Yläluomileikkauksesta tietävät!
Hei!
Olen 25-vuotias nainen ja harkitsen yläluomileikkausta toiseen silmään. Minulla on toisessa silmässäni ns. "laiska luomi" joka on viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana laskeutunut häiritsevän paljon. Vielä ei ole näkökentän tiellä, mutta muutamassa vuodessa varmaan on jos tahti pysyy samana. Toisen silmän luomessa ei ole samaa vikaa, eli laiska luomi tekee muuten sievistä kasvoistani rumasti toispuoleiset. Olen yrittänyt googletella, mutta en ole saanut vastauksia näihin kysymyksiini:
Paljonko maksaa vain yhden luomen leikkaus? Voiko siihen saada KELA-korvausta jos luomi ei ole vielä ihan näkökentän tiellä?
Kannattaako tässä iässä leikkausta vielä tehdä, vai pitäisikö odottaa että ikääntyminen näkyy toisessakin luomessa ja leikkauttaa sitten molemmat? Jos leikkautan toisen luomen, niin käykö sitten niin, että iän mukana toienn luomi puolestaan alkaa lerpattamaan leikattuun luomeen nähden?
Ylipäätänsä, osaako kirurgi tehdä leikattavasta luomesta edes mitenkuten symmetrisen leikkaamattoman luomen kanssa? Haluaisin nimenomaan eroon tästä vaikutelmasta, että kasvoni puolet ovat eriparia...
Myös muut kokemukset kyseisestä leikkauksesta ovat tervetulleita!
Kommentit (5)
Kiitos vastauksesta!
Pitänee laittaa sähköpostia jollekin klinikalle ja pyytää arviota hinnasta ja operaation kannattavuudesta jos leikkautan vain toisen silmäni. Käsittääkseni monessa paikassa konsultaatio on ilmainen?
Mun äiti on käynyt kanssa tossa joskus 10v sitten (oli n. 40v) ja tehtiin just ton näkökentän haittaamisen takia. Tosi hyvä tulos! Haavat parani hyvin ja arpiakaan ei näy enää. Aluksi luomiväri et tarttunut arkisin, mutta nyt ei enää edes tota ongelmaa. Tuskin tota saa nuorena ennen kuin se oikeesti haittaa näköä, mutta ainahan voit kysyä :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:41"]Mun äiti on käynyt kanssa tossa joskus 10v sitten (oli n. 40v) ja tehtiin just ton näkökentän haittaamisen takia. Tosi hyvä tulos! Haavat parani hyvin ja arpiakaan ei näy enää. Aluksi luomiväri et tarttunut arkisin, mutta nyt ei enää edes tota ongelmaa. Tuskin tota saa nuorena ennen kuin se oikeesti haittaa näköä, mutta ainahan voit kysyä :)
[/quote]
Siis aluksi luomiväri ei tarttunut ARPIIN :)
Kyllä uskoakseni myös nuorena saa, vaikkei luomi olisikaan näkökentän tiellä. Kelakorvausta ei tietenkään saa, jos leikkauksen syy on vain kosmeettinen. Sitä en tiedä, missä se raja menee paljonko luomen täytyy peittää näkökenttää. Minulla luomi tulee toisessa silmässä vastaan ylöspäin katsoessa, muttei muuten. Ainakaan vielä. En myöskään tiedä, kannattaako nuorena luomea leikkauttaa, sillä toinenkin luomi luultavasti alkaa roikkumaan iän myötä, enkä tiedä laskeutuuko leikattu luomi sitten samalla tahdilla, vai onko lopputulos jälleen toispuoleinen mutta käänteisesti...
ap.
Kelakorvausta et todennäköisesti saa, koska kohdallasi on kosmeettisesta haitasta. Itse olen menossa kuukauden päästä ja olen 35-vuotias. Omasta pussista maksan koko lystin eli vajaat 1400 euroa molemmat yläluomet +yksi luomi pois poskesta. Äitini on käynyt 12 vuotta sitten samassa leikkauksessa ja hänellä luomet ovat edelleen todella hyvän näköiset.. tällä hetkellä on 60-vuotiaana pirteämmän näköinen kuin minä. Luomet laskeutuvat ajan kanssa uudelleen ja varmaan jossain vaiheessa minun kohdalla on uusintaleikkaus.