Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret odottavat 3000e aloituspalkkaa ja satojen eurojen palkankorotuksia

Vierailija
18.10.2021 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000008311708.html
"Puolet vastaajista, jotka eivät ole vielä valmistuneet tai saaneet alaltaan töitä, odottavat saavansa 3 000–4 000 euron kuukausipalkkaa ensimmäisestä oman alan työpaikasta.

Suurin osa ensimmäisen työpaikan jo saaneista kertoi kuitenkin aloituspalkkansa olleen 2 000–3 000 euroa.

Miehet odottavat nopeampaa palkkatason kehitystä kuin naiset. Suurin osa miesvastaajista odottaa yli 5 000 euron kuukausipalkkaa viiden vuoden työuran jälkeen, kun naisten keskuudessa suosituin vastaus oli 3 000–4 000 euroa."

Oma aloituspalkka lähihoitajana on 2359€ ja viiden vuoden työurasta HUS:lla sain 70€ palkankorotuksen.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI:n aloituspalkka on 4000€

Ei ole. Palkkaan ko henkilöitä ja olen itse DI 15 vuoden työkokemuksella.

Vierailija
42/47 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesta voi tuntua kohtuuttomalta tällaiset vaatimukset, kun "omakin aloituspalkka oli alle 3000 euroa, miten voi kehdata odottaa tuollaisia summia!?"

Tuntuuhan se vähän epäreilulta, kun oma palkkasi on 20v uran jälkeen rautaisena ammattilaisena 3500e ja vastavalmistunut märkäkorva saa liki saman.

Mitäs menit syntymään aikaisemmin kuin nykynuoret. Sinä olet saanut muita etuja joita nykynuoret eivät saa. Jokaisella sukupolvella on omat hyötynsä ja haittansa eikä niitä voi kompensoida edellisille eikä tuleville. Se on elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa.Nämä on kohta työelämässä.👍minä minä.minä minä minä. ..

Älä pelkää. Ei ne kestä vuottakaan kun eivät saa tahtoaan läpi joka asiassa. Uupuvat ja masentuvat ja jäävät sairauseläkkeelle.

Vierailija
44/47 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI:n aloituspalkka on 4000€

Ei ole. Palkkaan ko henkilöitä ja olen itse DI 15 vuoden työkokemuksella.

Onhan se liiton "aloituspalkkasuositus" kokemattomille keltanokille. Toteutunut liiton mukaan muistaakseni siellä vajaassa 3500 eurossa ja tässä on mukana kaikki valmistuneet, myös he, jotka ovat tehneet pari vuotta alan hommia ennen virallista valmistumistaan.

Vierailija
45/47 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä nettopalkka on oli 1400e ekassa työpaikassa ja sitä edeltävissä. Päätin sitten alkaa elämään tuilla, kun en 200 ylimääräisen euron takia jaksa 8 tuntia päivästäni uhrata. Nyt 5 vuotta työttömänä, ihan hyvin on pärjännyt. Kummallista että suurin osa saa yli 2000 aloituspalkkana, jopa 3000e, tuolla summalla minutkin olisi saatu pidettyä työelämässä, mutta nyt olen jo niin pitkään ollut työttömänä, ettei minua enää mihinkään palkata, kuin korkeintaan sillä samalla 1400 nettopalkkalla jonnekin respaan. Kai tässä pitäisi alkaa köyttä rasvata.

Noinko sitä elämää rakennetaan ? Eikö kotona, opon tunnilla tai missään ole neuvottu mitään? Vai oletko vaan niin paljon "fiksumpi" kuin kaikki muut? Ihan jokaisen on järkevää oman tulevaisuuden kannalta tehdä työtä, mitä tahansa työtä saa. Sitä kautta saa verkostoa, suosittelijoita, tuttavia jne. Nyt maksat hintaa omasta koppavuudestasi. Vaikea varmaan saada töitä tosiaankin. Et sinä syytön siihen ole, että ei ole tarjottu huippuliksoja. Koita nyt hakeutua edes henkilöstövuokrausfirmojen listoille.

En kestä tätä maata ja näitä lusmuilijoita. Toisessa päässä ikähaitaria sitten ihanat boomerit loputtoman ahneutensa kanssa. Menee nyt jo off topic, tavallaan. Mutta tässä sitä hämmennetään soppaa, jonka takia liksat täällä ovat huonot. 

Vierailija
46/47 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisolla mennyt fakta ja fiktio sekaisin, kun seurannut liikaa salkkareita ja muuta hömppää. Elämä duunarilla on ihan jotain muuta, kuin kevyen työpäivän jälkeen lähibaariin shamppanjalle meno, ja sitten kavereiden kanssa jatkoille sinne Helsingin keskustasta ostettuun miljoonakaksioon.

Palkkatoive kannattaa puolittaa ja varautua ajamaan sekakäyttäjien kanssa samalla lähijunalla sieltä Riihimäen vuokrayksiöstä joka aamu töihin elämäänsä kyllästyneenä. Olisiko sittenkin tyytyväisempi kaukana Helsingistä, työttömänä, mutta hyvin nukkuneena. Onko se nykyinen elämäntapa sittenkään niiden instakuvien vaivan arvoista?

Vierailija
47/47 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ensimmäinen työpaikka 2015-2016 oli kyllä 2300€/kk (kaukana uudeltamaalta ja kasvukeskuksista, kuljetusalalla) ja en ole eläissäni tuota huonommalla palkalla tehnyt mitään. Nyt tosiasiallinen ansiotaso on noin 3000€/kk tasolla AMK-tutkinnon ja reilun 2 vuoden työuran jälkeen, yhdessä työpaikassa kuukausipalkka oli 4000€/kk mutta se oli projektiluontoinen työ ja loppui puolen vuoden jälkeen. Ja mainittakoon erikseen vielä, ettei minulla ole ollut yhteenkään työpaikkaan tai alaan mitään suhteita vaan koulutusvalinnat ja harjoittelupaikkavalinnat oikein tekemällä olen alusta asti päässyt tähän tilanteeseen.

Mikä tässä on epärealistista, kun omat lähtökohdat on pienessä muuttotappiokaupungissa itä-Suomessa ja oikein pelattujen korttien jälkeen ei minun tarvitse tehdä töitä 3000€/kk halvemmalla? Miksi muut eivät saisi pyrkiä samaan, varsinkin kun ostovoimaa tullaan jatkuvalla syötöllä heikentämään tulevina vuosina jolloin ei tuota halvemmalla edes kannata pian käydä töissä erityisesti jos asuu pk-seudulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi