Yritän ymmärtää, miksi Afrikan Tähti on rasistinen.
En halua nyt kuulla mitään turhaa, ulkomaalaisvastaista ruikutusta, mutta en myöskään haukkuja siitä, että miten en muka tajua pelin rasistisuutta. En vielä tajua sitä, mutta yritän parhaillaan oppia ymmärtämään.
Tähän mennessä olen havainnut, että pelissä käytetään siirtomaa-aikaisia paikannimiä, ja pelin idea on viedä Afrikan Tähti "turvaan", eli pois afrikkalaisen väestön hallinnasta. Ymmärrän, että nämä ovat aika ikäviä taustatekijöitä, vaikken olekaan täysin varma siitä, onko näistä kumpikaan rasismia.
Siirtomaa-aikaisten paikannimien käyttö voi toisaalta kieliä piittaamattomuudesta maiden itsenäistymistä kohtaan, mutta toisaalta se voi myös olla vain kuvaus historiasta ja siitä, millainen maailma oli siirtomaa-aikana.
Myös Afrikan Tähden "turvaan" vieminen voi kuvata ennakkoasennetta siitä, että afrikkalaiset eivät ole "turvallisia" omistajia arvokkaalle omaisuudelle, mutta toisaalta en tiedä timantin taustoja tässä pelissä. Onko timantti jo louhittu ja hiottu, ja afrikkalaisen omistama? Vai onko timantti vielä piilossa jossain kaivoksessa, ja minun tehtäväni on louhia se esiin hiottavaksi ja myytäväksi? Olenko minä kuriiri, jonka työ on löytää varastettu timantti ja toimittaa se lainmukaiselle omistajalleen? Vai olenko minä pahis rosvo, joka ahneuksissaan varastaa timantin ja haluaa viedä saaliinsa "turvaan" kunniallisilta kansalaisilta ennen kuin he käräyttävät minut?
Entä onko pelissä jotain muuta rasistista sisältöä?
Toivon, että ketjua ei poisteta, koska yritys ymmärtää toisia on antirasistisista teoista suurin.
Kommentit (815)
Eipä siinä mitään rasismia ole, jollain mielensäpahoittajalla nyt vain sattui olemaan tylsää.
Kohauttaisi vain olkapäitään, kuten normaalit ihmiset.
Miten käy kun historia pyyhitään pois tai vääristetään kuten monessa paikkaa tuntuu olevan tapahtumassa? Ikäviä asioita ei ikäänkuin koskaan tapahtunut. Epäilen, ettei mitään hyvää ja tämä johtaa siihen että historia toistaa itseään kun menneisyyttä ei tunneta eikä siitä osata ottaa oppia.
Samalla voisitte yrittää ymmärtää, etteivät saksalaiset ole vaatineet mitään tai loukkaantuneet kyseisestä pelistä, koska eivät tiedä koko vaatimuksesta, koko kohusta, koko pelistä mitään.
Kolonialismi on siinä se ongelma, kuten on mainittu. Se on myös vähän ongelma, että siinä ei varsinaisesti mainita, että kyseessä on historiallinen kuvaus afrikasta. Lapset eivät sitä osaa sisäistää.
Jos et käsittele asiaa historiallisesta näkökulmasta, Afrikka vaikuttaa takapajuiselta, vieraalta, vaaralliselta paikalta, missä ei asu pelaajan kaltaisia ihmisiä, vaan ainoastaan jotain alkuasukkaita.
Lapsethan eivät siinä suoranaisesti mitään pahaa näe. He näkevät jännän seikkailun tuntemattomassa paikassa, mutta toisaalta saavat vääristyneen kuvan Afrikasta. Se ei ole nykyaikaista tapaa opettaa lapsia maailmasta. Tilannetta voisi verrata samaan, että näkyttää muksuille Tarzan elokuvia 1930 luvulta, ilman että mainitsee niiden olevan miltei 100 vuotta vanhoja. Lapselle jää kuva, että tommoinen paikka se nyt on. Tilanne on todella ristiriitainen kun ottaa huomioon, että suomalaisten geeniperimä on nykyään laajemmalla skaalalla kuin se ennen vanhaan oli.
Mitä enemmän tilannetta miettii, sitä enemmän toteaa, että Afrikan tähti -peli ei ole sopiva tapa opettaa geografiaa lapsille, koska sen maailmankuva on jymähtänyt menneelle aikakaudelle.
Kiitos vastauksista, mutta minulle on edelleen hämärän peitossa, että minkä tässä pelissä nähdään olevan rasistista. Tiedän, että siihen on joku syy, ei tyhjästä tällaista kohua syntyisi. Pelissä on kolonialistinen konteksti, mutta miksi kolonialistinen konteksti on rasistinen? Vai mistä on kyse?
En ole facebookissa enkä twitterissä, niin en tiedä, mistä löytäisin tämän rasismin selventäviä argumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Kolonialismi on siinä se ongelma, kuten on mainittu. Se on myös vähän ongelma, että siinä ei varsinaisesti mainita, että kyseessä on historiallinen kuvaus afrikasta. Lapset eivät sitä osaa sisäistää.
Jos et käsittele asiaa historiallisesta näkökulmasta, Afrikka vaikuttaa takapajuiselta, vieraalta, vaaralliselta paikalta, missä ei asu pelaajan kaltaisia ihmisiä, vaan ainoastaan jotain alkuasukkaita.
Lapsethan eivät siinä suoranaisesti mitään pahaa näe. He näkevät jännän seikkailun tuntemattomassa paikassa, mutta toisaalta saavat vääristyneen kuvan Afrikasta. Se ei ole nykyaikaista tapaa opettaa lapsia maailmasta. Tilannetta voisi verrata samaan, että näkyttää muksuille Tarzan elokuvia 1930 luvulta, ilman että mainitsee niiden olevan miltei 100 vuotta vanhoja. Lapselle jää kuva, että tommoinen paikka se nyt on. Tilanne on todella ristiriitainen kun ottaa huomioon, että suomalaisten geeniperimä on nykyään laajemmalla skaalalla kuin se ennen vanhaan oli.
Mitä enemmän tilannetta miettii, sitä enemmän toteaa, että Afrikan tähti -peli ei ole sopiva tapa opettaa geografiaa lapsille, koska sen maailmankuva on jymähtänyt menneelle aikakaudelle.
Anteeksi, kirjoitimme viestejämme samaan aikaan. Sinun viestisi näkyy vastaavan alkuperäiseen kysymykseeni, jään miettimään tätä kertomaasi. T: ap/6.
Vierailija kirjoitti:
Kolonialismi on siinä se ongelma, kuten on mainittu. Se on myös vähän ongelma, että siinä ei varsinaisesti mainita, että kyseessä on historiallinen kuvaus afrikasta. Lapset eivät sitä osaa sisäistää.
Jos et käsittele asiaa historiallisesta näkökulmasta, Afrikka vaikuttaa takapajuiselta, vieraalta, vaaralliselta paikalta, missä ei asu pelaajan kaltaisia ihmisiä, vaan ainoastaan jotain alkuasukkaita.
Lapsethan eivät siinä suoranaisesti mitään pahaa näe. He näkevät jännän seikkailun tuntemattomassa paikassa, mutta toisaalta saavat vääristyneen kuvan Afrikasta. Se ei ole nykyaikaista tapaa opettaa lapsia maailmasta. Tilannetta voisi verrata samaan, että näkyttää muksuille Tarzan elokuvia 1930 luvulta, ilman että mainitsee niiden olevan miltei 100 vuotta vanhoja. Lapselle jää kuva, että tommoinen paikka se nyt on. Tilanne on todella ristiriitainen kun ottaa huomioon, että suomalaisten geeniperimä on nykyään laajemmalla skaalalla kuin se ennen vanhaan oli.
Mitä enemmän tilannetta miettii, sitä enemmän toteaa, että Afrikan tähti -peli ei ole sopiva tapa opettaa geografiaa lapsille, koska sen maailmankuva on jymähtänyt menneelle aikakaudelle.
Polta siis vanhat kirjat ja elokuvat.
Venäläisissä historian koulukirjoissa on meneillään vaihe jossa osin tunnustetaan sosialistisen Neuvostoliiton imperialistinen hyökkäys Suomeen 1939 ja näin talvisodan alkaminen Neuvostoliiton toimesta. Ehkä kun tapauksesta on kulunut 100 vuotta ja kaikki elossa olleetaikalaiset kuolleet se voidaan tunnustaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolonialismi on siinä se ongelma, kuten on mainittu. Se on myös vähän ongelma, että siinä ei varsinaisesti mainita, että kyseessä on historiallinen kuvaus afrikasta. Lapset eivät sitä osaa sisäistää.
Jos et käsittele asiaa historiallisesta näkökulmasta, Afrikka vaikuttaa takapajuiselta, vieraalta, vaaralliselta paikalta, missä ei asu pelaajan kaltaisia ihmisiä, vaan ainoastaan jotain alkuasukkaita.
Lapsethan eivät siinä suoranaisesti mitään pahaa näe. He näkevät jännän seikkailun tuntemattomassa paikassa, mutta toisaalta saavat vääristyneen kuvan Afrikasta. Se ei ole nykyaikaista tapaa opettaa lapsia maailmasta. Tilannetta voisi verrata samaan, että näkyttää muksuille Tarzan elokuvia 1930 luvulta, ilman että mainitsee niiden olevan miltei 100 vuotta vanhoja. Lapselle jää kuva, että tommoinen paikka se nyt on. Tilanne on todella ristiriitainen kun ottaa huomioon, että suomalaisten geeniperimä on nykyään laajemmalla skaalalla kuin se ennen vanhaan oli.
Mitä enemmän tilannetta miettii, sitä enemmän toteaa, että Afrikan tähti -peli ei ole sopiva tapa opettaa geografiaa lapsille, koska sen maailmankuva on jymähtänyt menneelle aikakaudelle.
No niin, ap täällä taas. Kiitos tosiaan vastauksesta, ymmärrän ongelman. Peli tulee vaivihkaa opettaneeksi Afrikan mantereesta puutteellista tietoa, ja tieto voi jäädä voimaan, jos pelaaja ei kohtaa korjaavia tietolähteitä.
Jos siis peliä muokattaisiin nykypäivään sopivammaksi, niin olisiko ratkaisu lisätä pelilaudalle sellaisia kuvia, jotka kuvaisivat myös muita puolia 1940- ja 1950-luvun Afrikasta, ja pelilaudalle kirjoitettaisiin näkyville aikaleima, 1951? Kenties sääntökirjan kirjoittaminen sellaiseen sanamuotoon, että pelin esiteltäisiin olevan "historiallinen seikkailu entisaikojen Afrikassa"?
Toinen mahdollisuus olisi lisätä lautaan kuvia, jotka kuvaavat myös nykypäivän Afrikkaa, mutta se olisi varmasti ongelmallista siksi, kun siitä välittyisi kuva, että siirtomaa-aikainen resurssien vieminen olisi vielä nykypäivänkin tiedoilla hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolonialismi on siinä se ongelma, kuten on mainittu. Se on myös vähän ongelma, että siinä ei varsinaisesti mainita, että kyseessä on historiallinen kuvaus afrikasta. Lapset eivät sitä osaa sisäistää.
Jos et käsittele asiaa historiallisesta näkökulmasta, Afrikka vaikuttaa takapajuiselta, vieraalta, vaaralliselta paikalta, missä ei asu pelaajan kaltaisia ihmisiä, vaan ainoastaan jotain alkuasukkaita.
Lapsethan eivät siinä suoranaisesti mitään pahaa näe. He näkevät jännän seikkailun tuntemattomassa paikassa, mutta toisaalta saavat vääristyneen kuvan Afrikasta. Se ei ole nykyaikaista tapaa opettaa lapsia maailmasta. Tilannetta voisi verrata samaan, että näkyttää muksuille Tarzan elokuvia 1930 luvulta, ilman että mainitsee niiden olevan miltei 100 vuotta vanhoja. Lapselle jää kuva, että tommoinen paikka se nyt on. Tilanne on todella ristiriitainen kun ottaa huomioon, että suomalaisten geeniperimä on nykyään laajemmalla skaalalla kuin se ennen vanhaan oli.
Mitä enemmän tilannetta miettii, sitä enemmän toteaa, että Afrikan tähti -peli ei ole sopiva tapa opettaa geografiaa lapsille, koska sen maailmankuva on jymähtänyt menneelle aikakaudelle.
Polta siis vanhat kirjat ja elokuvat.
Ymmärsit pahasti väärin. Kukaan ei käske niitä hävittämään. Ne ovat osa Suomalaista lautapelihistoriaa. Se että uusia painoksia ei tehdä, ei ole polttamista.
Vai käytätkö edelleen vanhoja tietosanakirjoja vuodelta 1985, jossa Neuvostoliiton presidentti on Gorbatsov? Kenellekään ei tulisi mieleenkään tehdä uutuuspainosta tuosta versiosta.
Maailma muuttuu, halusit tai et.
Asiaa voi miettiä niin että entäs jos Ruotsissa julkaistaisiin peli, jossa on Suomen kartta vaikkapa viikinkiajalla. Kartalla näkyisi siellä täällä villieläimiä ja muutama "pakanallinen alkuasukas" eli "suomalainen" barbaarisessa turkisasussa nuija kädessä pölhön näköisenä. Pelin idea olisi olla ns. ruotsalainen (mahdollisesti kristitty) viikinki, joka tulee villiin Itämaahan ja käy ryöstelemässä alkuasukkainen metsästämiä turkiksia ja kaappaisi alkuasukaslapsia ja -naisia orjiksi myytäväksi. Viikinkejä estämässä ei olisi tietenkään suomalaiset vaan vaikkapa venäläiset "rosvot". Pelissä pitäisi päästä ryöstösaaliin kanssa ensimmäisenä Birkaan (viikinkikaupunki nykyisen Tukholman alueella), jossa voittaja saisi mainetta ja mammoonaa, myydessään turkiset ja orjat.
Ja kun pelistä tulisi kuuluisa, sitten ruotsalaiset opiskelijat voisivat ryyppäjäisissään kekkaloida suomalaisbarbaarien asussa...
Ja nyt miettikää rehellisesti, uskotteko muka ettei asiasta nousisi Suomessa hirveä somekohu ja ettei peli loukkaisi ketään suomalaista?
Saksalaiset haluavat kieltää historian. Sattuneesta syystä. Siksi eivät kestä mitään historiaan viittauksia muutenkaan.
Tämä on vähän samaa kuin rivien välistä lukeminen, tulkinnassa on vain mielikuvitus rajana ja sitä nyt tunnutaan kyllä käyttävänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolonialismi on siinä se ongelma, kuten on mainittu. Se on myös vähän ongelma, että siinä ei varsinaisesti mainita, että kyseessä on historiallinen kuvaus afrikasta. Lapset eivät sitä osaa sisäistää.
Jos et käsittele asiaa historiallisesta näkökulmasta, Afrikka vaikuttaa takapajuiselta, vieraalta, vaaralliselta paikalta, missä ei asu pelaajan kaltaisia ihmisiä, vaan ainoastaan jotain alkuasukkaita.
Lapsethan eivät siinä suoranaisesti mitään pahaa näe. He näkevät jännän seikkailun tuntemattomassa paikassa, mutta toisaalta saavat vääristyneen kuvan Afrikasta. Se ei ole nykyaikaista tapaa opettaa lapsia maailmasta. Tilannetta voisi verrata samaan, että näkyttää muksuille Tarzan elokuvia 1930 luvulta, ilman että mainitsee niiden olevan miltei 100 vuotta vanhoja. Lapselle jää kuva, että tommoinen paikka se nyt on. Tilanne on todella ristiriitainen kun ottaa huomioon, että suomalaisten geeniperimä on nykyään laajemmalla skaalalla kuin se ennen vanhaan oli.
Mitä enemmän tilannetta miettii, sitä enemmän toteaa, että Afrikan tähti -peli ei ole sopiva tapa opettaa geografiaa lapsille, koska sen maailmankuva on jymähtänyt menneelle aikakaudelle.
No niin, ap täällä taas. Kiitos tosiaan vastauksesta, ymmärrän ongelman. Peli tulee vaivihkaa opettaneeksi Afrikan mantereesta puutteellista tietoa, ja tieto voi jäädä voimaan, jos pelaaja ei kohtaa korjaavia tietolähteitä.
Jos siis peliä muokattaisiin nykypäivään sopivammaksi, niin olisiko ratkaisu lisätä pelilaudalle sellaisia kuvia, jotka kuvaisivat myös muita puolia 1940- ja 1950-luvun Afrikasta, ja pelilaudalle kirjoitettaisiin näkyville aikaleima, 1951? Kenties sääntökirjan kirjoittaminen sellaiseen sanamuotoon, että pelin esiteltäisiin olevan "historiallinen seikkailu entisaikojen Afrikassa"?
Toinen mahdollisuus olisi lisätä lautaan kuvia, jotka kuvaavat myös nykypäivän Afrikkaa, mutta se olisi varmasti ongelmallista siksi, kun siitä välittyisi kuva, että siirtomaa-aikainen resurssien vieminen olisi vielä nykypäivänkin tiedoilla hyväksyttävää.
Periaatteessa, joo, tuo historiallinen seikkailu voisi hyvin toimia. Tosin siitä olisi silti hyvä siivota pois ne muutamat ihmisten kuvat, joista näkyy erilainen voima-asetelma. Esim. ne keskellä tanssivat alkuasukkaat ja vieressä oleva timatinkaivaja.
Afrikan tähdestä on tehty tämä juhlaversio, mikä on nykyaikaan sopivampi: https://www.martinex.fi/peliko-afrikan-tahti-juhlapainos-70-v
Alkuperäinen kohu taisi myös liittyä pelissä esiintyviin rosvoihin. Minusta ne rosvot ovat jokseenkin neutraaleja siinä.
Jos aikuisena haluaa analysoida tätä asiaa pitäkällekin, niin ylipäätänsä tarina timantin löytämisestä Afrikasta ei ole kovin hyvä ajatus, koska timanttiteollisuus on nykyaikanakin siinä eettisyyden rajoilla. Veritimantteja edelleenkin virtaa markkinoille.
Mutta eihän sitä lapset tiedä, eikä heidän tarvitsekaan tietää.
Jos Afrikan tähteä pelinä avaa, niin siinähän on keskeistä timantit. Voi siis miettiä, että ketkä Afrikan tähden maailmassa niitä timantteja siellä kaivoksissa kaivoivat. Sitähän ei näytetä, mutta satavarmasti afrikkalaiset ihmiset, kenties jopa lapset. Voi myös miettiä että miksi pelaajilla on ikään kuin oikeus vain tulla ja viedä pois ne timantit ominaan.
Ei tarvitse sen syvemmin raapaista pelin maailmaa, kun alkaa näyttää jo ikävältä.
Hulluus nimeltä postmoderni intersektionaalinen marxilainen feminismi on kuolonsyöjä, kuten kommunismissa mikään ei tule riittämään, ei anteeksipyynnöt nyt ainakaan.
Afrikantähti -peli ei ole rasistinen. Case closed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolonialismi on siinä se ongelma, kuten on mainittu. Se on myös vähän ongelma, että siinä ei varsinaisesti mainita, että kyseessä on historiallinen kuvaus afrikasta. Lapset eivät sitä osaa sisäistää.
Jos et käsittele asiaa historiallisesta näkökulmasta, Afrikka vaikuttaa takapajuiselta, vieraalta, vaaralliselta paikalta, missä ei asu pelaajan kaltaisia ihmisiä, vaan ainoastaan jotain alkuasukkaita.
Lapsethan eivät siinä suoranaisesti mitään pahaa näe. He näkevät jännän seikkailun tuntemattomassa paikassa, mutta toisaalta saavat vääristyneen kuvan Afrikasta. Se ei ole nykyaikaista tapaa opettaa lapsia maailmasta. Tilannetta voisi verrata samaan, että näkyttää muksuille Tarzan elokuvia 1930 luvulta, ilman että mainitsee niiden olevan miltei 100 vuotta vanhoja. Lapselle jää kuva, että tommoinen paikka se nyt on. Tilanne on todella ristiriitainen kun ottaa huomioon, että suomalaisten geeniperimä on nykyään laajemmalla skaalalla kuin se ennen vanhaan oli.
Mitä enemmän tilannetta miettii, sitä enemmän toteaa, että Afrikan tähti -peli ei ole sopiva tapa opettaa geografiaa lapsille, koska sen maailmankuva on jymähtänyt menneelle aikakaudelle.
No niin, ap täällä taas. Kiitos tosiaan vastauksesta, ymmärrän ongelman. Peli tulee vaivihkaa opettaneeksi Afrikan mantereesta puutteellista tietoa, ja tieto voi jäädä voimaan, jos pelaaja ei kohtaa korjaavia tietolähteitä.
Jos siis peliä muokattaisiin nykypäivään sopivammaksi, niin olisiko ratkaisu lisätä pelilaudalle sellaisia kuvia, jotka kuvaisivat myös muita puolia 1940- ja 1950-luvun Afrikasta, ja pelilaudalle kirjoitettaisiin näkyville aikaleima, 1951? Kenties sääntökirjan kirjoittaminen sellaiseen sanamuotoon, että pelin esiteltäisiin olevan "historiallinen seikkailu entisaikojen Afrikassa"?
Toinen mahdollisuus olisi lisätä lautaan kuvia, jotka kuvaavat myös nykypäivän Afrikkaa, mutta se olisi varmasti ongelmallista siksi, kun siitä välittyisi kuva, että siirtomaa-aikainen resurssien vieminen olisi vielä nykypäivänkin tiedoilla hyväksyttävää.
Periaatteessa, joo, tuo historiallinen seikkailu voisi hyvin toimia. Tosin siitä olisi silti hyvä siivota pois ne muutamat ihmisten kuvat, joista näkyy erilainen voima-asetelma. Esim. ne keskellä tanssivat alkuasukkaat ja vieressä oleva timatinkaivaja.
Afrikan tähdestä on tehty tämä juhlaversio, mikä on nykyaikaan sopivampi: https://www.martinex.fi/peliko-afrikan-tahti-juhlapainos-70-v
Alkuperäinen kohu taisi myös liittyä pelissä esiintyviin rosvoihin. Minusta ne rosvot ovat jokseenkin neutraaleja siinä.
Jos aikuisena haluaa analysoida tätä asiaa pitäkällekin, niin ylipäätänsä tarina timantin löytämisestä Afrikasta ei ole kovin hyvä ajatus, koska timanttiteollisuus on nykyaikanakin siinä eettisyyden rajoilla. Veritimantteja edelleenkin virtaa markkinoille.
Mutta eihän sitä lapset tiedä, eikä heidän tarvitsekaan tietää.
Kohussa on kuitenkin nyt kyse aikuisista yliopisto-opiskelijoista, lisäksi vielä maantieteen. Heidän pitäisi tietää.
Oisko se kolonialismi tuossa vahvana? Mutta sen sijaan, että koko peli halutaan kieltää, niin miksi tätä ei voi käyttää kouluttavana asiana? Että näin toimittiin ennen?
Miksi historia pitää hävittää? Siitähän pitää oppia? En kyllä tajunnut niiden rosvojenkaan hävittämistä. Nimenomaan rosvothan niitä rahoja yrittää viedä? Mitä jotku eläimet tekis rahoilla?
Ja pidän itseäni aika sivistyneenä, Afrikan mantereellakin olen vieraillut. Aivan kuten muuallakin, ympäri maailmaa. Ja valkoisena kohdannut myös rasismia (tästähän ei saa edes puhua, kun kaikki rasismi on valkoisten mustia kohtaan tekemää, rakenteellista rasismia).