Määrittele köyhä?
Siinä Se kysymys olikin, kenelle avustukset kuuluvat ja kuka niitä oikeasti tarvitsee?
Kommentit (25)
Suomessa ei kukaan. Toimeentulotuki riittää asumiseen, vaatteisiin, hygieniaan ja ruokaan. Kirjasto on ilmainen, bussikortin myöntäisin kaikille toimeentulotukena.
Esim USAn kodittomat ostoskärryineen on köyhiä.
Suhteellisen köyhyyden käsite suistaa koko Suomen perikatoon, kun työtätekemättömienkin pitää saada iPadit kotiin kannettuna etteivät syrjäydy.
Ajatella, että homma on tuommoinen. Ei siis kannata mitään omistaa. Parhaimman tuoton itsestään saa siis varattomana ja työttömänä.
Jos vuositulot ovat alle 13990€ nettona, niin on suomessa köyhä. Oikeasti köyhät on taas ihan eriasia, mutta hyvä mittari olisi vaikka, että ei ole varaa ruokaan jokapäivä.
Silloin kun rahat on niin finaalissa, että ihminen tekee tai harkitsee itsemurhaa toivottomuuden takia
Ainakin tämän mukaan nälkä koskee kymmeniä tuhansia suomalaisia, jotka joutuvat tulemaan toimeen sadalla eurolla kuussa:
Ihminen tuntee itsensä köyhäksi silloin, kun rahat eivät riitä sellaiseen elämään, mitä hän lähellä ympärillään näkee. Ei suomalainen tavis vertaa itseään luxemburgilaiseen pankkiiriin eikä nepalilaiseen riisinpoimijaan. Hän vertaa omaa tilannettaan kavereihin, sukulaisiin, naapureihin. Jos ei heille elintasossa ollenkaan pärjää, tulee köyhä olo.
Minusta kyse on aina suhteellisesta köyhyydestä. Absoluuttista köyhyttä potee harva, mutta jo suhteellinen köyhyys luo subjektiivisen tunteen köyhyydestä. Köyhyyttä on siten sekin, ettei voi hankkia mitään ylimääräistä perusruuan ja vuokramurjun lisäksi.
Kokoomuslaisittain ajattelwvan kolmosen on turha olla huolissaan. Se, että tunnustetaan suhteellisenköyhyyden olemassaolo EI tarkoita, että verovaroin sitä pitäisi lähteä lievittämään. Näin joulun aikaan kumminkin itse kukin voi - jos omaa empatiaa (toisin kuin 3) - vapaaehtoisesti pyrkiä lievittämään ainakin lasten suhteellista köyhyttä. Lapset kun eivät ole ansainneet mitenkään vähäosaisuuttaan tai huonommuuden tunnettaan.
Suhteellisesti köyhä on ihminen/perhe, jonka tulot jäävät alle 60% keskimääräisestä tulosta. Yksinelävä on siten köyhä, jos ansaitsee korkeintaan hiukan yli tonnin kuussa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:21"]
Ainakin tämän mukaan nälkä koskee kymmeniä tuhansia suomalaisia, jotka joutuvat tulemaan toimeen sadalla eurolla kuussa:
[/quote]
"Joka neljännen tutkimukseen vastanneen piti tulla toimeen alle 100 eurolla kuussa, kun pakolliset menot oli vähennetty tuloista."
Varmaan pitää, jos pakollisiksi lasketaan mitä itse halutaan. Voisin minäkin laskea vaikka ferrarin osamaksun pakolliseksi... Kuitenkin toimeentulotuesta jää OIKEASTI pakollisten menojen (vuokra, sähkö, vesi, sairauskulut jne) jälkeen yksinelävälle noin 480 euroa kuussa. On ihan oma valinta keksiä sen päälle "pakollisia" menoja 380 euroa, ja sitten valittaa, että ei ole rahaa.
Meinasin kirjottaa itsestäni, mutta ehkäpä minä vain päädyn vastaamaan kysymykseen. Sellainen ihminen on köyhä, jolla ei ole varmaa ihmisarvoiseen elämämään. Eli kaikkia perustarpeita ei pystytä tyydyttämään. Puhtaat vuodevaatteetkin ovat luksusta.
Köyhä on ihminen joka ei pysty tuloillaan pitämään yllä kohtuulista elintasoa. Itse ainakin koen olevani köyhä, vaikka en koskaan ole saanut mitään lahjoituksia tai edes harkinnan varaisia sosiaalitukia. En omista mitään, muuta kuin päälläni olevat vaatteet ja kodinesineistöä. Ja ei tarvitse lähettää värityskirjoja lapsilleni, olen ostanut kunnon lahjat. Jokainen köyhä kun ei ole syrjäytynyt, vaan hallitsee pienen palkkansa käytön.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:33"]
[/quote]
"Joka neljännen tutkimukseen vastanneen piti tulla toimeen alle 100 eurolla kuussa, kun pakolliset menot oli vähennetty tuloista."
Varmaan pitää, jos pakollisiksi lasketaan mitä itse halutaan. Voisin minäkin laskea vaikka ferrarin osamaksun pakolliseksi... Kuitenkin toimeentulotuesta jää OIKEASTI pakollisten menojen (vuokra, sähkö, vesi, sairauskulut jne) jälkeen yksinelävälle noin 480 euroa kuussa. On ihan oma valinta keksiä sen päälle "pakollisia" menoja 380 euroa, ja sitten valittaa, että ei ole rahaa.
[/quote]
Pakollisia menoja voivat olla mm. takausvelat tai konkurssiin menneen oman yrityksen velat. Niitä ei toimeentulotuessa huomioda, mutta tunnolliset ihmiset haluavat ne silti maksaa. Nämä nyt ikään kuin vaan esimerkkinä. Kutsutko sinä noita "valinnanvaraisiksi ja keksityiksi"?
Samaten saattaa monelle käydä niin, että toimeentulotuelle joutuessa se siirtymävaihe tuottaa isoja ongelmia. Sossu laskee takautuvasti niin, että asiakkaalla PITÄISI olla tuloista säästössä niin ja niin paljon, ikään kuin joku esim. työttömäksi yllättäen joutuva olisi töissä käydessään elänyt samalla elintasolla kuin toimeentulotuella elävä. Siinä sitten eletään ilman tukia montakin kuukautta, niiden fiktiivisten säästöjen varassa.
9
Köyhä on sellainen ihminen, joka ei rahanpuutteen vuoksi voi tehdä mitä haluaa.
Taloudellisesti riippuvainen ihminen on köyhä!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 10:21"]Suomessa ei kukaan. Toimeentulotuki riittää asumiseen, vaatteisiin, hygieniaan ja ruokaan. Kirjasto on ilmainen, bussikortin myöntäisin kaikille toimeentulotukena.
Esim USAn kodittomat ostoskärryineen on köyhiä.
Suhteellisen köyhyyden käsite suistaa koko Suomen perikatoon, kun työtätekemättömienkin pitää saada iPadit kotiin kannettuna etteivät syrjäydy.
[/quote]
Olen huostaanotettu, saan kuukaudessa 40e, mistä maksan kaiken, paitsi bussikortin (joka on enemmän, kuin tuo 40e, jäisin miinukselle... koulumatka +50km), ja lääkkeet (joita kaikkia ohjaajat eivät aina jaa, koska ''en tarvitse'') :) Myös ruuan, aamupala on ainoa, jonka saan paikassani, ja sekin on usein pelkkä tee. Tulen takaisin vasta illalla klo.21, eikä silloin enää saa mennä keittiöön, vaan suoraan omaan huoneeseen nukkumaan. Mun paino on tippunu 53kg -> 47kg ja alaspäin vain mennään. Tänään sain aamupalalla teen lisäksi myös ruisleivän, wow. Olen huostaanotettu = sijoituspaikkani pitäisi maksaa minulle ruuat, lääkkeet, hygieniatuotteet, vaatteet, yms, mutta ei ohjaajia kiinnosta. Siinähän säästää, kun ei hommaa nuorille edes tarpeellisia asioita. Mun porukat, jotka eivät tällä hetkellä saa minusta mtn rahaa, ostavat minulle vaatteita yms ja saan kotona syödä. Lasken itseni köyhäksi, mutta tilanteelleni ei voida mitään :) Laitoin sossulle just pari pv sitten viestiä, että haluan huostaanoton purun, laiton huostaanotto, ja jos se ei muuten onnistu, niin vedän jutun hallinto-oikeuteen. Olen kyllästynyt, väsynyt ja turhautunut tilanteeseeni.
t. laitosnuori
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:33"]
[/quote]
[/quote]
Pakollisia menoja voivat olla mm. takausvelat tai konkurssiin menneen oman yrityksen velat. Niitä ei toimeentulotuessa huomioda, mutta tunnolliset ihmiset haluavat ne silti maksaa. Nämä nyt ikään kuin vaan esimerkkinä. Kutsutko sinä noita "valinnanvaraisiksi ja keksityiksi"?
Samaten saattaa monelle käydä niin, että toimeentulotuelle joutuessa se siirtymävaihe tuottaa isoja ongelmia. Sossu laskee takautuvasti niin, että asiakkaalla PITÄISI olla tuloista säästössä niin ja niin paljon, ikään kuin joku esim. työttömäksi yllättäen joutuva olisi töissä käydessään elänyt samalla elintasolla kuin toimeentulotuella elävä. Siinä sitten eletään ilman tukia montakin kuukautta, niiden fiktiivisten säästöjen varassa.
9
[/quote]
Ulosotto katsotaan kyllä toimeentulotuessa pakolliseksi menoksi, joten ne eivät käy selitykseksi. Jos taas mieluummin maksaa lainoja vapaaehtoisesti ruokarahoistaan niin.. oma valinta, kenties?! Ihan yhtä lailla oma valinta kuin sen kuvitteellisen ferrarin osamaksut.
Menneitä tuloja voi sossussa "vyöryttää" seuraaville kuukausille maksimissaan kolmen kuukauden ajan. Jos on ollut niin hyväpalkkaisessa työssä että siitä laskennallisesti olisi pitänyt jäädä säästöön, niin silloin siitä rahasta tosiaan olisi pitänyt pystyä säästämään. Työttömäksi jäädessä saa myös esim. irtisanomisajalta palkan sekä pitämättömät lomapalkat jne, joten kukaan ei jää yhtäkkiä täysin tulottomaksi. Jos ne tuhlaa eikä ole viitsinyt ollenkaan säästää pahan päivän varalle, niin kenenkäs muun valinta ja vastuu se olisi kuin ko. henkilön itsensä?!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:38"]
esim. työttömäksi yllättäen joutuva olisi töissä käydessään elänyt samalla elintasolla kuin toimeentulotuella elävä. Siinä sitten eletään ilman tukia montakin kuukautta, niiden fiktiivisten säästöjen varassa.
[/quote]
Miten jäädään niin yllättäen työttömäksi, ettei yhtään osata vetää säkkiä tiukemmalle ennakkoon.
YT-neuvottelut on minimissään 6 viikkoa, siihen irtisanomisaika minimissään 2 viikkoa ja kertyneet lomat maksimissaan 5 viikkoa ja siinä on jo 2-3kk palkallista aikaa miettiä tulevaa. Yleensä tuohon päälle tulee vielä 500 arkipäivää ansiosidonnaista.
Jos sairastut, palkkaa maksetaan 5 viikkoa, siihen päälle sairaspäivärahaa... siitäkän ei tipu toimeentulotuelle heti huomenna, ei edes ensi viikolla.
Firma menee konkurssiin ja viimiset palkat pitää hakea palkkaturvasta? Kauanko niiden saaminen kestää? Tuliko se konkurssikaan ihan puskista?
Vääntäkää mulle rautalangasta "yllättäen työtön".
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 10:21"]Suomessa ei kukaan. Toimeentulotuki riittää asumiseen, vaatteisiin, hygieniaan ja ruokaan. Kirjasto on ilmainen, bussikortin myöntäisin kaikille toimeentulotukena. Esim USAn kodittomat ostoskärryineen on köyhiä. Suhteellisen köyhyyden käsite suistaa koko Suomen perikatoon, kun työtätekemättömienkin pitää saada iPadit kotiin kannettuna etteivät syrjäydy. [/quote] Olen huostaanotettu, saan kuukaudessa 40e, mistä maksan kaiken, paitsi bussikortin (joka on enemmän, kuin tuo 40e, jäisin miinukselle... koulumatka +50km), ja lääkkeet (joita kaikkia ohjaajat eivät aina jaa, koska ''en tarvitse'') :) Myös ruuan, aamupala on ainoa, jonka saan paikassani, ja sekin on usein pelkkä tee. Tulen takaisin vasta illalla klo.21, eikä silloin enää saa mennä keittiöön, vaan suoraan omaan huoneeseen nukkumaan. Mun paino on tippunu 53kg -> 47kg ja alaspäin vain mennään. Tänään sain aamupalalla teen lisäksi myös ruisleivän, wow. Olen huostaanotettu = sijoituspaikkani pitäisi maksaa minulle ruuat, lääkkeet, hygieniatuotteet, vaatteet, yms, mutta ei ohjaajia kiinnosta. Siinähän säästää, kun ei hommaa nuorille edes tarpeellisia asioita. Mun porukat, jotka eivät tällä hetkellä saa minusta mtn rahaa, ostavat minulle vaatteita yms ja saan kotona syödä. Lasken itseni köyhäksi, mutta tilanteelleni ei voida mitään :) Laitoin sossulle just pari pv sitten viestiä, että haluan huostaanoton purun, laiton huostaanotto, ja jos se ei muuten onnistu, niin vedän jutun hallinto-oikeuteen. Olen kyllästynyt, väsynyt ja turhautunut tilanteeseeni. t. laitosnuori
[/quote]
Ottaisin yhteyttä sijoituspaikkaasi valvovaan viranomaiseen.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:47"]
Köyhä on sellainen ihminen, joka ei rahanpuutteen vuoksi voi tehdä mitä haluaa. Taloudellisesti riippuvainen ihminen on köyhä!
[/quote]
Näin mä olen vähän ajatellutkin. Olen 50 000€ vuosipalkkani kanssa köyhä. Vai olenko?
Kaikki jotka saavat jotakin rahallista tukea. Ei ole varaa elättää itseään tai perhettään. Niitä tässä maassa riittää.
Köyhä on sellainen, joka ei saa hankittua sitä, mitä TARVITSEE elääkseen. (ruoka, puhtaus, lämpö)
Rikas on sellainen, joka voi hankkia, mitä tahansa HALUAA.
Kenen tulot ei riitä elämiskuluihin tarvitsee apua. Nykyään on hyödyllisempi olla varaton kuin omistaa. Varattomuus tuottaa