Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako puheliaat ihmiset vievänsä tilaa muilta ihmisiltä?

Vierailija
20.10.2021 |

Hiljaisemmille aina jankutetaan että sano sinäkin jotain, mutta puheliaille ei sanota, että ole sinäkin hiljaa välillä. Jouduin äsken puhumaan tosi puheliaan ihmisen kanssa asiasta, joka piti tänään saada hoidettua. Kymmenen minuutin asiaan meni vajaa tunti, koska hän ei osannut sulkea suutaan. Ei edes vaikka aloin puhua päälle. Ja korvat ei tietenkään toimi silloin, kun oma suu käy. Puheliaat ihmiset, olkaa niin kilttejä ja opetelkaa huomioimaan muut ihmiset. Joskus voi jonkun asian jättää vaikka sanomatta ja kuunnella mitä muilla on sanottavaa.

Kommentit (180)

Vierailija
61/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puheliaana ihmisenä on todella kiusallista istua mykkien seurassa. Vaihdan nopeasti toiseen seuraan. 

Heh, oletko yksi niistä jotka eivät siedä yhtään hiljaisuutta eikä kanssasi saa puheenvuoroa? 

Mä jaan tuon saman kokemuksen, jos toiset ei aktiivisesti osallistu keskusteluun, on se raskasta. Vaihdan mielummin toiseen seuraan. En silti ole moukka, siedän ihan hyvin hiljaisuutta ja kanssani saa kyllä puheenvuoron. Se on vain minusta raskasta koettaa koko ajan tehdä kohteliaasti tilaa ja odottaa ja kenties rohkaistakin sitä toista osallistumaan keskusteluun. On ihan ok että vaihdan seuraa, saan minäkin nauttia illoistani. Satun pitämään nopeatempoisesta, aktiivisesta keskustelusta. Hiljaisuuden vaalijat eivät silloin ole iltani mieluisimpia keskustelukumppaneita, enkä minä heille. Joten varmasti kaikille parasta, että vaihdan seuraa.

Mutta silloinhan et ole se tyyppikään josta tässä puhutaan. 

Niin mä vastasin tuossa edellisen kommentoijan virhepäätelmään. 

Vierailija
62/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhelias ja kyllä tajuan vieväni tilaa, ja olenkin opetellut pitämään suuni kiinni.

Itse toivoisin että hiljaiset tekisivät saman työn ja opettelisivat avaamaan sen suunsa. 

10 minuutin asiaan ei missään nimessä tarvitse käyttää tuntia. Pitää olla napakka, määritellä käytettävissä oleva aika ja työn alla oleva tehtävä ja pyytää kaikkia keskittymään siihen. Ei tarvitse alkaa räyhäämään, tämän voi tehdä ihan ystävällisesti.

Monet hiljaiset ovat tehneetkin sen työn, varmasti leijonanosa, koska on pakko tehdä. Miksi te puheliaat kuvittelette aina olevanne muita parempia?

Aika monen teikäläisen kanssa ystävällinen sanominen ei yksinkertaisesti tehoa, sillä ei ole mitään vaikutusta. Täällä on nyt useampi puhelias väittänyt että jos vaan sanoo napakasti, niin ongelma ratkeaa, mutta se nyt vaan ei ole totta. 

Ja tässä taas on nimenomaan ristiriita. Silloinhan tuo itsensä kehittämisen työ on tekemättä, jos sanominen ei tehoa. Puheliaiden on opittava olemaan tietyoissä tilanteissa hiljaa, mutta hiljaisten on opittava ottamaan sana haltuun. Ei todella ole tuo tehtynä, jos ei saa kymmenen minuutin asiaa selitettyä alle tuntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puheliaana ihmisenä on todella kiusallista istua mykkien seurassa. Vaihdan nopeasti toiseen seuraan. 

Uskoisin että nämä "mykät" eivät siitä pahastu. Päin vastoin.

Ei se ole loukkaukseksi tarkoitettukaan. Kyllä sen nopeasti huomaa, jos on sellaisessa seurassa missä mieluummin möllötetään tuppisuuna. Eikä siinäkään ole mitään pahaa, mutta minusta sellainen on aika tylsää.

Vierailija
64/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka et tykkää puhua, nyt tulee neuvo! ÄLÄ TULE minnekään missä on ihmisiä! Pysy kotona. Ei se sinun mykkä naamasi niin kaunis tai komea ole että se vaaditaan paikalle mulkoilemaan! Jos et aio antaa mitään sisältöä keskusteluun vaan uikuttaa pääsi sisällä niin jää tekemään sitä kotiin!

Vierailija
65/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaas kaikkien kukkien kukkia. Nykyisin saa olla puhelias tai hiljainen. Ei pidä ketään haukkua. Minä olen puhelias, mielestäni ihmiset on luotu keskustelemaan. Jos haluaa olla hiljaa, voi olla sitten itsekseen vaan. Ei puhe vie tilaa keltään, mitä hiivattia ap tarkoittaa???

Vierailija
66/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ainoastaan Suomessa joku ymmärtää loukkaantua siitä, että joku ihminen puhuu seurassa...

Vierailija
67/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaas kaikkien kukkien kukkia. Nykyisin saa olla puhelias tai hiljainen. Ei pidä ketään haukkua. Minä olen puhelias, mielestäni ihmiset on luotu keskustelemaan. Jos haluaa olla hiljaa, voi olla sitten itsekseen vaan. Ei puhe vie tilaa keltään, mitä hiivattia ap tarkoittaa???

Puheliaat ihmiset on usein juuri niitä, jotka EI anna kaikkien kukkien kukkia, vaan täyttää tilan omalla höpinällään. He vievät muilta tilaa puhumalla koko sen yhdessä vietetyn ajan, joka yleensä on rajallinen. Joko tajuat?

Vierailija
68/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka et tykkää puhua, nyt tulee neuvo! ÄLÄ TULE minnekään missä on ihmisiä! Pysy kotona. Ei se sinun mykkä naamasi niin kaunis tai komea ole että se vaaditaan paikalle mulkoilemaan! Jos et aio antaa mitään sisältöä keskusteluun vaan uikuttaa pääsi sisällä niin jää tekemään sitä kotiin!

Luuletko etteivät hiljaiset ihmiset olisi jo nuoruudestaan saakka tajunneet, mikä useimpien ihmisten suhtautuminen heihin on? Kyllä moni heistä osaa jättäytyä pois itsekin, mikäli mahdollisuus siihen on, ilman että sun tarvii asiasta meuhkata.

Vierailija
69/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainoastaan Suomessa joku ymmärtää loukkaantua siitä, että joku ihminen puhuu seurassa...

Voit toki heittäytyä marttyyriksi, mutta eikö olisi rakentavampaa ottaa opiksi muiden kokemuksista? Anna muillekin aikaa puhua ja keskustele. Yksinpuhelu ei ole keskustelua. Yksinpuhelu seurassa on sama kuin pitäisit monologia kotisi seinille, joten ehkä te puheliaat olette niitä, joiden kannattaisi ihan vaan pysyä kotona.

Vierailija
70/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärettömän rasittavaa kun vanhempi ihminen soittaa ja kysyy mitä kuuluu?. Vastaan esim. että lenkillä/kaupassa juuri...ei mitään väliä missä on, työaikanakin saattaa tämä eläkeläinen soittaa ja kälättää omat ja lastensa sekä lastenlastensa kuulumiset unohtamatta naapurien kuulumisia. Kertoo myös mitä juoruja oli kuullut e.m. tyypeiltä. Ei edes odota että kommentoin, ja jos sanon jotain väliin kuuluu heti: Täh? Mitä? Ja sitten kälätys jatkuu. On kuulema niin yksinäinen, mutta en tiedä ketään kenen luona ramppaisi niin kovasti porukkaa päivittäin. Sitten vielä se kun ei ne jutut ole kaksisia, vauva sanoi öh ja äh ja olivat nauraneet kovasti ja sitten se sanoi höö. Sellaista.

Vierailija
71/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja minulla oli joskus nuorena hyvin puhelias tyttöystävä. Silloin elettiin vielä lankapuhelimien aikaa. Naisella puhelimessa oli jotain "todella tärkeää" asiaa, ja tarina vain jatkui ja jatkui. 

Jätin luurin pöydälle ja kävin keittiössä tekemässä välipalaa itselleni. Kun palasin puhelimeen, siellä juttu jatkui keskeytymättä edelleen! 😂

Vierailija
72/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hiljaiset ihmiset sitten hakevat seuralta, jos he eivät itse halua puhua muille mitään tai kuunnella puheliaampia ihmisiä?

Vierailija
73/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että ihminen on puhelias, ei tarkoita, että hän puhuu päälle tai on tilannetajuton.

Tällä palstalla yliarvostetaan niitä tuppisuita, jotka eivät saa suutaan auki. Kun kaksi ihmistä vilkasta ihmistä juttelee, se juttu kulkee kevyesti eteenpäin eikä tarvitse käyttää hohtimia, jotta toinen sanoisi jotain.

Vierailija
74/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhelias itse ja pyrin huomioimaan muita parhaani mukaan. Ajatukseni juoksee myös monesti paljon nopeammin, kun hiljaisemmalla/verkkaisemmalla, joka puolestaan turhauttaa minua, mutta toki en sitä tuo esille. Hyvää keskustelutaitoa/tilannetajua/käytöstapoja on molemmilta osapuolilta yrittää huomioida toisen erilaisuutta. ---

Tää on jännä ajatus, johon olen törmännyt aikaisemminkin: puheliaat ihmiset kuvittelee olevansa älykkäämpiä kuin muut. Ilmeisesti kuvittelet myös olevasi muita parempi keskustelija. Oman kokemukseni mukaan hyvin puheliaat ihmiset on yleensä hyvin huonoja keskustelijoita. Se ei ole keskustelua, että pitää yllä monologia, joka on useimmiten täynnä täysin turhaa pajatusta, eikä kuuntele toisia. 

Hyvä keskustelija osaa esittää asiansa tiiviisti ja suoraviivaisesti niin, että sen ymmärtää kerrasta. Puheliaat ihmiset sen sijaan sanoo usein saman asian monta kertaa vähän eri sanoin ja puhe poukkoilee siellä ja täällä, kunnes lopulta puhutaan ihan eri asiasta kuin oli tarkoitus. Se ei ole myöskään älykkyyttä, että tuot jokaisen ajatuksesi julki. Sinun puheripulisi aikana muu porukka on ehtinyt ajatella jo kolme, neljä tai viisi seuraavaakin asiaa selväksi mielessään, mutta sinä jarrutat asioiden etenemistä pulputtamalla yhä edelleen siitä ensimmäisestä. 

Tuossa lainauksessasi ei puhuttu mitään älykkyydestä VAAN siitä, että ajatus juoksee nopeammin. Se EI OLE yhtä kuin älykkyys. Turha uhriutua siellä. 

Joo, nopeus ei ole merkki älykkyydestä, se on kyllä huomattu. 

Ajatuksesi ei juokse nopeammin vaan häiritset muiden ajatusprosessia ääneen ajattelemalla.

Vierailija
75/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiljaiset ihmiset sitten hakevat seuralta, jos he eivät itse halua puhua muille mitään tai kuunnella puheliaampia ihmisiä?

Hiljaisuus ei tarkoita mykkyyttä. Emme me kaikki ei-puheliaan ihmiset myöskään ole hiljaisia. En ole itse hiljainen enkä puhelias vaan jotain siltä väliltä, ja kyllä minua puheliaat ihmiset enemmän rasittaa kuin hiljaiset. Hiljaisten ihmisten puheesta 99 % on järkevää tai edes etäisesti mielenkiintoista. Puheliaiden puheesta 99 % on täysin turhaa pulinaa tai samojen asioiden toistelua. Ei sitä kukaan halua kuunnella ja se on täyttä ajan haaskausta.

Vierailija
76/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastavuoroista keskustelua. Puheliaan ihmisen kanssa se on mahdotonta, kun vetää vaan sitä omaa monologiaan kuuntelematta mitä toisella on sanottavana. Itse viihdyn tosi hyvin hiljaisempien ihmisten kanssa, jotka antavat myös keskustelukumppanille tilaa puhua ja jotka oikeasti kuuntelevat häntä.

Vierailija
77/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit toki heittäytyä marttyyriksi, mutta eikö olisi rakentavampaa ottaa opiksi muiden kokemuksista? Anna muillekin aikaa puhua ja keskustele. Yksinpuhelu ei ole keskustelua. Yksinpuhelu seurassa on sama kuin pitäisit monologia kotisi seinille, joten ehkä te puheliaat olette niitä, joiden kannattaisi ihan vaan pysyä kotona.

Minusta se ei ole mitään keskustelua, jos pitää tunti odottaa ennen kuin vastapuoli saa ulos kakistettua mitään puheeksi tulkittavaa.

Vierailija
78/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän tässä oli siitä, että hiljaiset haluaisivat dialogia, eli myös itselle puheenvuoron puheliaan monologin eli yksinpuhelun sijaan. Usein se on hyvin vaikea, kun puhelias lörpöttää. Kyllä hiljainenkin haluaisi puhua vastavuoroisesti, mutta valitettavasti se ei aina onnistu tai vaatii tylynkin keskeyttämisen. Työasiat taas oma juttunsa, ne pitäisi pyrkiä hoitamaan tehokkaasti eikä jaarittelemalla.

Vierailija
79/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puheliaat ihmiset on usein juuri niitä, jotka EI anna kaikkien kukkien kukkia, vaan täyttää tilan omalla höpinällään. He vievät muilta tilaa puhumalla koko sen yhdessä vietetyn ajan, joka yleensä on rajallinen. Joko tajuat?

Pitäisikö niiden puheliaiden ja vilkkaiden ihmisten ihan testimielessä olla hiljaa eikä avata keskustelua? Katsoisi vaan vierestä kuka avaa suunsa ensimmäisenä.

Vierailija
80/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastavuoroista keskustelua. Puheliaan ihmisen kanssa se on mahdotonta, kun vetää vaan sitä omaa monologiaan kuuntelematta mitä toisella on sanottavana. Itse viihdyn tosi hyvin hiljaisempien ihmisten kanssa, jotka antavat myös keskustelukumppanille tilaa puhua ja jotka oikeasti kuuntelevat häntä.

Tämä! Puheliaiden ihmisten kokemus muiden mykkyydestä voi johtua siitä, että heidän seuransa on yksinkertaisesti niin uuvuttavaa, ettei introvertimmalla ihmisellä riitä energia sellaiseen kanssakäymiseen. Puheenvuoron saaminen on työn ja tuskan takana ja mitä hyötyä siitä sitten on, kun ei se puhelias edes kuuntele mitä sanot. Ainakin itse kyllästyn aika nopeasti puheliaiden ihmisten seurassa enkä viitsi puhua heille asioitani, koska se on ihan turhaa. Kun tulee sopiva hetki, lähden pois ja toivon, ettei tarvitse tämän ihmisen kanssa enää aikaa tuhlata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi