Kaverillani ammatti, joka estää sukunimen vaihdon naimisiin mennessä :D
Kaverini on menossa naimisiin ensi kesänä ja kun kysyin häneltä tulevasta sukunimestä, hän sanoi, että ei aio ottaa miehensä nimeäs, koska hänen ammattinsa on sellainen, että nimenvaihdosta olisi paljon vahinkoa urakehitykselle. Hah! Jopas on suuret luulot leidillä.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:45"]
No jos tämä kaveri ei muka ole OPISKELIJA, niin mitä hän sitten on? Ei hänelle ainakaan palkkaa makseta, kuten ei opiskelijalle kuulukaan. Hän käy luennoilla ja kirjoittaa opinnäytetyötä. ap
[/quote]
Monella alalla jo perustutkinto-opiskelijat saattavat olla töissä tutkimusryhmissä ja pästä mukaan julkaisuihin. Alasta riippuen väitöskirjaa tekevät ovat joko palkkatöissä tutkimusryhmissä, omien henkilökohtaisten apurahojen varassa tai tekevät tutkimusta "harrastusmaisesti" omalla ajallaan palkkatyön ohessa. Joka tapauksessa kaikki julkaisut kannattaa tehdä samalla nimellä.
No jos tämä kaveri ei muka ole OPISKELIJA, niin mitä hän sitten on? Ei hänelle ainakaan palkkaa makseta, kuten ei opiskelijalle kuulukaan. Hän käy luennoilla ja kirjoittaa opinnäytetyötä. ap
[/quote]
Opinnäytetyötä.. Voi jeesus. Ota jo asioista selvää.
Opinnäytetyöt ovat yleensä parikymmentä sivua. Jo pelkästään humanistisella alalla kirjoitettava väitöskirja on lyhyimmillään parisataa sivua, ja tuo on oikeasti jo todella lyhyt. Sitten kun mennään lääketieteen jne. puolelle, niin vaaditaankin lisäksi artikkeleita. Kaiken kirjoittamisen lomassa pitäisi suorittaa vielä syventävät kurssitkin.
Voit toki olla siellä omassa tiedottomuudessasi, ja kuvitella että väitöskirja olisi sama asia kuin amiskan opinnäytetyö, mutta kovinkaan monen rahkeet eivät jatko-opiskeluihin riitä. Väitöskirjan suositellaan valmistuvan neljässä vuodessa, eikä monet saa sitä siltikään valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:47"]
En kyllä ikinä ottaisi kenenkään muun sukunimeä. En ymmärrä tätä käytäntöä. Tosiaan ollut vain vähän aikaa Suomessa käytössä. Harmi, että ylipäänsä tuli
[/quote]
Harmi, että muut tekevät halutessaan eri tavalla kuin sinä :(
Sitä paitsi on vähän hupsua retostella sillä, miten patriarkaalista sortoa aviomiehen nimen ottaminen on, kun se tyttönimi tavallisimmin on kuitenkin isän sukunimi. En tunne tyttönimeäni lainkaan "omakseni", vaan nimenomaan isäni nimeksi, josta eroon pääsemiseksi laskin alaikäisenä päiviä.
[/quote]
Haloo :D Maailmassa on monia ammatteja, joille ei makseta palkkaa vaan raha/korvaus työstä tulee jotenkin muuten, joten palkattomuus ei ole kyllä mikään "ikuisen opiskelijuuden" tunnusmerkki. Esim. yrittäjille ei kukaan maksa palkkaa tehdystä työstä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:39"]
Jatko-opinnoista maksetaan myös palkkaa tai apurahaa, joka on miltei palkan suuruista.
[/quote]
Esim. minun tapauksessani 3500 €/kk. T: jatko-opiskelija 28 v
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:21"] [quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:17"]Voisin myös kuvitella, että yksityisyrittäjä jollain harvinaisemmalla alalla on sellainen asia, että ei nimeään kannata vaihtaa. Jos on vuosien saatossa saanut asiakaskuntaansa laajennettua, ei nimenvaihto yhtä-äkkiä kannata. Voihan yrityksen nimi silti pysyä samana kuin ennenkin, mutta hassulta saattaisi sekin tuntua. [/quote] Voi jumalauta, mikä sana on yhtä-äkkiä? ....muuten oot kyllä oikeassa [/quote] Älä vaan sano, että sinä kirjoittaisit yht´äkkiä tai yhtäkkiä? :-D [/quote] Älä vaan sano, että olet tosissasi. Viiden pisteen vihje: todellakin yhtäkkiä.
[/quote]
No piti käydä tarkastamassa, ja niinhän olikin. Joku opettaja tuon joskus ala-asteella mulle korjasi, ja siitä lähtien olen sen täysin vakuuttuneesti kirjoittanut yhtä-äkkiä... :-D Av avarsi minua, kerrankin! Kiitos sille, joka tähän tarttui! :-)
[/quote]
Ole hyvä. ;) t. Pilkunviilaaja
Ystäväni meni naimisiin ja säilytti oman nimensä, koska on ollut vuosikymmenen verran aktiivinen järjestötoimija eikä halunnut sen tavallaan "pyyhkiytyvän pois" nimenmuutokseen.
Mielestäni oman nimen pitämistä ei tarvitse sen kummemmin perustella. Ennemmin kysyisin perusteluja niiltä, jotka nimensä vaihtavat...
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:37"]
Jatko-opinnoista maksetaan myös palkkaa tai apurahaa, joka on miltei palkan suuruista.
[/quote]
[/quote]
Ja tämä siis 1600 h työajalla täysipäiväisenä tohtorikoulutettavana.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missä ajassa tuo 1600 h on? En oikein tajua tuota, jäikö sulla jotain tuosta pois?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:47"]
En kyllä ikinä ottaisi kenenkään muun sukunimeä. En ymmärrä tätä käytäntöä. Tosiaan ollut vain vähän aikaa Suomessa käytössä. Harmi, että ylipäänsä tuli
[/quote]
Harmi, että muut tekevät halutessaan eri tavalla kuin sinä :(
Sitä paitsi on vähän hupsua retostella sillä, miten patriarkaalista sortoa aviomiehen nimen ottaminen on, kun se tyttönimi tavallisimmin on kuitenkin isän sukunimi. En tunne tyttönimeäni lainkaan "omakseni", vaan nimenomaan isäni nimeksi, josta eroon pääsemiseksi laskin alaikäisenä päiviä.
[/quote]
Voihan nimen vaihtaa täysi-ikäisenä mieleisekseen. Outoa, jos pitää vain sen takia hankkiutua äkkiä naimisiin, että haluaa vaihtaa nimeä.
Kaikilla ei muuten ole tuollaisia isätraumoja. Minä ainakin samastun enemmän isäni sukuun kuin appiukon sukuun :D
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missä ajassa tuo 1600 h on? En oikein tajua tuota, jäikö sulla jotain tuosta pois?
[/quote]
Vuosityöajalla eli 1600 h / vuosi.
Itse olin projektitutkijana maisteriksi valmistumisen jälkeen joten aloittaessani jatko-opiskelijana väitöskirjan teon minulla oli jo läjäpäin julkaisuja. Tärkeitä eivät tosin nykyään ole vain julkaisut vaan myös kontaktit rahoittajiin. Ulkopuolista tutkimusrahoitusta haettaessa voi olla hyötyä että nimi jo muistetaan. Omien kokemusteni perusteella osa hakemuksista karsiutuu heti kättelyssä.
Tyttäreni on ratkaissut nimi ongelman niin , että hänellä on kaksiosainen sukunimi.
koska hän työskentelee myös ulkomailla , siellä ei oikein jokapaiksaa ymmärretä , että naimisissa olevalla naisella ei ole miehensä nimeä.
itse olen aina ollut isäni nimissä, . Suomi on edelläkävijä joskus näemmä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:04"]
Kaverini on menossa naimisiin ensi kesänä ja kun kysyin häneltä tulevasta sukunimestä, hän sanoi, että ei aio ottaa miehensä nimeäs, koska hänen ammattinsa on sellainen, että nimenvaihdosta olisi paljon vahinkoa urakehitykselle. Hah! Jopas on suuret luulot leidillä.
[/quote]
Mieheni ei ottanut omaa harvinaista nimeäni samasta syystä. :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:21"] [quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:17"]Voisin myös kuvitella, että yksityisyrittäjä jollain harvinaisemmalla alalla on sellainen asia, että ei nimeään kannata vaihtaa. Jos on vuosien saatossa saanut asiakaskuntaansa laajennettua, ei nimenvaihto yhtä-äkkiä kannata. Voihan yrityksen nimi silti pysyä samana kuin ennenkin, mutta hassulta saattaisi sekin tuntua. [/quote] Voi jumalauta, mikä sana on yhtä-äkkiä? ....muuten oot kyllä oikeassa [/quote] Älä vaan sano, että sinä kirjoittaisit yht´äkkiä tai yhtäkkiä? :-D [/quote] Älä vaan sano, että olet tosissasi. Viiden pisteen vihje: todellakin yhtäkkiä.
[/quote]
No piti käydä tarkastamassa, ja niinhän olikin. Joku opettaja tuon joskus ala-asteella mulle korjasi, ja siitä lähtien olen sen täysin vakuuttuneesti kirjoittanut yhtä-äkkiä... :-D Av avarsi minua, kerrankin! Kiitos sille, joka tähän tarttui! :-)
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Haha :D Tarttui ilmeisesti muidenkin silmiin. Eipä kestä ja anteeksi ruma kielenkäyttöni!
T. Se eka asiasta kommentoinut
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vuosityöajalla eli 1600 h / vuosi.
[/quote] Laakiksessa vai? Vai mista tuollainen palkka tphtorikoulutettavalla???
Meillä minä olen uraorientoitunut ja alalla, jossa on erittäin tärkeä olla kontakteja. Naimisiin menon yhteydessä mies (samassa vakipaikassa jo kymmenen vuotta) otti mielihyvin minun sukunimeni.
AI on taiteilija? No, ei sitä nimeä yleensäkään tarvitse vaihtaa. Ei tarvitse edes selitellä.
Sä kuullostat kateelliselta, ehkä vähän halveeraavalta. Miksi ei voi kaverisi tehdä niinkuin haluaa ja niillä periaatteilla millä haluaa?
hienoa, että joku uskaltaa uskoa asiaansa ja mahdollisuuksiinsa.
Vai onko tallonut varpaillesi? Ja siitä tuo asenne?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:35"]No jos leidi kuvittelee olevansa tyttönimellä jo maan- ellei peräti maailmankuulu, niin miksei hän sitten tee kuten iskelmätähtöset sun muut, jotka käyttävät tyttönimeä taiteilijanimenään ja siviilissä sitten ovat jotakin muuta, esim. kaksoisnimellä. Ei tuon nyt luulisi olevan niin kovin vaikeaa.
[/quote]
Miksi ihmeessä hän tekisi näin? Tuo olisi ok ratkaisu jos ystävä välttämättä haluaisi muuttaa nimeään, ja olisi huolissaan vaihdon vaikutuksesta uraansa, mutta hän ei taida haluta.