Kuinka vaarallista juoda Samariinia janojuomana?
Kommentit (7)
Samarin Annostus
1 annospussillinen tarvittaessa, enintään 4 pussillista vuorokaudessa.
Älä käytä Samarinia, jos olet allerginen tai yliherkkä jollekin ainesosalle tai jos munuaistesi toiminta on heikentynyt.
Samarinin käyttö voi heikentää muiden lääkeaineiden tehoa. Näitä aineita ovat esimerkiksi tietyt antibiootit (tetrasykliini), ketokonatsolitabletit ja gabapentiinitabletit. Samarinia ja näitä lääkeaineita ei pidä käyttää samanaikaisesti.
Natriumia pukkaa. Ei sovi janojuomaksi. Vastaa kohtuutonta suolan syöntiä.
Samariinivodka toimii perkeleen hyvin.
Tulipa nostalginen fiilis otsikon nähtyäni :)
Vieläkö sitä tehdään? Rupesin oikein miettimään, että koska olen ylipäätään vimeksi samarinia edes nähnyt, mutta ei tullut edes mieleen. Varmaan se jonnekin kasarille menee. Itse olen juonut sitä viimeksi lapsena 70-luvulla.
Samoille huudeille ajoittuu toinenkin erittäin lämpimiä muistoja herättävä jauhejuoma eli Rymd :) Niin ja totta kai tetra trip, mutta se ei enää ollutkaan jauhejuoma, mutta maistui paljon paremmalta, kuin myöhempi ja siis nykyinen "laatikko trip", vaikka siis eihän siinä kaiketi vaihtunut kuin se pakkaus.
Minkähän takia ennen oli Samarinia aina kotona? Itse en ole ostanut, mutta vanhemmat osti. Ja joskus jos oli maha kipeä, niin tuntui auttavan. Nykyisin syön varmaan eri tavalla, ei ole ollut tarvetta Samarinille. Vichy maistuu vähän samalta.
Samarinhan on närästyslääke. Ehkä se oli parempi vaihtoehto kuin ruokasooda, jota käytettiinaika yleisesti. Otettiin "suutaa",kuten vanhemmat ihmiset sanoiva. Ruokavalio oli ennen erilainen, esim. käristys oli tavallinen valmistustapa. Ja käristetyt ruuathan tunnetusti saattavat korventaa vatsaa ja ruokatorvea, joten piti olla jotain vastalääkettä. Näitä ns. hedelmäsuolatuotteita oli ennen muitakin. Näen mielessäni kantikkaan lasipullon, mutta nimeä en muista. Pullo oli samantapainen kuin Samarinin pullokin. Annospussit ovat uudempaa tuotantoa ehkä 60-luvulta. Sitten oli vielä kolmas, nestemäinen vihertävä litku, Valmarin, jota ainakin vielä muutama vuosi sitten oli myynnissä luontaistuotekaupassa. Ostin kerran uteliaisuuttani pullon, mutta maistamisen jälkeen juomatta jäi, niin pahaa se minusta oli. Sen piti olla kaikin puolin hyvää vatsalle.
Osta kivennäisvettä.