Sukujoulu -miten lasten lahjat?
Te, jotka vietätte joulua isommassa porukassa, oletteko sopineet lasten lahjojen suhteen jotain? Lähinnä määrää mietin, ettei käy niin että Matti saa viisi lahjaa ja Maija viisitoista. Vai meneekö teillä niin, että jokainen lapsi saa sen verran lahjoja kuin vanhempansa parhaaksi näkee? Miten lapset suhtautuvat siihen, että saavat huomattavasti vähemmän lahjoja kuin muut?
Meillä eka kunnon sukujoulu tulossa ja paljon lapsiakin siis. Omat lapseni saavat lahjoja (itse olen ne ostanut) , mutta tiedän että toisen perheen lapset saavat (poikkeuksellisesti) vain yhden per pää. Nyt sitten stressaan tulevaa lahjojen jako tilaisuutta ja sitä kuinka paljon itkua aiheesta syntyy... :/
Kommentit (26)
Miehen sisko valitti myös, että toinen sisko ostaa liikaa ja kalliita lahjoja. Kun saatiin esikoinen ei enää ole puhunit mitään, kun huomasi meidänkin lapsen saavan lahjoja. Muttei ole meidän perheiden vika, ettei tämä kyseinen henkilö osta lapselleen kuin värityskirjan, kun rahat menee ryyppäämiseen, on yh kun teki lapsen juopon kanssa eikä halua, että toisten lapsille ostetaan lahjoja.. Valintoja, valintoja.
Minä itse vietän joulua isolla porulalla oman perheeni kanssa. Meillä ainoat lapsien lahjan ostajat ovat olleet minä ja mieheni sekä minum äitini. Mutta itselleni tärkeää pn tuoda joulu kunnolla niin kauan kuin lapset joulupukkiin uskovat
. joten tästä syystä itse rupean ostamaan joululahjat jo kesällä ja tämä kasvattaa lahjamäärän suureksi.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:52"]
Miehen sisko valitti myös, että toinen sisko ostaa liikaa ja kalliita lahjoja. Kun saatiin esikoinen ei enää ole puhunit mitään, kun huomasi meidänkin lapsen saavan lahjoja. Muttei ole meidän perheiden vika, ettei tämä kyseinen henkilö osta lapselleen kuin värityskirjan, kun rahat menee ryyppäämiseen, on yh kun teki lapsen juopon kanssa eikä halua, että toisten lapsille ostetaan lahjoja.. Valintoja, valintoja.
[/quote]
Vanhempien valinnat eivät ole lapsen valintoja.
Ei mitään ongelmaa määrissä, ikähaitari on sen verran laaja, ettei kukaan toisten lahjoja kadehdi, kun ovat innoissaan niistä omistaan.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:46"]
Kannattaa oikeasti sopia jos lapset ovat suurinpiirtein samanikäisiä ja lahjoja on tulossa eri määriä ja eri hintaluokkaa.
Ei ole kiva jos joku saa villasukat ja piirustuslehtiön ja toinen vieressä saa joulun 30 toivotuinta hittilahjaa - vähän nyt kärjistesti, mutta itkuksihan se menee. Olen ollut todistamassa vähän vastaavaa tilannetta, ja se ei ollut oikeasti kivaa. Tasan ei mene nallekarkit maailmassa, se on totta, mutta tarvitseeko se hieroa lapsen naamaan juuri jouluna.
Jokainen perhe voi ottaa esim. 5 lahjaa lapsille mukaan ja loput odottavat kotona kuusen alla.
[/quote]
Meillä on juuri noin! Mutta itku tulee siitä, että meillä lahjoina on suurin mahdollinen legolinna, läppäri, oikea sähkökitara ja uusin Lumia ja veljen perheen lapset saa yöpuvun, piirustuslehtiön ja värikyniä. Seuraavaksi varmaan vaaditaan, että lahjojen on oltava samoja, jotta joulumieli säilyy?
Kannattaa oikeasti sopia jos lapset ovat suurinpiirtein samanikäisiä ja lahjoja on tulossa eri määriä ja eri hintaluokkaa.
Ei ole kiva jos joku saa villasukat ja piirustuslehtiön ja toinen vieressä saa joulun 30 toivotuinta hittilahjaa - vähän nyt kärjistesti, mutta itkuksihan se menee. Olen ollut todistamassa vähän vastaavaa tilannetta, ja se ei ollut oikeasti kivaa. Tasan ei mene nallekarkit maailmassa, se on totta, mutta tarvitseeko se hieroa lapsen naamaan juuri jouluna.
Jokainen perhe voi ottaa esim. 5 lahjaa lapsille mukaan ja loput odottavat kotona kuusen alla.