Ai että kun säälitti tänään puistossa...
Olin tänään lasten kanssa puistossa, jossa oli myös kaksi perhepäivähoitajaa hoitolapsineen. Oltiin siellä ehkä n. 50 min. ja valehtelmatta KOKO TÄMÄN AJAN nää akat vaan juorusivat KESKENÄÄN. Kumpikaan ei ottanut minkäänlaista kontaktia lapsiin. Oikein seurasin sivusilmällä näitä eukkoja ja oikeasti kumpikaan ei sanonut tuona aikana sanaakaan yhdellekään lapsista. Yksikin tyttö istui niin surkean näköisenä itkuun purskahtamaisillaan hiekkalaatikon reunalla ja akat vaan puhuu kaakeleista. Kaksi tyttöä haahuili jossain kauempana pusikoissa,eikä tätit tuntuneet huomaavan/välittävän. Yhdellä sanalla sanoen, lapsilla näytti olevan todella TYLSÄÄ . Mietin vain, että mitäköhän virikkeitä nuo lapset mahtavat hoitopäivänsä aikana saada. Tuskin mitään.
Vahvistuipa taas se ajatus, etten koskaan laita lapsiani pph:lle hoitoon, ellen tunne ennestään ko. hoitajaa. Tiedän että ei pidä yleistää, mutta ikävältä tuntui lasten puolesta :(.
Kommentit (33)
Osalla lapsista puuttuu mielikuvitus ja luovuus. Itse muistan kun olin pieni ja yksin kotona koulun jälkeen, niin ei mulla ollu ikinä tylsää. Kesälomatkin olin siskon kanssa kahdestaan ja hyvin keksittiin kaikkee tekemistä kahdestaan tai naapurin lasten kans. Nykyään lapsille pitäis aikuisten keksiä kaikki valmiiksi. Meillä naapurinpoika soittelee vanhemmilleen koulun jälkeen töihin ja kysyy mitä hän tekis ja koska tuutte kotiin. Mihinkään kerhoon ei suostu menee kun sielä on kuulemma tylsää. Ei kuitenkaan keksi mitään tekemistä itse.
Pitävät kuitenkin koko ajan silmällä lapsia, keinuttavat heitä, kysyvät onko kylmä, ottavat syliin jne. Olen ajatellut, että kenelle vaan heistä voisin vielä lapseni. :)
Kuitenkin olen eri mieltä siitä, että lapsia pitäisi siellä puistossa jotenkin leikittää. Vapaa leikki on kasvun kannalta tärkeää, ja nykytrendin mukaan lähes kaikki lasten tekeminen on sekopäisyyteen asti ohjelmoitua.
Tämä ei kuitenkaan käy tekosyyksi, kun läheisen ryhmiksen tätejä seuraa. He myös juoruavat keskenään, niin, että kalkatus kantautuu jo pitkän matkaa puistosta. Samaan aikaan ympärillä pari kolme yksivuotiasta tai alle, joista yksi ei pääse paksuissa haalareissa ylös maasta, ja itkee lohduttomasti. Toinen istuu muuten apaattisena, molemmat hanskat kädestä pudonneina, vaikka on kylmä. Kolmas kiipeää isolla leikkitelineellä isompien jaloissa.
Pahaa tekee katsella.
edellisen asuinalueemme puistossa. Siellä ne istuskeli ja kahvitteli ja pienimmät lapset istui lätäköissä ja isommat tunki kotiäitien hoteisiin leikitettäviksi. Yksi ainoa hoitaja oikeasti puuhasi lasten kanssa, veti jumpparyhmää ja touhusi.
Eipä ole meidän lapsille tarvinnut olla tekemistä ja ohjelmaa keksimässä. Heillä on ihan tarpeeksi mielikuvitusta itselläänkin.
Eri asia sitten on, jos lapsista ei muuten huolehdita, mutta tuo juttu pisti silmään...
alle 1-vuotiaassa, joka ei osaa edes kävellä vielä?
Minusta senikäinen pitäisi auttaa pystyyn, viedä keinumaan jne.
Meillä siis puistossa liioittelematta nämä pph:t antoivat tuonikäisten hoidokkiensa jäädä lätäkköön, jos nämä sellaiseen sattuivat kaatumaan ja vissiin sitten odottivat, että mukelo omatoimisesti ja reippaasti itse kapuaisi vauvakeinuun?
2
No kyllä nyt vähän voi ohjailla, jos näkee että lapsilla on tylsää. Herranen aika, sehän on niiden työtä! Mua ainakin ketuttaisi maksaa palkkaa työntekijälle, joka tekee työnsä huonosti.
Siis tottakai lapsista pitää huolehtia eikä jättää oman onnensa nojaan, jos on noin pienistä kyse. Helposti taitavat ylikuormitetut hoitsut ajatella, että kun puistoon tullaan, niin sitten voi olla kuin ellun kanat :-(
Mutta sanon edelleen, että siis yleisesti ottaen aika harvoin lapsilla on tylsää puistossa.
Meillä on tällä alueella kaksi puistoa, toinen on suunnattu selvästi pienille ja toinen isommille.
Se isojen puisto oli rempassa vuoden, joten siellä pienten puolella notkui kasapäin tylsistyneitä isompia lapsia.
ei tosiaankaan.. lapset keksiköön puistossa suurimman osan leikeistä itse ja keskenään leikkivät ja hoitsut sivusilmällä seuraavat jos kaikki lapset yhdessä paikassa alallaan
Vielä enemmän mua häiritsee pph:t jotka viettää koko päivänsä kaupungilla, usein. Tietysti joskus pitää mennä hoitamaan omia asioita lasten kanssa, mutta keskustassa asuessamme samat hoitjat olivat onta kertaa viikossa kaupungilla, katselivat itselleen vaatteita, kiertelivät kauppoja shoppaamassa ja hoitolapset istuivat rattaissa...
eikä vaan laskea lapsia " vapaasti leikkimään" . Vapaa leikkiminen on isommilla itsestäänselvää, mutta useimmitenhan pph:lla on niitä kaikkein pienimpiä, eikä 1 - 2 -vuotiasta voi nyt ihan noin vain vaan laittaa puistoon kahdeksi tunniksi improvisoimaan. Vai?
Totta kai saa jutella muiden aikuisten ja hoitajien kanssa, mutta ap:n näkemässä tilanteesssa oli kyse siitä, että lapset olivat hoitajille aivan kuin ilmaa. Yhdessä vaiheessa lähes kaikki lapset parveilivat siinä hoitajien ympärillä aivan kuin olisivat tahtooneet syliin tai huomiota muulla tavoin, mutta tädeille tuntui olevan remonttikeskustelut tärkeämpiä.
En kai nyt sitä tarkoittanutkaan, etteivät hoitajat saisi jutella keskenään ollenkaan, mutta kyllä lapsetkin täytyy huomioida.