Ulosotto
Mitä syitä ulosotolla on palauttaa saatava velkojalle? Varattomuus ainakin, mutta mitä muita?
Kommentit (10)
Nyt en kyllä ymmärrä. Velkoja hakee ulosoton kautta saataviaan, joten lähtökohtaisesti saatavien kuuluu mennäkin velkojalle. Että missä tilanteessa palautettaisiin?
Näin kirjeen jossa sanottiin että "ulosotto palauttaa saatavan velkojalle (Kela), joka jatkaa itse perintää". Jäi mietityttämään, miksi uo tekee näin.
Eli ulosotto lopetti Kelan velan perinnän ja siirsi velan takaisin Kelaan. Kela sitten halutessaan voi jatkaa perintää.
Vierailija kirjoitti:
Näin kirjeen jossa sanottiin että "ulosotto palauttaa saatavan velkojalle (Kela), joka jatkaa itse perintää". Jäi mietityttämään, miksi uo tekee näin.
Tässä tapauksessahan Kela perii itse mistä saa. Esim asumistuki tms.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa että uo ei jatka perintää ja siirtää homman velkojalle, tässä tapauksessa Kelalle, ja jos uo on jo ehtinyt karhuta velalliselta jotain niin siirtää sen määrän Kelalle, jotta ei tule tuplaveloitusta.
Mutta mitä syitä ulosotolla on siirtää perintä takaisin velkojalle?
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä syitä ulosotolla on siirtää perintä takaisin velkojalle?
Sitä pitäisi arvailla, syitä voi olla monia.
Ei se tarkoita käytännössä yhtään mitään. Eikä missään nimessä tarkoita että velka olisi kadonnut tai etteikö se tulevaisuudessa palautuisi takaisin ulosottoon. Nämä ovatkin vähän hankalia kun monella ulosoton loppuvaiheessa tulee tunne että nythän se alkaa olla ohitse niin ilmaantuukin näitä velkojille palautettuja perimisiä sitten takaisin esim. ulosottoon kun kuvittelee että on jo kaiken ulosoton maksanut.
Tietysti velkojen vanhenemisajan mukaan toimitaan.
velka pysyy voimassa kun se alkuperäinen velkoja tms, muistuttelee muutaman vuoden välein, ei vanhene koskaan sitte.
Ei se mihinkään velkojalle palaudu. Ulosotto laittaa vaan sivuun, ja palautuu kyllä jos tilanne muuttuu. Esim pääsee töihin.