Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK haku ja viimeisillään raskaana...

06.09.2006 |

Onko kenelläkään kokemusta?

Olen suunnitellut hakemista th-koulutukseen nyt alkavassa haussa. Pääsykokeiden aikaan raskauteni alkaa olla lopuillaan ja tarkoituksenani on pitää heti välivuosi ja aloittaa opinnot v. 2008 tammikuussa.

Mietin, miten mahtavat siellä suhtautua raskaana olevaan? Olen odottanut mahdollisuutta hakea opiskelemaan jo kolme vuotta. Ensin en voinut hakea, kun haussa evättiin työkokemuspisteet (niiden avulla olisin päässyt pääsykokeisiin), pääsin tuolloin kuitenkin opiskelemaan lähihoitajaksi. Valmistuin jouluna 2005 ja tuona syksynä en sitten voinut enää hakea, kun sekin evättiin näyttötutkinnolla valmistuvilta (olisi pitänyt olla tutkintotodistus jo hakuaikana käsissä)...viime kevään hakua ei sitten ollutkaan, kun haku päätettiin siirtää syksylle. Varsinainen kovan onnen sankari ja väliinputoaja olen siis ollut...

Nyt kun periaatteessa saan/voin hakea, olen sitten raskaana, mitä en henk.koht. itse pidä esteenä opiskelupaikan saamiselle. Olen nyt kolmen vuoden ajan hakannut päätäni seinään näiden hakuasioiden kanssa, enkä todellakaan halua ottaa riskiä siitä, että vuoden päästä hakiessani onkin päätetty, etteivät näyttötutkinnon suorittaneet voi enää hakea...ymmärrätte varmaan tuskani asian suhteen :-)

Haluaisin tietää, onko täällä ketään sellaista, joka olisi ollut pääsykokeissa ison mahan kanssa ja miten kävi, pääsitkö? Toisaalta, tuleehan nuorille miehillekin välivuosi opinnoista, jos he päättävät mennä armeijaan jne...kai nyt noissa opinahjoissa ymmärretään, että ihmisen elämä on täynnä muutoksia...?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain th koulutukseen ekan kerran keväällä 2002 jolloin odotin esikoista. Stadiassa sanoivat sitten suoraan etteivät valitse heti välivuotta pitäviä, kuulemma joku rahoitusasia...

Vierailija
2/5 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kouluumme ei ole valittu ketään näkyvästi raskaanaolevia ainakaan. Pitää ottaa huomioon, että tilastojen mukaan noin joka kolmas lopettaa kesken koulutuksen, joten koulut ottavat sisään aina hieman ylimääräisiä oppilaita (tämän vuoksi ensimmäisten kuukausien ryhmät ovat aika suuria ja luokkahuoneet täynnä, koska niitä ei ole aivan tarkoitettu välttämättä niin suurelle määrälle). Joissakin koulutuksissa melkein puolet opiskelijoista lopettaa, toisissa luku on tietenkin vähemmän. Koulut saavat rahoitusta opiskelijoita varten, joten jokainen keskeyttänyt opiskelija on koululle hukkaan mennyt raha. Kouluille tasainen valmistumistahti olisi kaikkein parasta, koska rahaa tulisi tasaisesti (budjetit yms.). Niinpä " riskioppilaita" ei hirveästi kouluihin valita. Voit toki selittää jo haastattelutilanteessa miksi haet jo nyt ja ehdottomasti kannattaa hehkuttaa intoasi. Suurin osa opiskelijaäideistä on hyvin kunnianhimoisia ja tekee työnsä kunnolla, joten äitinä oleminen auttaa monesti opiskelussa kun on enemmän motivaatiota ja perspektiiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastatteluissa ja esseissä mainitsin äitiyteni ihan suoraan, ja sen, että vauva on tietysti elämässäni etusijalla :)

Pääsykokeissa varmaan tuli aika selväksi, että en ole opintoja heti aloittamassa, mutta sisään pääsin, ja vielä loistavin pistein.

Et menetäkkään mitään, jos koulutukseen haet!

Vierailija
4/5 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain AMK:aan kun olin viimeisellä kuulla raskaana. Olisin myös pitänyt heti välivuoden. En päässyt koulutukseen. Ja vahvasti luulen, että se johtui siitä että olin raskaana enkä olisi aloittanut opintoja heti.

No, äitiysloman jälkeen seuraavana keväänä hain ko. koulutukseen uudelleen, mutta hain myös yliopistoon samaan aikaan. Minut hyväksyttiin koulutukseen (AMK), eikä valintakoe mennyt mielestäni mitenkään paremmin kuin edellisenä keväänä. En kuitenkaan vastaanottanut AMK-opiskelupaikkaa, sillä pääsin myös yliopistoon :) Nyt opiskelen yliopistossa toista vuotta ja toinen pikkuinen tuloillaan ensi kevääksi. Suosittelisin ehkä mieluummin yliopistoa (jos vaan löytyy mieluinen aine) opiskelupaikaksi, sillä se on paljon joustavampi opintojen/kurssien suhteen. Ja luennoille voi mennä vaikka vauva kainalossa :)

Vierailija
5/5 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen itse terveydenhoitajaksi. Hain lapseni ollessa vuoden. Ja pääsin, en siis ollut raskaana. En usko että tuo raskaus sinällään on este. Saattaa olla että saat hyvät pisteet ja pääset kouluun... Se riippuu niin hakija määrästä! SITÄPAITSI tammikuussa alkavaan koulutukseen on aina vähemmän hakijoita kuin syyskuussa alkaviin. Uskon että sinulla on vahvat mahdollisuudet onhan sinulla lähihoitajan koulutus... Minulla pohjalla media-assistentin tutkinto jolla ei ole mitään tekemistä terveydenhoitajan työn kanssa!

Ps. Mahdollisesti pikku-kakkonen keväällä tulossa. Joten välivuosi tiedossa (EHKÄ)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi