Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä (kesä)töitä ensimmäisen vuoden opiskelija voi tehdä

Vierailija
18.12.2014 |

Pääaine tietojenkäsittely, arvosanat tähän asti erinomaiset. Mikä on realistinen kesäduunipaikka?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:45"]

Ei ne työnantajat nykyään kovinkaan monet katso arvosanoja. Pitää osata tehdä enemmän kuin osata päntätä. No ehkä ensimmäistä työpaikkaa hakevalta katsotaan, mutta lähinnä niin, että jos on paljon hylsyjä tai ykkösiä, ei oteta. Muuten keskinkertaiset ja hyvät arvosanat ovat samalla viivalla, henkilö, osaaminen, luonne ja aiempi kokemus ratkaisee. 

Mitä voisi tehdä? No tietenkin ihan mitä tahansa, mitä osaat! Tämän ymmärtämiseen ei tarvitse hyviä arvosanoja. Oman osaaminen tiedostaminen on tärkeintä työpaikkaa hakiessa. Sitä ei pidä kysyä muilta, että mitähän minä oikein osaan, kun olen hyvä koulussa ja ensimmäisen vuoden opiskelija. Mieti itse missä olet hyvä ja ala sen jälkeen käydä läpi, millaisia tehtäviä firmoissa on. Kesätyöntekijöistä on ylitarjontaa, joten monet nyt vaan tekevät mitä saavat, vaikka se sitten olisi sieltä kaupan kassalta. Voin kertoa sellaisenkin jutun, että vinkkasin erään tutun tytölle, että eräässä kaupassa haetaan inventaarioon porukkaa, päiväksi. Hänpä teki hommansa siellä niin hyvin, että sai olla koko joululoman erilaisissa tehtävissä ja seuraavana kesänä sai jo melko vaativaa hommaa. 

[/quote]

Oletko jälkeenjäänyt? Ketjussa on jo yksi työnantaja joka kertoo että arvosanat merkitsee. Muut taas työntää päänsä puskaan ja inttää vastaan.

Vierailija
2/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen vuoden käpistelijä voi hyvin tehdä käpistelijöiden hommia, jos tuuri käy :) Ainakin meillä (Tietotekniikka, Aalto-yliopisto) on perinteisesti ollut joitakin 1-2 vuoden opiskelijoille tarkoitettuja kesätöitä laitoksellä, eli pientä helppoa koodailuhommaa tai muuta vastaavaa. Monesti myös erityisesti isot yritykset palkkaavat kourallisen harjoittelijoita, mikäli ko. yrityksen taloudellinen tilanne moisen sallii.

Oma kokemukseni on, että arvosanat vaikuttavat paljonkin työnsaantiin erityisesti nuorempana opiskelijana. Mitenpä muutenkaan työnantajat vertailisivat hakijoita, kun työkokemusta / muuta alaan liittyvää kokemusta ei vielä ole. Sittemmin kun työkokemusta ja kokemusta eri teknologioista tms on karttunu, ei arvosanoja ole enää kyselty tai edes vilkuiltu vahingossakaan.

Mun vinkki on, että mene vetämään luennoitsijaa hihasta ja kysy harjoittelijapaikkaa kesäksi, mikäli työ laitoksella kiinnostaisi! Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kyllä olla oltu kiinnostuneita arvosanoista koskaan kesätöitä hakiessa, vaan siitä mitä mä osaan käytännössä. 

Kyllä niitä tietotekniikkaan liittyviä kesätöitä on sekä yksityisillä firmoilla että kunnallisella puolella. Paha suositella sen tarkemmin, kun en tiedä mitä osaat tai haluat oppia. Osa haluaa siis jonkun tietyn ohjelmointitavan tms. osaamista.

Kannattaa lähteä siitä liikkeelle, että mietit olisko joku kiinnostava firma ja laitat sinne hakemuksen (kannattaa toki vähän ensin odottaa että olisko niillä haku muutenkin tulossa auki). Toisaalta niitä paikkoja voi löytyä jostain yllättävistäkin paikoista. Aarresaari.net-sivustolla olen aikanaan nähnyt paljonkin alaan liittyviä paikkoja, varmaan löytyy nykyäänkin.

(Tuntuu silti hivenen hassulta, että edes ekan vuoden opiskelijalla ei olis yhtään mitään hajua, että minne vois hakea töihin.)

Vierailija
4/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:45"]

Ei ne työnantajat nykyään kovinkaan monet katso arvosanoja. Pitää osata tehdä enemmän kuin osata päntätä. No ehkä ensimmäistä työpaikkaa hakevalta katsotaan, mutta lähinnä niin, että jos on paljon hylsyjä tai ykkösiä, ei oteta. Muuten keskinkertaiset ja hyvät arvosanat ovat samalla viivalla, henkilö, osaaminen, luonne ja aiempi kokemus ratkaisee. 

Mitä voisi tehdä? No tietenkin ihan mitä tahansa, mitä osaat! Tämän ymmärtämiseen ei tarvitse hyviä arvosanoja. Oman osaaminen tiedostaminen on tärkeintä työpaikkaa hakiessa. Sitä ei pidä kysyä muilta, että mitähän minä oikein osaan, kun olen hyvä koulussa ja ensimmäisen vuoden opiskelija. Mieti itse missä olet hyvä ja ala sen jälkeen käydä läpi, millaisia tehtäviä firmoissa on. Kesätyöntekijöistä on ylitarjontaa, joten monet nyt vaan tekevät mitä saavat, vaikka se sitten olisi sieltä kaupan kassalta. Voin kertoa sellaisenkin jutun, että vinkkasin erään tutun tytölle, että eräässä kaupassa haetaan inventaarioon porukkaa, päiväksi. Hänpä teki hommansa siellä niin hyvin, että sai olla koko joululoman erilaisissa tehtävissä ja seuraavana kesänä sai jo melko vaativaa hommaa. 

[/quote]

Oletko jälkeenjäänyt? Ketjussa on jo yksi työnantaja joka kertoo että arvosanat merkitsee. Muut taas työntää päänsä puskaan ja inttää vastaan.

[/quote]

No täällä voi esiintyä kuka tahansa minä tahansa. Av:n työnantajat nyt yleensäkin ovat vähän heikkotasoisempoia kuin muut. Se nyt vaan menee noin kuin sanoin. Ei nykyaikana hakemuksen mukaan edes todistuksia laiteta kuin joihinkin vanhoillisiin yrityksiin ja hakemus on se, millä päästään haastatteluun. 

Vierailija
5/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä hyvin laadittu avoin hakemus sataan firmaan, niin eiköhän sieltä jokin tärppää. Muista kehua itseäsi ja liioitella kykyjäsi eikä sitä ekaa opiskeluvuotta tartte mainostaa. Voit myös väittää, että ko. paikkaa suositeltiin sinulle ja tunnet jonkun firman sisältä. Mitään vaatimattomia, olemistaan anteeksi pyyteleviä jätkiä ei kukaan halua. Röyhkeys palkitaan, ja kun olet riittävän itsevarma ja törkeä niin ei edes haittaa vaikka jäisit kiinni pienestä valeesta.

Vierailija
6/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vinkki opiskelijalle on se että ole aktiivinen kun alkukeväästä yritykset tulevat opiskelupaikallesi osallistumaan messuihin. Jokaisessa yliopistossa on tämä ja se on vähän eri niminen eri paikoissa, tampereen yliopistossa se on Yrityspäivät. Mene siellä kyselemään suoraan yritysten edustajilta että palkkaavatko he kesätöihin 1. Vuoden opiskelijoita, ja jos niin mitä hakevat yms vinkkejä tai mahdollinen henkilö kenelle osoittaa sitten hakemus yms.

Vierailija
7/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassa, posti, siivous, raksa.

Tai, jos hyvä säkä käy - hae vaikka oppilaitokseen mikrotuen avuksi, kesällä on yleensä uusien koneiden ja ohjelmien asennushommia.

Vierailija
8/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:42"]

Kaupan kassa, posti, siivous, raksa.

Tai, jos hyvä säkä käy - hae vaikka oppilaitokseen mikrotuen avuksi, kesällä on yleensä uusien koneiden ja ohjelmien asennushommia.

[/quote]

Niin mutta haluan koulutukseen liittyviä töitä, enkä hanttihommia. Muuten noihin taitaisi olla mahdollisuus jo nyt mutta en halua.

Vierailija
9/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksi harjoittelijaksi voi päästä oman alan hommiin. 

Vierailija
10/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:11"]

Ilmaiseksi harjoittelijaksi voi päästä oman alan hommiin. 

[/quote]

No can do.

Vierailija
11/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin liikuttavaa että kuvittelet että arvosanoilla on tässä asiassa jotain merkitystä.

Vierailija
12/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:14"]

Jotenkin liikuttavaa että kuvittelet että arvosanoilla on tässä asiassa jotain merkitystä.

[/quote]

Miksei olisi? Kyllä minä työnanatajana antaisin/annan arvosanojen rohkeasti vaikuttaa hakijasta saamaani kuvaan.

Vierailija
13/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No millä tavalla kuvittelet ettei arvosanoilla olisi merkitystä? Kertoohan jo jotain asenteesta jos vetää rimaa hipoen.

Vierailija
14/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä ainakin meille kesätyöntekijöitä valitessa arvosanoilla on ratkaiseva merkitys. Jos keskiarvo on alle 3:n, pitää kyllä olla todella ihmeellisiä muita ansioita, että tulisi valituksi. Ja jos keskiarvo on 4,5 tai parempi, niin pitää taas mokata haastattelussa tosi pahasti, että ei tulisi valituksi. Jälkimmäinen toki sillä edellytyksellä, että opintojen vaihe ja suuntaus on suunnilleen se, mitä tehtävään on ajateltu.

Vierailija
15/15 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi