Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako puheliaat ihmiset vievänsä tilaa muilta ihmisiltä?

Vierailija
20.10.2021 |

Hiljaisemmille aina jankutetaan että sano sinäkin jotain, mutta puheliaille ei sanota, että ole sinäkin hiljaa välillä. Jouduin äsken puhumaan tosi puheliaan ihmisen kanssa asiasta, joka piti tänään saada hoidettua. Kymmenen minuutin asiaan meni vajaa tunti, koska hän ei osannut sulkea suutaan. Ei edes vaikka aloin puhua päälle. Ja korvat ei tietenkään toimi silloin, kun oma suu käy. Puheliaat ihmiset, olkaa niin kilttejä ja opetelkaa huomioimaan muut ihmiset. Joskus voi jonkun asian jättää vaikka sanomatta ja kuunnella mitä muilla on sanottavaa.

Kommentit (180)

Vierailija
21/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ihminen on puhelias, ei tarkoita, että hän puhuu päälle tai on tilannetajuton.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Jos omasta mielestäsi olet hyvä keskustelija ja sinulla on hyvä tilannetaju, mitäpä, jos keskustelisit aiheesta sen sijaan, että painelet sitä yhtä emojia monta kertaa? Olen valmis vaihtamaan mielipiteitä kanssasi.

Opettele sinä ymmärtämään toisen osapuolen reaktioita.

Ja ota niistä opiksesi. 👍

Vierailija
22/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ihminen on puhelias, ei tarkoita, että hän puhuu päälle tai on tilannetajuton.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Jos omasta mielestäsi olet hyvä keskustelija ja sinulla on hyvä tilannetaju, mitäpä, jos keskustelisit aiheesta sen sijaan, että painelet sitä yhtä emojia monta kertaa? Olen valmis vaihtamaan mielipiteitä kanssasi.

Opettele sinä ymmärtämään toisen osapuolen reaktioita.

Ja ota niistä opiksesi. 👍

Eli ajatuksesi on, että keskustelua on parasta käydä reagoimalla, ei kuuntelemalla, mitä toinen ajattelee, ja kertomalla, mitä itse ajattelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhelias ja kyllä hiljaisemman ihmisen kanssa keskustellessa on pakko aktiivisesti hillitä itseään jotta toinenkin saa suunvuoron. Opettelua on vaatinut, höpöttäminen vie mennessään varsinkin kun innostun. Töissä onnistun mielestäni olemaan aika asiallinen.

Ajatteletko sanallisesti, sisäisenä puheena? Kuulemma on jotkut ihmiset eivät näin tee, vaan kuulevat omat ajatuksensa vasta sitten, kun ne purkautuvat ulos puheripulina. 

Joskus tulee tällainen mieleen, kun kuuntelee puheliaiden ihmisten tajunnanvirtaa.

Vierailija
24/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne ei voi sille mitään? Aspergerityyppistä en-voi-lopettaa -juttua?

Itse olen melko yksinäinen ihminen, ja joskus kun tulee tilaisuus puhua, suusta vaan tulee puhetta kauheasti. Yleensä kyllä huomaan äkkiä, jos vastapuolta ei kiinnosta, ja pistän suun säppiin. 

Etenkin ryhmätilanteissa on ihan ahdistavaa ja stressaavaa, jos joku on äänessä koko ajan. Ehkä sellaiselle pitää suoraan sanoa, että ole välillä hiljaa, jos se ei ymmärrä antaa muille sanansijaa.

Vierailija
25/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertit pääsee haukkumaan ekstrovertteja palstalla, kun työelämässä jäävät jalkoihin tai eivät saa suutaan auki :D Kerrassaan hupaisaa :D

Ekstroverttiys ei ole samaa kuin sosiaalinen sokeus ja muiden jyrääminen. 

T: ekstrovertti, joka osaa olla hiljaakin

Vierailija
26/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisissa kulkuvälineissä on rasittavaa, jos siellä on joku pulputtaja. Kaikki joutuvat kuuntelemaan.

Kaverini tekee tätä: kälättää hyvin kuuluvalla äänellä ja nauraa isoon ääneen, monesti puhelimeen. Minäkin oon ollut luurin toisessa päässä kahdesti, kun joku ulkopuolinen kanssamatkustaja on tullut sanomaan, että voisi olla hiljempaa. Monet kaverini ei kestä häntä illanvietoissa tms, ja on jopa suoraan sanottu, ettei haluta häntä toista kertaa tavata.

Luulen, että tämä kaveri välillä tajuaa, koska ihmiset antavat suoraa palautetta, mutta pääasiallisesti hän ajattelee olevansa ihana tunnelmanpiristäjä. On myös aika itsekäs, perheen ainoa lapsi, eli ei välttämättä edes tajua, että muillakin on tarpeensa, kuten häiriötön matkustaminen raskaan työpäivän jälkeen jne.

Vierailija
27/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän on kännyt. Jos toinen nyt vaan puhuu sitkeesti päälle, niin löydän kyllä kännystä jotain tutkittavaa ja samalla voin muka mietteissäni kävellä muualle.

Vierailija
28/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertit pääsee haukkumaan ekstrovertteja palstalla, kun työelämässä jäävät jalkoihin tai eivät saa suutaan auki :D Kerrassaan hupaisaa :D

Ei toki, mutta siitähän tässä on kyse. Ei ole kanttia sanoa suoraan, mikä on vialla ja ruikutetaan siitä sitten tällä. Ihan, kuin asiaan saataisiin muutos AV-palstalla. 

Vierailija
29/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhelias itse ja pyrin huomioimaan muita parhaani mukaan. Ajatukseni juoksee myös monesti paljon nopeammin, kun hiljaisemmalla/verkkaisemmalla, joka puolestaan turhauttaa minua, mutta toki en sitä tuo esille. Hyvää keskustelutaitoa/tilannetajua/käytöstapoja on molemmilta osapuolilta yrittää huomioida toisen erilaisuutta. ---

Tää on jännä ajatus, johon olen törmännyt aikaisemminkin: puheliaat ihmiset kuvittelee olevansa älykkäämpiä kuin muut. Ilmeisesti kuvittelet myös olevasi muita parempi keskustelija. Oman kokemukseni mukaan hyvin puheliaat ihmiset on yleensä hyvin huonoja keskustelijoita. Se ei ole keskustelua, että pitää yllä monologia, joka on useimmiten täynnä täysin turhaa pajatusta, eikä kuuntele toisia. 

Hyvä keskustelija osaa esittää asiansa tiiviisti ja suoraviivaisesti niin, että sen ymmärtää kerrasta. Puheliaat ihmiset sen sijaan sanoo usein saman asian monta kertaa vähän eri sanoin ja puhe poukkoilee siellä ja täällä, kunnes lopulta puhutaan ihan eri asiasta kuin oli tarkoitus. Se ei ole myöskään älykkyyttä, että tuot jokaisen ajatuksesi julki. Sinun puheripulisi aikana muu porukka on ehtinyt ajatella jo kolme, neljä tai viisi seuraavaakin asiaa selväksi mielessään, mutta sinä jarrutat asioiden etenemistä pulputtamalla yhä edelleen siitä ensimmäisestä. 

Vierailija
30/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän on kännyt. Jos toinen nyt vaan puhuu sitkeesti päälle, niin löydän kyllä kännystä jotain tutkittavaa ja samalla voin muka mietteissäni kävellä muualle.

Zoomissa, missä nykyään hoidetaan melkein kaikki?

Vierailija
31/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhelias itse ja pyrin huomioimaan muita parhaani mukaan. Ajatukseni juoksee myös monesti paljon nopeammin, kun hiljaisemmalla/verkkaisemmalla, joka puolestaan turhauttaa minua, mutta toki en sitä tuo esille. Hyvää keskustelutaitoa/tilannetajua/käytöstapoja on molemmilta osapuolilta yrittää huomioida toisen erilaisuutta. ---

Tää on jännä ajatus, johon olen törmännyt aikaisemminkin: puheliaat ihmiset kuvittelee olevansa älykkäämpiä kuin muut. Ilmeisesti kuvittelet myös olevasi muita parempi keskustelija. Oman kokemukseni mukaan hyvin puheliaat ihmiset on yleensä hyvin huonoja keskustelijoita. Se ei ole keskustelua, että pitää yllä monologia, joka on useimmiten täynnä täysin turhaa pajatusta, eikä kuuntele toisia. 

Hyvä keskustelija osaa esittää asiansa tiiviisti ja suoraviivaisesti niin, että sen ymmärtää kerrasta. Puheliaat ihmiset sen sijaan sanoo usein saman asian monta kertaa vähän eri sanoin ja puhe poukkoilee siellä ja täällä, kunnes lopulta puhutaan ihan eri asiasta kuin oli tarkoitus. Se ei ole myöskään älykkyyttä, että tuot jokaisen ajatuksesi julki. Sinun puheripulisi aikana muu porukka on ehtinyt ajatella jo kolme, neljä tai viisi seuraavaakin asiaa selväksi mielessään, mutta sinä jarrutat asioiden etenemistä pulputtamalla yhä edelleen siitä ensimmäisestä. 

Tuossa lainauksessasi ei puhuttu mitään älykkyydestä VAAN siitä, että ajatus juoksee nopeammin. Se EI OLE yhtä kuin älykkyys. Turha uhriutua siellä. 

Vierailija
32/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhelias ja kyllä hiljaisemman ihmisen kanssa keskustellessa on pakko aktiivisesti hillitä itseään jotta toinenkin saa suunvuoron. Opettelua on vaatinut, höpöttäminen vie mennessään varsinkin kun innostun. Töissä onnistun mielestäni olemaan aika asiallinen.

Puheliaisuus ja avoimuus on mielestäni hyvä piirre, osaan olla sitä itsekin, mutta monesti huomaan, etten saa suunvuoroa kovien höpöttäjien kanssa ja päädyn sitten kuuntelemaan - sekin on ihan kivaa. Vasta tällaisen kanssakäymisen jälkeen höpöttäjätuttu tuumasi, että "olipa mukava jutella, vaikka minähän tässä vain puhuin". Jäin miettimään, että odottiko hän, että olisin puhunut enemmän, ettei hänen yksipuolisesti "tarvitse kantaa vastuuta keskustelusta". Miten katkaista se toisen pulputus, jos mitään luontevia hiljaisia taukoja ei tule?

Vierailija
33/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen taas kärsin kimppakyydissä, kun yksi höpötti latteuksiaan suurimman osan matkaa. Yritin itse paeta kännykän "matopeliin", mutta korviani se ei sulkenut.

Joku sattoi yrittä väliin jotain muuta, yleisesti kiinnostavaa aihetta, mutta pian höpöttäjä oli taas äänessä omien asioidensa kanssa.

Sain/saimme kuulla lavean esityksen mm. miten k.o. henkilö on havaroinut pihaansa. 🙄

Vierailija
34/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän niin täysin. Olen sanavalmis ihminen ja puheliaskin, mutta tykkään pitää puheessa taukoja, tuumata asioita omassa mielessä välistä. Olen jonkinlainen sekoitus ihmistä, joka pohtii mielessään ennen ääneen sanomista ja ihmistä, joka pohtii samalla kuin puhuu. On todella väsyttävää olla työporukan virkistysilloissa, kun porukka pöllöttää taukoamatta ja samat tyypit koko ajan äänessä. Itsekin puhun innostuessani paljon, mutta pyrin lukemaan myös muita ja jos huomaan, että joku yrittää sanoa jotain, kysyn häneltä vaikka itse, että anteeksi mitä halusitkaan sanoa? Enkä puhu sisään hengittäessänikin, vaan pidän taukoja ja hiljaisia hetkiä. En itsekään kestä jatkuvaa pölinää ja puhetta. Ja minusta on tärkeää, että jokainen tulee kuulluksi ja pystyy osallistumaan keskusteluun, siksi on todella epäkohteliasta ja tökeröä pälpättää taukoamatta.

Vierailija
35/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa lainauksessasi ei puhuttu mitään älykkyydestä VAAN siitä, että ajatus juoksee nopeammin. Se EI OLE yhtä kuin älykkyys. Turha uhriutua siellä. 

😄 En todellakaan uhriudu, mutta sinulla näytti osuvan hermoon.

Vierailija
36/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki, mutta siitähän tässä on kyse. Ei ole kanttia sanoa suoraan, mikä on vialla ja ruikutetaan siitä sitten tällä. Ihan, kuin asiaan saataisiin muutos AV-palstalla. 

Palstahan on sitä varten, että puretaan mieltä epäkohdista, tuskin monikaan kuvittelee muuttavansa mitään valittamalla täällä. 

Taidat olla juuri niitä tyhjän pölöttäjiä, ja harmistuit sen tajutessasi. Nyt yrität piiloututa ekstroverttiyden taakse ja sieltä huudella.

Vierailija
37/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhelias ja kyllä tajuan vieväni tilaa, ja olenkin opetellut pitämään suuni kiinni.

Itse toivoisin että hiljaiset tekisivät saman työn ja opettelisivat avaamaan sen suunsa. 

10 minuutin asiaan ei missään nimessä tarvitse käyttää tuntia. Pitää olla napakka, määritellä käytettävissä oleva aika ja työn alla oleva tehtävä ja pyytää kaikkia keskittymään siihen. Ei tarvitse alkaa räyhäämään, tämän voi tehdä ihan ystävällisesti.

Vierailija
38/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen taas kärsin kimppakyydissä, kun yksi höpötti latteuksiaan suurimman osan matkaa. Yritin itse paeta kännykän "matopeliin", mutta korviani se ei sulkenut.

Joku sattoi yrittä väliin jotain muuta, yleisesti kiinnostavaa aihetta, mutta pian höpöttäjä oli taas äänessä omien asioidensa kanssa.

Sain/saimme kuulla lavean esityksen mm. miten k.o. henkilö on havaroinut pihaansa. 🙄

Mulla oli eräässä työpaikassa työkaveri, joka ei selkeästikään voinut sietää hiljaisia hetkiä. Ahdistui tai kiusaantui niistä ja pyrki täyttämään jokaisen hiljaisen hetken puheella. Tyypiltä tuli paljon asiaakin ulos, mutta jos pakonomaisesti täyttää normaaleja hiljaisia hetkiä, niin puheessa on paljon myös turhanpäiväistä ja epäkiinnostavaa ajatuksenvirtaa ja kerrontaa esimerkiksi haravoinnin yksityiskohdista. Olin ihan poikki työpäivien jälkeen enkä voinut sietää mitään puhetta hetkeen, halusin vain olla täydellisessä hiljaisuudessa.

Vierailija
39/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstahan on sitä varten, että puretaan mieltä epäkohdista, tuskin monikaan kuvittelee muuttavansa mitään valittamalla täällä. 

Taidat olla juuri niitä tyhjän pölöttäjiä, ja harmistuit sen tajutessasi. Nyt yrität piiloututa ekstroverttiyden taakse ja sieltä huudella.

Noinhan sinä voit itsellesi uskotella, jos siitä paremman mielen saat:)

Vierailija
40/180 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monenlaisia. Eiköhän maailmaan mahdu. Olen se puhelias, mutta en kyllä ole koskaan kuvitellut olevani älykkäämpi kuin muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan