Iho-ongelma..
Olen vähän reilu parikymppinen nainen ja kärsin iho-ongelmasta. Saan tosi helposti mustapäitä ja finnejäkin. Tai no helposti ja helposti, tilanne voisi kyllä mielestäni olla paljon huonompikin. En myöskään sanoisi, että minulla aknea olisi.
Näitä mustapäitä ja semmoisia "valkeita näppyjä" saan oikeastaan kaikkialle kasvojani. Meikeillähän ne saa hyvin piiloon ja yritän olla niitä puristelematta, mutta kun jätän näpyt puristamatta niin ne vain kasvavat ja osa alkaa punoittaakkin ja silloin ne on tosi hankala saada piiloon meikeillä. Siksi puristan osan jo ennen kuin ne alkavat punoittaa.. ja tämän puristamisen jälkeenhän alkaa ihon pidempi aikainen paranemis prosessi.
Ennen söin PALJON karkkia, joten vaiva saattoi johtua siitäkin. Nyt olen kuitenkin vähentänyt herkkujen syöntiä reilusti ja olen aina puhdistanut meikkini huolella pois.
Olen myös jonkin aikaa syönyt sinkkitabletteja koska luin sen auttavan ihoa pysymään "normaalina".
Tämän kaiken jälkeen finnejä/näppyjä tulee silti yhtälailla kuin ennenkin.
E-pillereitä en viitsisi alkaa syömään, koska tällähetkellä ei niille mitään muuta tarkoitusta edes olisi. Muutenkin en ole koskaan käyttänyt niitä ehkäisykeinona, joten niiden syömisen aloittaminen tämän takia vähän arveluttaa...
Tämä vaiva syö itsetuntoani ja olen jo muutenkin tosi ujo. Koulussa on inhottava olla, sillä vaikkeivat muut sitä huomaa, mutta itse tiedän että minulla on paksu meikkikerros naamallani ja tunnen näyttäväni tyhmältä. (Tämä voi olla yksi syy siihen, että näitä näppyjä tulee- paksu meikki ja stressi). Tämä on noidankehä!
Olisi hienoa jos joku jaksaisi lukea edes osan avautumisestani ja toivon myös asiallisia vastauksia. Tämä asia vaivaa minua lähes päivittäin :(
ps. anteeksi kirjoitusvirheeni.. ja lääkärilläkään en viitsisi kuitenkaan näin "pienen" vaivan takia käydä, (koska en luokittelisi tätä kuitenkaan akneksi), siksi toivon saavani täältä apua.. :/
Kommentit (27)
Kuten sä itsekin totesit, karkit ja yleisestikin ruokavalio vaikuttaa todella paljon ihoon. Varsinkin sulla, koska kyse ei ole mistään aknesta (vain mustapäitä ja näppyjä) joten kokeilisin ehdottomasti ensin ruokavaliomuutosta 1-2 viikon ajaksi ensin.
Ja sitten jos ei toimi, niin lääkäriin. Sulla kuitenkin on puhdistusrutiinit melko hyvät, jos käytät aamuin ja illoin puhdistusaineita ja kasvovettä.
Suosittelen aidosti KOKEILEMAAN 2 viikkoa hiilareiden jättämistä pois ruokavaliosta pääosin. Eli jätä pastat,riisit,leivät ja muut pois ja syö tilalle kasviksia + vähärasvaista proteiinia. Lupaan että auttaa. :) Jos aamupalaksi on pakko saada ruisleipää, niin sen verran voi syödä.
Mulla on paha aikuisiän akne ja ruokavalio hillitsee sitäkin, joten sulla on mahdollista saada oikeasti tosi hyvä iho. :)
Mulla on aikuisiän akne, jonka kanssa olen viime vuosina oppinut pärjäämään, toisin sanoen iho on ollut hyvässä kunnossa. Puhdistan aamuin illoin savea sisältävällä saippualla. On muun muassa Flow´lla ja Ahavalla. Ei kalliita. Kosteutus on sen jälkeen tärkeää. Minulle sopii kasvovoide, jossa ei ole öljyä. Sellainen on Lumenen Arctic Aqua -kosteusvoide. Maksaa noin kympin eli kamalan kallis. Kannattaa hankkia myös savea sisältävä naamio, jota voit käyttää kerran viikossa. Satsasin myös salisyylihappoa sisältävään voiteeseen, jota käytän finneille silloin, kun homma alkaa karata käsistä. Voide oli kallis ja ostin sen kosmetologilta, mutta sijoitus on kannattanut.
Jos käytän meikkiä, niin mineraalipuuteri on sopinut.
Tässä on minun vinkkini. Uskon, että löydät tasapainon vielä. Tsemppiä!
Numero 24 vielä: minulle eivät meikkivoiteet ja BB-voiteet ole sopineet. Ne ovat aina pahentaneet tilannetta. Mineraalipuuteri peittää, mutta ei tuki huokosia. Olen ollut siihen tosi tyytyväinen.
Tuo humektanvoide oikeasti edullinen ja hyvä vaihtoehto epäpuhtaalle iholle!
Clarisonic, oikeesti. Ostohetkellä kirpaisee, mutta kiität vielä itseäsi.
Toinen neuvo on, että jos et ole ihoosi tyytyväinen niin silloin nykyiset tuotteesi eivät ole sinulle sopivimpia. Mene hyvään, isoon kemppariin (Stokka, Sokos) etsi myyjä, kerro ongelmasi, pyydä tuotesuosituksia ja niistä ensin testerit. Kauneushoitoloissa on se huono puoli, että myyvät usein vain yhtä tai kahta merkkiä ja suosittelevat tietysti aina vain niitä.
Hyväkään tuote ei sovi kaikkien iholle ja itselle toimivan sarjan löytäminen voi viedä aikaa.
Puuteri pahentaa. Kun iho alkaa kiiltää, poista rasva esim Rizzlalla(tupakkapaperi). Ei se koko ongelmaa poista, mutta itse ainakin huomasin, että puuteri oli turha.