Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinun pitäisi nyt kouluttautua uudestaan, mille alalle hakeutuisit?

Vierailija
19.12.2014 |

Perusteluja olisi kiva kuulla myös :)

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:25"]

Mikä vika oikeasti sairaanhoitajassa? Miksi tällä palstalla saa aina kuulla ikävää nimenomaan tästä tutkinnosta? Sehän on alempi korkeakoulututkinto eikä sellaisenaan rinnastettavissa kuin kandiin. Terveystieteiden maisteri sen sijaan on ja jatkotutkintona oikein mainio. Sairaanhoitaja on todella hyvä ammattivalinta, ylöspäin pääsee, haastavaa työtä, jota voi tehdä missä tahansa maassa. 

[/quote]

Lisään vielä, että ihan oikeasti ihmettelen tämän tutkinnon aliarvostamista. Harvalla kandin tutkinnolla pääsee takuuvarmalle 2500e peruspalkalle ja yli 3000e palkalle vuorotöissä, töitä riittää ympäri maailman ja tutkinto tunnustetaan kaikkialla. Sen sijaan esim. sosiaalityöntekijä ja kunnallisella puolella toimiva psykologi ovat palkkaukseltaan vain noin 2800-3200e, maisterin tutkinnolla. Melko alipalkattuja viiden vuoden koulutukseensa nähden. Terveystieteiden maisterin (joka sairaanhoitajan tutkinnon päälle kaksi vuotta) keskipalkkaus on näitä parempi. Ihan turhaa tutkintonsa aliarviointia. 

[/quote]

Kiitos, tämä piristi mieltä. Arvostan toki työtäni, mutta peruspalkka ei ihan natsaa. Nykyään kvtessin mukainen peruspalkka kunnasta riippuen on alk. 2200€/kk. Ehkä pääkaupunkiseudulla voi päästä tuohon 2500 euroon. Lisäksi jos miettii esimerkiksi luokanopettajan työtä, joka on palkoissa suurin piirtein saman verran, niin onhan se nyt työnä kuitenkin "helpompaa" ettei oikeasti ole sitä riskiä että tappaa jonkun vahingossa jos laskee vaikka lääkeannostuksen väärin tai aiheuttaa jonkun elinikäisen vaurion. Opettaja on vaan vastuussa lasten yleissivistyksestä ja kasvatuksesta.

Vierailija
22/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puutarhuri. Työllisyys kausiluontoista. Haluaisin kätilöksi. Se vain tuntuisi omalta alalta. Ehkä sitten joskus kun elämäntilanne semmoinen lähden opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:37"]

Mikä vika oikeasti sairaanhoitajassa? Miksi tällä palstalla saa aina kuulla ikävää nimenomaan tästä tutkinnosta? Sehän on alempi korkeakoulututkinto eikä sellaisenaan rinnastettavissa kuin kandiin. Terveystieteiden maisteri sen sijaan on ja jatkotutkintona oikein mainio. Sairaanhoitaja on todella hyvä ammattivalinta, ylöspäin pääsee, haastavaa työtä, jota voi tehdä missä tahansa maassa. 

[/quote]

En minä ammattiani häpeile, toki pidän tästä sairaanhoitajan työstä. Mutta palkka on oikeasti aika huono verrattuna työn vaativuuteen, vastuuseen ja raskauteen. Lääkäri on taas se "korkea voima" jolle ei sanota vastaan, ja hänen sanansa on laki, näin niinkuin potilaan näkökulmasta ajateltuna. Sairaanhoitajille (toki myös lähihoitajille) jupistaan ja valitetaan sitten niistä lääkäreiden päätöksistä ym. Eli toisin sanoen ainakin nykyaikana vanhuspotilaat kunnioittavat lääkäreitä erittäin paljon, kun taas sairaanhoitajat ovat sitä "pohjasakkaa". Jonkun verran tietenkin yleistän, on poikkeuksiakin ja olen myös kuullut aivan ihania kannustuksia ja ihailuja kuinka arvokasta ja hyvää työtä teemme. Kiitos niistä ilman muuta, se auttaa kovasti jaksamaan hoitotyötä. 

[/quote]

Palkkaus on mitä on, mutta tosiaan.. Itse olen sairaanhoitaja AMk ja opiskelen tällä hetkellä myös yliopistossa, en terveystieteitä. En tiedä mitään niin hyvää amk-tutkintoa TAI yliopiston puolelta kandin tutkintoa, kuin sairaanhoitajan tutkinto on. Sehän mahdollistaa haltijalleen todella paljon. Voit jatko-opiskella mitä haluat, koska voit tienata opiskelurahat keikkailemalla. Voit muuttaa lähes mihin tahansa EU- tai ETA-maahan työhön ongelmitta, jos opiskelet kieltä. Voit lähteä sapattivapaalle ja palata takaisin hoitotyöhön tai lähteä kriisialueille, tai tekemään vapaaehtoistyötä vanhempana (monessa paikkaa haluavat koulutettua henkilökuntaa). Voit kouluttautua ammattiin, jonka työllisyys ei ole 100% koska sinulla on tämä "takaportti". Todellisuudessa tutkinto on ihan arvostettu, eivät ainakaan minulle ole koskaan halveksineet. Ammatista saa paljon ihan käytännön osaamistakin, ja vuorotyössä palkkaus on noin 3000e joka on suomalaisten keskipalkka. Ei hullumpo tutkinto olla takataskussa!

[/quote]

Mun mielestäni vähän idioottimaista kouluttautua 3,5 vuotta hoitsuksi pelkän takaportin takia. Uuteen tutkintoon ei saa tukia, joten niitä töitä saa sitten tehdäkin uutta tutkintoa vääntäessään.

Vierailija
24/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:37"]

[/quote]

En minä ammattiani häpeile, toki pidän tästä sairaanhoitajan työstä. Mutta palkka on oikeasti aika huono verrattuna työn vaativuuteen, vastuuseen ja raskauteen. Lääkäri on taas se "korkea voima" jolle ei sanota vastaan, ja hänen sanansa on laki, näin niinkuin potilaan näkökulmasta ajateltuna. Sairaanhoitajille (toki myös lähihoitajille) jupistaan ja valitetaan sitten niistä lääkäreiden päätöksistä ym. Eli toisin sanoen ainakin nykyaikana vanhuspotilaat kunnioittavat lääkäreitä erittäin paljon, kun taas sairaanhoitajat ovat sitä "pohjasakkaa". Jonkun verran tietenkin yleistän, on poikkeuksiakin ja olen myös kuullut aivan ihania kannustuksia ja ihailuja kuinka arvokasta ja hyvää työtä teemme. Kiitos niistä ilman muuta, se auttaa kovasti jaksamaan hoitotyötä. 

[/quote]

Palkkaus on mitä on, mutta tosiaan.. Itse olen sairaanhoitaja AMk ja opiskelen tällä hetkellä myös yliopistossa, en terveystieteitä. En tiedä mitään niin hyvää amk-tutkintoa TAI yliopiston puolelta kandin tutkintoa, kuin sairaanhoitajan tutkinto on. Sehän mahdollistaa haltijalleen todella paljon. Voit jatko-opiskella mitä haluat, koska voit tienata opiskelurahat keikkailemalla. Voit muuttaa lähes mihin tahansa EU- tai ETA-maahan työhön ongelmitta, jos opiskelet kieltä. Voit lähteä sapattivapaalle ja palata takaisin hoitotyöhön tai lähteä kriisialueille, tai tekemään vapaaehtoistyötä vanhempana (monessa paikkaa haluavat koulutettua henkilökuntaa). Voit kouluttautua ammattiin, jonka työllisyys ei ole 100% koska sinulla on tämä "takaportti". Todellisuudessa tutkinto on ihan arvostettu, eivät ainakaan minulle ole koskaan halveksineet. Ammatista saa paljon ihan käytännön osaamistakin, ja vuorotyössä palkkaus on noin 3000e joka on suomalaisten keskipalkka. Ei hullumpo tutkinto olla takataskussa!

[/quote]

Mun mielestäni vähän idioottimaista kouluttautua 3,5 vuotta hoitsuksi pelkän takaportin takia. Uuteen tutkintoon ei saa tukia, joten niitä töitä saa sitten tehdäkin uutta tutkintoa vääntäessään.

[/quote]

No pointtihan on se, että terveystieteiden maisteriksi sairaanhoitaja kouluttautuu kahdessa vuodessa. Sh on myös alempi korkeakoulututkinto, joten periaatteessa sillä voi hakea maisterikoulutusohjelmaan muuallekin. Hoitotieteitä ei edes pääse opiskelemaan ilman terveydenhuollon amk-tutkintoa, joten sehän on "se" ylempi korkeakoulututkinto nimenomaan sairaanhoitajille jne. Minä opiskelen yliopistossa hieman epävarmempaa alaa, ei kuitenkaan mitään humanistista eikä luonnontieteellistä, ja todennäköisesti työllistyn sille alalle. sairaanhoitajan tutkinnosta on paljon hyötyä, se kertoo että minulla on hyvä paineensietokyky ja sosiaaliset taidot. Lisäksi minulla ei ole pelkoa työttömyydestä, koska minulla on myös tämä tutkinto. 

Vierailija
25/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajan työ ei ole helppoa (sopii käydä vaikka sijaistamalla kokeilemassa), ja palkan takia sitä ei kannata valita. Jos nyt olisin ammattia valitsemassa, miettisin todella vakavasti jollekin muulle alalle kouluttautumista. T. Luokanopettaja

Vierailija
26/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin olla leipurikondiittori, se on ainut asia missä olen oikeasti hyvä. Ehkä vielä joskus lähdenkin opiskelemaan.

Vierailija
27/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:56"]

Luokanopettajan työ ei ole helppoa (sopii käydä vaikka sijaistamalla kokeilemassa), ja palkan takia sitä ei kannata valita. Jos nyt olisin ammattia valitsemassa, miettisin todella vakavasti jollekin muulle alalle kouluttautumista. T. Luokanopettaja

[/quote]

En väittänytkään ettei se ole helppoa, mutta siis kuitenkin painii ihan eri sarjassa sairaanhoitajan kanssa vastuun näkökulmasta katsottuna. Arvokkaita ammatteja toki kaikki. Itse asiassa mun ihan eka idoli oli ala-asteen luokanopettaja. :D Eikä kukaan sairaanhoitajaksikaan kouluttaudu palkan vuoksi.

Vierailija
28/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajana pidän itse kyllä ihmistaimien kasvattamista äärimmäisen vastuullisena työnä.

Vierailija
30/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä taas opiskelin vasta 35-vuotiaana luokanopettajaksi ja nyt työvuosia takana kuusi. Minusta työ on oikein mukavaa ja en pidä erityisen raskaana. Olin aiemmin it-alalla ja kyllä siellä stressitaso oli paljon korkeampi ja työtehtävät haastavampia. Palkkakin oli parempi toki.

Vierailija
31/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttelijäksi

Vierailija
32/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 20:14"]

[/quote]

Minä taas opiskelin vasta 35-vuotiaana luokanopettajaksi ja nyt työvuosia takana kuusi. Minusta työ on oikein mukavaa ja en pidä erityisen raskaana. Olin aiemmin it-alalla ja kyllä siellä stressitaso oli paljon korkeampi ja työtehtävät haastavampia. Palkkakin oli parempi toki.

[/quote]

Niin ja lisätään vielä, että muutama entinen kollega it-alalta on lähtenyt hoitoalalle ja pitävät työtä vähemmän kuormittavana kuin työtä it-alalla. Varmaan se on paljon työpaikastakin kiinni, mutta sitä monet pitää omaa työtään hirveän vaikeana ja hankalana ja poikkeuksellisen raskaana. Siksi suositankin alanvaihtoa. Näkee sen ruohon aidan takaa. Nämä monet julkisen "raskaat" työt ei ole oikeasti niin raskaita kuin asiantuntijatyöt yksityisellä, mutta vastaavasti palkkakin on heikompi.

Vierailija
33/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäriksi! Lyheyt päivät yleensä ja päivätyö, ei hengenvaaraa, hyvä palkka. Nyt "vain" suuhygienisti. 

Vierailija
34/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalariksi

Vierailija
35/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäriksi. Nuorena tuntui vihonviimeiseltä vaihtoehdolta mutta nyt olisi se kiinnostavin mahdollinen. Yhdistyy lääketiede ja käsillä tekeminen, palkka hyvä ja töitä olisi. Sääli, että sitä on jo liian vanha..

Vierailija
37/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tähän toteaisin vielä, että luokanopettajan vuodet eivät ole veljiä keskenään ja tieto lisää tuskaa. En minäkään luokanopettajan työtä ensimmäisinä työvuosinani erityisen raskaana pitänyt. Mutta nyt kun työvuosia on takana 17, olenkin työn vastuullisuudesta, stressaavuudesta ja raskaudesta täysin toista mieltä. Helppona ja hyväpalkkaisena hommana en mainostaisi alaa kenellekään.

Vierailija
38/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamieheksi. Alalla ei mitään väliä. Elinkautinen työsuhde, lyhyt työpäivä ja pitkät lomat. Peruspalkkakin on nykyisin parempi kuin yksityisellä.

Vierailija
39/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 20:26"]

[/quote]

[/quote]

Tähän toteaisin vielä, että luokanopettajan vuodet eivät ole veljiä keskenään ja tieto lisää tuskaa. En minäkään luokanopettajan työtä ensimmäisinä työvuosinani erityisen raskaana pitänyt. Mutta nyt kun työvuosia on takana 17, olenkin työn vastuullisuudesta, stressaavuudesta ja raskaudesta täysin toista mieltä. Helppona ja hyväpalkkaisena hommana en mainostaisi alaa kenellekään.

[/quote]

Päätän keskustelun omalta osaltani toteamalla vielä, että toki luokanopettajissa on paljon niitäkin, jotka palkkansa helpolla saavat, mutta ne, jotka hoitavat työtään vastuullisesti ja tunnollisesti, eivät (pitemmän päälle) varmasti saa. T. Luokanopettaja

Vierailija
40/49 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme