Mieheni viesti kaverilleen: "Sain siltä sporttihirmulta" mitä ihmettä?
Otin vahingossa mieheni puhelimen hänen suihkussa ollessaan ja huomasin sattumalta että on la-aamupäivällä laittanut miespuoliselle kaverilleen tuollaisen viestin, vieläpä hymiön kanssa. Mitä pitäisi ajatella? Onko mies voinut pettää minua työpaikkansa pikkujouluissa? tuli kyllä ennen aamua kotiin sieltä eikä ollut edes kovin humalassa.
Kommentit (134)
Ihme raivopäitä ja patenssioita! Oliko nyt kyse edes pettämisestä? Vaiko väärinymmärryksestä? Parasta: trollista?
Sai sulta. Mikä ongelma? Okei se, että tongit miehes yksityisiä juttuja.
Mun mielestä parisuhde on jo lähtökohtaisesti aika huonolla tolalla, jos toisen viestejä pitää lukea salaa, mutta jos se auttaa pääsemään eroon siitä paskasta suhteesta, niin go for it! Harva tuohon ryhtyy, jos ei ole jo vahva epäilys vilpistä. Kyllä minusta on oikeus saada tietää, jos kumppani valehtelee päin naamaa, ja usein se urkkiminen on ainoa keino. Ymmärrän, ettei ole helppoa lopettaa suhdetta pelkkien epäilyjen perusteella. Jotenkin ne todisteet on saatava. Ihan sama onko se rikos. Niin on petoskin, vaikkei laki pettämistä siksi tulkitsisikaan. Jos se urkkiminen on sen sijaan pelkkää uteliaisuutta tai sairasta mustasukkaisuutta, niin se on sitten eri asia. Liika yksityisyyden varjelu on tosin omiaan ruokkimaan tuollaista, eli jos ei ole salattavaa, niin ei kannata käyttäytyä niin kuin olisi. Ei mua ainakaan kiinnosta mieheni viestit tippaakaan, saati sähköpostit. Olen selaillut nettiä hänen puhelimellaan lukemattomia kertoja ihan luvan kanssa ja päätynyt hänen Gmailiinsa, kun olen halunnut tarkastaa oman sähköpostini ja hän on ollut kirjautuneena. Koskaan ei ole tullut mieleenkään lukea edes viestien otsikoita. Olen vain kirjautunut ulos ja sitten omaan sähköpostiini. Hänelle on tullut myös viestejä ollessani puhelimella netissä ja ne näkyvät ruudun yläreunassa. En ole niitäkään alkanut lukemaan, vaan ojentanut vain puhelimen hänelle. Jos hän sen sijaan ei antaisi minun edes koskea puhelimeensa saati sitten jättäisi minua hetkeksikään yksin sen kanssa, niin olisi se minusta vähän omituista. Ainakin pitäisi olla hyvät perustelut, miksi ei luota siihen, etten minä urki hänen henkilökohtaisia viestejään. Sen luottamuksen kun pitäisi toimia molempiin suuntiin.
"Mistä sä löysit ton sivuston linkin?"
"sain siltä sporttihirmulta."
Ydin: mukä on kysymys?
Ap ei sitten lukenut edellistä viestiä josta kenties olisi selvinnyt tuon viestin asiayhteys? Luulisi että vahingossa olisi lukenut senkin.
Nämä ketkä huutelevat että heillä on kaikki yhteistä tai että ei ole mitään salattavaa, ovatko teidän ystävänne, työkaverinne ym myös samaa mieltä että heidän teille kertomansa asiat ovat julkisia? Kyllä minä saan viestejä niin työasioista kuin ystävieni asioista jotka eivät todellakaan kuulu miehelleni. Ja niiden lähettäjät tietävät että minuun voi luottaa.
Toivottavasti minun ystävissäni ei ole tuollaisia "meillä on kaikki yhteistä" -tyyppejä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:12"]Mun miehellä on puhelin, joka ei vain aukea kenellekään muulle kuin sille itselleen, sormenjälkitunnistus, katsokaas. Mutta mulle ihan sama, en mä sen edellistäkään puhelinta käyttänyt tai tutkinut. Ja kun yhteiseltä kaverilta jota odotettiin käymään oli eilen tullut tekstari niin mies toi puhelimeni mulle eikä suostunut lukemaan sitä, vaikka pyysin kun oli kädet vähän kiinni muissa jutuissa.
Joissain suhteissa tää luottamus ja yksityisyys on kondiksessa. Onneksi mä elän sellaisessa suhteessa jossa näin on.
[/quote]
Minkälaiseen luottamukseen tarvitaan sormenjälkitunnistus?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:34"]En viestittele sellaisten ystävien kanssa, jotka antavat puolisonsa lukea viestinsä. Heidän kanssaan vain soittelen tai näen livenä. Henkilökohtaiset asiani eivät kuulu ystävän puolisolle.
[/quote]
Ne ystävät voivat myös ihan suullisesti kertoa sinun henkilökohtaiset asiasi miehilleen.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:12"]
Mun miehellä on puhelin, joka ei vain aukea kenellekään muulle kuin sille itselleen, sormenjälkitunnistus, katsokaas. Mutta mulle ihan sama, en mä sen edellistäkään puhelinta käyttänyt tai tutkinut. Ja kun yhteiseltä kaverilta jota odotettiin käymään oli eilen tullut tekstari niin mies toi puhelimeni mulle eikä suostunut lukemaan sitä, vaikka pyysin kun oli kädet vähän kiinni muissa jutuissa.
Joissain suhteissa tää luottamus ja yksityisyys on kondiksessa. Onneksi mä elän sellaisessa suhteessa jossa näin on.
[/quote]
Eli miehen luuri on tiukasti sormenjälkitunnistuksen takana, mutta sun puhelimen viestit saa mies katsoa miten tahtoo...
[/quote]
Saisi muttei katso. Mulla ei ole älypuhelinta, mutta kun tuo vanha hajoaa, tilanne on toinen.
Ei tää ole mulle ongelma, onko sulle?
[/quote]
Onneksi ei. Mutta voi sitä reppanaa, jolle tästä tulevaisuudessa voi pikku pulma tulla...saattaapihan tuo jo parhaillaan muhia, näillä kun on tapana. Mutta onneksi voi pistää pään pensaaseen ja hankkia kätevän sormenjälkitunnisteisen, niin ehkä se ongelma ei sitten niin pääse vaivaamaan...
[/quote]
Sanokaas akat. ihan yleisesti, miksi te edes vaivaudutte menemään yhteen kenenkään kanssa, kun se käytännön yhteiselo näyttää olevan aivan tajuttoman hankalaa ja vainoharhaista?
[/quote]
Sanokaas äijät, miksi menette yhteen kenenkään kanssa, kun kuitenkin petätte?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 05:37"]
Ap ei sitten lukenut edellistä viestiä josta kenties olisi selvinnyt tuon viestin asiayhteys? Luulisi että vahingossa olisi lukenut senkin.
Nämä ketkä huutelevat että heillä on kaikki yhteistä tai että ei ole mitään salattavaa, ovatko teidän ystävänne, työkaverinne ym myös samaa mieltä että heidän teille kertomansa asiat ovat julkisia? Kyllä minä saan viestejä niin työasioista kuin ystävieni asioista jotka eivät todellakaan kuulu miehelleni. Ja niiden lähettäjät tietävät että minuun voi luottaa.
Toivottavasti minun ystävissäni ei ole tuollaisia "meillä on kaikki yhteistä" -tyyppejä.
[/quote]
Tämä. Ja vaikuttaa väkisinkin ystävyyteen/ kaveruuteen/ tuttavuuteen se, että tietää asioitaan leviteltävän myös puolisolle. Ei meinaan ole mitään takuuta, että se puolisokaan pitäisi turpaansa kiinni.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:46"]
Mene tekemään itsestäsi rikosilmoitus viestintäsalaisuuden rikkomisesta.
[/quote]
Mä oon joskus rikkonut viestintäsalaisuutta. "Hirveää". Sillä rikkeellä vältin monien vuosien elämisen valheessa. En halua elää pettäjän kanssa, mutta jollen olisi rikkonut sitä viestintäsalaisuutta, minut olisi "pakotettu" elämään tietämättömänä ihmisen kansaa, jonka kanssa en haluaisi olla.
Joskus on rikottava sääntöjä oman itsensä vuoksi.
[/quote]
Niinkuin esim. raiskata, jos sattuu panettaan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:30"]
Nyt kyllä kiinnostaa tietää miten otit vahingossa miehen kännykän ja luit kaikki viestit :D!
[/quote]
Monilla on samanlaiset puhelimet, joten eihän tuo varmaan kovin erikoista ole että erehtyy vahingossa. Mutta onko se nyt edes oleellista? Minusta olisi ihan sama vaikka olisi ihan tarkoituksella ottanut ja lukenut, se nyt on hyvin pientä siihen verrattuna että olisi voinut joutua elämään useita vuosia valheessa ja tietämättömänä pettämisestä.
Jos kerran pettää puolisoaan ja rikkoo toisen henkisesti, ansaitsee minusta paljon enemmänkin paskaa kuin sen, että yhtyy joku luki viestini salaa.
[/quote]
No aika samanlaiset puhelimet joo kun taustakuva sama ja viestien lähettäjätkin saman nimisiä :) naurattaa vaan tuo "vahinko", toki oikeutettua ehkä tässä tilanteessa
[/quote]
Pakko sanoo et ite olen kyllä kerran ottanut pomoni alias CEOn puhelimen ja alkanut selailla viestejä, lukea niitä ja ihmetellä että missäs vaiheessa nämä meilit on tullut. Pomo istu itsekin vieressä eikä huomannut mitään. Jätti kyl sitten itsekin puhelimensa mulle kun luuli sitä omakseni :D. Eli kyllä se mahd. on ja riippuen ihan omasta tarkkaavaisuudesta sitä ei välttämättä edes tajua ennenkuin o pitkät pätkät lueskellut. Meillä mm. oli kahdenkeskinen neuvonpito ja huomioni oli jakautunut kokoukseen, tietokoneeseeni yms...
Ap:han ei tietenkään uskalla kysyä mieheltään.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:12"]Mun miehellä on puhelin, joka ei vain aukea kenellekään muulle kuin sille itselleen, sormenjälkitunnistus, katsokaas. Mutta mulle ihan sama, en mä sen edellistäkään puhelinta käyttänyt tai tutkinut. Ja kun yhteiseltä kaverilta jota odotettiin käymään oli eilen tullut tekstari niin mies toi puhelimeni mulle eikä suostunut lukemaan sitä, vaikka pyysin kun oli kädet vähän kiinni muissa jutuissa.
[/quote]
Ole onnellinen, että asia on NYT niin. Mäkin elin tuollaisessa suhteessa 12 vuotta. Sitten tuli se 13. Vuosi, kun kaikki muuttui.
Ei kannattaisi olla niin ylpeä elämän edessä. Kyllä se saattaa sinuakin vielä opettaa.
Epäilin pettämistä. Kysyin varmaan vuoden ajan, että pettääkö. "en petä". En uskonut, koska kaikkea muutakin omituista oli. Ihmeellisiä menoja, puheluihin vastaamattomuutta, aina soitettiin takaisin ulkoa jne.
Tutkin puhelimen, josta löytyi miehen toinen nainen. Viestit oli poistettu, mutta valokuvia löytyi kyllä. Lähetin ne varmuudeksi omaan puhelimeen. Sen jälkeen kysyin mieheltä, että kuka se nainen on, minkä jälkeen tunnusti.
Koin, että mulla oli oikeus se puhelin katsoa.
Tuotako olis pitänyt kestää siihen asti, että mites tunnustaa (ikinä?)??
Älkää täyttäkö ketjua noilla viestintäsalaisuusjankkauksilla. Haluan tietää miten juttu jatkui! Ap, kysyitkö mieheltä vai miten homma on edennyt?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 04:10"]"Mistä sä löysit ton sivuston linkin?"
"sain siltä sporttihirmulta."
Ydin: mukä on kysymys?
[/quote]
Niin tai onko koko kysymystä olemassakaan? Ei tuo välttämättä oo vastaus vaan toteamus saunaillan jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:30"] Nyt kyllä kiinnostaa tietää miten otit vahingossa miehen kännykän ja luit kaikki viestit :D! [/quote] Monilla on samanlaiset puhelimet, joten eihän tuo varmaan kovin erikoista ole että erehtyy vahingossa. Mutta onko se nyt edes oleellista? Minusta olisi ihan sama vaikka olisi ihan tarkoituksella ottanut ja lukenut, se nyt on hyvin pientä siihen verrattuna että olisi voinut joutua elämään useita vuosia valheessa ja tietämättömänä pettämisestä. Jos kerran pettää puolisoaan ja rikkoo toisen henkisesti, ansaitsee minusta paljon enemmänkin paskaa kuin sen, että yhtyy joku luki viestini salaa. [/quote] No aika samanlaiset puhelimet joo kun taustakuva sama ja viestien lähettäjätkin saman nimisiä :) naurattaa vaan tuo "vahinko", toki oikeutettua ehkä tässä tilanteessa
[/quote]
Voi luoja. Riittää kun ottaa saman merkkisen kännykän käteen ja painaa näytön päälle. Uusi viesti näkyy siinä näytöllä. Millä luvulla elät? Kaikki tietää, että monissa älypuhelimissa on tuollainen ominaisuus.
[/quote]
Niin no jos viesti oli tullut lauantaina aamupäivällä niin aika kauan oli mies ollut katsomatta puhelinta! :)
[/quote]
Missä lukee et ap katsoi vasta nyt puhelinta? Miksei ole katsonut vaikka lauantai iltana ja tullut vasta nyt kirjoittamaan asiasta? On varmasti muutakin elämää kuin hypätä samantien koneelle. Tai on miettinyt asiaa ja jäänyt vaivaamaan. Ei tämä nyt niin ihmeellistä ole kuules.
Meilläkkään ei ole mitään ongelmaa käyttää toisten puhelinta. Usein oma tai miehen on kateissa, jotain sit etsitään toisen puhelimella. Mies myös usein käyttää mun puhelinta jos akku onloppu.
Ja pystyis varsin hyvin lukemaan mun viestit jos haluaa. Luotan että ei.
Nämä laki pykälän höyryäjät vois vähän relateja käyttää maalaisjärkeä sekä lopettaa pilkun nussiminen
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:08"]
Niinpä! ja jos on luotettava kumppani ja asiat muutenkin kunnossa niin eikö suhteessa kumpikin saa katsoa toistensa puhelimia milloin haluaa? siis jos kummallakaan ei ole mitään salattavaa, salailijat on juuri sellaisia että pitää kaikki asiat jatkuvasti piilossa ja vain omana tietonaan ja sitten hups voikin huomata että kumppanilla onkin satoja sinkkuprofiileja netissä
[/quote]
Tämä on se ikuisuuskysymys. Toiset ovat parisuhteessakin yksilöitä, joilla on oikeus yksityisyyteen ilman, että siihen liittyy mitään salamyhkäistä. Toiset on sen tason symbioosissa, että jopa omien kavereiden yksityisasiat saa ja pitää jakaa puolisolle. Mun mielestä tuo jälkimmäinen tyyli on vastenmielinen.
Ja joo, vaikka vajakkimammojen mielestä mielipiteeni tarkoittaa sitä, että minä salailen jotakin, niin asia ei ole niin.
[/quote]
Te yksityisyydestä jauhajat puhutte aina vain ääripäistä.
Teidän tapanne: toisen puhelimeen ei kosketa ikinä, ei edes jos toinen on vaikeassa paikassa. Kaikkialle laitetaan salasanat, pääsykoodit ja sormenjälkitunnistukset. Ja jos joku pitää tätä tapaa jäykkänä ja omituisena, luulette että ko. henkilöt lukevat toistensa sähköposteja, viestejä ja kirjeitä päivittäin toiselta lupaa kysymättä.
Miten olisi sellainen normaali suhtautuminen asiaan? Esim. 1) toinen on vessassa ja puhelin soi, toinen katsoo että näytössä lukee "Pekka" ja huutaa vessaan "Pekka soittaa!". 2) Toinen leipoo sämpylätaikinaa käsin ja saa viestin, toinen sanoo että se tuli äidiltäsi ja sitten sanoo voivansa lukea sen. 3) Tärkeä numero on hukassa ja toinen kurkkaa toisen kännykästä sen.
