Kokemuksia osa-aikatyöstä ja ns. "nollasopimuksista"?
http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/26726-harva-uskaltaa-kertoa-tasta-omalla-nimellaan-ja-kuvallaan-mutta-minulla-ei-taida-olla-enaa-mitaan-menetettavaa
Tuon artikkelin luettuani haluaisin keskustella tästä itseäni ja varmasti monta muuta suomalaista koskevasta asiasta, eli osa-aikatöistä. Olen itse osa-aikatyöläinen, ja pääosin töitä hakiessani varteenotettavat paikat ovat olleet nimenomaan osa-aikatöitä, hyvin harvoin kokoaikaisia. Olen myös joutunut työtilanteisiin, joissa olen käytännössä työskennellyt kokoaikatyöläisen verran, mutta saanut palkkaa huomattavasti vähemmän.
Mitä kokemuksia sinulla on osa-aikatöistä tai ns. nollasopimuksista? Onko osa-aikatyö sinulle varteenotettava vaihtoehto nykyisessä elämäntilanteessa, vai oletko osa-aikatöissä nimenomaan kokoaikatyön puutteen vuoksi? Onko arkesi vaivattomampaa/vaikeampaa osa-aikatöiden vuoksi? Teetkö vain yhtä osa-aikatyötä, vai yhdisteletkö eri osa-aikaisuuksia toisiinsa? Pärjäätkö osa-aikatöillä taloudellisesti?
Aihe kiinnostaa minua kovasti, joten toivottavasti tämä herättää keskustelua. :)
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:40"]Kellään kokemuksia, onko työkkäri velvoittanut hakemaan erittäin vähätuntisia osa-aikatöitä tai nollasopimuspaikkoja?
ap
[/quote]
Vain vakituset, täysillä tunneilla! On työkkärin missio ainakin meilläpäin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 18:35"]
Minulla on ollut 0-sopimus jo useamman vuoden. Töitä on vähän ja projektiluonteisesti. Hyvinä vuosina pystyin ansaitsemaan kuitenkin yli 2000€ vuodessa, tänä vuonna ansiot taisivat jäädä noin 300 euroon.
Minulle sopisi hyvin, jos saisin tehdä töitä edes 5 tuntia viikossa. Saisihan siitä jotain taskurahaa edes.
[/quote]
Onko tämä työpaikka ainoa tulonlähteesi, vai oletko esim. opiskelija? Uteliaisuudesta kyselen. :)
Ap
Nollasoppari, mutta sopii nyt hyvin kun saan hyvin soviteltua päivärahaa ja saan ite päättää vuorot. 37.5h/vko tätä työtä olis aika tuskaa..
Olen itsekin juuri valmistunut ja ollut koko opiskelun ajan eri vuokrafirmoissa nollatuntisopimuksilla. Olen pääsääntöisesti ollut tyytyväinen, mutta muutama epäkohta harmittaa usein. Kuten joku tuossa aikaisemmin mainitsikin, nollatuntilaisella on oikeus kieltäytyä tarjotuista vuoroista. Näinhän se onkin, mutta lähinnä vain periaatteen tasolla.
Itse asun ja työskentelen siis pääkaupunkiseudulla ja työpaikat sijaitsevat kohtuu laajalla alueella. Jos minulle tarjotaan pääkaupunkiseudun "toiselta puolelta" työkeikkaa samana päivänä, muutaman tunnin varoitusajalla, en mielelläni sellaista ota, sillä matkoihin menisi tällöin liikaa aikaa (yli tunti suuntaansa). Kun olen kieltäytynyt tällaisesta vuorosta, puhelimen toisessa päässä ollaan tuohtuneita ja ihmetellään miksi en ole sitten laittanut kalenteriini estoa kyseiselle päivälle. Olen yrittänyt selittää, että kalenterini on vapaana siltä varalta, jos sattuisinkin samaan jonkun paremman työvuoron kohtuullisilla välimatkoilla ja työajoilla. Jos laitan kalenteriini eston, en näe kyseisiä työvuoroja.
Tätä asiaa ei oikein mikään firma tahdo ymmärtää. Aina vaan vedotaan niihin kalenterimerkintöihin ja annetaan ymmärtää, että jos se kalenteri näyttää vapaata, silloin on vähän niinkuin pakko ottaa kaikenlaisia työvuoroja vastaan. Jos kieltäydyt, joudut ns. ei-niin-hyvien-työntekijöiden listalle, vaikka tarjottu vuoro olisi jossain hevonkuusessa ja kestäisi myöhään iltaan asti (vaikea päästä julkisilla takaisin kotiin ja silloinkin olet lähemmäs puolta yötä kotona).
Minullakaan ei ollut enää mitään menetettävää kun jouduin yllättäen hakemaan toimeentulotukea palkan päälle, kun tunteja ei enää ollutkaan kuten ennen. Työnantaja yritti vedota ties mihin, mutta loppujen lopuksi kävi niin, että sain korvauksen menettämistäni tunneista, irtisanouduin ja jäin vielä kiukuspäissäni sairauslomalle koko irtisanoutumisajaksi. Siitäs sai!
Tästä on jo vuosia eikä vieläkään ole iskenyt katumus, tuskinpa enää tuleekaan. Nykyisin olen ihan eri alalla ja teen kokoaikaista työaikaa ja käteen jäävä palkkani on enemmän mitä aikaisemmassa työssä ennen veroja.
Olin opiskelija, joten nollatuntisopimus oli täydellinen vaihtoehto, kun opiskelujuttujenkin ajankohdat vaihtelivat niin paljon että ei olisi voinut tehdä vaikka jotain osa-aikaista missä pitää kuukautta ennen tietää milloin voi tulla.
Minusta pitäisi luoda jokin sellainen vaihtoehto, että juurikin opiskelijoilla ja muilla pitäisi olla mahdollisuus sopia sellainen, mutta työttömiä ja hankalasti työllistyviä ei voisi kiristää sillä että et saa töitä ollenkaan jos et suostu nollasoppariin. Ehkä sitten se että työttömyystuesta tehtäisiin vähän vähemmän ihmisiä kyykyttävää ja epävarmaa.
Kaveri on osa-aikainen ja tällä hetkellä nollasopparilla, mutta ei hänen palkkansa ole pienempi kuin normaaliaikaisenakaan olisi... tes onneksi ok.
Osa-aikatyö sopisi minulle paremmin kuin hyvin, mutta..Pomo on sellainen mulkero että yrittää kusettaa palkoissa, sairaslomissa ym. Myös "unohtelee" asioita, syyttelee perättömästi, ja tekee muutenkin normaalista olosta hankalaa. Ilmaiseksi pitäis hälle töitä tehdä. Vittu kun kyrpii tollaset verenimijät.
Oma kokemukseni eräästä osa-aikaisuudesta oli melko räikeä (en paljasta aivan kaikkia yksityiskohtia, mutta pääpiirteittäin kuitenkin): en saanut lainkaan tietää ennalta työvuorojani, joten aivan yllättäen saattoi tulla joko todella pitkä päivä, tai sitten ei työpäivää lainkaan. Käytännössä siis omien menojen suunnittelu oli aivan mahdotonta. Lisäksi työnantaja jätti maksamatta matkat, joita kului työmaalta toiseen siirryttäessä - käytännössä minulla oli siis pahimmillaan jopa yli kymmentuntisia päiviä kaikkine matkoineen, mutta maksettavia tunteja kertyi vain muutama.
Mukavaa, että keskustelu sai tuulta alleen!
Ap
Ikävä juttu varmasti jos on tuollaisessa vastoin tahtoaan. Toisaalta, niiden kieltäminen tarkoittaa toiminnan lopettamista tai konkurssia TODELLA monelle palvelualan yritykselle - eli sikäli taattua demaria. Itselläni on tuollainen päätoimen ohessa, tienään noin 5-10 tonnia / vuosi päätoimen palkan päälle. Eli harmittaisi jos kiellettäisiin, työnantaja menettäisi hyvän työntekijän, minä merkittävän ostovoiman, valtio verotulot.
Työnantajalle osa-aikatyö ja/tai nollasopimus on taatusti kannattavaa ja edullisempaa verrattuna kokoaikatyöhön. Minusta henk. koht. nollasopimuksen vertaaminen "yrittäjän riskin siirtäminen työntekijälle" on osuva, etenkin, koska työntekijä antaa itsestään paljon enemmän työnantajalle kuin saa takaisin. On ikävää elää elämää, jota ei voi suunnitella millään tavoin ennalta. Opiskelun yms. ohessa tämä varmasti toimii, mutta entäs, kun nollasopimukset ja osa-aikatyö on se ainoa tulonlähde?
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:25"]
Ikävä juttu varmasti jos on tuollaisessa vastoin tahtoaan. Toisaalta, niiden kieltäminen tarkoittaa toiminnan lopettamista tai konkurssia TODELLA monelle palvelualan yritykselle - eli sikäli taattua demaria. Itselläni on tuollainen päätoimen ohessa, tienään noin 5-10 tonnia / vuosi päätoimen palkan päälle. Eli harmittaisi jos kiellettäisiin, työnantaja menettäisi hyvän työntekijän, minä merkittävän ostovoiman, valtio verotulot.
[/quote]
Sopimuksia ei kielletä täysin, nollasopimuksen saa edelleen laatia mikäli työntekijä niin haluaa.
