Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko vaihtanut kahvimaidon kauramaitoon vaikka et ole vegaani tms?

Vierailija
18.10.2021 |

Käytännössä kaikki ystäväpiiristäni ovat vaihtaneet. Paljon parempaa.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi-kauramaito on parasta kahvissa! Muuten voi olla aika tympeän makuista kun helposti laitetaan liikaa puruja. 

Vierailija
42/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on. Töissä oli joutunut ottamaan korviketta kun maito oli loppu ja oli todennut että hyvää. Juo kotonakin kahvit kauramaidolla, minä laitan välillä maitoakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vegaaniset jäätelötkin ovat ihan täyttä kuraa. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa maitoa korvikkeeseen.

Vierailija
44/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes ole, maistuu korvikkeelle. Ihme hyveposeerausta ja joukkohypetystä.

Kahvissa jostain syystä tosi hyvää, parempaa jopa kuin punainen maito.

Vierailija
45/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin korkean kolesterolin takia kaikki mahdolliset maitopohjaiset tuotteet kauravastaaviksi. Tosin en juustoa, jonka käyttöä vaan vähensin.

Ja siis kauratuotteet on osoittautuneet todella toimiviksi ja hyvänmakuisiksi. Oli iloinen yllätys.

Osoittaa melkoista tiedon puutetta tämä kommentti.

Makuasiat ovat tietysti sellaisia, joista ei voi kiistellä, jos kaura"maito" maistuu jonkun mielestä hyvältä niin sitten se maistuu, makuja on niin monenlaisia. Itse juon kahvini kermalla.

Mitähän tuo tarkoittaa että "kauratuotteet ovat osoittautuneet todella toimiviksi"? Mitkä kauratuotteet ja millä tavalla toimiviksi?

Ja tuosta kolesteroliasiasta sitten, oletko varma että ymmärrät ihmisen elimistön toiminnasta, aineenvaihdunnasta ja ravinnosta ylipäätään tarpeeksi? Tuon lauseen perusteella, jossa mainitset korkean kolesterolin, olet kyllä täysin hakoteillä.

Puhutaas nyt tosiasioista. Ne ovat nämä:

- Maitorasva on tyydyttynyttä rasvaa.

- Tyydyttynyt rasva lisää huonon kolesterolin eli LDL:n määrää ihmisillä ja aiheuttaa pidemmän päälle sydän- ja verisuonitauteja.

- Kermassa sitä tyydyttynyttä maitorasvaa on n. 6 g/100 ml. Enemmän kuin maidoissa (2,1 g tai alle), ja paljon enemmän kuin kauramaidoissa (0,3 g tai alle).

Vierailija
46/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, en tietenkään käytä mitään korvikkeita.

En kauramaitoa, en lihankorvikkeita (en, vaikka miten kovasti mainostatte :D ) jne.

Vierailija
47/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Säilyy paremmin kun maitoa emme tarvitse kuin kahviin. Kauramaitoa käytän myös smoothien tekoon

Vierailija
48/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua rypsiöljyä kahviini, joten tavallisella maidolla tai kahvikermalla mennään tästäkin eteenpäin.

Vierailija
49/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Lihansyöjä.

Inhoan (jo pelkkää ajatusta) kuumasta maidosta, voi yök sentään, maku on kamala. Mieluummin mustana.

Mutta kauramaito kahvissa! NAM!

Vierailija
50/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat kahvimaidolla sitä Arttu Wiskarin pyytelemää, sitä en ole kahviin laittanut. Ihan kevytmaidolla mennään, joskus jopa kermalla.

Vierailija
51/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. En todellakaan vaihtanut maun vuoksi, koska mielestäni tavallinen maito on monesti ollut paremman makuista esim. murojen tai kahvin kanssa. Harmi kyllä vatsa ei vaan meinaa kestää maitoa vaikka se olisi laktoositonta ja samalla tavallinen maito ilmeisesti nostaa elimistön tulehdustilaa - eikä sekään ole hyvä tulehduksellisesta suolistosairaudesta kärsivänä. Lähinnä terveyssyistä siis luovuin tavallisista maitotuotteista ja se on näkynyt kyllä voinnissa, ei turvota ja satu enää samalla tavalla.

Itseasiassa elimistön tulehdustilaa nostaa siemenöljyt, erityisesti rypsi ja rapsi. Ja niitä on just noissa kasvimaidokkeissa. Että lycka till.

Lycka till itsellesi noiden väärien tietojesi kanssa. Pehmeät rasvat itse asiassa vähentävät kehon tulehdustilaa tutkimusten mukaan.

Väite rypsiöljyn tulehdusta aiheuttavasta ominaisuudesta perustuu teoriaan, että sen sisältämä linolihappo, omega-6-rasvahappo, muuntuisi elimistössä arakidonihapoksi, jota on pidetty matala-asteista tulehdusta lisäävänä. Kuitenkin asiaa on tutkittu ihmisillä useammassa tutkimuksessa sekä näistä tehdyssä koostetutkimuksessa, eikä tulehdustekijöiden ole havaittu lisääntyneen suurillakaan annoksilla. Myöskään tulehduksellisia suolistosairauksia linolihappo ei kokonaistutkimusnäytön mukaan näytä aiheuttavan. Pehmeiden eli tyydyttymättömien rasvojen on todettu vähentävän matala-asteista tulehdustilaa ja kovien eli tyydyttyneiden rasvojen lisäävän sitä. Rypsiöljy on suomalaisessa ruokavaliossa hyvä välttämättömän omega-3-rasvahapon eli alfalinoleenihapon lähde.

Lähde: Sydänliitto.

Vierailija
52/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, enkä ole vegaani.

Tummapaahtoinen kahvi ja kauramaito = täydellistä.

Kuulosta hyvältä, olen itse tummapaahtoisen kahvin ystävä ja etsin sopivaa maitoa siihen. Mitä kauramaitoa käytät?

Olen eri, mutta myös tämän kombon rakastaja. Tummapaahtoinen kahvi ja Oddly Good kauramaito, koska se on markkinoiden kermaisin koostumukseltaan. Oatly on litkua nykyään, oisko suosio ollut liian suurta.

Vierailija
53/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, enkä ole vegaani.

Kuulosta hyvältä, olen itse tummapaahtoisen kahvin ystävä ja etsin sopivaa maitoa siihen. Mitä kauramaitoa käytät?

Oatlyn iKaffea, mikään muu ei ole niin hyvää.

Vierailija
54/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vegaaniset jäätelötkin ovat ihan täyttä kuraa. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa maitoa korvikkeeseen.

Oletkos jämähtänyt sinne sota-aikaan, kun koko ajan puhut "korvikkeesta"? 😁

Vierailija
55/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, enkä ole vegaani.

Olen eri, mutta myös tämän kombon rakastaja. Tummapaahtoinen kahvi ja Oddly Good kauramaito, koska se on markkinoiden kermaisin koostumukseltaan. Oatly on litkua nykyään, oisko suosio ollut liian suurta.

Jaa täytyykin testata tuota jos olisi Oatlya parempaa, tuota Oddly Goodia en ole tainnut testata.

Muut olen havainnut Oatlya huonommiksi.

Vierailija
56/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua rypsiöljyä kahviini, joten tavallisella maidolla tai kahvikermalla mennään tästäkin eteenpäin.

Ymmärrän, näin erilaisia me ollaan. Yksi ei halua kahviinsa rypsiöljyä, toinen ei halua kahviinsa lehmänmaidon eläinrasvaa.

Vierailija
57/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. En todellakaan vaihtanut maun vuoksi, koska mielestäni tavallinen maito on monesti ollut paremman makuista esim. murojen tai kahvin kanssa. Harmi kyllä vatsa ei vaan meinaa kestää maitoa vaikka se olisi laktoositonta ja samalla tavallinen maito ilmeisesti nostaa elimistön tulehdustilaa - eikä sekään ole hyvä tulehduksellisesta suolistosairaudesta kärsivänä. Lähinnä terveyssyistä siis luovuin tavallisista maitotuotteista ja se on näkynyt kyllä voinnissa, ei turvota ja satu enää samalla tavalla.

Itseasiassa elimistön tulehdustilaa nostaa siemenöljyt, erityisesti rypsi ja rapsi. Ja niitä on just noissa kasvimaidokkeissa. Että lycka till.

Lycka till itsellesi noiden väärien tietojesi kanssa. Pehmeät rasvat itse asiassa vähentävät kehon tulehdustilaa tutkimusten mukaan.

Väite rypsiöljyn tulehdusta aiheuttavasta ominaisuudesta perustuu teoriaan, että sen sisältämä linolihappo, omega-6-rasvahappo, muuntuisi elimistössä arakidonihapoksi, jota on pidetty matala-asteista tulehdusta lisäävänä. Kuitenkin asiaa on tutkittu ihmisillä useammassa tutkimuksessa sekä näistä tehdyssä koostetutkimuksessa, eikä tulehdustekijöiden ole havaittu lisääntyneen suurillakaan annoksilla. Myöskään tulehduksellisia suolistosairauksia linolihappo ei kokonaistutkimusnäytön mukaan näytä aiheuttavan. Pehmeiden eli tyydyttymättömien rasvojen on todettu vähentävän matala-asteista tulehdustilaa ja kovien eli tyydyttyneiden rasvojen lisäävän sitä. Rypsiöljy on suomalaisessa ruokavaliossa hyvä välttämättömän omega-3-rasvahapon eli alfalinoleenihapon lähde.

Lähde: Sydänliitto.

Kiitos Lino.

Vierailija
58/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska juon kahvin mustana, kuten aina ennenkin olen tehnyt.

Vierailija
59/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, enkä ole vegaani.

Kiitos vinkistä, kokeilen sitten tuota, kun on vielä gluteenitonkin.

Vierailija
60/70 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin korkean kolesterolin takia kaikki mahdolliset maitopohjaiset tuotteet kauravastaaviksi. Tosin en juustoa, jonka käyttöä vaan vähensin.

Ja siis kauratuotteet on osoittautuneet todella toimiviksi ja hyvänmakuisiksi. Oli iloinen yllätys.

Osoittaa melkoista tiedon puutetta tämä kommentti.

Makuasiat ovat tietysti sellaisia, joista ei voi kiistellä, jos kaura"maito" maistuu jonkun mielestä hyvältä niin sitten se maistuu, makuja on niin monenlaisia. Itse juon kahvini kermalla.

Mitähän tuo tarkoittaa että "kauratuotteet ovat osoittautuneet todella toimiviksi"? Mitkä kauratuotteet ja millä tavalla toimiviksi?

Ja tuosta kolesteroliasiasta sitten, oletko varma että ymmärrät ihmisen elimistön toiminnasta, aineenvaihdunnasta ja ravinnosta ylipäätään tarpeeksi? Tuon lauseen perusteella, jossa mainitset korkean kolesterolin, olet kyllä täysin hakoteillä.

Puhutaas nyt tosiasioista. Ne ovat nämä:

- Maitorasva on tyydyttynyttä rasvaa.

- Tyydyttynyt rasva lisää huonon kolesterolin eli LDL:n määrää ihmisillä ja aiheuttaa pidemmän päälle sydän- ja verisuonitauteja.

- Kermassa sitä tyydyttynyttä maitorasvaa on n. 6 g/100 ml. Enemmän kuin maidoissa (2,1 g tai alle), ja paljon enemmän kuin kauramaidoissa (0,3 g tai alle).

Niin missä ne tosiasiat ovat?

Tuossa ei ole kuin lista asioista, jotka moni epätosia.

Maitorasva on tyydyttynyttä rasvaa, totta, ja maitorasva tutkitusti suojaa sydäntä ja esim. estää rasvamaksaa.

Tyydyttynyt rasva ei juurikaan lisää LDL:n määrää eikä aiheuta sydän-ja verisuonitauteja.

Korkea kolesteroli ei muutenkaan ole se syyllinen sydän-ja verisuonitauteihin, vaan ainoastaan riskitekijä.

Nuo sinun tietosi ovat kuin jostain 20 vuoden takaa. Sen jälkeen on tullut paljon uutta tietoa uusien tutkimusten myötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän