Milloin sinun mielestäsi koti on siivottu? Siis mitä perussiivous mielestäsi sisältää?
Meillä on mieheni kanssa ihan eri käsitys tästä asiasta. Minun mielestäni perussiivoukseen kuuluu: tavarat paikoilleen, jos niitä on jäänyt lojumaan, pahvit ja paperit keräykseen, pölyjen pyyhintä, lattioiden imurointi ja pesu joko höyrypesimellä tai nihkeäpyyhintänä. Lisäksi minusta perussiivoukseen kuuluu vessassa kalusteiden pesu, myös pöntön pesu ja lavuaarit kunnolla puhtaaksi, lattian pesu sekä puhtaat käsipyyhkeet. Itse pyyhin myös ovenkahvat ja valokatkaisimet desinfioivalla aineella. Kylpyhuonetta meillä ei siivota samalla siivouskerralla, mutta jos minä siivoan, siihen sisältyy kaakeleiden pesu kunnon pesuaineella ja tarvittaessa harjallakin hangaten, likakaivon puhdistus niin että kansi otetaan irti ja lisäksi saunan lasiovi pitää puhdistaa. Minusta kylppärin pesu ei ole pelkkä vedellä huuhtaisu.
Mitä sinun perussiivoukseesi kuuluu?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama minulle, mutta alkoi ärsyttämään tuossa lasiseinän puhdistuskohdassa, koska OMANI EI LÄHDE MITENKÄÄN PUHTAAKSI KALKISTA!!! Kaikkea olen yrittänyt, EI AUTA.
Semmoinen greippisaippua on olemassa, joka tehosi meillä. Googlaa. Netistä tilaamalla saa ja on suomalainen tuote. Firman nimeä en viitsi laittaa, ettei ole mainos.
Minun paras ystäväni siivoaa niin että työntää kaikki tavarat kaappeihin ja sitten pikasiivoaa. Niillä on joka kaappi täynnä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seinäkaakelia joka kerta kauttaaltaan tarvitse pestä. Ja lasipinnat saa pysymään kohtuuhyvinä lastalla joka suihkun jälkeen pyyhkien ne. Muutaman kerran vuodessa sitten seinätkin ja sauna jne. Muutoin ihan normisiivousta ap tekee.
Tuskinpa ap kaikkia kylppärin seiniä lattiasta kattoon pesee.
Mutta suihkunurkkauksessa/ammeen vieressä kaakelit on kyllä todella syytä pestä viikottain. Niille roiskuu iholta pestessä likaista, rasvaa ja hilsettä sisältävää vettä ja mitä useampi perheenjäsen käy kerran tai pari päivässä suihkussa, sitä varmemmin seinään tulee tatinaa. Sen jopa huomaa, kun kädellä sivelee.Eli aivan samalla lailla kuin pesette käsienpesualtaan tai ammeen viikottain, suihkutilan seinätkin pitää, ei ne pelkällä huuhtelulla pysy puhtaana.
Laattojen saumaukset kannattaa pestä samalla tai vähintäänkin pari krt kuussa, jottei niihin keräänny shittiä.
Näin se on, mutta yllättävän moni itseään siistinä pitävä porsastelee vessan ja kylppärin siivouksen kanssa, vaikka siellä lentää ulostebakteereja ja pestään pers.ttä.
Olen asunnonvälittäjänä nähnyt kellanruskeiksi kuorruttuneita suihkuseiniä niin paljon ettette usko. Luuleeko joku oikeasti, että ne seinät pysyy puhtaana suihkulla suihkauttamalla? Tai edes jollain suihkutettavalla kylppärisprayllä? No ei pysy. Pesuainetta mikrokuituliinaan, pesusieneen tai -harjaan ja hommiin siitä!Ulostebakteerithan ovat niitä ihmisen hyödyllisiä bakteereita, joita arvioidaan olevan jokaisessa ihmisessä 200 grammasta 1,5 kilogrammaan. Ja eikös sellainenkin testi ole tehty että se vessanpöntön rengas on kodin puhtaimpia paikkoja haitallisten bakteerien lymyillessä vallan muualla.
Älä nyt höperehdi. Ulostebakteerit ovat maapallon pahimpia tappajia, koska ne aiheuttavat ripulia ja nestehukkaa. Ikinä kuullutkaan kolibakteereista, esimerkiksi?
Se, mikä toimii sun omassa suolistossa ravinnon hajoittajana on yksi asia ja se, mitä sun kannattaa saada suun kautta elimistöön on toinen, eri asia.
Joka tapauksessa nyt puhuttiin asuinympäristön liasta, tuskinpa kukaan sitä kylppärin seinää nuolee. Kakkaa ei silti halua seinille. Ainakaan minä en halua, vaikka sinä haluatkin.
Tavarat paikoilleen niin hyvin ettei ylimääräistä roinaa notku tasoilla yhtään, tiskit koneeseen elleivät ole jo, keittiön tasojen ja näkyvien tahrojen pyyhkiminen, imurointi, roskien vieminen, pyykkikone pyörimään
Kerran viikossa wc:n ja kylppärin pesu, pölyjen pyyhkiminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous on typerimpiä asioita mistä stressata/riidellä.
Olettaen että ihminen on normaali (ei mikään saastan keskellä mielellään lojuva porsas) asunto pysyy suht ruodussa aina (huom: ei super siistinä/aina tiptop).
Minulle "perussiivous" (aikuistaloudessa) on se, että robotti-imuri kiertää asunnon läpi n. kerran/vko, ja parketit pyyhitään nihkeällä lattiarätillä ehkä 3kertaa/vuosi.
Pönttö pestään ainakin kerran/vko, käsienpesuallas samoin. Muutoin kylppäristä suihkulla huuhdotaan pahimmat liat/pölyt satunnaisesti, ja 1-2 kertaa vuosi "tehopesu".
Pölyjä tasoilta pyyitään kun jaksetaan, muutaman kerran/vuosi.
Ikkunat pesen sisältä kerran vuosi, ja 2-vuoden välein sisä- ja ulkolasit myös.
Roskat viedään lähes joka päivä, pahvit, lehdet, ymv. silloin kun kasaa ei enää jaksa katsella.
Tavaroita on usein sikin sokin, mutta aina jonkilainen järjestys yllä kuitenkin.
Liinavaatteet vaihdetaan 10päivän välein, pyyhkeet useammin. Kerran kuussa pestään sohvan torkkupeitot ja vastaavat.
Robotti-imuri ei tee muuta kuin lakaisee lattiat. Siis lattiat moppaat vain kolmesti vuodessa? Teillä taitaa olla sukkien pohjat aina todella likaiset, koska käytännössä pyyhitte lattiat puhtaiksi kävellessänne.
Pölyt pyyhitte pari kertaa vuodessa? Onko teillä joku erityisen tehokas ilmanvaihto, tai ilmansuodatin? Muuten en ymmärrä kuinka ei tulisi häiritsevää määrää pölyä.
Muuten olen samaa mieltä että perussiivous sisältää aika rentoa siivoamista mutta nuo pari kohtaa ihmetyttää. Pysyykö koti muka puhtaana noin vähällä siivoamisella? Lattiat ja pölyä keräävät pinnat on tärkeimmät kohteet viikottaisessa perussiivouksessa.
Miten ne lattiat noin likaantuu teillä? Meillä riitti moppaus pari kertaa vuodessa, kunnes otettiin koira. Nyt koiran makuupaikat pitää kyllä pestä viikottain tai ainakin parin viikon välein kuolan takia, ja muualtakin ehkä kuukausittain.
Pöly kertyy meillä tiettyihin paikkoihin ilmavirran mukana, ja ne tietyt paikat pitää imuroida viikottain. Muualta riittää kun pyyhkii pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaen että ihminen on normaali (ei mikään saastan keskellä mielellään lojuva porsas) asunto pysyy suht ruodussa aina (huom: ei super siistinä/aina tiptop).
Minulle "perussiivous" (aikuistaloudessa) on se, että robotti-imuri kiertää asunnon läpi n. kerran/vko, ja parketit pyyhitään nihkeällä
Pönttö pestään ainakin kerran/vko, käsienpesuallas samoin. Muutoin kylppäristä suihkulla huuhdotaan pahimmat liat/pölyt satunnaisesti, ja 1-2 kertaa vuosi "tehopesu".
Roskat viedään lähes joka päivä, pahvit, lehdet, ymv. silloin kun kasaa ei enää jaksa katsella.
Tavaroita on usein sikin sokin, mutta aina jonkilainen järjestys yllä kuitenkin.
Liinavaatteet vaihdetaan 10päivän välein, pyyhkeet useammin. Kerran kuussa pestään sohvan torkkupeitot ja vastaavat.
Teillä on ehkä erikoinen käsitys siisteydestä. Pölyt pyyhitte muutaman kerran vuodessa. Meillä pyyhitään joka viikko ja silti sitä kertyy pinnoille. Ja jos nihkeällä pyyhkäisee 3 kertaa vuodessa lattiat, nehän pinttyy pilalle. Ihmiset turhaan välttää lattioiden puhdistamista. Tein opiskeluaikaan 3 vuotta osa-aikatyötä isossa siivousfirmassa. Sieltä jäi hyviä vinkkejä hyppysiin.
Itse kiitän talouskoulua monesta siivous-, pyykinpesu- ja ruuanlaittoniksistä!
Itse kiitän vanhempiani etenkin äitiäni siisteys on sivistyksen mittari sanottin meilllä ja jokikinen siskoistani ja veljistäni on siisti..
Hieno homma jos teillä on tuosta hyvä mieli. Meillä on muutakin sivistystä sen verran, ettei tarvitse ihmisarvoa mitata kaakeleiden jynssäyksen perusteella.
Siivoojat käyvät joka toinen viikko ja imuroivat, pesevät lattiat ja kylpyhuoneet silloin sekä pyyhkivät pölyt.
Väliviikolla imuroiminen itse ja pesemme vessojen pöntöt ja lavuaarit sekä järjesteleminen ja pyyhimme pölyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi perussiivous n. kerta kuussa: edellisten lisäksi roska-astioiden ja roskakaapin pesu
Ettekö te pidä pusseja roska-astioissa, vai miksi niitä pitää pestä noin usein?
Usein? Huh. Jos kerran kuukaudessa on usein, niin mitähän meillä sitten on. Minä pyyhkäisen roska-astiat vähintään kerran viikossa, vaikka niissä on pussit. Etenkin biojäteastia on aina likainen. Ne biojätepussit päästää kosteutta läpi ja usein ihan silmin havaittavissa astian pohjalla ruskeaa (ehkä kahvinporoista tihkunut). Meillä roskakaapin ovelta voisi vaikka syödä. Olen muuttanut n. 12 kertaa aikuisiällä ja kyllä se roskakaappi usein uudessa kodissa on siivottomin paikka. Yhdessä asunnossa se oli ihan keltaiseksi pinttynyt.
Biojäteastia tietenkin pestään tai vähintään huuhdellaan joka käytön jälkeen, muita roskiksia tarvitsee pestä harvemmin. Mutta kyllähän sinne likaa kertyy, ei tuo kerran kuussa pesu ollenkaan liioittelulta kuulosta. Meillä pestään kyllä harvemmin, mutta onhan se sitten myös likainen, en ole hirveästi antanut sen häiritä koska siellä pidetään vain roskia kuitenkin.
Meillä ei oikeastaan ikinä ole semmoista tilannetta, että olisi koko talo kunnolla siivottu. Aiemmin yritin pingottaa ja riideltiin miehen kanssa siivouksesta, mutta nyt olen ymmärtänyt laskea rimaa. Mitä väliä sillä on, siivoaako kaikki huoneet kerralla vai vähän kerrallaan, kun kaikki tulee kuitenkin siivottua? Eilen imuroin, pyyhin pölyt, ja pesin lattiat ja vaihdoin lakanat. Tänään pesaisen vessat ja siivoan toisen lapsen huoneen, kun se jäi eilen siivoamatta. Olisihan se kiva aloittaa viikonloppu siistissä kodissa jossa joka paikka on puhdas, mutta koska semmoinen siivousurakointi tekee kaikki perheessä kiukkuiseksi, toimitaan nykyään toisin.
Noin kaksi kertaa viikossa imurointi ja samalla pyyhin pöydät, kirjahyllyn, ikkunalaudat. Keittiö on aina vähän kaaoksessa, koska se on liian pieni kaappitiloiltaan, eikä tilaa saa lisää.
Pesen olohuoneen viltit ja tyynynpäälliset pari kertaa kuussa ja samalla imuroin sohvan. Minulla on iso, karvainen koira, joka makaa sohvalla aina kun olen töissä.
Vessaa ja kylpyhuonetta pesaisen usein käytön jälkeen. Mitään suursiivousta ei tarvitse tehdä, kun hoitaa säännöllisesti. Esim. nyt syksyllä koiran rapatassujen pesu on niin tiheää, että kylppäri pysyy puhtaana, kun pyyhkäisee seinät ja lattiat aina pesun jälkeen. Shampoopullot yms. on ainoat, joita joutuu välillä ottamaan hyllystä ja jynssäämään pullot ja hyllyt.
Viikonloppuisin täällä asuu myös lapseni, jotka ovat toisella paikkakunnalla opiskelemassa. He siivoavat omat huoneensa. Kun eivät ole kotona, huoneiden ovet ovat kiinni.
Tosi paljon te siivoatte. Meillä viikottaiseen siivoukseen kuuluu imurointi, vessanpöntön ja lavuaarin pesu ja käsipyyhkeiden vaihto, keittiön tasojen pyyhintä. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone on päällä melkein joka päivä. Ruokapöydän pyrin pyyhkimään joka ruokailun jälkeen, mutta välillä se jää, päivittäin kuitenkin.
Lattiat pesen pari kertaa vuodessa, samoin matot. Ikkunat kerran vuodessa. Pölyjen pyyhintää esim kirjahyllyn päältä tms varmaan pari kolme kertaa vuodessa. Ehkä mun kriteerit on löyhät mutta ihan perussiistiä meillä mielestäni on.
Perussiivous on meillä viikkosiivous, johon kuuluu tavaroiden laitto paikoilleen (sukat ym. pois lattioilta), joka huoneen imurointi sekä vessojen pesu ja lavuaarien pyyhintä. Myös keittiö on kiva pistää siistiksi siinä samassa. Petivaatteet vaihdetaan kerran viikossa muun siivouksen yhteydessä.
Jos mieheltä kysytään, perussiivous tarkoittaa imurointia eikä yhtään mitään muuta. Joskus mopataan laattalattiat, parketille riittää imurointi.
Viikkosiivoukseen ei kuulu meillä mikään kaappien siivous tai kylppärin hinkkaus. Kylppäriä putsailen silloin tällöin kun se alkaa näyttää likaiselta, en joka viikko.
Meitä on kolme henkeä, mies, minä ja esiteini.
Minä miellän perussiivoukseksi siisteyden ylläpidon päivittäin.Tavarat paikoilleen,tiskit koneeseen,pyykit pyykkikoriin.Tuo tullessas,vie mennessäs meiningillä.
Kerran viikossa on sitten siivouspäivä sisältäen pölyjen pyyhinnän,vessan pesun,imuroinnin ja lattioiden pyyhinnän.
Meillä kylläkin aina siistiä,eikä likaa tulee,koska asutaan miehen kanssa kaksin.
Tietenkin eläintaloudessa tulee enemmän siivottavaa kuin sellaisessa kodissa, joissa lemmikkejä ei ole. Kissa on ehkä siistimpi kuin koira, mutta sen hiekkalaatikko vaatii putsausta ja karvoja on tietenkin joka paikassa.
Eniten siivottavaa lienee lapsiperheessä, jossa on useampi pitkäkarvainen tai muuten vain karvoja pudottava koira. Vielä jos se saa kulkea joka paikassa, eli myös sohvalla ja sängyssä, niin imurin kanssa saisi heilua joka päivä.
Liika siivoaminen lisää allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle "perussiivous" (aikuistaloudessa) on se, että robotti-imuri kiertää asunnon läpi n. kerran/vko, ja parketit pyyhitään nihkeällä lattiarätillä ehkä 3kertaa/vuosi.
Robotti-imuri ei tee muuta kuin lakaisee lattiat. Siis lattiat moppaat vain kolmesti vuodessa? Teillä taitaa olla sukkien pohjat aina todella likaiset, koska käytännössä pyyhitte lattiat puhtaiksi kävellessänne.
Pölyt pyyhitte pari kertaa vuodessa? Onko teillä joku erityisen tehokas ilmanvaihto, tai ilmansuodatin? Muuten en ymmärrä kuinka ei tulisi häiritsevää määrää pölyä.
Muuten olen samaa mieltä että perussiivous sisältää aika rentoa siivoamista mutta nuo pari kohtaa ihmetyttää. Pysyykö koti muka puhtaana noin vähällä siivoamisella? Lattiat ja pölyä keräävät pinnat on tärkeimmät kohteet viikottaisessa perussiivouksessa.
Miten ne lattiat noin likaantuu teillä? Meillä riitti moppaus pari kertaa vuodessa, kunnes otettiin koira. Nyt koiran makuupaikat pitää kyllä pestä viikottain tai ainakin parin viikon välein kuolan takia, ja muualtakin ehkä kuukausittain.
Pöly kertyy meillä tiettyihin paikkoihin ilmavirran mukana, ja ne tietyt paikat pitää imuroida viikottain. Muualta riittää kun pyyhkii pari kertaa vuodessa.
Mietin samaa, mitä se lika lattialla on? :D
Ei lattialle aikuistaloudessa tule mitään outoja tahroja, jos vaikka mehulasista jotain läikkyy lattialle se putsataan heti rätillä pois. Eteisessä on kunnon "kuramatto" minkä päälle kengät jätetään, ei niistäkään tule edes pahikpaan loska-aikaan mitään sotkua lattialle.
Robotti-imuireita on varmasti erilaisia, meillä on Roomba (eikä edes kallein malli) ja se kyllä tekee tylnsä hyvin. Ei "lakaise" vaan imuroi, ehkä tuo edellistä aiempi kirjoittaja on nähnyt vain ne "lakaisimet" sivussa, mutta nehän vain ohjaavat murut ja juut sinne varsinaiseen imuriosaan. Meillä robotti-imuri lisäsi siisteyttä, ennen imurointi oli ikävä työ mitä aina siirsi ja siirsi, nyt voi vaikka päivittäin napata puhelimesta imurin päälle.
Jos
Se on kyllä jännä kun minäkin aikaisemmin siivosin ja puunasin ja käytin aikaa kodin laittamiseen todella paljon. Mieheni loi paineita mm. haukkumalla, miten likaista meillä on. Ei edes ollut. Mutta se tietysti hänellä vaikutti, että äitinsä oli ollut kotiäitinä kun lapset oli pieniä. Minä yritin käydä töissä ja hoitaa kodin ja lapset.
Sitten kun tuli ero, huomasin nopeasti, että en ehdi kaikkea. Vanhempi pojista harrasti 3 kertaa viikossa, nuorempi aluksi 2 kertaa, myöhemmin hänkin 3 kertaa viikossa. Päivät meni töissä ja illat harrastuskuljetuksissa ja ruuanlaitossa. Kun lapset oli isällään joka toinen viikonloppu, minä siivosin ja siivosin ja välillä pyykkäsin. Onneksi tuli olkapäävamma, koska se pakotti pysähtymään. Leikkaus ja kuntoutus lähes puoli vuotta. Hankin siivoojan. Meillä hoidetaan tavarat paikoilleen ennen siivoojan tuloa ja keittiön puhtaudesta huolehdin itse, mutta siivooja hoitaa joka toinen viikko perussiivouksen. Mieluummin jätän kampaamokäynnin väliin tai säästän vaatehankinnoista kuin luovun siivousavusta. Ihan tarpeeksi jää töitä silti kotona tehtäväksi.
Mä siivoan joka päivä, koska olen peruslaiska. Esim. tänään imuroin ja pesin vessan. Vein myös tölkkejä keräykseen ja pyyhin jäteastiat.Huomenna saatan pestä jääkaapin hyllyt, koska illalla tulee ruokaostokset kotiovelle. Samalla heitän vanhentuneet elintarvikkeet pois. Tiistaina mahdollisesti pesaisen peilit tai pyyhin pölyt. Keskiviikkona vaihdan lakanat ja usein on tapana ollut samana päivänä pyyhkiä nihkeällä makkarin lattia. Mä en jaksa kerrallaan siivota pitkään, joten teen jotain joka päivä.
Lattioiden likaantuminen on tosiaan aivan tilanne- ja kotikohtaista. Meillä mies on ns. likaisissa hommissa, on alakouluikäiset lapset, on koira joka pääsee sisään ja ulos vaikka 20 kertaa päivässä, on viisi kissaa. Alakerran lattiat olisi varmaan aiheellista pestä joka viikko. Sen sijaan muihin kerroksiin eläimillä ei ole asiaa, eikä noihin myöskään kuljeta ulko-ovista, joten lattioiden pyyhintä 1-2 krt vuodessa on aivan ok.
Lapsena ihailin kavereiden kauniita ja puhtaita koteja. Meillä asui kaksi tehdastyöläistä (vuorotyössä). Äiti teki aamua ja iltaa vuoroviikoin ja isä kolmivuorotyötä kiertävästi. Heillä oli melko vähäiset voimavarat kodin siisteyden hoitamiseen.
Äitini panosti ruokaan ja valmisti mm. karjalanpaistia, karjalanpiirakoita, suolasieniä, lihasylttyä, hirvipaistia, kalapyöryköitä, aidosta luisesta lihasta pitkään haudutettua burgundinpataa, uuniriisipuuroa jne. Hän leipoi itse tuoreet sämpylät kerran viikossa vapaapäivänä. Jos oli vieraita tulossa, hän paistoi usein rinkelimunkkejä ja saattoi tehdä täytekakunkin. Siivoukseen hän ei panostanut.
Isäni ei osallistunut kotitöihin. Vapaa-ajalla hän lähti usein kalaan tai työkaverin kanssa kaljalle. Niinpä meillä ei juurikaan siivottu. Minä pidin omat lelut ja koulukirjat järjestyksessä, mutta saman huoneen jakanut pikkusisko oli sottapytty.
Ehkä lapsuudesta johtuen olen itse aika tarkka siisteydestä. Pyyhin kaappien ovetkin vähintään kerran kuukaudessa. Meillä on robotti-imuri, mutta imuroin lisäksi kerran viikossa. Pölyt pyyhin pöydiltä ja hyllyiltä lähes joka päivä. Helppo on pyyhkiäkin, koska en pidä esillä turhaa tavaraa. Teen kyllä asetelmia eteisen ja olohuoneen pöydille leikkokukkia ja luonnosta keräämiä materiaaleja yhdistellen, esim. nyt on aalto-vaasissa risuja, käpyjä ja kukkakaupasta haalittuja aarteita (heiniä ja neilikoita). Asetelmissa on se helppous, että ne kestävät ehkä pari, kolme viikkoa ja sitten ne voi vaihtaa. Eivät ehdi kerätä pölyä.