Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut maailmanlaajuisesti suurin uutinen teidän elinaikananne?

Vierailija
19.10.2021 |

Minulla lienee tsunami.

Kommentit (1189)

Vierailija
481/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

John F. Kennedyn murha.

Estonia.

Tsunami

9/11

ja monet muut, vaikea pistää mihinkään järjestykseen.

Vierailija
482/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

487 jatkanpa vielä:

Berliinin muurin rakentaminen sekä muurin murtuminen

Tshekkoslovakian miehitys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuban ohjuskriisi: Hrustsov vs. JFK.

Vierailija
484/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa kysytään mikä on ollut maailmanlaajuisesti suurin uutinen elinaikanani. Moni on vastannut uutisia ennen syntymäänsä tai vain Suomea koskettaneita. Itse olen syntynyt 1972. Eipä tarvitse miettiä omaa vastaustani. Tämä koronapandemia.

Vierailija
485/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole jo iäkkäämpi että olisi nähnyt jotain maailmansotien syttymistä tms. Niin vaikea nähdä, miten 9/11 ei olisi se merkittävin. Se oli yhden aikakauden loppu ja toisen alku. Luulen, että sen kaikki poliittiset ja kulttuuriset merkitykset eivät ole vielä edes selvillä. Se oli sodanjulistus joka on vaikuttanut aivan valtavasti maailmanpolitiikkaan. Eli kyllä 9/11. Olen syntynyt 1990 ja kyllä se jo silloin 11-vuotiaana oli valtava juttu.

Vierailija
486/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsernobyl.

Muistan vieläkin sen sateisen päivän Turussa, kun 14-vuotiaana kävelin ulkona ja mietin, että kuollaanko me v*tt* kaikki.

t: M vm 1972

Vierailija
487/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

John F. Kennedyn murha. Lapsuus loppui ja maailman raadollisuus paljastui. Olin 10v. ikäinen.

Vierailija
488/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljännen maailmansodan puhkeaminen ja Marsin siirtokuntien perustaminen.

Ups, mitäs vuotta nyt eletäänkään? Etten paljasta olevani aikamatkailija tulevaisuudesta,

Vierailija
489/1189 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsernobyl 1986, mulla oli esikoinen 6kk ikäinen. Olin paniikissa, mihin vien lapseni turvaan!!( tuore äiti olin)

Kukaan ei osannut rauhoitella minua tai ohjata mitenkään. Neuvolan tädit melkein naureskeli kun kysyin mitä teen.

Kaikki vain VÄHÄTTELI, sen verran olin opiskeluaikana saanut oppia että nyt on tapahtunut hirvittävä onnettomuus. Asumme alueella johon tuli isot laskeumat!!!

Tv uutisissa ei ekaan vuorokauteen kerrottu mitään.

RUOTSISTA saatiin vähäistä tietoa.

Tänäkin syksynä sienestäessäni ja marjastaessani mietin paljonko sisältävät tsernobylin pamausta.

Vierailija
490/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rautaesiripun repeäminen oli ehdottomasti vaikuttavin tapaus.  Se muutti maailmaa kyllä.  Toinen on sitten se 9 / 11.  Sillä oli myös valtaisat vaikutukset.

Jotenkin kun ajattelen aikaa vaikkapa 60-luvulta 80-luvulle, niin kaikki oli paikallaanpysyvää ja tavallista.  Tietenkin eteenpäin mentiin kaikessa, mutta maailmankuva oli selkeä.  Vietnamin sota oli tietysti se kuohuttavin asia silloin, mutta se ei koskettanut meitä suomalaisia nuoria konkreettisesti mitenkään.  Rauhanliike tietysti nousi esiin, olen itsekin marssinut rauhanmarssilla ja ollut mukana Vietnamin sodan vastaisessa liikkeessä, sen mitä me pohjoiseurooppalaiset nuoret nyt pystyimme.  Sanoimmehan edes sanamme asiasta.

Sitten tuli 80-luvun loppu ja kaikki hajosi.  Itä-Eurooppa ja Lähi-Itä alkoi kuohua, ja samoihin aikoihin tuli myös internet, mikä tietysti on ollut aivan valtavan suuri asia vaikutuksiltaan.

Ja tämä valtava pakolaisasia, mikä yhtäkkiä koskettaa meitä suomalaisiakin, peräkorven pikkukyliinkin on alkanut ilmaantua idän ihmeitä.  Sitä ennen tulivat virolaiset ja inkeriläiset.  Joten on tässä lyhyen ajan kuluessa saanut tottua ihan uudenlaiseen Suomeen.  Ennen ei ulkomaalaisia nähnyt kuin sirkuksessa.

Mitä tässä vielä ehtii tapahtua, saa nähdä jos elinpäiviä riittää.

Äitini on syntynyt v. 1922, ja on vielä elossa.  Hänen elinaikanaan sitä vasta on tapahtunutkin.  

Vierailija
491/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltosen Benkun kaapistatulo ;----D

Vierailija
492/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliiton hajoaminen. Sitä oli saanut pelätä koko lapsuuden joten se oli suuri helpotus.

Syntynyt vuonna 1978.

Vierailija
493/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTC iskut jäänyt mieleen isompana uutisaiheena

Vierailija
494/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiistelty rikkakasvimyrkky glyfosaatti on osoittautunut luultuakin vaarallisemmaksi.

Tutkimuksessa kimalaisia altistettiin glyfosaattia sisältävälle Roundupille. Se sai kimalaiset sekoamaan niin, että ne menettivät oppimiskykynsä ja muistinsa.

Ennen altistusta kimalaiset olivat oppineet tunnistamaan hyvänmakuista nestettä sisältävät tietyn väriset keinokukat. Glyfosaattialtistuksen seurauksena opittu taito hävisi.

Glyfosaattia ja sitä sisältävää Roundupia käytetään Suomessa metsätaloudessa vesakon torjuntaan sekä maataloudessa, että marja- ja puutarhaviljelyssä ja kotipuutarhoissa rikkakasvintorjuntaan.

Tutkijana ja biologina Helander ei suostu ottamaan kantaa glyfosaatin käyttöön laajemmin eikä mahdollisiin terveysvaikutuksiin. Roundup on yhdistetty laajasti syöpävaarallisuuteen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008336069.html?utm_medium=promobox&ut…

Jostainhan se mehiläiskato johtuu. Tuossa voi olla iso syy? Ei kyllä (vielä) liity ketjun aiheeseen ennen kuin tästä tulee iso uutinen :)

Tuohon on löytynyt yksi syy lisää, afrikkalaiset tappaja herhiläiset. Ne hyökkäävät mehiläispesiin ja tappavat kaikki asukit. Ihmetellään vain miksi pesät tyhjiä, mutta sille vihdoin löytynyt syy. Niitä on yritetty tuhota seuraamalla niitä omaan pesään, mutta ovat levinneet melko laajasti.

Vierailija
495/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole vielä tapahtunut.

Vierailija
496/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tapahtumaa: Berliinin muurin murtuminen vuonna 1989 ja Neuvostoliiton sekä sen myötä koko rautaesiripun hajoaminen vuonna 1991.

Vierailija
497/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliiton hajoaminen.

Vierailija
498/1189 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geena ja Renny eros.

Vierailija
499/1189 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsernobylin ydinvoimalan kajahdus aikoinaan!

Oli aika ahdistavaa käydä apteekista jodia ostamassa ja odottaa milloin viimeiset sammuttavat valot. No onneksi tuuli vei pahimmat säteilyt vissiin pohjoiseen.

Mutta joditabletithan pitää ottaa heti, kun se laskeuma tulee. Eikä Suomessa edes tiedotettu asiasta sinä päivänä kun laskeuma saapui Suomeen, vaan vasta myöhemmin. Silloin oli myöhäistä syödä joditabletteja.

Onko missään tehty tutkimusta niistä Suomen alueista, joille laskeuma todella osui? Entä kyseisten alueiden syöpään sairastuneista?

Järkyttävää oli NL:n harrastama salailu ja palomiesten ja sotilaiden uhraaminen sekä sadepilvien ohjaaminen niin, että Moskovaan ei satanut. 

Se on ollut Neuvostoliiton tapa aina, ja eräällä tavalla se jatkuu vieläkin.

Mutta oikeasti, NL ei juuri koskaan uutisoinut maailmalle siellä tapahtuneita suuronnettomuuksia eikä mitään muutakaan sellaista, mikä olisi vähänkin voinut antaa aihetta maan arvostelemiseen.

Neuvostoliitossahan ei ollut homoseksuaaleja, ei vammaisia eikä prostituutiota - heidän mielestään.

Kaikki oli aina kunnossa ja valtio piti kaikista huolen. Jos jotain sattuu valumaan ulkomaille, se kiellettiin täysin ja väitettiin vain mustamaalaamiseksi.

Mistä ilmaantui semmoinen määrä katulapsia, kun NL romahti? Yhdessä yössäkö ne vanhemmat alkoholisoituivat?

Isäni - äärioikeistolainen -. tilasi tahallaan meille lehden nimeltä Neuvostoliitto. Jos joku muukin muistaa, sehän oli aivan järkyttävä lehti, joka ylisti joka sivullaan maan erinomaisuutta ja sen ihmisten äärimmäistä onnellisuutta. Isä luki siitä meille ääneen pätkiä ja nauroi. "Ropakantaa, kuulkaas!"

Vielä ehtivät senkin maailmalle valehdella, että heillä ei ollut yhtään aids-tapausta, kunnes romahdus viimein toi karun totuuden esiin.

Mutta väittihän ne jotkut, ettei Breshnevkään aina ollut aito Breshnev, vaan joku joka vain näytteli sitä. Ihan mahdollista.

Että sellainen ihmemaa.

Totta. Vielä kun lisää sen, että neuvostolapset olivat valtion omaisuutta, niin asiaan vähemmän perehtymättömätkin saavat osviittaa siitä, millaista elämä neuvostotasavalloissa on ollut ruohonjuuritasolla ja miksei sieltä niin vain "haluttu" lähteä.

Lapsi olisi ollut pakotettu jäämään NL :oon, eikä suinkaan itsestäänselvästi lähtemään vanhempiensa matkaan. Eihän valtion omaisuutta saanut viedä maan rajojen ulkopuolelle noin vain lupia kysymättä. Yksi esimerkki neuvostologiikasta.

Vinkki: jos käy Tallinnassa, niin suosittelen lämpimästi käymään opastetulla kierroksella KGB-museossa, joka sijaitsee Viru-hotellin ylimmällä tasolla. Kierros kestää tunnin ja antaa hyvin konkreettisen kuvan niin Viru-hotellista käsin harjoitetusta vakoilutoiminnasta kuin tavallisten tallinnalaistenkin elämästä siihen maailmanaikaan.

Sen jälkeen ymmärtää oikein hyvin Viron vahvan halun uudistua, modernisoitua ja mennä eteenpäin nykypäivänä.

Vierailija
500/1189 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona. Mikään muu ei ole muuttanut maailma, mun elinaikana, yhtä paljon. N59

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi