Milloin sinun mielestäsi koti on siivottu? Siis mitä perussiivous mielestäsi sisältää?
Meillä on mieheni kanssa ihan eri käsitys tästä asiasta. Minun mielestäni perussiivoukseen kuuluu: tavarat paikoilleen, jos niitä on jäänyt lojumaan, pahvit ja paperit keräykseen, pölyjen pyyhintä, lattioiden imurointi ja pesu joko höyrypesimellä tai nihkeäpyyhintänä. Lisäksi minusta perussiivoukseen kuuluu vessassa kalusteiden pesu, myös pöntön pesu ja lavuaarit kunnolla puhtaaksi, lattian pesu sekä puhtaat käsipyyhkeet. Itse pyyhin myös ovenkahvat ja valokatkaisimet desinfioivalla aineella. Kylpyhuonetta meillä ei siivota samalla siivouskerralla, mutta jos minä siivoan, siihen sisältyy kaakeleiden pesu kunnon pesuaineella ja tarvittaessa harjallakin hangaten, likakaivon puhdistus niin että kansi otetaan irti ja lisäksi saunan lasiovi pitää puhdistaa. Minusta kylppärin pesu ei ole pelkkä vedellä huuhtaisu.
Mitä sinun perussiivoukseesi kuuluu?
Kommentit (227)
Pölyjen pyyhkiminen
Imurointi
Lattian peseminen
Lakanoiden yms vaihto puhtaisiin
Wc/kylpyhuoneen peseminen
Meillä siivous tapahtuu vähän joka päivä metodilla. En kestä siivouspäivä, sitten jos olen monta tuntia siivonnut, en pariin viikkoon halua siivota ja sitten on taas niin likaista, että on pakko siivota koko päivä.
Joten joka päivä 15-45min fiiliksen mukaan. Imuroin usein eteistä ja keittiötä, makkaria kerran viikossa. Pesen lattioita satunnaisesti. Vessan pesu joka viikko. Pölyjen pyyhintä tv:tä katsellessa satunnaisesti jostain.
Ehkä puoli vuosittain pidän siivouspäivän, jossa siirrän sohvat ja varmistan, että kaikkialta on siivottu, ei ole lähes lainkaan pölyä esim. sohvan alla, vaikka sitä siirretäänkin noin harvoin. Ennen kuin siivosi "kunnolla" parin viikon välein tai harvemmin, niin pölyä oli siellä paljon enemmän.
Robotti-imuri oli aiemmin, mutta se meni rikki ja sitten alkoikin tämä etätyöaika, niin ei sillä voi jatkuvasti huristaa, niin kotona ollessa imuroin mieluummin itse. Minua ärsyttää se ääni ja robotti imuroi paljon kauemmin kuin minä. Mutta se oli ihana, aina kun tuli kotiin töistä oli imuroitu, suosittelen. Todellakin ostan uuden, jos etätöistä luovutaan.
Vierailija kirjoitti:
robotti-imuri lisäksi pyörii makuuhuoneessa joka ilta puolisen tuntia.
Miten makuuhuone likaantuu niin paljon, että siellä pitää joka päivä imuroida puoli tuntia?
Tähän ketjuun vastailevat ilmeisesti vaan siivouksesta pitävät? Minä vihaan siivousta, mutta toisaalta sitten en kestä kovin sotkuistakaan. Ihmettelen kyllä lattioiden ja kylpyhuoneen pesua joka viikko.
Asun yksin. Minun perussiivous on kunnon imurointi ja tasojen pyyhkiminen kerran viikossa. Siihen sitten lisään kiertävän listan mukaan muita tehtäviä esim. lakanoiden vaihto pari kertaa kuussa, lattioiden pesu ja kylpyhuoneen pesu kerran kuussa, muita siivousaskareita harvemmin (esim. jääkaapin pesu, uunin puhdistus. Tavarat pyrin pitämään koko ajan paikoillaan. Kylpyhuoneen ja keittiön pintoja pyyhin heti kun huomaan sotkua. Rikkaharjalla lakaisen imuroinnin väliaikoina.
