Nyt ärsyttää kun menin lahjomaan perhettä Jouluapua-sivuston kautta :(
Halusin siis auttaa jotain vähävaraista perhettä Facebookin Jouluapua-sivuston kautta. Valitsin perheen, jossa oli useampi lapsi, oli työttömyyttä ja pitkäaikaissairautta. Lahjatoiveina oli lapsille leluja ja vaatteita sekä lahjakortteja ruokakauppaan jouluruokaa varten. Olin yhteydessä s-postilla perheen äitiin ja sovimme, että hankin yhdelle pojalle talvihanskat ja sukkia, ja sitten 50€ lahjakortin ruokakauppaan. Nämä sitten lähetin ja perhe oli hyvin kiitollinen. Nyt sitten menin etsimään Facesta tuon äidin ja isän profiilin! Ja eipäs olis kannattanut! Hyvin äkkiä kävi avoimista profiileista selville, että viina maistuu hyvin noille vanhemmille! Helkkari, ku ottaa päähän! Tuo lapsen lahja nyt on ok, koska hän on tilanteeseensa viaton, mutta se lahjakortti mua ottaa päähän, koska sillähän nyt voi ostaa sitten kaljaa ja siideriä! Tosi moni muukin oli auttanut tuota perhettä sekä lähettämällä lahjoja lapsille että lahjakortein. No olenpas taas fiksumpi ensi vuonna!
"Miksi kukaan ei ajattele LAPSIA?!"
-Maude Flanders
Kukaan ei antaisi mitään jos näillä perheillä ei olisi lapsia. Eli heitä nimenomaan tässä kyllä auttajat yrittävät ajatella.
Mutta kuten täältäkin saa lukea, joskus auttajan saattaa täyttää raivo, kun näkee, että vanhemmat ihan itse pystyisivät jo omalla toiminnallaan hyvin paljon parantamaan omien lastensa oloa, mutku emmä voi viitsi pysty enkä edes halua, kun emmä noista muksuista niin välitä mut niitä vaan tulee, ja saahan niistä hyvät rahat yhteiskunnalta, ja suorakin pitäisi saada - siis OSAn apua ruinaavien kohdalla.
Varmasti paljon useampi antaisi vähästään jos tietäisi, että perhe aidosti tarvitsee apua, mutta pyrkii myös pitämään hyvää huolta lapsistaan ja muuttamaan oman perheen elämäntilannetta pysyvästi parempaan suuntaan.
Itse olen tällaisen "ventovieraan" perheen sattunut löytämään ja tuen heitä, useammalla tavalla vuoden mittaan, ja on oikeasti ilo katsoa, miten heidän asiansa vähitellen järjestyvät (ja lapsilla on hyvä olla vaikka kännykät ovatkin kaikilla teineillä vähintään kolme vuotta vanhat)