Lyhyeltä matikalta vaihto pitkälle? Kannattaako mun tilanteessa?
Okei, olen siis lukion ensimmäisellä, ja vaihto lyhyeltä matikalta pitkään kiinnostaisi.
Teoriassa ainakin mitä nyt Wilmaa katselin se on mahdollista jos jätän yhteiskuntaopin syventävät ja mahdollisesti ruotsin syventäviä ja ehkä vielä jotain muita syventäviä käymättä ja tentin uskonnon.
Käytännössä taas, saattaa olla että ampuisin jatko-opintosuunnitelmiani jalkaan jos vaihtaisin.
Menisin sinne siis puhtaasti kiinnostuksen takia. Yläasteella minulla oli vaikeaa henkilökohtaisten syiden takia ja päättötodituksen keskiarvo jäi alhaiseksi. Matematiikasta sain ysin mutta opo suositteli että ottaisin lyhyen matikan jotta matikka ei kuormittaisi muita aineita ja koska jatko-opintosuunnitelmani oli sairaanhoitaja johon pitkää matikkaa ei vaadita.
Nyt kuitenkin lyhyen tunneilla minua usein häiritsee kuinka pinnallisesti asiat käydään, esim. kurssilla jolla olen, MAB4 käytetään derivointikaavoja lainkaan selittämättä mistä ne tulevat. Opettajakaan ei kovin mielellään tunnu vastaavan syventäviin kysymyksiin. :( riippuu tosin tietysti opettajasta ja ensi kurssiin vaihtuisi ope :/ (olen muuten sama tyyppi joka eilen kyseli siitä itseisarvofunktion derivaatasta)
Eli voisinko käydä pitkän matikan kurssit ihan kiinnostuksellisista syistä, vaikka niistä ei olekaan iloa jatkosuunnitelmani kannalta, vai otanko liian suuren riskin jos vaihdan nyt?
Kommentit (30)
No, nyt on laitettu viestiä opolle ja vastaskin melkein heti, suostuu selvittämään asiaa sekä tapaamaan mut huomenna (meillä on vielä koulua huomenna ja ylihuomenna)
En tunnekaan tän koulun opoa kovin hyvin, onneks vaikuttaa ihan mukavalta :) asiallisesti ainakin suhtautui, ja toivottavasti tää nyt onnistuu. Kiitos teille :)
Ei meillä ainakaan saanut lyhyestä vaihtaa pitkään, toisin päin tietty onnistuu. Minulla oli yläasteella 10, lyhyestä matikasta L , mutta pitkässä en pärjännyt koska en halunnut töitä tehdä - niinpä lyhyestä itsenäisesti opiskelematta L/10
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:57"]
Kolmonen vastaa nyt kakkosen kommenttiin, eli mun mielestä yläasteen matikalla ja lukion pitkällä matikalla ei ole juurikaan ytheyttä keskenään. Mulla oli yläasteella kymppi matikassa, ja olin siinä oikeasti hyvä, en siis saanut numeroa sen takia että olisin opettajan lellikki, mutta pitkä matikka oli mun mielestä suht vaikeaa ja siinä mun kurssiarvosanat oli 6-8. Kirjoituksissa kirjoitin a:n, josta ei ole mitään hyötyä missään.
Jos ei aio hakea millekään tekniselle alalla, kannattaa mun mielestä mieluummin ottaa lyhyt matikka ja kirjoittaa siitä ällä kuin ottaa pitkä matikka ja kirjoittaa joku a/b/c, koska niistä ei ole mitään hyötyä missään, ällästä sen sijaan saattaa olla. Jos aikoo hakea teknilliselle alalle, pitkästä matikasta ylipäätään on varmaan hyötyä, eli silloin se kannattaa ottaa, mutta ap:n tapauksessa ei nyt tainnut olla siitä kysymys.
[/quote]
Matematiikka vaatii pääosin rutiinia ja sen saa vain laskemalla paljon. Pelkät koulutehtävät tekemällä ei monikaan pärjää.
Vaihda vain pitkään matikkaan. Jos sulla on matikkapäätä, ehkä kannattaisi harkita jotain muutakin alaa kuin sairaanhoitoa?
Kuka sitä alaansa pystyy varmasti lukion alussa valitsemaan. Jotkut vaihtaa vasta yliopistossa parin vuoden jälkeen, tai kolmevitosena kun se työ ei ollutkaan niin kivaa kuin teininä kuvitteli.
Pitkä matikka antaa enemmän mahdollisuuksia vaihtoihin myöhemmin. Ota myös pitkä fysiikka?
Kaverini tytär vaihtoi lyhyestä pitkään ja jistai syystä sen vuoksi hänen valmistumisensa lukiosta vei nneljä vuotta. Se sanottiin syyksi. Kirjoitti kuusi ällää.
Ei siellä pitkällä syvällisesti opi eikä teknillisessä yliopistossakaa. Siis molemmista selvisin ihan mekaaniseati laskemalla.
Ylkoa opettelin derivaatta ln(x):n kaavan johtamisen, kun se piti osata.
Vaihda ihmeessä pitkään. Kerro vielä vanha koulusi niin käyn potkaisemassa moista opoa perseelle. Tuo taitaa olla joku fanaattinen humanisti :)
Muutenkin olisi hienoa, jos ihmiset ei yrittäisi asettaa rimaa niin alas että sen taatusti ylittää ekalla. Jos ei yritä mitään vaikeaa, ei koskaan tiedä mihin voi venyä tarpeen tullen.