Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***ELOisat keskellä viikkoa (ke-to)***

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Jamssa rintareppu-infosta. Meillä reppu on tällä hetkellä lainassa mutta pitää pyytää jossain vaihessa sitä takaisin. Vielä ei olekaan kiirettä.

Delfine kyseli palautumisesta. Tällä kerralla kuntoutuminen leikkauksen jälkeen on ollut nopeampaa kuin ekalla kerralla. Särkylääkkeitäkään en juuri enää tarvitse. Ainoastaan tuo nosto rajoitus on muistettava nämä ekat viikot.

sen siitä saa kun kehuin eilen vointiani. Illalla nousi kuume lähelle 38:a astetta. Mitään oireita flunssasta ei ole joten alkoi jännittämään mistä tuo voisi johtua. itse mietin kuinka kovan kuumeen lievä rintatulehdus voi nostaa? Minulla on vasen rinta niin kipeä että ilman kumia jos imetän niin itku tulee väkisin. eikös se ollut niin että kuumeesta huolimatta voi imettää? Lämpimällä olen suihkutellut ja yrittänyt säännöllisesti imettää myös vasemmasta rinnasta.. kivusta huolimatta.

kovasti jännittää tuo kuume mutta leikkaushaavan en usko tulehtuneen koska siinä ei mitään klassisia tulehduksen merkkejä näy. Kohtutulehduskin k' vi mielessä mutta luulisi mahan olevan kipeä.

pubu ja Anni (kera vilkkaan mielikuvituksen)

Vierailija
22/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt aamulla väsätä viestiä muuta kuin odotuspuolelle pikaisesti, lähdin viemään esikkoa autolla kouluun ja kaikki kolme pikku-ukkoa piti ottaa tietenkin mukaan, mies nukkuu ja kakkonen meni jo aamusella heti kahdeksaksi kouluun.

Yö meni Vimpulan osalta ihan mukavasti, kolmella imetyksellä. Kolmonen voihki jotain alkuyöstä ja puheli unissaan ja sitten aloitti nelonen vinkumisen. Sitä sitten kestikin lähes aamuun asti...Silmät eivät meinanneet oikein pysyä auki, kun nelonen sitten päätti rynnätä ylös puoli kuusi... No nyt on jo hieman virkeämpi olo, takana toista tuntia ulkoilua ja kupillinen kahvia pienen pullanpalan kera.

Tapasin aamuisella kävelylenkillä poikien kanssa isompien lasten entisen päikkäritädin. Onneksi maailmassa on vielä tuollaisia ihmisiä! Lapsirakas ihan aidosti, viitseliäs ja iloinen. Kolmonen olisi kuulemma mielellään lähtenyt tädin kanssa päiväkotiin. Kun hoitovapaani joskus sitten päättyy ja palaan töihin, on kyseinen täti toivottavasti hoitamassa poikia.

Synnytyksestä palautumisesta oli puhetta...Minä olen joka kerralla ollut niin hyväkuntoinen heti synnytyksen jälkeen, että olen oitis rynnännyt suihkuun ja olisin ollut vaikka valmis lähtemään kotiin heti. Fyysiset merkit synnytyksestä hävisivät kahdesta ensimmäisestä raskaudesta parissa viikossa jälkivuotoa lukuunottamatta, mutta iän myötä on ollut tyytyminen siihen, että parin kolmen kuukauden kuluttua mahtuu omiin vaatteisiinsa. Ylipainoa minulle ei ole jäänyt kertaakaan, eli oma paino on aina saavutettu. Raskausarpia ei onneksi ole, mutta navan ympärillä on pieniä juonteita, joiden takia nuo bikinit ovat saaneet jäädä kaappiin. Jälkisupparit olivat pari ekaa päivää synnytyksen jälkeen melko tujuja, mutta paratabs riitti avuksi. Lantion luut ja häntäluu jomottavat nyt hiukan kävelyn jälkeen. Suonikohjut ovat pieni murheenkryyni noiden pinnallisten tukosten takia, mutta nekin helpottavat ja suonikohjut häviävät yleensä parissa kuukaudessa.

Liikuntaa minäkin kaipaan...Olisi niin ihana päästä pitkälle kävelylenkille, mutta tällä hetkellä on tyytyminen poikien kanssa hieman hitaampaan vaeltamiseen. Innolla odotan, kun vauva alkaa saada hieman rytmistä kiinni ja kävelylenkille lähteminen helpottuu. Jumppaan ei ole asiaa, kun ei minulla ole mahdollisuutta saada poikia minnekään hoitoon sen kummemmin...nyyh...Kotona täytyy tehdä sitten lihaskuntoliikkeitä.Onneksi minulla on painot kotona.

Jaaha sitten poistun, jotta saan jotain tänään aikaiseksi...Pirteää, maidontuoksuista päivää kaikille!

Opemamma ja Vimpula 10 vrk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita vaan syöttää sitkeästi kumin kanssa rintaa tyhjäksi. Vaihtele imetysasentoja, jotta saat myös kainalon puolelta rinnan tyhjäksi. Rintahan tyhjenee siitä suunnasta mihin lapsen leuka osoittaa eli normi-imetysasennossa rinta tyhjenee pääasiassa rintalastan puolelta, kainalo tyhjenee paremmin, kun mukelo pötköttelee jalat kainalon alta äidin selkään päin.

Opemamma

Vierailija
24/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITKUT JA KOLIIKKI. Tämän vauvan kanssa nuo iltaitkut eivät ole vielä vaivanneet, mutta muistan kakkosen ajalta miten raskasta tuo iltakanniskelu oli. Meille ei tehonnut vauvahieronta, eivät mitkään tipat tai maitohappobakteerit. Muistan kun yritin vauvaa aina hieroa oppien mukaan niin jo 2 minuutin kuluttua huusi pää punaisena, eli sekin oli aika mahdotonta. Tyttö oli muutenkin tempperamenttinen ja vaativa. Itkeskeli paljon vatsavaivojenkin kadottua. Kannattaa kuitenkin yrittää kaikki keinot, jos niistä helpotusta olisi.

MIELIALA. Minulla on nyt tämän pian 4 vkoisen vauvan kanssa superonnellinen olo. Pelkäsin, etten osaa tästä kolmosesta nauttia, kun ensimmäisen kanssa en aluksi oikein edes osannut olla onnellinen ja kakkonen oli vaikea ja olin aika stressaantunut ja kärsin baby-bluesista. Onneksi tuolloin ympärillä oli hyvä sosiaalinen verkosto, muut naapuruston mammat sekä tomiva puistorinki! Toisaalta aamulla tirautin itkut, kun tuli ikävä eskarilaista ja 5-vuotiasta, joka käy 3 päivää (5h) vkossa p.kodissa.

SYNNYTYS JA PALAUTUMINEN. Minä olen palautunut tästä kolmannesta synnytyksesta mielestäni tosi nopeasti. Synnytys oli kyllä nopea, ja mitään repeämiä ym. ei tullut. Luomuna mentiin kuten edellinenkin, ja tyytyväinen olin, kun eteni taas niin nopsaa. Palatuminenkin on ollut nopeaa " helposta" synnytyksestä johtuen. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, koska en vertaa itseäni muihin enkä arvostele muiden tapoja synnyttää, mutta koen suurta onnen tunnetta hyvin menneestä synnytyksestä. Tuli tunne,että tämän minä ainakin osaan.

KANTOREPPU. Minulla on käytössä Kanga-kantoreppu, joka kyllä tosi kätevä. Se toimii kuin kantoliina, mutta on heti valmis, heitetään vain olalle ja vauva haluttuun asentoon. Voi käyttää vastasyntyneestä isommalle lapselle. Lapsen asennon ja koon mukaan voi päällä pienentää tai suurentaa. Suosittelen.

Nyt lähden suihkuun!

Pikkuodessa ja typykkä

Vierailija
25/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

PISSATTAMISESTA: ei omakohtaista kokemusta, mutta armaat isoäitini muistelevat kasvattaneensa katraansa maalla niin, ettei vaippoja käytetty juurikaan. Eli vauvat oppivat heidän mukaansa alusta asti pissimään pottaan tms.

SYNNYTYKSESTÄ TOIPUMINEN: Kivut loppuivat synnytykseen, ja vointini on siitä asti ollut mahtava. Rehellisesti sanottuna vihasin isoa kiristävää vatsaani, ja tosiaan 14 kiloa jäi sairaalaan!! Valitettavasti vatsanahkani ei tällä kertaa selvinnyt raskausarvitta, mutta haitanneeko tuo niin, etenkin kun raskauskiloja ei ole jäänynnä juurikaan. Pyöräilyn aloitin jo reilun viikon päästä synnytyksestä,mutta esikoisesta en olisi voinut kuvitellakaan pyöräileväni viikkoihin synnytyksen jälkeen.

VATSAVAIVAT VAUVALLA: Tytöllä on jonkinlaista probleemaa ja itkeskelee sitä iltaisin, poika on ihanan rauhallinen ja masu ei vaivaa. Kuulun muuten siihen koulukuntaan, joka ei usko että äidin syömisillä olisi niin merkittävästi yhteyttä vauvan vatsanväänteisiin. Suurimmalla osalla vauvoista on jonkin sortin mahavaivaa alussa, vaikka äiti söisi kuinka rajoitetusti.

Väsymystä on ajoittain, mutta jotenkin on niin onnellinen olo koko ajan, että olen päättänyt kestää nämä muutamat kuukaudet näillä onnettoman lyhyillä yöunilla. Vauvat syövät kerran tunnissa, joten juuri kun pääsen uneen, niin krääk kuuluu pinniksestä.

Opemammalle tsemiä suonikohjujen taltuttamiseen. Ei oo mukavaa että tuollainen riesa tuli ja tukisukkia joudut käyttämään. Ovatko ne kohjut kipeitä?

Elo ja vauvat 3 vko 1 pvä

Vierailija
26/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinoudunpas minäkin pitkästä aikaa. Olen aika ulalla keskustelunaiheista, nyt ehdin vain tämän pitkän pinon lukea.

Poika on nyt 3vkon ikäinen ja jonkinmoista rytmiä alkaa tulla. Heräilee aamusta klo 7 maissa, menee ulos vaunuihin klo 10 maissa pitkille unille (3-5h) ja ottaa vielä iltapäivästä toiset lyhyemmät unoset. Nukkumatti tulee klo 21-22 ja nälkä herättää klo 3-4. Syö siis oikeastaan vain kerran yössä, mutta silloin valvotaankin pari tuntia... Illat kuluu vain ja ainoastaan sylissä ja pikkumies syö tiheään. Vähän on ollut itkuisuuttakin, mutta vähenevässä määrin onneksi. RELAtipat käytössä täälläkin. Imetys tuntui alkuun lähtevän liikkeellä hienosti, mutta lisämaitoa on jo tarvittu kovasta imettämisestä huolimatta. Poika syö kummastakin rinnasta n. 15-30min ja silti jää usein kitisemään ja vetäisee jälkkäriksi pullosta 30-70ml Nania. Maitoa kyllä mielestäni tulee, mutta ei ilmeisesti riittävästi =0( Kotikaljaa killitän veden lisäksi eli juomisesta imetys ei ainakaan ole kiinni.

Muuten poika on rauhallinen ja suloinen tapaus. Seurustelee mielelllään isosiskon kanssa; huitoo ja potkii ja yrittää jokeltaakin, kun siskon näkee =0) Tykkää hurjasti pyllyn pesusta, mutta inhoaa ylikaiken vaipatta oloa hoitoalustalla! Joku mainitsi vaipan falskaamisesta, meillä sama juttu. Käytössä on Liberon mini 3-6kg ja sekin on vaihdettava aamuyöstä mikäli mielii säästyä lakanapyykiltä. Melkein aina kyllä kakkaakin tuolla aamuyön syötöllä, joten vaihtoon menee senkin vuoksi.

RINTAREPPUA aion minäkin kokeilla iltavikinöihin, josko sillä tavalla saisi jotain kotihommia samalla tehtyä. Saatiin naapurilta lainaksi BabyBjörnin reppu. Kantoliina tuntuu minusta vaikealle...

SYNNYTYKSESTÄ PALAUTUMINEN on nyt aivan erilaista mitä esikoiselta johtuen luonnollisesti erilaisesta synnytystavasta. Esikoinen syntyi alatiesynnytyksellä ja tämä toinen kiireellisellä sektiolla. Haava on parantunut tosi hyvin enkä enää juurikaan tartte särkylääkkeitäkään. Nyt on viime päivinä ollut vaan kipeämpi oik.reunasta jostain syystä. Lienenkö levon tarpeessa... Alamahalla on tunnottomia alueita kovasti ja aika kaukanakin arvesta, saa nähdä palautuuko tunto myöhemmin. Kävelylenkkejä olen hiljakseen tehnyt, mutta reippaalle lenkille tekisi jo mieli; ostin jo uudet lenkkaritkin! Jälkitarkastukseen asti pitää vaan ottaa iisisti eli kk vielä.

Kukas se muuten " voitti" viimeisen elokuisen tittelin??? Onkos se Teippi?

Vierailija
27/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..se viimeinen. Villastakaan ei ole kuulunut mitään enää tänään. Mulla eka yliaikaiskontrolli ens maanantaina, huomenna vika neuvola. Kiva käydä täällä teidän vauva juttuja lukemassa. Ei auta kuin odottaa!

Teippi rv 41+0

Vierailija
28/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miula rintatulehduksessa kuumetta on yleensä max 38,5, mutta olo on niin kamala et luulis et ois 41 lämpöö... ja sitä tulehtunutta rintaa ei pitäs enää lämmittää entisestään (jos siis tulehdus on jo päällä, eli niinku sulla ilm on) vaan kannattaa käyttää viileitä kääreitä ja vaik niitä kaalin lehtiä... jos rinta on vaan tukossa (eli sulla ei ole vielä kuumetta jne) ni sillon auttaa tuo lämmittäminne.

Vierailija
29/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tuli töistä ja lykkäsin sille vauvan syliin... Hähää, äkkiä piti tulla nettiin lueskelemaan.

MASUVAIVOISTA: meillä ei mun mielestä suuremmin ole mahavaivoja, yhtenä iltana vauva itki jonkun aikaa tosi sydäntä särkevästi ja yritti vetää itseään kippuraan. Vaikuttivat vatsakivuilta, mutta muuten ei (ainakaan vielä) ole ollut mitään erityistä. Mä olin silloin syönyt tosi mausteista ruokaa, joten se saattoi olla syynä. Nyt kyllä olen myös juonut esim. limpparia ja syönyt suklaata, enkä ole vauvassa huomannut mitään " eroa" . Voihan tosiaan olla, kuten ELO sanoikin ja Pumpulin terkkariko se oli, että omilla syömisillä ei voi vaikuttaa vauvojen vatsaan.

Meillä itkeminen liittyy yleensä aina yliväsymykseen. Vauva ei saa nukahdettua syvään uneen, vaan pilkkii vain ja herätessään on pahantuulinen. Vauva nukkuisi parhaiten rinnan päällä vatsallaan. Nukahtaa usein myös jalkojen päälle mahalleen. Esikoista ja kakkosta nukutin ihan surutta vatsallaan, mutta tätä en ole vielä laittanut mahalleen nukkumaan. Jos nukkuminen selällään ei jossain vaiheessa suju niin sitten varmaan siirrytään nukkumaan vatsalleen. Tarpeen mukaan.

Pitäisi mennä suihkuun nyt kun mies sai vauvan nukkumaan. Ja syödä pitää myös!

Siitä pissattamisesta vielä. Jos törmäätte ko. juttuun esim. netissä surffatessa tai muuten niin kertokaa ihmeessä ja laittakaa vinkkejä tai linkkejä. Meillä se lähti ihan sattumalta, kun vauva aina pissasi kun otin vaipan pois. Mun mielestä vauva myös selvästi osaa osittain kakatakin " käskystä" . Eli kun otan vaipan pois ja mennään lavuaarin päälle pissalle, yleensä ensin vauva ähistelee kakkaa ulos ja sitten hetken päästä pissan.

SYNNYTYKSESTÄ palautuminen: Tällä kolmannella kerralla on ollut helpointa paluu omaksi itsekseen. Synnytyskin oli helpoin ihan ehdottomasti. Esikoisen synnytys oli mulle niin rankka (vaikkei mitään ihmeellistä ollutkaan), että vielä monta viikkoa synnytyksen jälkeen nukuin ihan älyttömiä määriä enkä jaksanut tehdä käytännössä mitään kotona, hoidin vain vauvaa ja muun ajan nukuin. En myöskään jaksanut kävellä kuin pieniä lenkkejä, olin sekä fyysisesti ja henkisesti niin rättipoikki, että ei vaan jaksanut! Alapää on nyt normaalin oloinen, tosin jälkivuoto jatkuu vielä. Esikoisesta kesti 5 viikkoa, kakkosesta 3 viikkoa. Mahalla on ylimääräistä - sekä ihoa että " makkaraa" . Toisaalta tällä hetkellä on enää 2 kg enemmän painoa kuin ennen raskautta. Vartalon malli on jotenkin muuttunut silti. VAnhat farkut menee jalkaan, mutta maha on ihmeellinen pömppä ja lisäksi sellainen löllö kasa. Palautuminen näin kolmikymppisenä on selvästi hitaampaa kuin ennen. Varmaan kudoksetkin palautuu heikommin tällä iällä. Mä oikein pelkään mitä rinnoista on imetyksen jälkeen jäljellä. Ei varmaan mitään :( Tai jos jotain onkin, se roikkuu navassa tai sen lähettyvillä.

Mistäs muusta ollut juttua? Imetysdementia vaivaa...

Kunhan Teippi vielä saadaan tälle puolelle, niin sitten taitavat olla kaikki elokuiset jakaantuneina. Luulen, että Villakin on tositoimissa jo.

Nyt sinne suihkuun. Hikoiluttaa niin hirvittävästi varsinkin öisin. Lakanat saa vaihtaa tyyliin joka toinen päivä.

Jamssa + tyttönen (huomenna 3 vk)

Vierailija
30/30 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolmosen yahoo-listalla oli aikoinaan puhetta tuosta pissatuksesta ja satuin jopa löytämään ne viestit vaikka olivatkin yli puolentoistavuoden takaan ;o) Eli näillä sivuilla pitäisi olla jotain juttua pissattamisesta:

http://www.babyidea.fi/vinkkeja/vaipattomuus.html

http://www.voima.fi/content/view/full/611

http://www.latteria.biz/vvv/

Peeveli