Työterveyshuolto käski hakea apua julkiselta puolelta
Voiko niin tehdä? Eivät antaneet edes lähetettä mihinkään vaan käskivät varata ajan omalääkärille joka kirjoittaisi lähetteen. Tiedän että asiaa olisi pitänyt tivata jo paikan päällä, mutta lääkäri suunnilleen potkaisi ulos huoneesta etten kerennyt oikein sanoa mitään.
Kommentit (28)
Hmmm, riippuu vaivasta. Työterveys on niitä juttuja varten jotka uhkaavat työkykyä, esim. flunssat, selkäkivut, tulehdukset jne. Heille ei kuulu esim. ehkäisy, allergiat tai akne.
Tosin kannattaa olla tiukkana, itse menin raskaana ollessani flunssaisena työterveyteen hakemaan sairaslomaa. Terveydenhoitaja käski hakeutua neuvolaan. Pidin luennon että raskaus kuuluu neuvolaan ja flunssa ja sairaslomatodistus työterveydelle..
Normaali käytäntö minun työterveyshuollossani. Vain työperäiset sairaudet hoidetaan, ja silloinkin jonot ovat pitkät. Muuten kehotetaan hakeutumaan omaan terveyskeskukseen.
Luulen, että alun alkaen työterveyshuollon tehtävä on nimenomaan ollut tuo työkyvyn ylläpitäminen. Kaikki muu on bonusta, josta nyt huonoina aikoina aletaan tinkiä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:13"]Mikä vaiva? Esim gynekologiset vaivat eivät yleensä kuuluu työterveyshuoltoon. Riippuu ihan sopimuksesta. Tietysti lääkäri olisi voinut kohdallasi paremmin perustella asiaa. [/quote] Mielenterveys. Kirjasi että tarvitsee terapiaa mutta ei antanut lähetettä eli joudun odottamaan kuukausia pahimmassa tapauksessa. Lääkkeitä kyllä puski minkä kerkesi, mutta tiedän ettei niistä yksin ole apua - jos auttavat ollenkaan. Pelkään että työkyky menee kokonaan tuon vuoksi.
[/quote]
joo, ei terapiat mitenkään yleissti kuulu työteveyshuoltoon. Mun työnantaja maksaa 3-5 kertaa juttelua työterveyspsykooogin kanssa, mutta varsinaiset terapiat on haettava joko julkiselta, tai sitten ihan omalla rahalla yksityisetä. ja tämä on siis jo työnantajalta aika paljon annettu yli lakisääteisen!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:17"]Työterveyshuolto voi vähimmillään tarkoittaa sitä, että VAIN välittömästi työstä johtuvat sairausloma-asiat hoidetaan. Lakisääteiseti työterveyshuollolta ei paljon vaadita , eikä kaikki työnantajat osta kuin sen vähimmän mahdollisen. Jotkut työnantajat ostavat parempaa palvelua, mutta se, mikä sun kohdalla on tilanne, on ihan kiinni siitä, mistä sun työnantaja työterveyshuollolle maksaa.
[/quote]
Antoi reseptin ja sairaslomaa, mutta terapialähetettä varten pitäisi mennä omalääkärille. Sanoin että kykenen töihin KUNHAN vain saan ammattiapua, mutta nuo laput vain lykkäsi kouraan. En ymmärrä mikä järki siinä on, isommat kustannukset tulee tuosta heidän "hoidostaan".
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:13"]Mikä vaiva? Esim gynekologiset vaivat eivät yleensä kuuluu työterveyshuoltoon. Riippuu ihan sopimuksesta. Tietysti lääkäri olisi voinut kohdallasi paremmin perustella asiaa. [/quote] Mielenterveys. Kirjasi että tarvitsee terapiaa mutta ei antanut lähetettä eli joudun odottamaan kuukausia pahimmassa tapauksessa. Lääkkeitä kyllä puski minkä kerkesi, mutta tiedän ettei niistä yksin ole apua - jos auttavat ollenkaan. Pelkään että työkyky menee kokonaan tuon vuoksi.
[/quote]
joo, ei terapiat mitenkään yleissti kuulu työteveyshuoltoon. Mun työnantaja maksaa 3-5 kertaa juttelua työterveyspsykooogin kanssa, mutta varsinaiset terapiat on haettava joko julkiselta, tai sitten ihan omalla rahalla yksityisetä. ja tämä on siis jo työnantajalta aika paljon annettu yli lakisääteisen!
[/quote]
Olisin siis tarvinnut lähetteen julkisen puolen psykiatrian polille, josta olisin saanut apua. Lääkäri sanoi itsekin että sieltä auttavat mutta haepa muualta lähete.
ap
Työterveydenhuollon laajuus riippuu ihan työnantajan tekemästä sopimuksesta. Tietyillä aloilla on laajat työterveyspalvelut vakiokamaa. Esim. mulla on aikanaan tehty lapsettomuustutkimukset työterveyden lähetteellä.
Samoin esim silmälasit voivat kuulua.
Ei työterveys ole edes tarkoitettu muiden kuin työstä aiheutuvien sairauksien hoitoon (eli esim. ammattiastma, jotkut siivoojen pesuaineallergiat, fyysisessä työssä selkävaivat ym). Kaikki siihen päälle on vain ylimääräistä työnantajan omasta tahdostaan kustantamaa vapaaehtoista plussaa. Meidän työterveyshuoltoon ei pääse kuin noiden työperäisiksi epäiltyjen sairauksien vuoksi. Kaikki flunssatodistukset, kuumeet, rokotukset ja muut pitää hoidattaa terveyskeskuksessa. En ole ikinä käynyt työterveyshuollossamme, vaikka olen ollut samassa talossa jo vuodesta 2005. Terveystarkastuksetkin kun pidetään vaan jos on vakinainen virka.
Työterveyshuolto voi vähimmillään tarkoittaa sitä, että VAIN välittömästi työstä johtuvat sairausloma-asiat hoidetaan. Lakisääteiseti työterveyshuollolta ei paljon vaadita , eikä kaikki työnantajat osta kuin sen vähimmän mahdollisen. Jotkut työnantajat ostavat parempaa palvelua, mutta se, mikä sun kohdalla on tilanne, on ihan kiinni siitä, mistä sun työnantaja työterveyshuollolle maksaa.