On muitakin variaatioita kuin neuroottinen viestien kyylääminen ja neuroottinen puhelimen ylisuojeleminen. Ei kaiken tarvitse olla niin ehdotonta.
[/quote]
Niin no kukahan täällä ääripäistä puhuu :D Ei noissa kuvaamissasi tilanteissa (siis noissa jälkimmäisissä) ole mitään ihmeellistä, myös meillä voisi tapahtua noin. Kuitenkin kaikenlaiset salasanat esimerkiksi ovat yksityisasioita, en todellakaan tarvitse esim. miehen sähköpostin salasanaa mihinkään. Mitään lähtökohtaista tarvetta tietää kenenkään salasanoja ei mielestäni pitäisi olla.
Myös kännykkä tarvitsee salasanan jo ihan työasioiden vuoksi, siis työpaikka ehdottomasti vaatii sellaisen. Tähän varmaan pitäisi sanoa vastaava naseva äärimmäisyys-yleistys, että teidän "kaiken jakajien" psyyket ei varmaan tuollaista työkännykkään kuuluvaa pakollista yksityisyysasetustakaan kestäisi.
[/quote]
Luitko edes viestiäni? Annoin juuri _tarkoituksella_ esimerkkejä ääripäistä, koska pidän sitä hölmönä. Yritin vain korostaa, ettei se satunnaisesti toisen kännykän käytön hyväksyminen tarkoita, ettei suhteessa olisi lainkaan yksityisyyttä.
Toisekseen, kuka täällä on sanonut jakavansa salasanoja? Olet ensimmäinen joka edes tuo aiheen esille, joten en tiedä miksi edes kommentoit siitä minulle. Ei minustakaan salasanoja tarvitse jakaa.
[/quote]
No niin eli me olemme sitten ilmeisesti ihan samoilla linjoilla, joten en tiedä mistä tuo hyökkäyksesi johtui.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 02:20"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 20:37"]
Miksi AINA pettämiskeskusteluissa saadaan hirveä vänkäys jostain vitun VIESTIEN LUKEMISESTA? Entäs se, että toinen PANEE TOISTA JA PETTÄÄ? Onhan juu pettäminen ihan toissijainen asia ja tärkeämpää se, miten viestien lukeminen tapahtui.
[/quote]
Laki on laki.
Eikä viestin lukija vielä lakia rikkoessaan tiedä, että toinen pettää. Ihan sama kuin minä varastaisin kaupasta ja sitten selviäisi, että joku pankin työntekijä on varastanut tililtäni rahaa useamman kuukauden ajan. Onko se varkaus jotenkin vähemmän väärin tekohetkellä, kun en edes vielä tiedä, että minuakin kohtaan on tehty väärin? Vai mikä logiikka tässä on?
[/quote]
Ja mitäs sitten? Joku mieskö olisi niin munaton, että jäädessään kiinni pettämisestä menee itkemään poliisille kuinka nainen katsoi puhelinta salaa? Ja milläs mies sen todistaisi, sana sanaa vastaan onko nainen katsonut ja onko saanut luvan vai ei? Jos minulla olisi syytä epäillä miestä jostain, niin takuulla tsekkaisin puhelimen (tai todennäköisesti saisi mies mennä muutenkin, jos ei pysty luottamaan) ja ei harmittaisi, olisin vain tyytyväinen että jäi kiinni valheistaan. Pettäminen on kuitenkin vähän eri luokan p*ska teko ihmiselle, kuin joku viestien katsominen. Ja ehkä ne viestit kannattaisi pitää sellaisina, että kuka vain ne voisi nähdä eikä tarvitsisi hävetä, joskus kun se puhelin voi joutua hukkaan muutenkin. Jos ei voi näyttää puhelintaan kumppanille, on jotain salattavaa todennäköisesti. Monet pariskunnat voivat antaa toisen pelata toisen puhelimella, tai katsoa vaikka viestin tms., toki ei kaikkien ole pakko mutta jos on jotain niin salattavaa niin tuskin on ihan rehellisin suhdekaan.
[/quote]
paitsi, ettei pettäminen ole laitonta toisin kuin kirjesalaisuuden loukkaaminen.