Tiedän, että jonkun siisteyttä yli kaiken arvostavan mielestä minulla on varmaan epäsiistiä, mutta ei voi mitään. Tämä on se mihin pystyn. Mainittakoon vielä, että minulla ei ole tiskikonetta, joten käsitiskejä tulee tiskattua useampi kerta viikossa. Siivouspäivänä menee siivoukseen väh. 2 tuntia riippuen vähän siitä, mitä kaikkea sillä kerralla pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
robotti-imuri lisäksi pyörii makuuhuoneessa joka ilta puolisen tuntia.
Miten makuuhuone likaantuu niin paljon, että siellä pitää joka päivä imuroida puoli tuntia?
Olen eri hlö, mutta kerron silti. Robotti-imurin suositus on puoli tuntia per 20 neliön tila. Just ostettiin meille uusi, niin luin siitä vihkosta. Yhdellä latauksella (täyteen ladattuna) sen pitäisi pystyä imuroimaan noin 3,5-4 tuntia. Se ei todellakaan ole yhtä nopea kuin jos imuroi itse, koska se kiertää tiloja sikin sokin ja välillä useamman kerran samat kohdat. Se siis tekee noin puoli tuntia töitä yhdessä huoneessa, jos käyttöohjekirjaa on uskominen. Kovin pölyisessä/roskaisessa ei toimi, kun ne pölyt jää aukon suulle tukkeeksi. Ehdin jo kokeilla meillä tätä uutta imuria ja sohvan alla oli niin paljon pölyä, että se levitteli sitä muuallekin. Varmaankin riittävän usein kun pitää sen käynnissä, ei ehdi pölymakkaroita kertyä.
Kerrostaloyksinasuja.
Kerran viikossa imurointi ja sen päälle jos viitsin, lattian pyyhintä. Lattian kuitenkin pyyhin 2-4 kertaa kuukaudessa joten lattian pyyhintä on ihan kiini jaksamisesta. Pönttö pestään 1-4 kertaa viikossa, pidän puhtaasta pöntöstä vaikka en vieressä nuku. Lavuaari samalla tavalla. Pölyt pyyhitään joka viikko. Sitten kun on tunnelma katossa, voikin luutu viuhua kaapeissa ja seinissä mutta se on eri asia.
Imurointi ja joskus maton tamppaus ja lattian pyyhintä nihkeällä. Vessan lavuaari ja pönttö. En edes samana päivänä kaikkea.
Joskus pölyjen pyyhintä.
Vaippaikäisten kanssa siivous on päivittäistä. Meillä nuorempi köllöttelevät/leikkii lattialla maton päällä ja vanhempi täytti juuri 2 v. ja kontillaan paljon ajelee pikkuautoilla ja piirtää lattialla. Käytännössä imuroin joka ilta, mutta ei se kerralla vie paljon aikaa. Vessatilat siivotaan joka päivä, kun tulee pestyä kakkapyllyjä niin usein. 2-vuotiaan syöminen on vielä sotkuista ja ruokaa putoaa lattiallekin tai vähintään roiskuu pöydille, joten ruokailutilan siivoaminen on myös päivittäinen juttu, joskus joka aterian jälkeen.
Minä tarvitsen kodin hoitajan. Jaksan siivota vain kylppärin, mutta ei kaakeleita. Pesen kuukausittain viemärit, koska ne alkavat haista kamalalle. Ennen putkiremonttia ei tälläistä hajua ollut koskaan. Putkiremontin yhteydessä myös kph:n tuuletushormi poistettiin. Kaksi muutakin hormia poistettiin asunnosta. Nyt olen kokonaan ikkuna tuulettamisen varassa. Talvella olen pulassa, ei happea asunnossani.
Pyykit pesen, lakanat vaihdan, ikkunat pesen ja joskus imuroin. Kaikki muu siivous on tekemättä. Auri Katariinalle riittäisi hommia.
Kaihtimet kiinni ja tuoreita kukkia vaasiin.
3 hengen perhe, 1 iso koira.
Imuroin pari kolme kertaa viikossa eteisen, olohuoneen ja keittiön. Mitään tiettyjä siivouspäiviä en siis pidä, vaan imuroin hiekat ja karvat aina kun ne alkaa näkyä.
Keittiö siivotaan joka päivä koska teen ruokaa joka päivä.
Wc-pöntöt ja lavuaarit pestään noin kerran viikossa ja silloin vaihdetaan myös käsipyyhkeet.
Lakanat vaihdetaan kerran kuussa about. Kesällä ehkä 2 krt kuussa.
Lattian otan nihkeellä tosi harvoin, ehkä 3 krt vuodessa. Ikkunat pestään kerran vuodessa. Kylppärin kaakelit pestään kun niissä alkaa näkyä se ihorasva.
Lapsi siivoaa huoneensa itse mutta rehellisesti sanoen aika laiskasti.
En oo halunnut tehdä siivouksesta sellaista valtavaa kodin määrittäjää tai tunneasiaa. Kärsin omassa lapsuudessani siivoushullusta äidistä joka koski useammin imuriin kuin minuun.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun vastailevat ilmeisesti vaan siivouksesta pitävät? Minä vihaan siivousta, mutta toisaalta sitten en kestä kovin sotkuistakaan. Ihmettelen kyllä lattioiden ja kylpyhuoneen pesua joka viikko.
Asun yksin. Minun perussiivous on kunnon imurointi ja tasojen pyyhkiminen kerran viikossa. Siihen sitten lisään kiertävän listan mukaan muita tehtäviä esim. lakanoiden vaihto pari kertaa kuussa, lattioiden pesu ja kylpyhuoneen pesu kerran kuussa, muita siivousaskareita harvemmin (esim. jääkaapin pesu, uunin puhdistus. Tavarat pyrin pitämään koko ajan paikoillaan. Kylpyhuoneen ja keittiön pintoja pyyhin heti kun huomaan sotkua. Rikkaharjalla lakaisen imuroinnin väliaikoina.
Tiedän, että jonkun siisteyttä yli kaiken arvostavan mielestä minulla on varmaan epäsiistiä, mutta ei voi mitään. Tämä on se mihin pystyn. Mainittakoon vielä, että minulla ei ole tiskikonetta, joten käsitiskejä tulee tiskattua useampi kerta viikossa. Siivouspäivänä menee siivoukseen väh. 2 tuntia riippuen vähän siitä, mitä kaikkea sillä kerralla pitää tehdä.
Miten niin tänne vastaavat vain siivouksesta pitävät? Harva lähtökohtaisesti siivousta rakastaa, mutta se on pakko vaan tehdä.
Minun ekassa kodissani lapsuudenkodin jälkeen oli siivotonta. Siihen aikaan itsepintaisesti pidin kiinni siitä periaatteesta, että poikaystävä ja minä jaamme kotityöt tasan puoliksi.
Siinä kävi niin, että poikaystävällä kesti kuukauden, kun hän tarttui imuriin ja moppiin. Minä siivosin hänen vuoronsa jälkeen viikon päästä ja sitten kesti taas vähintään se kuukausi, että hän teki jotain. Kylpyhuone ja vessa oli samaa tilaa. Pesin pöntön noin kerran viikossa, mutta muut kylppäritilat oli sovittu kuuluvaksi kummankin omaan siivousvuoroon. Siis yök, miten likaiseksi se kylppäri välillä meni, kun oli poikaystävän vuoro siivota ja kesti viikkokausia, että se viitsi mitään tehdä.
Sama juttu pyykin kanssa. Sovittiin, että kumpikin käy vuorotellen pesutuvassa pesemässä pyykit. Hänen vuorollaan ehti joskus loppua käyttövaatteetkin kaapista, kun likaista pyykkiä kertyi ja jäi pyykkikoriin. Monta kertaa saatiin riita aikaiseksi, kun minun mielestä hänen olisi pitänyt jo lähteä pyykkitupaa varaamaan ja hän vastasi, että viikonloppuna sitten ja jos viikonloppuna ei viitsinyt, niin keksi taas uuden päivän, jolloin aikoo homman hoitaa.
Jääkaapista hän ei koskaan huolehtinut, vaikka oli siitäkin sovittu, että vuorotellen siivotaan. Hän jopa jätti tyhjiä margariinirasioita sinne, yhden lihapullan rasian pohjalle yms.
Tiskien suhteen minä en enää loppuaikoina ollut ehdoton, koska hän kasasi omalla vuorollaan likatiskiä pinoihin. Niistä tuli hajuhaittaa. Minusta tiskit pestään kerran päivässä ja hänen mielestään kerran, pari viikossa. Loppuaikoina minä pesin ne joka päivä. Hän sanoi dramaattisesti, että pese sitten itse kaikki, jos hänen tiskaustyyli ei kelpaa. Ei kelpaa, jos asunto alkaa haista homeelta ja ruuantähteiltä.
Ketään ei varmaan yllätä, että ero tuli.
Harva pitää siivoamisesta mutta se nyt vaan on pakollinen paha. Itse en rentoudu enkä palaudu jos kotona on kaaos. Olen myös stressisiivoaja, jos on huolia, puran levottomuuden siivoukseen. Pahoina kausina on kaapit ja laatikot tip top.
Näin viiden hengen perheessä joka tekee ja touhuaa kotona paljon sekä on lemmikki, suorastaan sotkua tulee päivittäin. Iltaisin nollataan tilanne ja viikottain siivotaan. Kun pitää järjestyksen yllä koko ajan niin itse siivoukseen ei mene niin paljon aikaa.
Mielestäni perussiivoukseen kuuluu lattioiden pesu ja mattojen imurointi/tamppaus.
Kaikki sitä vähemmän on siivoilua, kaikki sitä enemmän suursiivousta.
Meillä siivoaa tällä hetkellä eniten anoppi. Hän hoitaa meillä lapsia, kun me ollaan mieheni kanssa niin kiinni kaikissa tilan töissä. Anoppi hakee nuoremman tytön eskarista klo 13 ja usein samalla reissulla ottaa vanhemman tytön kyytiin koululta. Sitten tulevat meille kotiin ja anoppi laittaa välipalat, auttaa läksyissä, pelailee ja piirtää ja tekee tyttöjen kanssa kotitöitä. Joskus klo 17-18 välillä hän lähtee kotiinsa. Yhdessä syödään päivällinen, jonka valmistaa se joka ehtii. Emme asu samassa kotitaloudessa, mutta näköetäisyydellä kuitenkin. Kun appeni kuoli yllättäen v. 2018 ja anoppi jäi leskeksi, hän itse ehdotti, että haluaisi olla enemmän meidän tyttöjen kanssa ja auttaa kotitöissä yms. Kiitollisena ollaan otettu apu vastaan.
Mäkin haluaisin anopin (tai muun lähihenkilön), joka siivoaa. Ruuhkavuodet menossa. Mies ajaa bussia ja työvuorot on ihan ihmeelliset. Välillä se saattaa lähteä kotoa klo 4.30 ja tulee takaisin jo klo 11 ja joskus sillä voi olla vuoro niin, että lähtee kotoa klo 13 ja tulee vasta klo 23.30. Mä lähden joka arkiaamu klo 7 ja tulen klo 16.50. Mulla on työpäivä 7,5 tuntia, mutta siinä on ruokatauko omaa aikaa puoli tuntia keskellä päivää. Työmatkoihin menee omalla autolla reilut 1,5 tuntia päivässä. Julkisilla se aika tuplaantuisi.
Meillä on 2 omaa ponia tallilla. Aikoinaan mulla oli 2 ponia ja 2 lämminveristä, mutta möin pois isot hepat, kun ei ole aikaa. Lapsen kanssa käydään tallilla noin 5 kertaa viikossa ja lomalla päivittäin. Siivoukset jää meidän perheessä kakkoseksi harrastuksiin nähden.
Perussiivous: imurointi, pölyjen pyyhintä, lattioiden moppaus, kylppärin ja vessan siivous, peilien puhdistus, tavarat omille paikoilleen, lehdet keräykseen, eteinen järjestykseen, ruokapöydän ja tuolien pesu.
Parempi perussiivous n. kerta kuussa: edellisten lisäksi roska-astioiden ja roskakaapin pesu, kylppärin viemärin pesu, kattolamppujen puhdistus, mattojen tamppaus ulkona ja vuodevaatteiden tuuletus, sohvan vilttien pesu, nojatuolin kankaan imurointi ja pyyhintä. Lisäksi pesen kynnyslistat kunnolla.
Tehosiivous: ed. lisäksi pyyhitään kostealla kattoja tai seiniä, pestään tai vaihdetaan verhot, siivotaan sauna, ulkokatoksen ja etupihan terassin puhdistus, liesituulettimen, mikron, jääkaapin ja uunin/lieden puhdistus, pattereiden välien ja taustan pesu, kaappien ja vaatehuoneen siivous, kirjojen imurointi. Tuota tehosiivousta teen yleensä viikon ajan ennen joulua ja viikon ajan kesäkuun alussa.
Ikkunat pesen yleensä huhti/toukokuussa ja toisen kerran lokakuussa. Asutaan vilkkaan tien varrella, joten ikkunat menee todella nopeasti likaisiksi. Ihan musta vesi lähtee joka pesukerralla,
Olen sen verran kaavoihin kangistunut, että siivoan joka perjantai töiden jälkeen. Usein ostan myös kukkia palkaksi itselleni. Olen ollut avoliitossa, jossa minä olin ainoa, joka siivosi. Olen ollut toisen kerran avoliitossa, jossa minä tein ruuat ja siivosin, mutta kumppani pesi pyykit ja viikkasi ne siististi. Jos joskus olin matkoilla, hän oli siivonnut sillä aikaa minua ilahduttaakseen. Hieno ajatus hänellä.
Meidän koti on vähän kuin nuorisotalo. Pojalla (15) on pari kaveria, jotka käyvät monta kertaa viikossa. Yleensä pelailevat ja mopoilevat. Roskaa kantautuu sisään ja huone on aina pölyn peitossa. Tyttärellä (14) käy yksi kaveri kylässä usein ja myös viikonloppuja yötä meillä. Tytöt ovat sotkuisia. Kun kaveri lähtee, komennan raivaamaan pois likaiset astiat, karkkipaperit, popkorninmuruset. Viimeksi löytyi patjan alta hodaripapereita. Millainen sika syö hodarin ja työntää paperit sen jälkeen patjan alle! Pölyrättiin tyttäreni saa tarttumaan uhkailemalla, lahjomalla tai kiristämällä, mutta mikään normaali puhe ei tehoa.
Olen tuntenut syyllisyyttä, miten minun lapsista on kasvanut sellaisia, jotka voisivat elää pölyn ja vaikka p*skan keskellä eikä heitä haittaisi yhtään. Mieheni sanoi aina, että kyllä ne siitä vielä kypsyy. Mieheni kanssa me siivotaankin aina välillä yhdessä eikä ikinä ole tapeltu siivouksesta, kun molemmat osallistuvat.
Meidän perhe ostaa myös siivouspalveluja, kuten joku muu kertoi.. Meillä käy tuttu eläkeläinen torstaisin. Ollaan itse töissä silloin. En tiedä, onko se jonkun mielestä epäilyttävää, että eläkeläisellä teetetään siivoustyötä, mutta itse hän töitä haluaa tehdä. Hänellä on toiminimi ja maksaa itselleen palkan. Ollaan tultu niin tutuiksi, että hän saattaa pestä jonkin paistinpannunkin, pesee uunin tai laittaa terassin kuntoon, vaikkei niitä sopimuksessa mainita. Vähän niinkuin vanhan ajan kotiapulainen ja työn jälki on aina huolellista.
Miksei me sitten itse pystytä tekemään kaikkea... Koska ei vaan pystytä. Meillä on talossa 237 neliötä. Alakerrassa on iso kylpyhuone, 10 hengen sauna, poreammeella oma tila, takkahuone ja pelihuone sekä varasto. Yläkerrassa on avokeittiö, olohuone ja kolme makuuhuonetta sekä toinen kylppäri/wc. Aikoinaan tämä talo on ollut puoliksi liikekäytössä, siis alakerran saunaosasto on ollut alkuperäisen omistajan firman tiloja, jossa on tavattu liikekumppaneita, käyty neuvotteluja ja saunottu. Tämä tuli myyntiin, kun se firma meni konkkaan. Saatiin 237 neliötä samalla hinnalla kuin tällä alueella maksaa yleensä noin 120-150-neliöiset talot.
Meillä on erillinen autotallirakennus. Vaikka kotona on siistiä, autotalli on aina sotkussa. Pidän oven lukossa, kun siivooja tulee torstaisin, ettei hän vaan lähde raivaamaan sitä kaaosta.