Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fysiikkaa, apua

Fyssaa
20.10.2021 |

Kertaan fyssaa pitkästä aikaa ja nyt en ymmärrä tätä tehtävää. Tämä on siis ihan vaan kopsattu ja poimittu netistä, ei ole mikään oma virallinen "kotitehtävä", joten ei huolta vaikka neuvoisitte ihan alusta loppuun saakka. Haluaisin vaan vähän muistin virkistystä ehkä tulevia opintoja ajatellen (missä fyssa ei onneksi ole se pääaine, mutta sivussa saattaa tulla jotain pakollisia tehtäviä), että miten näitä laskettiin?

Mökkisaunan puukiukaassa olevien kivien yhteismassa on 45 kg. Kuinka paljon tarvitaan energiaa, jotta kivien lämpötila nousisi 350 ℃? Kiuaskivien ominaislämpökapasiteetti on 0,75kJ/kg℃.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Q=m*c*dt

Vierailija
2/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Q=m*c*dt

Eli nyt kun ei ole tiedossa alkulämpöä ja on vaan tiedossa tuo mihin se lämpö nousee, niin voiko sen siis laskea näin? Vai puuttuuko tästä mun jutusta jotain, onko tämä oikeaoppisesti?

Q=45*0,75*350 =  11 812,5 J

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lätkäisi peukun alas tuolle ensimmäiselle. Miksi? Voiko tuota sittenkään laskea noin?

Vierailija
4/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lätkäisi peukun alas tuolle ensimmäiselle. Miksi? Voiko tuota sittenkään laskea noin?

Vierailija
5/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen vielä kerran nostaa. Minua jäi häiritsemään siis tuo alapeukutus, että eikö tämä ollutkaan oikea tapa ratkaista tehtävää ja toiseksi, että jos tuo oli oikein neuvottu, niin laskinko tuon itse oikein

Vierailija
6/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein laskettu, eihän sulla ole tietoja minkään muun laskemiseen edes.

https://peda.net/kotka/perusopetus/kotkansaaren-koulu/kt/oppiaineet/fys…

Vierailija
7/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Q=m*c*dt

Eli nyt kun ei ole tiedossa alkulämpöä ja on vaan tiedossa tuo mihin se lämpö nousee, niin voiko sen siis laskea näin?

Jos joku haluaa saivarrella niin voisihan se alkulämpötila olla niin korkea että 350 asteen nosto sulattaa ne kivet jolloin pitäisi laskea myös faasinmuutokseen vaadittu energia mutta tulisipa kipakat löylyt!

Vierailija
8/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikein laskettu, eihän sulla ole tietoja minkään muun laskemiseen edes.

https://peda.net/kotka/perusopetus/kotkansaaren-koulu/kt/oppiaineet/fys…

Hyvä juttu, eiköhän nämä kertaamiset lähde siis tästä ihan hienosti pyörimään. Kiitoksia

Vierailija
9/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YKSI kysymys minulla muuten tuli vielä mieleen, voisin kysyä sen tässä samassa ketjussa! Aloin tehdä toista samantyylistä tehtävää, jossa lasketaan tuota energiaa. Tässä uudessa tehtävässä se massa oli vaan tällä kertaa grammoina.

Jos kullan ominaislämpökapasiteetti on 0,129 kJ/(K·kg) ja alan laskea tuolla samalla tyylillä mitä tuossa ylempänä neuvottiin, niin eikö tuo gramma pidäkin sitten muuttaa kiloiksi? (Jos minulla on 20 grammaa kultaa niin sitten muutetaan se laskuun muotoon 0,02) ?

Vierailija
10/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso sen ominaislämpökapasiteetin yksikköä.

0,75kJ/kg℃

Nimittäjässä on kilo joten myös viivan päälle pitää saada kilo jotta ne supistuvat pois. Vastaukseen pitää jäädä vain Joule.

Vierailija
11/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso sen ominaislämpökapasiteetin yksikköä.

0,75kJ/kg℃

Nimittäjässä on kilo joten myös viivan päälle pitää saada kilo jotta ne supistuvat pois. Vastaukseen pitää jäädä vain Joule.

No niinpä, olinpa tyhmä. =D Kiitos!

Vierailija
12/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai puuttuuko tästä mun jutusta jotain, onko tämä oikeaoppisesti?

Yksiköt ja pyöristys puuttuvat. Vastaus kertoimella 1/1000 väärin, lähtöarvo oli kilojouleja.

Oikeaoppisesti:

Q = 45 kg * 0,75 kJ/(kg℃) * 350 ℃ = 11 812,5 kJ ≈ 12 MJ.

Ilman yksiköitä yhtälö ei ole tosi, "=" -merkin molemmin puolin pitää olla sama dimensio. Se on sitten eri asia kokeissa yms. kuinka tarkkaan näitä katsotaan. Ei taida YTL:kään yksiköistä enää välittää - me vanhan liiton tiukkapipoiset fyssanopet vain.

Puuttuvasta pyöristyksestä menee kyllä ylkkäreissä pisteitä. Tässä tapauksessa vastauksen pitää olla kahdella merkitsevällä numerolla, kuten kaikki lähtöarvotkin ovat.

Vierailija
13/14 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiköt ja pyöristys puuttuvat. Vastaus kertoimella 1/1000 väärin, lähtöarvo oli kilojouleja.

Oikeaoppisesti:

Ilman yksiköitä yhtälö ei ole tosi, "=" -merkin molemmin puolin pitää olla sama dimensio. Se on sitten eri asia kokeissa yms. kuinka tarkkaan näitä katsotaan. Ei taida YTL:kään yksiköistä enää välittää - me vanhan liiton tiukkapipoiset fyssanopet vain.

Puuttuvasta pyöristyksestä menee kyllä ylkkäreissä pisteitä. Tässä tapauksessa vastauksen pitää olla kahdella merkitsevällä numerolla, kuten kaikki lähtöarvotkin ovat.

Kiitos kun kävit vielä hiomassa tuota. Jatko-opintoja ajatellen on parempi että oppisin olemaan mahdollisimman tarkka näistä, niin ei sitten tosiaan lähde ainakaan mitään pisteitä kokeesta, jos on jäänyt joku vastaava pieni juttu merkkaamatta

Vierailija
14/14 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeaoppisesti:

Kiitos kun kävit vielä hiomassa tuota. Jatko-opintoja ajatellen on parempi että oppisin olemaan mahdollisimman tarkka näistä, niin ei sitten tosiaan lähde ainakaan mitään pisteitä kokeesta, jos on jäänyt joku vastaava pieni juttu merkkaamatta

Moi voitko auttaa mua mulla on sama kysymys mutta siellä löytyy myös b ja c.

b) mistä kiviin siirtyvä lämpö on peräisin?

c) kuinka paljon kiukaan kivet luovuttavat saunaan lämpöä jäähtyessään 350°C)

Niin miten b ja c tehdään?

Kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi