Nyt ärsyttää kun menin lahjomaan perhettä Jouluapua-sivuston kautta :(
Halusin siis auttaa jotain vähävaraista perhettä Facebookin Jouluapua-sivuston kautta. Valitsin perheen, jossa oli useampi lapsi, oli työttömyyttä ja pitkäaikaissairautta. Lahjatoiveina oli lapsille leluja ja vaatteita sekä lahjakortteja ruokakauppaan jouluruokaa varten. Olin yhteydessä s-postilla perheen äitiin ja sovimme, että hankin yhdelle pojalle talvihanskat ja sukkia, ja sitten 50€ lahjakortin ruokakauppaan. Nämä sitten lähetin ja perhe oli hyvin kiitollinen. Nyt sitten menin etsimään Facesta tuon äidin ja isän profiilin! Ja eipäs olis kannattanut! Hyvin äkkiä kävi avoimista profiileista selville, että viina maistuu hyvin noille vanhemmille! Helkkari, ku ottaa päähän! Tuo lapsen lahja nyt on ok, koska hän on tilanteeseensa viaton, mutta se lahjakortti mua ottaa päähän, koska sillähän nyt voi ostaa sitten kaljaa ja siideriä! Tosi moni muukin oli auttanut tuota perhettä sekä lähettämällä lahjoja lapsille että lahjakortein. No olenpas taas fiksumpi ensi vuonna!
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 05:09"]
Oikeasti ei kukaan todella aidosti apua tarvitseva avaa elämäänsä netissä. Köyhyyttä hävetään todella paljon. Mieluummin täällä palstallakin valehdellaan tulot ja titteli ylöspäin. Oikeasti apua tarvitsevia on mahdotonta löytää netistä. Kannattaa lahjoittaa seuraavalla kerralla jollekin jonka oikeasti tuntee.
[/quote]
Olen osittain samaa mieltä. Olen itse miettinyt pääni puhki, miten kehtaisin pyytää apua. Ei oikein ylpeys anna myöden. Yritän ajatella, että se olisi lasten hyväksi, mutta näköjään oma ylpeys menee sen edelle. Saa kyllä perustarpeet hoidettua eli ei tässä nälkää nähdä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 05:09"]Oikeasti ei kukaan todella aidosti apua tarvitseva avaa elämäänsä netissä. Köyhyyttä hävetään todella paljon. Mieluummin täällä palstallakin valehdellaan tulot ja titteli ylöspäin. Oikeasti apua tarvitsevia on mahdotonta löytää netistä. Kannattaa lahjoittaa seuraavalla kerralla jollekin jonka oikeasti tuntee.
[/quote]
Mites se sanonta "kun apua tarvitaan niin apu on lähellä" tms. Silloinhan tällaiseen ei olisi tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 09:14"]Ei lahjakortilla voi ostaa alkoholia?
[/quote]
Sotket sossun kuponkeihin. Lahjakorteilla voi ostaa ihan mitä vaan!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 09:20"]
Mun mielestä noilla lahjakorteilla ei voi ostaa alkoholia ja tupakkaa. Voin olla väärässäkin...
[/quote]
Voi ostaa. Ostin itse jouluavustuksena K-kaupan lahjakortin ja olisin halunnut rajata alkoholin ja tupakan ulkopuolelle. Ei onnistunut. Lahjakortilla saa ostaa kaikkea mitä kaupassa myydään.
Tuossa pöydällä on opiskelijapojan siihen jättämä lahjaksi saamansa S-ryhmän lahjakortti, katsoin takaa, eikä siinä mitään rajoituksia ole. Itse olen joskus saanut sellaisia lahjakortteja arvonnoista, missä on rajoituksia ja se on siinä erikseen mainittu. Itse sain lahjakortin jopa ihan Alkoon yhteistyökumppanilta jo ennen joulua ja punaviiniä joulupöytään ostettiin (onkohan tuo muuten periaatteessa verotettavaa tuloa?).
Minä tuen pelastusarmeijaa myös, olen sivusta seurannut, että heillä on eniten aito auttamismieli ja kohteet menevät eniten kohdalleen. Eikä taida olla mitään suurpalkkaisia johtajiakaan, toki ei huonokaan palkka ole, mutta suhteessa kohtuullinen verrattuna johonkin punaiseen ristiin.
Miksi te edes menette antamaan jouluapuja toisten perheille? Jokainen tehköön niin monta lasta kun itse pystyy hoitamaan. Ehkäsy ja abortti EI ole kiellettyä.
S-ryhmän lahjakortin saa käyttää ihan siihen mihin haluaa ... Harmittaa ap sun puolesta. Samoin mua ketuttaa kassalla kattoa niitä jotka yhtenä päivänä tulee sossun lapun kans ostamaan ruokaa ja toisena sit omilla rahoilla kaljaa ja tupakkaa. Meidän veroilla maksetaan niiden kaljat!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 09:14"]
Ei lahjakortilla voi ostaa alkoholia?
[/quote]
Miksi ei muka voi?? Kyllä ainakin s-ryhmän lahjakortilla voi ostaa kaikkea mitä kaupasta löytyy.
Ja jotkut ostaa niillä elintarvikkeisiin tarkoitetuilla sossun lapuilla koko rahalla sokeria ja hiivaa! Tämä tarina on tosi.
Ai että alkkisten lapset ei muka ansaitse apua? Just.
Mistä ihmeestä ihmisillä on käsitys että lahjakortilla ei voi ostaa alkoholia? Lahjakortti on ihan samalla rahalla ostettu minkä arvoinen kortti on. Kauppa saa samat rahat, ei kai niitä nyt kiinnosta mitä joku ostaa.
Stockmannin lahjakortilla ainakin voi ostaa kaikkea mitä tavaratalossa myydään. Veikkauksia, tupakkaa, olutta/siidereitä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:34"]
[/quote]
no mitäs apua se lapsi siitä saa, jos äiti ja isä ostaa lahjarahoilla alkoholia?
[/quote]
Ei se auta mitään jos vanhemmille annetaan mahdollisuuksia ryyppämiseen. Se on moraaliton teko.
Kannattaa auttaa mieluummin tuttua perhettä tai ihmistä. :) Itse olen joskus osallistunut tohon SOS-lapsikyläjuttuun, se oli ihan OK. Tänä jouluna ostin kaverin tytölle vähän kalliimman lahjan, kun kaverilla taloudellisesti vaikea tilanne.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 09:22"]
No niin se vaan on, että hyvin usein nämä vähävaraiset ovat myös päihdeongelmaisia. Ongelmat ruokkivat toinen toistaan ja synnyttävät uusia ongelmia. Voihan se silti olla, että oikeasti meni "oikeisiin asioihin" avustuksesi.
[/quote]
Tottahan se on, mutta päihdeongelmakin on sairaus. Ihan samalla tavalla kuin masennus ja kumpikin voi lisätä toista. Masentunut ihminen voi alkaa käyttää alkoholia ja päihdeongelmainen masentua. Vihaan alkoholisteja, siis oikeasti vihaan todella paljon, mutta alkoholismi on sairaus. Kyllähän se ihmisestä jotain kertoo, mutta kyllä itselläni jotain ymmärrystä on myös heitä kohtaan. Hyvä, että heidän lapset saa lahjat kuitenkin joltain muulta. Sossusta pitäisi antaa alkoholisteilla vaikka pelkästään kortti, jolla ei voi ostaa alkoholia. Kovin monessa maassa tuskin on yleinen näky kopan kaljaa kantava köyhä roskiksesta vaatteet tonkinut juoppo. He käyttävät ne viimeiset rahat ihan vaan ruokaan. Tosi laihoja nuo alkkikset näyttäisi olevan. Housut roikkuu ja tuskin syödään muuta kun joskus halpa makkarapaketti.
[/quote]
Sama, vihaan ja toisaalta ymmärrän ja säälin samaan aikaan. Pistää kuitenkin vihaksi jos perheellinen juo ja lapset jää ilman tarpeellisia asioita, kuten perusvaatteita, ruokaa ja lelujakin. Sitten jos huostaanotto uhkaa, niin hetkeksi tehdään parannus ja kohta lipsahtaa taas. Ja näille perheille avun antaminen on kuin kannettu vesi kaivossa. Saavatpahan enemmän vinaa kun ei tartte lapsille ostaa mitään, jihuu jee. Paskiaisia. Olkoonkin sairaus, siihen saa apua jos haluaa.
Kyllä S-ryhmän lahjakortilla ainakin voi ostaa mitä vain. t. kassaneiti
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:39"]
[/quote]
Ei se auta mitään jos vanhemmille annetaan mahdollisuuksia ryyppämiseen. Se on moraaliton teko.
[/quote]
Toisaalta olen samaa mieltä ja toisaalta sitä mieltä, että jossain kohtaa ihminen pitäisi ottaa ja laittaa huoneeseen, jossa viina on ilmaista. Juoppo ei omaa pohjaansa löydä kuin juomalla ja se on ainoa keino MAHDOLLISESTI herätä tilanteeseen.
Ei välttämättä. Mutta ne, jotka joisivat itsensä hengiltä, kuolisivat onnellisina.
Lapsia tässä kuviossa ei pitäisi olla, ei tietenkään. Ja siinä täydellisessä maailmassa ei olisi sitä alkoholiongelmaakaan, ei väkivaltaa, eikä uhkapelejä.
Ok...nyt vasta sain tietää, että tälläinenkin paikka on. Ehkä ensi jouluna menen itsekin tuonne jos saisi apua ja tilanne yhä samanlainen.
Kurjaa on jos ihmiset käyttävät tuollaisenkin avun väärin ja ei voi kun toivoa, että apu menisi perille sellaisena kun lahjan antaja sen on ajatellut.
Itse olen hyvin sairas ja 5 lapsen yksinhuoltaja vailla tukiverkostoa. Kahdella lasellani on vakavat perussairaudet ja perheessä on mm. 1 tyypin diabetesta ja reumaa. Takana tällekin vuodelle monia leikkauksia.
Sairauksienkin myötä olen lähes absolutisti. Itse en alkoholia osta lainkaan, mutta jos joku tarjoaa esim. juhlissa/kutsuessaan syömään lasillisen ruuan kanssa niin välttämättä kieltäydy.
Joka ikisen euron laitan lapsiin ja olenkin saanut palautetta kuinka lapsillani on hyvät vaatteet ym. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että luovun itse paljosta ja teen lähes aina kotiruokaa (joskus olisi ihana ostaa jotain valmista ja päästää itseään helpommalla). Harrastuksiinkin lapset saavat mennä, mutta ne ei voi olla niitä kaikkein kalleimia.
Satsaan yhdessä olemiseen ja hankin mielelläni kirjoja ja lautapelejä joiden parissa olla lasten kanssa.
Nyt vasta vuosien jälkeen ja kun terveydentilanteeni heikkeni päätin laittaa hakemuksen tukiperheeseen. Jos saisin joskus ihan vaan olla kun diabeteksen vuoksi lapselleni ei oikein hoitaja-ehdokkaita löydy/ole.
Saisi vaikka kutoa tai ommella (mun rakkaimmat harrastukset) ja nauttia omasta ajasta. Jono on pitkä, että menee vielä n.vuosi ennenkö tuo haave voi toteutua.
Jos jonain päivänä tilanteeni on parempi niin aion itse auttaa muita. Olen tehnyt sitä pienimuotoisesti toki nytkin.
Näin joulun aikaan ja monenlaisten toimenpiteiden jälkeen raha on tiukassa, joten tälläisiin hetkiin tuollaiset avunsaanti-paikat olisi itsellekin enemmän kun tarpeen ja ihanaa, että ihmiset yhä auttaa toisiaan.
Älkää lakatko uskomasta hyvään te kaikki, jotka apuanne jaatte. Varmasti siellä on ihmisiä, jotka eivät apuanne niin ansaitsisikaan, mutta silti uskon hyvän viljelevän hyvää. Josko edes joku palanen heidänkin sydämissään liikahtaisi. Jos käyttävät apuanne väärin niin ehkä se joskus muistuu mieleen kun jälleen apua tarvitsee, että on joskus sitä saanut ja tuliko sitä käyttäydyttyä sen kanssa ihan oikein. Jos ei niin ehkä se joskus kaduttaa ja opettaa. Ja jos koskaan eivät huomaa asiaa niin ainakin lapset huomaa. Lapset huomaa, että hyviä ihmisiä on ja toinen asia onkin sitten mitä mieltä tulevat olemaan omista vanhemmistaan kasvun myötä. Ehkä ainakin he sitten joskus toimivat eri tavalla ja siten apunne on mennyt perille paremmin kun uskoittekaan ja uskalsitte toivoa.
HYvää joulun odotusta!