Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran teidän 3,5v puhuu?

Vierailija
18.08.2014 |

Lauseita? Kuinka vaikeita? Osaako esim. kertoa mitä on tehnyt päivällä?

Puuttuuko kirjaimia?

Kiitos jos jaksat vastata <3

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3,5v tyttö puhuu jatkuvasti. Mutta innostuessaan puhe on hyvin epäselvää ja saa keskittyä, että ymmärtää tai pyytää lasta puhumaan rauhalisemmin. Kirjaimia puuttuu tai ne heittävät paikkaa: esim. j, v ja l ovat välillä oikein ja välillä vaihtelevat paikoja, r ja d puuttuvat pääosin. Itsekseen leikkiessään tai laulellessaan puhuu usein omaa höpöhöpö kieltään ja oikeita sanoja seassa harvakseltaan. Osaa keskittyessään taivuttaa hyvin sijamuotoja ja kertoa tapahtumista, ymmärtää kaiken puheen. Koko ajan parantunut, mutta verrattuna esikoiseemme, on puheen kehitys ollut hidasta. Käymme omasta pyynnöstäni puheterapiassa, jotta ongelmakohtiin tartutaan heti.

Vierailija
2/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Meidän kuopuksella on ollut puheenkehitys hidastunutta, saatiin lähete puheterapiaankin mutta sittemmin tilanne on lähtenyt hurjasti parantumaan. Eli ihan alkuun voin sanoa sinulle, että se on ihan totta kun sanotaan että se on HYVIN yksilöllistä miten puheen oppii, ja erot tasottuu kyllä jo ennen kouluikää helpostikin :) 

Eli meidän lapsi ei sanonut sanaakaan 2v neuvolassa. Jotain tavuja, tyyliin To (tarkoitti Tommia) muttei mitään muuta. Puoli vuotta siitä, niin alkoi tulla jotain sanoja. Ja ymmärryksessä siis ei ole vikaa, on kyllä ymmärtänyt mitä hänelle puhutaan. 

Nyt hän on 3,5v ja puhuu lauseilla. Kirjaimia puuttuu, ainakin R ja L huomattavimpina. Jos siis vaikka sanoo "Lauri", niin kuulostaa kuin sanoisi "Vauvi" aika leveällä veellä. Mutta ihan normaaleja lauseita kyllä jo puhuu, joskin joskus näkee että pitää ensin miettiä miten asian suustaan ulos saisi. On muutenkin persoonaltaan hiljainen ja arka, joten ei ole mikään hölösuu. Illlalla esim käytiin keskustelu:

-Äiti, mä en havua mennä keehoon.

- Mikset?

- nokun siellä ei ole ketään tuttua. Äiti pitääkö mun mennä yksin keehoon?

- No et sinä ole siellä yksin, onhan siellä "matti ja maija"

- Äiti ävä jätä mua yksin keehoon, ävä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika täytti juuri 3v, puhuu todella vähän. Muutamia sanoja perässä.. Tarkoitua olisi viedä puheterapiaan että alkaisi puhetta tulemaan lisää. Hyvin kiukkuinen on välillä, olisi asiaa mutta ei sanat muodostu. Kaikki on yksilöitä.

Vierailija
4/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3,5 v luullaan isommaksi koska on pitkä poika ja puhuu virheettä, on alkanut jo kysellä kirjaimiakin mikä alkaa milläkin jne (tämä johtuu ehkä isoveljestä joka oppi äskettäin lukemaan).

Lasten vertailu tässä asiassa on turhaa koska erot ovat huimat puheessa mutta silti mistään älystä tms puhetaidot tässä iässä ei vielä kerro.

Vierailija
5/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö puhui tuossa vaiheessa virheettä ja opetteli kirjaimia. Lukemaan oppi 5-v päivän jälkeen ja juuri 6-v lukee itse Risto Räppääjä-kirjoja sujuvasti.

Vierailija
6/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu selkeästi, suomeksi ja ruotsiksi. Välillä toki hakee sanoja, kun on kaksikielinen (eli sanoo sanan sillä kielellä kun tulee mieleen, jos on joku vaikea sana). Pitkiä lauseita tulee molemmilla kielillä ja kaikki kirjaimet löytyy. Ikää tytöllä 3,5v ja on siis kaksikielisestä kodista ja on ruotsinkielisessä päiväkodissa. Osaa kertoa hyvin yksityiskohtaisesti asioista ja ymmärtää jo ironiaa ja huumoria. Kun taas 6vkoa nuorempi serkkupoikansa puhuu hyvin vähän.. Eli jokainen kehittyy omalla vauhdillaan.. :)

Vierailija
7/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:54"]

Puhuu selkeästi, suomeksi ja ruotsiksi. Välillä toki hakee sanoja, kun on kaksikielinen (eli sanoo sanan sillä kielellä kun tulee mieleen, jos on joku vaikea sana). Pitkiä lauseita tulee molemmilla kielillä ja kaikki kirjaimet löytyy. Ikää tytöllä 3,5v ja on siis kaksikielisestä kodista ja on ruotsinkielisessä päiväkodissa. Osaa kertoa hyvin yksityiskohtaisesti asioista ja ymmärtää jo ironiaa ja huumoria. Kun taas 6vkoa nuorempi serkkupoikansa puhuu hyvin vähän.. Eli jokainen kehittyy omalla vauhdillaan.. :)

[/quote]tyttö olisi lisäksi kovin innostunut lukemaan ja opettelee kirjaimia innoissaan, laskea on osannut jo pidemmän aikaa. :)

Vierailija
8/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika, joka puhuu koko ajan ja keksii itse satuja jne. Sanavarasto on tosi laaja ja on kiinnostunut kirjaimista ihan oma-aloitteisesti. S- ja R-kirjaimia ei osaa lausua kunnolla. Kannustuksena muille, tämä samainen poika ei 2-vuotiaana puhunut vielä kuin yksittäisiä sanoja. Eli kun kehitys lähtee liikkeelle, se voi olla todella nopeaa!

Vierailija
9/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:51"]

Tyttö puhui tuossa vaiheessa virheettä ja opetteli kirjaimia. Lukemaan oppi 5-v päivän jälkeen ja juuri 6-v lukee itse Risto Räppääjä-kirjoja sujuvasti.

[/quote]  lapseni oppi vasta koulussa lukemaan oltuaan muutaman pvän ja kolmannelta lähtien ka yli 9. Meinaan sitä että ei ole tae että menestyy hyvin koulussa vaikka oppisi lukemaan 5 vuotiaana. 

Vierailija
10/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:51"]

[/quote]  lapseni oppi vasta koulussa lukemaan oltuaan muutaman pvän ja kolmannelta lähtien ka yli 9. Meinaan sitä että ei ole tae että menestyy hyvin koulussa vaikka oppisi lukemaan 5 vuotiaana. 

[/quote]

Ei kukaan sellaista kai luule. Itsekö luulit? Luoja... Ollu vissiin arka paikka jotenkin kun ei lukenut ennen koulua.

Vierailija
11/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen puhui 3,5-vuotiaana hyvn epäselvästi, useimmista sanoista jäi runsaasti äänteitä pois, ensimmäiset konsonantit jäivät järjestelmällisesti pois ja innostuessaan poikapoloisen puheesta ei saanut yhtään mitään selvää. Hämmentyneenä ilmaisi itseään sanomalla painokkaasti, että "öh!". Nykyään (6v.) puhe täysin ikätasoista, sisällöllisesti jopa ikätasoista kehittyneempää, eikä äännevirheitä enää ole, lukuun ottamatta ärrää jota treenataan puheterapiassa paremmaksi. 

Toinen lapsi on nyt 3,5, puhuu pitkiä ja monimutkaisia lauseita, ääntää oikein ja taivuttaa sanat oikein.  Tunnekuohuissa lapsi ilmoittaa selkeästi artikuloiden, ettei kykene olemaan onnellinen, koska hänen äitinsä on kamala ihminen joka ei osaa kasvattaa lapsia. :D  Joten kielellinen ilmaisu on isoveljeä noin valovuoden edellä jos vertaa näitä kahta samassa iässä. Mutta ne tärkeimmät taidot kuitenkin, eli tunnetaidot ja sosiaaliset taidot, kyky ilmaista itseään ja ottaa kontaktia muihin, ovat olleet molemmilla samalla tasolla, esikoisella jopa ehkä paremmat.

Vierailija
12/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 anteeks mutta mua vähän huvittaa kuvailu "ikätasoista kehittyneempää". Tuskin kuitenkaan, laskeudu vaan ;-)

Vierailija
13/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 22:18"]

23 anteeks mutta mua vähän huvittaa kuvailu "ikätasoista kehittyneempää". Tuskin kuitenkaan, laskeudu vaan ;-)

[/quote]

Huvitu rauhassa, se on nimittäin puheterapeutin arvio. :)

23

Vierailija
14/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 niinpä, puheterapeutti yrittänyt sanoa nätisti äidille ja äiti ottanut sen turhan kirjaimellisesti... Anna mä arvaan, sä olet keskimääräistä älykkäämpi mielestäsi. Sanoiko yläasteen opettajakin että olet fiksu :-D

Vierailija
15/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 v puhui täysin. Nyt on 4 v ja lukee itse. Emme ole erityisesti opettaneet lukemista.

Vierailija
16/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on 2v 9kk ja osaa kertoa mitä on tehnyt tai vaikka keksiä pitkiä tarinoita itse. Osaa myös katsoa valokuvaa ja kertoa mitä sinä päivänä teki. Esim. Olin isoisän kanssa kalassa. Oli kylmää ja ei tullut kalaa. Mentiin sinne äidin auton kanssa. Ei saa tippua veteen.

Puhuu siis pitkiä lauseita ja taivuttaa pääsääntöisesti sanat oikein. Osaa tämän sekä ruotsiksi että suomeksi.

Vierailija
17/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on 2v 9kk ja osaa kertoa mitä on tehnyt tai vaikka keksiä pitkiä tarinoita itse. Osaa myös katsoa valokuvaa ja kertoa mitä sinä päivänä teki. Esim. Olin isoisän kanssa kalassa. Oli kylmää ja ei tullut kalaa. Mentiin sinne äidin auton kanssa. Ei saa tippua veteen.

Puhuu siis pitkiä lauseita ja taivuttaa pääsääntöisesti sanat oikein. Osaa tämän sekä ruotsiksi että suomeksi.

Vierailija
18/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu selvästi. Kaverin lapsi ei oikein puhu.

Vierailija
19/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 3v1kk - puhuu paljon ja monimutkaisia lauseita

Joitakin kirjaimia puuttuu, esim. d, r, g

Tekee joitakin virheitä, mutta yrittää korjata. Aikamääreitä harjoittelee, "eilen" = mikä tahansa mennyt asia. Kertoilee mitä on tehnyt.

Vierailija
20/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon!