Miksi ateistit ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena
jos joku uskoo Jumalaan? Eihän se heidän ateistien elämää liikauta millään tavalla? Samalla ihmettelen noita vihakommentteja tuossa tsunamidoku-ketjussa joissa jotkut suuren onnettomuuden kohdatessa kertovat uskovansa jumalaan ja taivaaseen. Että miksi sen ääneen sanominen aiheuttaa ateisteissa hirvittävän vihan ja raivon ja he alkava suoltaa ala-arvoista vihapuhetta tätä "uskovaista" kohtaan? Ei voi kuin ihmetellä.
Kommentit (144)
minä luulen, että yksi ateisti siellä vain riehuu. hän on nyt parin viime päivän aikana vallannut koko palstan ja kaikki vähänkin uskontoa liippaavat ketjut. todella ärsyttävää. taidanpa lähteä koko palstalta. en vain jaksa lukea sellaista pilkkaamista. lähden omieni (uskovien) pariin kirjoittelemaan. Soronoo!
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:15"] [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:13"]
Jos ateisti käy vaaran/kuoleman lähellä niin mitkä mahtaa olla mietteet? Suuren Hädän hetkellä ihminen kutsuu Jumalaa apuun, oli sitten kuinka ateisti tai ei.
[/quote] Eivät ateistit kutsu jumalia apuun koska eivät usko niihin :D Minulla on esim. paniikkihäiriö ja aluksi varsinkin pelkäsin että kuolen siihen sydämen tykytykseen. En minä jumalia ajatellut vaan vanhempiani, siskoani ja poikaystävääni... t.7[/quote]
Sama, itselläkin joskus kuolo kolkutellut eikä siinä todellakaan jumalolennot tulleet mieleen.
No ylivoimaisesti suurin osa ei otakaan.
Valitettavasti on kuitenkin niin, että ne ateistit, jotka hakeutuvat nettikirjoittelemaan uskovaisten kanssa vierastavat uskonnollisuutta siinä määrin, että lähtevät helposti kyseenalaistamaan uskovaisten uskoa, koska eivät ymmärrä sitä (en minäkään ymmärrä) ja tällöin, kun mielipiteet ovat kahdesta äärilaidasta herkkyys loukkauksien latomiselle kasvaa.
Uskovaisilla on siis harvoin kokemuksia (netissä) niistä ateisteista, joita toisten uskonnollisuus ei varsinaisesti kiinnosta, joten saatte valitettavan yksipuolisen kuvan meistä.
Pahoitteluni kaikkien niiden ateistien puolesta, jotka uskovaisia ovat loukanneet. :) Omasta mielestäni tähän maailmaan mahtuu niin uskovaisuutta kuin uskomattomuuttakin. Kaikki ovat yksilöitä, ja jokaisella on vapaus uskoa niinkuin haluaa. Peace, ja hyvää Joulua! :)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:12"]
Otan henkilökohtaisena loukkauksena sen että joku ajattelee minun olevan huonompi ja moraalittomampi ihminen koska en usko. En ole koskaan vielä tavannut kristittyä joka pitää ateisteja yhtä arvokkaina ja yhtä moraalisina kuin kristittyjä.
[/quote]
No nyt olet. Tosin vain näin virtuaalisesti.
Aina vaan on yhtä käsittämätöntä, että joku uskoo joulupukkiin, jumalaan, jehovaan, menninkäisiin...
Eihän kaikki voi olla älykkäitä, muttá miten noin tyhmä osaa edes asioida maitokaupassa?
Jaa, no ei mua ainakaan loukkaa pätkääkään, jos joku uskoo jumalaan, kunhan ei minua yritä käännyttää. Iänikuiset helvetillä pelottelut ovat typeriä ja itsensä ateisteja parempana ihmisenä pitäminen ärsyttää. Mutta jos uskova antaa minun olla uskonnoton rauhassa, ei mulla ole mitään sitä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:16"]
minä luulen, että yksi ateisti siellä vain riehuu. hän on nyt parin viime päivän aikana vallannut koko palstan ja kaikki vähänkin uskontoa liippaavat ketjut.
[/quote]
Puuseppä-äpärä-jankuttaja?
Ostin joululahjaksi uskovaiselle sisarelleni Dawkinsin Jumalharha-kirjan!
Otan henkilökohtaisena loukkauksena sen että joku ajattelee minun olevan huonompi ja moraalittomampi ihminen koska en usko. En ole koskaan vielä tavannut kristittyä joka pitää ateisteja yhtä arvokkaina ja yhtä moraalisina kuin kristittyjä.
[/quote]
No minä olen uskovainen kristitty, enkä pidä ateisteja lähtökohtaisesti huonompina ihmisinä kuin kristittyjäkään. Kristitty ei pelastu siksi, että olisi muita parempi, vaan koska on vastaanottanut armon.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:20"]
Aina vaan on yhtä käsittämätöntä, että joku uskoo joulupukkiin, jumalaan, jehovaan, menninkäisiin...
Eihän kaikki voi olla älykkäitä, muttá miten noin tyhmä osaa edes asioida maitokaupassa?
[/quote]
Tuossa ajattelet jotenkin virheellisesti. Ihmisen hengellinen vakaumus ei korreloi suoraan toimintakykyyn, vaikka toki on olemassa jokin tunnettu tutkimus ateistien älyllisestä paremmuudesta johon aina viitataan palstoilla :).
Kun liikut ulkomaailmassa ja asioit eri paikoissa, kohtaat eri tehtävissä uskovia joista et pysty mitenkään huomaamaan heidän uskoaan. Se ei ole toimintakykyyn liittyvä vamma. Monet uskovaiset ovat ammatissaan huippuasiantuntijoita. Monissa uskonnollisissa yhteisöissä näkyy myös miten kätevästi siellä organisoidaan tapahtumia, talkoita, rakennusprojekteja ja niin edelleen. Uskovat kykenevät ihan samaan arkiseen toimintaan ja samalla lailla työelämään kuin ei-uskovatkin. Ero on sitten siellä yksilöllisessä tarpeessa hengellisyyteen ja uskomiseen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:26"]
[/quote]
No minä olen uskovainen kristitty, enkä pidä ateisteja lähtökohtaisesti huonompina ihmisinä kuin kristittyjäkään. Kristitty ei pelastu siksi, että olisi muita parempi, vaan koska on vastaanottanut armon.
[/quote]
Juuri tätä tarkoitan...
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:13"]
Jos ateisti käy vaaran/kuoleman lähellä niin mitkä mahtaa olla mietteet? Suuren Hädän hetkellä ihminen kutsuu Jumalaa apuun, oli sitten kuinka ateisti tai ei.
[/quote]
En muuten ole kutsunut. Iljettävä vihjaus, että ateisti vain esittää,ettei usko, mutta kriisitilamnteessa tämän kylmän jumalankieltäjän muurit murenevat ja mielikuvitushahmojen kuviteltu rakkaus sieltä roihuaa. Tiedät kai että tälläkin hetkellä on juoksuhaudoissa ateisteja ympäri maailman (eri kulrttuurien ja kansojen), jotka eivät kutsu minkään valtakunnan jumalia apuunsa vaikkapa tykistökeskityksessä? Rähjähtikö tajuntasi?
Pitäydytäänkö faktoissa? ai niin..never mind
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:16"]
minä luulen, että yksi ateisti siellä vain riehuu. hän on nyt parin viime päivän aikana vallannut koko palstan ja kaikki vähänkin uskontoa liippaavat ketjut.
[/quote]
Puuseppä-äpärä-jankuttaja?
[/quote]
no hänpä. mesoaa sellaiseen tyyliin ja sitten haukkuu muut hulluiksi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:25"]Ostin joululahjaksi uskovaiselle sisarelleni Dawkinsin Jumalharha-kirjan!
[/quote] Tuo kirja kannattaa kaikkien tämänkin ketjun uskovaisten lukea. Lainatkaa vaikka kirjastosta täysin ilmaiseksi ja lukekaa avoimin mielin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:25"]Ostin joululahjaksi uskovaiselle sisarelleni Dawkinsin Jumalharha-kirjan! [/quote] Tuo kirja kannattaa kaikkien tämänkin ketjun uskovaisten lukea. Lainatkaa vaikka kirjastosta täysin ilmaiseksi ja lukekaa avoimin mielin.
[/quote]
Lainatkaa te ateistit sitten Raamattu tai Uusi testamentti ja lukekaa avoimin mielin :)
Itse hyväksyn muiden ihmisten henkilökohtaisen jumaluskon, mutta sitten kun aletaan vaatia että lakeja ja tapoja pitäisi alkaa noudattamaan uskonnon perusteella, olen ensimmäisenä vastustamassa.
Riehuja on ihminen, ketä jumala kutsuu ja tämä riehuminen on normaali vastustus, ennen uskoon kääntymistä. Näistä tulee yleensä niitä kiihkeimpiä uskovaisia lopulta
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:25"]Ostin joululahjaksi uskovaiselle sisarelleni Dawkinsin Jumalharha-kirjan! [/quote] Tuo kirja kannattaa kaikkien tämänkin ketjun uskovaisten lukea. Lainatkaa vaikka kirjastosta täysin ilmaiseksi ja lukekaa avoimin mielin.
[/quote]
Lainatkaa te ateistit sitten Raamattu tai Uusi testamentti ja lukekaa avoimin mielin :)
[/quote]
Idiootti. Luuletko etteivät ateistit ole lukeneet raamattua? Tai koraania? Itse tiedän enemmän raamatusta ja kristinuskosta kuin moni uskovainen ja silti olen ja tulen aina olemaan ateisti. Olen lukenut myös koraanin ja sitä ei ole moni kristitty lukenut. (pelkäävät jopa koskea koraaniin)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:13"]Jos ateisti käy vaaran/kuoleman lähellä niin mitkä mahtaa olla mietteet? Suuren Hädän hetkellä ihminen kutsuu Jumalaa apuun, oli sitten kuinka ateisti tai ei.
[/quote]
Tässä on hyvä esimerkki uskovan ylimielisyydestä. Kirjoittaja väittää tuntevansa ateistien ajatustavan paremmin kuin he itse tietävät eikä selvästikään arvosta ateisteja ihmisinä. Jos ja kun suhtautuu toisen maailmankatsomukseen noin vähättelevästi, ei pidä ihmetellä jos se henkilökohtaisesti ehkä otetaan. Koska näin kirjoittava ihminen ei itse viitsi suhtautua ateistien maailmankatsomukseen kunnioittavasti, ei hänen tule odottaa saavansa kunnioitusta omalle uskolleenkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:08"]
Ei se ole henkilökohtainen loukkaus. Uskonnollinen ajattelu on vain virheellistä ajattelua, ja virheellinen ajattelu on syytä korjata.
[/quote]
Mutta jos joku ajattelee virheellisesti niin eihän se ole sinun ongelmasi?
[/quote]
Eli jos joku sanoo kuun olevan juustoa, niin et kommentoi tätä mitenkään? Saahan sitä ihmiset uskoa mitä tahtoo?
Miksi uskovaiset vetävät herneen nenään, jos joku tahtoo puhua heidän kanssa todellisuuden rakenteesta.