintä, vessojen + altaiden pesu. Joskus parketit imuroinnin sijaan pyyhitään pölyliinalla.
Meillä lapsiperheessä ja koirataloudessa perussiivousta tehdään tarpeen mukaan.
- Astianpesukone ja pyykinpesukone pyörivät päivittäin ja keittiön pinnat pestään ruuanlaiton jälkeen
- pahvit, paperit, metallit, lasit ja muovit viedään kierrätyspisteeseen kerran viikossa (la)
- kukat kastellaan kerran viikossa (pe)
- wc:t pestään kerran viikossa (tai tarvittaessa)
- lakanat vaihdetaan 2 x kuukaudessa
Kukaan ei ole innokas imuroija vaan lattiat imuroidaan tarvittaessa jos näkyy pölyä tai roskaa. Parkettilattiaa ei pestä kuin joka toinen kuukausi.
Ikkunat pestään 2 x vuodessa. Syksyllä ja keväällä.
Helpommalla pääsee kun himmentää valaistusta ja on armollinen siivouksen kanssa.
Siististi eläen ei tavaroita jää lojumaan ympäriinsä. Lapsiperheissä toki eri juttu.
Viikkosiivous tapahtuu meillä lauantai-aamuisin: ukko imuroi tämän 136 neliöö, minä pyyhin lattiat, pesen kahden vessan kalusteet ja roiskeille alttiit kaakelit ja muut pinnat, sekä kahden kylppärin kolmet hanat ja sekoittajat.
Vaihdan huushollin kaikki pyyhkeet, sekä vuoteemme lakanan ja tyynyliinat. Pyyhin keittiön tasot, hanan, altaat, kaapinovet ja kodinkoneet, sekä ovenkahvat ja valokatkaisimet.
Joka toinen viikko vaihdan myös pussilakanat ja pyyhin pölyt kaikilta pinnoilta.
Kerran kuussa käyn höyrypesurin kera kaikki kaakelit läpi, myös keittiön ja eteisten kivilaatat, sekä saunan lauteet. Pesen lattiakaivot ja liotan vessaharjat kloriitissa. Jynssään suihkutilojen lattiat harjalla.
Pari kertaa vuodessa tsekkaan ja tarvittaessa imuroin ilmanvaihtohormien venttiilit, sekä ilpin suodatinpaneelit. Irrotan ja jynssään saunan lauteet ja niiden rungot. Tsekkaan myös jääkaapin takusen.
Pitkin viikkoa pyyhin peilejä ja vitriinien, sekä ikkunoiden laseja aivastelevien kissojen roiskittua ne likaisiksi. Vaihdan käsipyyhkeet heti, kun jäävät kosteiksi, eli käytännössä joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoan keväällä ja syksyllä ja siihen kuuluu kaikkien kaappien järjestely ja kaiken tarpeettoman pois heittäminen. Muutaman kerran vuodessa pyyhin lattiat ja imuroin tarvittaessa. Pölyt pyyhin pinnoilta muutaman kerran vuodessa, tarvittaessa ja isomman siivouksen yhteydessä. Ikkunat pesen pari kertaa vuodessa, ulkoikkunat harvemmin. Keittiön siivoan aina tarvittaessa ja tiskitasot ruokailun jälkeen.
Siististi elellään, kahden ikäihmisen talous.
Mitä järkee pestä ikkunoita useammin sisältä kuin ulkoa? Meillä toisin päin. Sisäpinnassa lähinnä pölyä, jonka voi putsata staattisellaliinalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä perussiivoukseen kuuluu tavaroiden järjestäminen paikoilleen, pölyjen pyyhintä, imurointi, lavuaarien pesu, vessan sekä kylpyhuoneen pesu.
Yleensä noin kolmen kuukauden välein teen vähän perusteellisemman siivouksen, johon yllälueteltujen lisäksi mm. siivoan jääkaapin
Siivoan jääkaapin kerran viikossa perjantaisin, ja lauantaina käydään kaupassa. Mukava panna ruokaostokset puhtaaseen kaappiin.
No nyt on. Luin tätä ketjua eilen ja mietin, että onpahan päässyt meillä paikat likaiseen kuntoon. Lankkulattiat on pinttyneet liasta, mutta onneksi sitä ei huomaa. Pyyhin niitä öljypyyhkeillä pari kertaa kuukaudessa. Tänään sain itsestäni niin paljon irti, että pesin lattian kunnolla. Lähti ihan harmaa vesi. Eli pesun aika oli ehkä jo mennyt viikkoja sitten. Hyvä että sain sen nyt hoidettua. Olohuoneen kristallikruunun puhdistin myös. Muutenhan sen tekisi vaikka joka viikko, mutta kun pitää olla A-tikkaat, että yltää sinne.
Meillä ei ole ongelmana tavarat, koska niitä on vähän. Meillä ei ole tauluja seinillä eikä koriste-esineitä hyllyssä. Tarkoituksella ollaan valittu yhdelle olohuoneen seinälle iso kuviotapetti, joka itsessään on koriste. Vitriinikaapissa on iso määrä kristallilaseja, joita keräilin vuosia sitten. Periaatteessa voisin luopua niistä, mutta mieheni pitää tätä asuntoa jo liian pelkistettynä, joten antaa olla. Ruskea nahkasohva on mittatilaustyönä tähän asuntoon teetetty. Se on hankala puhdistaa ja hoitaa, kun joku istuu siinä aina.
Mieheni siivoaa vessat ja minä kylpyhuoneen. Näin on aina jako ollut. Pesin tänään myös saunan, koska se lattia oli kalkkitahroja täynnä. Lauteetkin oli päässeet likaantumaan, vaikka kukaan ei sauno ilman peflettiä.
Kiitos ihmiset inspiraatiosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi perussiivous n. kerta kuussa: edellisten lisäksi roska-astioiden ja roskakaapin pesu
Ettekö te pidä pusseja roska-astioissa, vai miksi niitä pitää pestä noin usein?
Usein? Huh. Jos kerran kuukaudessa on usein, niin mitähän meillä sitten on. Minä pyyhkäisen roska-astiat vähintään kerran viikossa, vaikka niissä on pussit. Etenkin biojäteastia on aina likainen. Ne biojätepussit päästää kosteutta läpi ja usein ihan silmin havaittavissa astian pohjalla ruskeaa (ehkä kahvinporoista tihkunut). Meillä roskakaapin ovelta voisi vaikka syödä. Olen muuttanut n. 12 kertaa aikuisiällä ja kyllä se roskakaappi usein uudessa kodissa on siivottomin paikka. Yhdessä asunnossa se oli ihan keltaiseksi pinttynyt.
Kun siivooja on käynyt. Muutenkin koti on aina siisti, tavarat paikoillaan ja pinnat tyhjät - tykkään seesteisestä ympäristöstä.
Ihan sama minulle, mutta alkoi ärsyttämään tuossa lasiseinän puhdistuskohdassa, koska OMANI EI LÄHDE MITENKÄÄN PUHTAAKSI KALKISTA!!! Kaikkea olen yrittänyt, EI AUTA.
Ylläpitosiivous: imurointi matot lattiassa, keittiön tiskialtaan ja ympäristön pesu, tavarat paikoilleen, lehdet keräykseen, vaatteet viikattuina kaappiin, vessan pikapesu.
Perusteellisempi siivous: vessan pesu, matot ulos tuulettumaan, imurointi, lattian pyyhintä nihkeällä, tavarat paikoilleen, keittiön siivous.
Suursiivous: tavarat paikoilleen, mattojen imurointi ja vieminen ulos, lattioiden imurointi, kattojen ja seinien pyyhintä jollain lankamopilla (hämähäkinseitit ja pölyt pois), hirsiseinien pesu juuriharjalla ja mäntysuovalla, vessan perusteellinen pesu, kankaisten huonekalujen imurointi, jääkaappi pois paikaltaan = imurointi ja lattian pesu, lattioiden pesu.
Ulostebakteerithan ovat niitä ihmisen hyödyllisiä bakteereita, joita arvioidaan olevan jokaisessa ihmisessä 200 grammasta 1,5 kilogrammaan. Ja eikös sellainenkin testi ole tehty että se vessanpöntön rengas on kodin puhtaimpia paikkoja haitallisten bakteerien lymyillessä vallan muualla.