Oletko vaihtanut kahvimaidon kauramaitoon vaikka et ole vegaani tms?
Käytännössä kaikki ystäväpiiristäni ovat vaihtaneet. Paljon parempaa.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En todellakaan vaihtanut maun vuoksi, koska mielestäni tavallinen maito on monesti ollut paremman makuista esim. murojen tai kahvin kanssa. Harmi kyllä vatsa ei vaan meinaa kestää maitoa vaikka se olisi laktoositonta ja samalla tavallinen maito ilmeisesti nostaa elimistön tulehdustilaa - eikä sekään ole hyvä tulehduksellisesta suolistosairaudesta kärsivänä. Lähinnä terveyssyistä siis luovuin tavallisista maitotuotteista ja se on näkynyt kyllä voinnissa, ei turvota ja satu enää samalla tavalla.
Itseasiassa elimistön tulehdustilaa nostaa siemenöljyt, erityisesti rypsi ja rapsi. Ja niitä on just noissa kasvimaidokkeissa. Että lycka till.
Lycka till itsellesi noiden väärien tietojesi kanssa. Pehmeät rasvat itse asiassa vähentävät kehon tulehdustilaa tutkimusten mukaan.
Väite rypsiöljyn tulehdusta aiheuttavasta ominaisuudesta perustuu teoriaan, että sen sisältämä linolihappo, omega-6-rasvahappo, muuntuisi elimistössä arakidonihapoksi, jota on pidetty matala-asteista tulehdusta lisäävänä. Kuitenkin asiaa on tutkittu ihmisillä useammassa tutkimuksessa sekä näistä tehdyssä koostetutkimuksessa, eikä tulehdustekijöiden ole havaittu lisääntyneen suurillakaan annoksilla. Myöskään tulehduksellisia suolistosairauksia linolihappo ei kokonaistutkimusnäytön mukaan näytä aiheuttavan. Pehmeiden eli tyydyttymättömien rasvojen on todettu vähentävän matala-asteista tulehdustilaa ja kovien eli tyydyttyneiden rasvojen lisäävän sitä. Rypsiöljy on suomalaisessa ruokavaliossa hyvä välttämättömän omega-3-rasvahapon eli alfalinoleenihapon lähde.
Lähde: Sydänliitto.
Kiitos Lino.
Häh? Kuka tai mikä on Lino?
Olen testannut parilla merkillä ja todennut että aivan hirveää kahvissa. Mies tuumi samaa. Äm korvikekin maistuu paremmalta kahvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin korkean kolesterolin takia kaikki mahdolliset maitopohjaiset tuotteet kauravastaaviksi. Tosin en juustoa, jonka käyttöä vaan vähensin.
Ja siis kauratuotteet on osoittautuneet todella toimiviksi ja hyvänmakuisiksi. Oli iloinen yllätys.
Osoittaa melkoista tiedon puutetta tämä kommentti.
Makuasiat ovat tietysti sellaisia, joista ei voi kiistellä, jos kaura"maito" maistuu jonkun mielestä hyvältä niin sitten se maistuu, makuja on niin monenlaisia. Itse juon kahvini kermalla.
Mitähän tuo tarkoittaa että "kauratuotteet ovat osoittautuneet todella toimiviksi"? Mitkä kauratuotteet ja millä tavalla toimiviksi?
Ja tuosta kolesteroliasiasta sitten, oletko varma että ymmärrät ihmisen elimistön toiminnasta, aineenvaihdunnasta ja ravinnosta ylipäätään tarpeeksi? Tuon lauseen perusteella, jossa mainitset korkean kolesterolin, olet kyllä täysin hakoteillä.Puhutaas nyt tosiasioista. Ne ovat nämä:
- Maitorasva on tyydyttynyttä rasvaa.
- Tyydyttynyt rasva lisää huonon kolesterolin eli LDL:n määrää ihmisillä ja aiheuttaa pidemmän päälle sydän- ja verisuonitauteja.
- Kermassa sitä tyydyttynyttä maitorasvaa on n. 6 g/100 ml. Enemmän kuin maidoissa (2,1 g tai alle), ja paljon enemmän kuin kauramaidoissa (0,3 g tai alle).
Niin missä ne tosiasiat ovat?
Tuossa ei ole kuin lista asioista, jotka moni epätosia.Maitorasva on tyydyttynyttä rasvaa, totta, ja maitorasva tutkitusti suojaa sydäntä ja esim. estää rasvamaksaa.
Tyydyttynyt rasva ei juurikaan lisää LDL:n määrää eikä aiheuta sydän-ja verisuonitauteja.
Korkea kolesteroli ei muutenkaan ole se syyllinen sydän-ja verisuonitauteihin, vaan ainoastaan riskitekijä.Nuo sinun tietosi ovat kuin jostain 20 vuoden takaa. Sen jälkeen on tullut paljon uutta tietoa uusien tutkimusten myötä.
Nuo antamani tiedot on täysin ajantasaiset ja löytyvät jokaisessa sivistysmaassa terveysviranomaiset ja tutkijoiden antamista tiedoista.
Jos sulla on päinvastaista tietoa asiallisesta lähteestä, laitapa linkki.
Ei kiitos kauramaitoa kahviini kirjoitti:
Olen testannut parilla merkillä ja todennut että aivan hirveää kahvissa. Mies tuumi samaa. Äm korvikekin maistuu paremmalta kahvissa.
Mitä merkkejä kokeilit? Kauramaidoissa on ihan hirveästi eroja minun mielestäni. Itse tykkään vaan Valion Oddlygoodsista ja Oatlyn Baristasta, muita en huoli enää. Makukysymyshän tämä on. Joku toinen ei varmaan tykkää näistä mitä minä mainitsin, mutta koitin vaan sanoa, että kannattaa aina kokeilla jotain muuta jos vaan mitenkään mahdollista. Itsekin olin siis jo aiemmin päätymässä samalle kannalle kuin sinä, kunnes kokeilin vielä näitä kahta merkkiä.
montako korvike-kommenttia ajattelit tehtailla?
Olen. Ihan sattumalta kokeiltiin kaupassa maistiaisia ja tykättiin. Muutamaa merkkiä piti silti kokeilla, että mieluisa löytyi - eikä siinä ole sitä kuuluisaa palmuöljyä ja ainesosalistakin on yllättävän lyhyt joihinkin vastaaviin verrattuna. Itse tykkään täysmaidostakin kahvissa, mutta kyllä tuo kaurabarista on parempaa. Säilyy myös hyvin.
Sanottakoon, että kahviloissa en koskaan tilaa (erikois-)kahviani kauramaidolla, vaikka olisi tarjolla. Pitäisi kyllä testata, kun teen nykyään kaakaonkin osittain kauramaitoon, kun on niin hyvänmakuista ja maitoa kermaisempi koostumus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkkejä kokeilit? Kauramaidoissa on ihan hirveästi eroja minun mielestäni. Itse tykkään vaan Valion Oddlygoodsista ja Oatlyn Baristasta, muita en huoli enää. Makukysymyshän tämä on. Joku toinen ei varmaan tykkää näistä mitä minä mainitsin, mutta koitin vaan sanoa, että kannattaa aina kokeilla jotain muuta jos vaan mitenkään mahdollista. Itsekin olin siis jo aiemmin päätymässä samalle kannalle kuin sinä, kunnes kokeilin vielä näitä kahta merkkiä.
Minäkin suosittelen Oddlygoodin kaurabaristaa ja hätätilanteessa menee myös Oatlyn barista ja jopa se tavallinenkin. Muita on testattu, mutta nämä on ainoat hyväksi todetut. Plantin on liian rasvainen (öljy erottuu), Juustoportin vastaava on vetinen, Lidlin vastaava maistui liikaa kauralle ja oli vetinen, ja jotakin muutakin testattiin, mutta siinäkin puski kauran maku läpi. Eikä se ole tarkoitus, että kahvi maistuu puurolle. Jos maistuu, niin huono kauramaito.
Emma K. kirjoitti:
Ei ole olemassa kauramaitoa. Se on kauralientä, millä ei ole mitään tekemistä maidon kanssa.
Minullapa on kaapissa kauramaitoa, mantelimaitoa, soijamaitoa, kookosmaitoa- Äsken laitoin makaronilaatikkoon kaurakermaa.
Appelsiinimehuni sisältää hedelmälihaa! Lällällää, ketuttaako sinua?!!
Joo, maku on parempi. Myös puuroon ym. laitan kauramaitoa. En ole vegaani.