Ruokaöljyä suun kuivuuteen, onko kokemuksia? Viekö pahan hajun hengityksestä myös?
Hammaslääkäri suositteli laittamaan ruokaöljyä suun limakalvoille kun kärsin kuivasta suusta ja henki haisee siksi pahalle. Onko kenelläkään auttanut, kuivuuteen ja peräti hengenhajuun? Ja jos on, paljonko laitat öljyä ja mihin kohti tarkalleen? Unohdin kysyä.
Kommentit (30)
Siis kuivuuko öisin? Mulla ongelmana nenän tukkoisuus ja siksi suukin kuivuu. Eniten hyödyn siis nenän kostuttamisesta.
Ruokaöljyä käytän välillä kyllä myös. En tiedä haiseeko hengitys 😕
Olen kuullut oil pullingista, joka tehdään kookosöljyllä. Olisikohan lääkäri tarkoittanut sitä?
Öljyn levitän kielellä ympäri suuta
eiks kookosöljy olisi hieman paremman makuista
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut oil pullingista, joka tehdään kookosöljyllä. Olisikohan lääkäri tarkoittanut sitä?
Suun hygienia: Oil pullingia on väitetty parantavan suun terveyttä. Öljyn liikuttelu suussa saattaa auttaa poistamaan bakteereja, jotka voivat aiheuttaa plakkia, ientulehdusta ja muita suun sairauksia.
Pahanhajuinen hengitys: Oil pullingia on käytetty myös pahanhajuisen hengityksen vähentämiseen. Öljyn sanotaan sitovan bakteereja ja myrkkyjä suussa.
Ientulehdus: Joissain tutkimuksissa on viitteitä siitä, että oil pulling voi auttaa vähentämään ientulehdusta.
Hampaiden valkaisu: Joillekin ihmisille oil pulling on ollut keino hampaiden valkaisuun. Öljyn liikuttelun sanotaan poistavan pinnallisia värjäytymiä.
Sädehoidossakin suositeltiin öljyä suuhun, esim. yöksi. Oliiviöljy oli siihen liian hapokasta, käytin rypsiöljyä.
Sitten on tietysti näitä apteekin valmisteita, mutta ne on kalliita ja usein nurinkurisesti jopa lisäävät limakalvon ärtymistä.
Kookosöljy on paras. Ja tuoksuu hyvältä.
Onko oikeesti kookosöljy toiminut? Lääkityksen takia öisin tosiaan kuivuu suu.
Olisipa ihana kuulla että jollain olisi hengenhajukin parantunut!
Vierailija kirjoitti:
Sädehoidossakin suositeltiin öljyä suuhun, esim. yöksi. Oliiviöljy oli siihen liian hapokasta, käytin rypsiöljyä.
Miksi tätäkin joku alapeukuttaa 🙄 Ihan ne lääkärit ja sädehoitajat suositteli rypsiöljyä suun kuivuuteen.
Ei kookosöljyä. Se ei ole niin hyvää hammasterveydelle.
Mua naurattaa toi hengenhaju :D Tulee mieleen joku asunnossa leijaileva henkiolento, jonka ominaishajua yritetään peittää.
käytän geeliä, se on toiminu hyvin,mutta maksaa kympin per putkilo,ja yks kestää n kuukauden.
google kertoo ,apteekista saa
Vierailija kirjoitti:
Ei kookosöljyä. Se ei ole niin hyvää hammasterveydelle.
Älä valehtele.
Kookosöljy toiminut. Hampaat vaaleammat ja ientulehdus hävisi. Mutta ei auta joku parin minuutin purskuttelu! Paras teho on 15 minuuttia aamuisin, ja tehtävä joka päivä, jos haluaa että toimii. Hengityksestä en tiedä koska en ole niin lähikontaktissa kenenkään kanssa, mutta uskoisin ettei haise koska tulehduskin poissa
Olen saanut kookosöljyllä hammaskiven vähenemään ja alkavan ientulehduksen talttumaan. Suu pitäisi kuitenkin huuhtoa suolavedellä jos pidempään purskuttelee, että bakteerit huuhtoutuu pois ja suun ph palautuu normaaliksi. Eli auttaako tuo sitten suun kuivuuteen, mene ja tiedä. Tietty sitä voi laittaa pienen nokareen suuhun sen ja antaa sulaa sen enempiä purskuttelematta.
Vierailija kirjoitti:
käytän geeliä, se on toiminu hyvin,mutta maksaa kympin per putkilo,ja yks kestää n kuukauden.
google kertoo ,apteekista saa
Et sitten osaa laittaa geelin nimeä tähän?
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kookosöljyllä hammaskiven vähenemään ja alkavan ientulehduksen talttumaan. Suu pitäisi kuitenkin huuhtoa suolavedellä jos pidempään purskuttelee, että bakteerit huuhtoutuu pois ja suun ph palautuu normaaliksi. Eli auttaako tuo sitten suun kuivuuteen, mene ja tiedä. Tietty sitä voi laittaa pienen nokareen suuhun sen ja antaa sulaa sen enempiä purskuttelematta.
Mikä sitä suun pH:ta muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitä suun pH:ta muuttaa?
Siitä nyt on jo aikaa kun asiaan perehdyin. Nykyään vaan purskuttelen sen enempiä miettimättä, mutta muista silloin alkuaikoina lukeneeni, että sitä öljyä kun purskuttaa sen vaaditun ajan eli 10-20 min, saattaa suun ph muuttua hetkellisesti. Suola palauttaa ph:n takaisin luonnolliselle tasolle. Ja tosiaan huuhtoo ne bakteerit, jotka lilluttelet irti sillä öljyllä.
Ruokaöljy voi päinvastoin kuivattaa.