Milloin sinun mielestäsi koti on siivottu? Siis mitä perussiivous mielestäsi sisältää?
Meillä on mieheni kanssa ihan eri käsitys tästä asiasta. Minun mielestäni perussiivoukseen kuuluu: tavarat paikoilleen, jos niitä on jäänyt lojumaan, pahvit ja paperit keräykseen, pölyjen pyyhintä, lattioiden imurointi ja pesu joko höyrypesimellä tai nihkeäpyyhintänä. Lisäksi minusta perussiivoukseen kuuluu vessassa kalusteiden pesu, myös pöntön pesu ja lavuaarit kunnolla puhtaaksi, lattian pesu sekä puhtaat käsipyyhkeet. Itse pyyhin myös ovenkahvat ja valokatkaisimet desinfioivalla aineella. Kylpyhuonetta meillä ei siivota samalla siivouskerralla, mutta jos minä siivoan, siihen sisältyy kaakeleiden pesu kunnon pesuaineella ja tarvittaessa harjallakin hangaten, likakaivon puhdistus niin että kansi otetaan irti ja lisäksi saunan lasiovi pitää puhdistaa. Minusta kylppärin pesu ei ole pelkkä vedellä huuhtaisu.
Mitä sinun perussiivoukseesi kuuluu?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seinäkaakelia joka kerta kauttaaltaan tarvitse pestä. Ja lasipinnat saa pysymään kohtuuhyvinä lastalla joka suihkun jälkeen pyyhkien ne. Muutaman kerran vuodessa sitten seinätkin ja sauna jne. Muutoin ihan normisiivousta ap tekee.
Tuskinpa ap kaikkia kylppärin seiniä lattiasta kattoon pesee.
Mutta suihkunurkkauksessa/ammeen vieressä kaakelit on kyllä todella syytä pestä viikottain. Niille roiskuu iholta pestessä likaista, rasvaa ja hilsettä sisältävää vettä ja mitä useampi perheenjäsen käy kerran tai pari päivässä suihkussa, sitä varmemmin seinään tulee tatinaa. Sen jopa huomaa, kun kädellä sivelee.Eli aivan samalla lailla kuin pesette käsienpesualtaan tai ammeen viikottain, suihkutilan seinätkin pitää, ei ne pelkällä huuhtelulla pysy puhtaana.
Laattojen saumaukset kannattaa pestä samalla tai vähintäänkin pari krt kuussa, jottei niihin keräänny shittiä.
Näin se on, mutta yllättävän moni itseään siistinä pitävä porsastelee vessan ja kylppärin siivouksen kanssa, vaikka siellä lentää ulostebakteereja ja pestään pers.ttä.
Olen asunnonvälittäjänä nähnyt kellanruskeiksi kuorruttuneita suihkuseiniä niin paljon ettette usko. Luuleeko joku oikeasti, että ne seinät pysyy puhtaana suihkulla suihkauttamalla? Tai edes jollain suihkutettavalla kylppärisprayllä? No ei pysy. Pesuainetta mikrokuituliinaan, pesusieneen tai -harjaan ja hommiin siitä!
Itse käytän tiskiharjaa.
Eka suihkuttaa vettä, sit mäntysuopa, harja ja suihkutus ja puhdasta tuli 👍
Kerran päivässä imuroin eteisen. Meille tullaan suoraan pihalta ja kaikki kura kantautuu eteiseen. Meidän Karvakuonot kantavat myös käsittämättömän määrän hiekkaa taskuissaan joka lenkin jälkeen, mutta kun eteisestä ei pääse suoraan kylppäriin pesulle, sitä kuraa leviää matkan varrelle.
Meidän kaksostytöt on nyt 3 v. Heidän kanssaan siivoilen keittiötä päivittäin ja pyyhitään yhdessä likanäppien jälkiä ja pölyjä. Tytöt on siinä iässä, että lelut levitellään pitkin asuntoa. Olen tarkka siitä, että joka ilta vähintään olohuoneen, keittiön ja makuuhuoneen lattiat raivataan leluista. Jos huomaan pölyä tai muruja, imuroin ne samalla.
Mieheni ei tee kotitöitä tällä hetkellä ollenkaan, koska hän käy töissä ja minä olen kotiäitinä tämän vuoden loppuun. En tiedä, mistä löytyy aika siivoukselle sitten kun aloitan taas työt tammikuun alussa ja tytöt menevät päiväkotiin. Miehelläni on poika edellisestä liitosta ja hänkin kuuluu perheeseen joka toinen viikonloppu. Meille on ollut tähän asti selvää, että hänen kanssaan tehdään mukavia asioita silloin kun hän on meillä, eli silloin en siivoa tai pyykkää yms. Sekin muuttuu varmaan tammikuussa.
Asun nykyisin yksin, enkä tee varsinaisia perussiivouksia. Imuroin noin kerran viikossa ja robotti-imuri lisäksi pyörii makuuhuoneessa joka ilta puolisen tuntia. Minulla on onnettomuudesta tullut selkävamma, joka estää kumartumisen imurin kanssa. Sängyn alustaa en ilman robottia saisi pölyttömäksi.
Pölyrätillä olen huitaissut pinnat kerran, pari kuukaudessa. Ostin kätevän vitriinikaapiston, jossa kaikki minun ihanat koriste-esineet ja lasit säilyy pölyltä suojassa.
Minulla on vessa/kylppäri samaa tilaa ja sitä joutuu usein siivoamaan. Siellä on myös pyykinpesukone ja kuivausrumpu ja se pölyn määrä...
Keittiön siistin joka päivä. Lattioita tulee harvoin pestyä, mutta jos pesen, niin semmoinen höyrypesin löytyy kaapista ja on kätevä, vaikka olin ennakkoluuloinen.
Selkävamman takia en saa mattoja tampattua. Tai tamppaus onnistuu, mutta kun en saa niitä rullalle ja rullaa nostettua kainaloon. Minulla käy 2 kertaa vuodessa ammattisiivoojat, jotka pesevät ikkunat ja käyttävät matot ulkona ja kunnon tamppaus.
Vierailija kirjoitti:
Siivoan jouluksi ja juhannukseksi, muu on hienostelua.
Samoin.
En kyllä joka vuosi.
Hyvä kysymys, koska tänään sattuu olemaan siivouspäivä. Kolme arkivapaata peräkkäin, lasten syysloma. Meillä lapset siivoaa aina omat huoneensa. Maksan siitä 10€ jokaiselle. En jaksa pyytää, anella tai huutaa, joten olen kokenut kätevimmäksi kannustimeksi rahan. Minä siivoan muut tilat. Imuri on käytössä 2 kertaa viikossa olohuone/keittiö/eteinen. Perussiivouksessa noin 2 kertaa kuussa pesen lattiat ja pyyhin pölyt ja keittiön kaapistot, mikron ja jääkaapin pesu, vessa ja kylpyhuone. Pahvit, muovit, metallit, pullot ja lehdet vie mieheni keräykseen joka viikko. Meilläkin on murheenkryynejä, vaikka perussiistiä on aina. Vaatekaapit, astiakaapit, muut säilytyskaapit jää pesemättä, kun kukaan ei viitsi eikä jaksa.
On niitä siivottomiakin koteja. Minun siskoni on ihan toivoton taloudenpitäjä ja niin on miehensäkin. Siinä on kaksi samanlaista löytänyt toisensa.
Kun pihamaalle astuu, siellä on yleensä pyörät levällään ja aina joku autonkorjausprojekti käynnissä. He säilyttävät kottikärryssä pressun alla kaikki keräykseen menevät. Viime kesänä sanoin siskolle, että nyt lähdetään tyhjentämään ne pois: kostuneita pahveja, lasipurkkeja, muovikanistereita, käytettyjä paristoja yms.
Sisällä niillä on aina niin likaiset lattiat, että sukan pohjat on mustana, kun siellä käy kylässä. Puulämmityksestä tulee nokea ja kun ei siivota, niin kaikkiallehan se leviää. Minä siivoilen joka kerta käydessäni pois tyhjiä muropaketteja, homehtuneita leipäpusseja, mädäntyneitä hedelmiä ja vihanneksia.
Meillä taitaa olla vähän erikoinen suhde, kun isosisko siivoilee pikkusiskonsa kotia. Aikoinaan se oli meidän äiti, joka kävi siivoilemassa, mutta äiti on nyt vanha ja sairas. Pahin löytö, jonka olen tehnyt kissavahtina ollessani, oli pyykkikoriin homehtunut kylpypyyhe, joka oli puoliksi jo murentunut. Heillä kuitenkin on pyykkikori, mutta eivät sitä käytä. Likapyykit heittävät kylppärin lattialle. En tiedä, miten sen kylppärin voi edes siivota. Minä en sinne suihkuun mene, jos ei ole pakko.
Minulla on myös veli, joka on yhtä sotkuinen, mutta nyt kun hänellä on uusi vaimo, niillä on ihan normaalin siistiä.
Vihaan siivouspäiviä. Ex mies halusi välttämättä sellaisen, ja vaikka tämä ei ole syy miksi on ex, ai että olen nauttinut, kun ei ole sellaista natsimeininkiä enää. Nykyään robotti imuroi 2-3krt viikossa ja muuten siivoan sen mukaan, miten näyttää likaiselta ja miten riittää inspiraatiota. Lapseni ja lapseni kaverit ovat kommentoineet, että meillä on siisteintä koko kaveripiirissä.
Suurpiirteisyys ja rentous. 👍🏻
Nopee järjestäminen ja tarvittaessa imurointi, moppaus. Wc siivous. Keittiössä tiskit, tasot pyyhitään ja nopea lattian pyyhkäisy.
Lapsiperheessä kannattaa opetella ihan sellainen leppoisa elämäntahti joka elämän saralla.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan siivouspäiviä. Ex mies halusi välttämättä sellaisen, ja vaikka tämä ei ole syy miksi on ex, ai että olen nauttinut, kun ei ole sellaista natsimeininkiä enää. Nykyään robotti imuroi 2-3krt viikossa ja muuten siivoan sen mukaan, miten näyttää likaiselta ja miten riittää inspiraatiota. Lapseni ja lapseni kaverit ovat kommentoineet, että meillä on siisteintä koko kaveripiirissä.
Jatkan vielä: Meillä laitetaan tavarat saman tien paikoilleen. Pyyhitään pöydät ja keittiökaappien tahrat yms. saman tien. Pyykit viedään pyykkikoriin (siis myös mies ja kaikki lapset). Ei ole koskaan mitään kaaosta ja yllätysvieraita voisi tulla koska vain.
Perussiivous on pölyjen pyyhintä, imurointi, lattian pesu ja wc: n pesu kerran viikossa. Kestää kaksi tuntia.
Meillä on 7-henkinen perhe. Pyykki pestään joka päivä ja jääkaapin ovessa on lista, mitä kukin tekee. Yhteistä perussiivousta ei ole ollut enää vuosiin.
Esimerkki: maanantai äiti: ruuanlaitto ja keittiön siivous, isä: vessanpöntön pesu, tytär 1: roskien vienti, tytär 2: pyykinpesu ja lajittelu, poika 1: oman huoneen siivous, tytär 3: eteisen imurointi ja kenkien järjestely, poika 2: lehtien, pahvien ja tölkkien vienti keräykseen ja postin haku.
Tällä mallilla me ollaan saatu koko perhe kantamaan vastuuta kodista. Lasten iät on nyt 6-17 v. Meillä on peruspohjataulukko ja siihen lisätään harvemmin tehtäviä. Esim. sauna pestään kunnolla vain keväällä, syksyllä ja jouluksi ja silloin on useammalle merkitty se saunan ja kylppärin pesu. Kotitöistä ei tule riitaa. Ruokaostokset me tehdään mieheni kanssa vuorotellen, mutta nykyisin tilataan ne kotiovelle netistä, koska se säästää aikaa. Ainut mistä tulee riitaa, on pihamaa. Rikkaruohojen kitkeminen ja haravointi ei ole kenenkään mielipuuhaa ja minähän siellä eniten puuhastelen.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin siivota useammin ja paremmin mutta aika ei anna myöten joka päivä 1-3h siivoussessioille. Viikossa pystyn ton verran käyttämään. Lisäksi on vie mennessäs, tuo tullessasi -käytössä. Tiskari ja pyykkikone käy lähes päivittäin ja keittiön tasoja pyyhin pari kertaa päivässä.
Silti kämppä on kun sikolätti. Täytyisi hyljätä mies ja lapset sekä eläimet niin pysyisi asunto siistinä 👍
First things first.
Sit jos mies kehtaa miettiä että esim seksiin olisi kiva suhtautua samanlaisella kiinnostuksella, tai edes puolella tosta, niin turpaan tulee.
Muuten sama kuin sulla, mutta en mä kylppärin kaakeleita ja lattiakaivoa joka viikkosiivouksen yhteydessä siivoa. Seinät ehkä kerran kuukaudessa ja lattiakaivot pari kertaa vuodessa.
Perus siivous: ryönät kaappiin, kaappi kiinni. Pöydän pyyhintä, tiskit pois.
Suursiivous: kylppärit, lattiat, hyllynpääliset, uunit ym. Siivooja hoitaa.
Hyvin samanlainen ajatus kuin aloittajalla. Perussiivoukseen kuuluu ainakin tavaroiden laittaminen paikoilleen, keittiön tasojen pyyhintä, pölyjen pyyhintä, imurointi, mahdollisesti lattioiden pesu, wc:n siivous. Lakanat, käsipyyhkeet sun muut vaihdan kun tuntuu siltä että on tarve. Ainakin kerran viikossa.
Meillä käy ammattisiivooja 3 viikon välein. Aluksi se oli joka toinen viikko, mutta kukkaro ei kestä. Yhdestä kerrasta jää maksettavaa kotitalousvähennyksen jälkeen 68,40€. Vuoden alussa on satasen omavastuu. Siivooja imuroi, pyyhkii pölyt, pyyhkii lattiat nihkeällä liinalla ja pesee vessan kunnolla. Usein pesee myös kunnolla myös peilit ja ovenkahvat yms. Jos jää aikaa, hän pesee kylppärin. Ollaan sovittu näin, että hän käyttää koko ajan täällä ja laskutus aina sama.
Väliviikkoina kun ei käy siivooja itse imuroidaan. Meillä on kouluikäiset lapset, joiden isoin siivous on se siivous ennen siivoojan tuloa, kun kaikki lelut pitää kerätä pois lattioilta ja pöydiltä. Keittiö meillä siistitään joka päivä.
Meillä on 5 henkinen perhe joten suihkua käytetään 35 kertaa viikossa, kylppäri todellakin pestään viikottain siltä osin kun on tarpeen.
Perussiivoukseen kuuluu tavaroiden paikoilleen laitto. Tämä toki päivittäin. Pölyjen pyyhintä staattisella liinalla ja nihkeällä tahraiset pinnat. Imurointi, nihkeäpyyhintä, vessojen pesu. Peilien pyyhintä.
Kelien mukaan tuuletus. Talvisin on ihana viedä matot ja sohvatyynyt yms edellisenä iltana jo tuulettumaan.
Joka ilta siivotaan keittiö ja laitetaan tavarat paikoilleen, siivous käy nopsaan kun nuo on jo valmiiksi tehty.
En tee perus siivousta edes muuttaessa. Ikkunoita pessyt 2004 viimeksi (eri asunto) kylpyhuoneen /vessan kaakeileita en ole pessyt koskaan, saati saumoja. Joskus huuhdellut jos näkyvää likaa.
Perussiivous, tai ylläpito siivous on mielestäni imurointi, pölyjen pyyhintä, pyykit kaappiin, ehkä 2x vuodessa lattian pesu.
N37
Mä tykkään siitä että koti on siisti ja puhdas. Tavaroita on vähän ja kaikelle on paikka. Lapset pitävät huoneensa järjestyksessä. Mies tekee pääsääntöisesti ruoat ja kaikki ”miesten jutut” ja mä siivoan ja pyykkään. Tää toimii meillä hyvin. Kun kummatkin tekee itselleen ne mukavimmat hommat.
Näin se on, mutta yllättävän moni itseään siistinä pitävä porsastelee vessan ja kylppärin siivouksen kanssa, vaikka siellä lentää ulostebakteereja ja pestään pers.ttä.
Olen asunnonvälittäjänä nähnyt kellanruskeiksi kuorruttuneita suihkuseiniä niin paljon ettette usko. Luuleeko joku oikeasti, että ne seinät pysyy puhtaana suihkulla suihkauttamalla? Tai edes jollain suihkutettavalla kylppärisprayllä? No ei pysy. Pesuainetta mikrokuituliinaan, pesusieneen tai -harjaan ja hommiin siitä!