Kellään kokemuksia, onko työkkäri velvoittanut hakemaan erittäin vähätuntisia osa-aikatöitä tai nollasopimuspaikkoja?
ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:25"]
[/quote]
Sopimuksia ei kielletä täysin, nollasopimuksen saa edelleen laatia mikäli työntekijä niin haluaa.
[/quote]
No ei niitä työsopimuksia ole kyllä tähänkään asti voinut laatia yksipuolisesti, vaan aina kummankin vapaasta tahdosta ja yhteisymmärryksessä.
Nollatuntisopimus on sopinut opiskelevalle tyttärelleni kuin nenä päähän, saa tehdä sen verran töitä kuin haluaa ja silloin kun itselle sopii.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:40"]
Kellään kokemuksia, onko työkkäri velvoittanut hakemaan erittäin vähätuntisia osa-aikatöitä tai nollasopimuspaikkoja?
ap
[/quote]
Tuttavapiirissä on tapaus jossa nuori otti vastaan porovikkapalkkaisen puhelinmyyntityön. Kahteen kuukauteen hänellä ei ylittynyt lainkaan palkanmaksukynnys ja hän ei siis saanut lainkaan palkkaa, jonka vuoksi hän irtisanoutui työstä ja sai sen vuoksi työkkäristä 3kk karenssin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:40"]
ap
[/quote]
Tuttavapiirissä on tapaus jossa nuori otti vastaan porovikkapalkkaisen puhelinmyyntityön. Kahteen kuukauteen hänellä ei ylittynyt lainkaan palkanmaksukynnys ja hän ei siis saanut lainkaan palkkaa, jonka vuoksi hän irtisanoutui työstä ja sai sen vuoksi työkkäristä 3kk karenssin.
[/quote] Tällasissa tapauksissa pitää hakea soviteltua päivärahaa!!
"No ei niitä työsopimuksia ole kyllä tähänkään asti voinut laatia yksipuolisesti, vaan aina kummankin vapaasta tahdosta ja yhteisymmärryksessä."
Mutta onko tämä lähinnä näennäistä? Onko työhaastattelussa työntekijällä oikeasti mahdollisuutta vaatia enemmän työvuoroja tai säännöllistä työmäärää, kun jonossa on laumoittain osa-aikaisuuksiin ja nollasopimuksiin suostuvia työnhakijoita? Kun minä epäröiden sanoin toivovani jonkinlaista lupausta työtunneista (että minulla olisi varaa ottaa työvuoro vastaan, ottaen huomioon matkustus työpaikalle), minua ei yksinkertaisesti otettu töihin.
Opiskelijalle yms. tällaiset sopimukset ovat varmasti hyvä juttu, mutta edelleen: entäs he, joille nämä työt ovat ainoa vaihtoehto kokoaikatyön puutteessa?
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 20:40"]
ap
[/quote]
[/quote]
Ikävä tilanne! Ja samaa olen minäkin kuullut puhelintyöstä: eli vaikka onkin istunut tietyn tuntimäärän myymässä lehtiä ym. myynti on ollut niin vähäistä, ettei palkkaa ole maksettu lainkaan. Ja minua kyllä kiinnostaisi, onko tämä todella laillista - kun työntekijä kuitenkin on siellä töissä ja tekee töitä? Miten tällaiseen on mahdollista sovittaa esim. toista osa-aikaisuutta?
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 17:58"]
Nollasopimuksia perustellaan tasavertaisuudella, että onhan sillä työntekijällä ihan yhtä suuri vapaus valita joustavasti työnantajansa. No niinpä varmaan on. Jos rupeat esittämään toiveita sopivista ajankohdista työlle, niin kyllä sinne seuraavaksi kutsutaan pitkästä jonosta joku mukautumisalttiimpi.
[/quote]
Tätä minäkin pelkään. Tänä aikana, kun työttömiä on pilvin pimein yhtä työpaikkaa kohden ja epätoivoisimmat ovat valmiita ottamaan vastaan vaikka minkälaisia pestejä, onko työnhakijalla tai -tekijällä oikeasti mahdollisuutta vaikuttaa työtunteihin? Hyvä firma on tietenkin aina eri asia, mutta kuten tässäkin keskustelussa, on kokemuksia myös niistä ei-niin-hyvistä yrityksistä. Esim. itse olen kuullut ja kokenut lievästi itsekin, että työnantaja lähtee "kostamaan" vetämällä työvuoroja kokonaan pois. Ja on melkoisen härskiä saada kirjallinen varoitus siitä, että ei ota pienellä varoitusajalla työtä vastaan. Olen ymmärtänyt, että työntekijällä on oikeus saada tietää työvuoronsa viikkoa ennen, ja myöhemmin tulleisiin ei ole pakko suostua. Onko näin?
Ap