Miten ihmiset voi olla "köyhiä" vielä 50-60-vuotiaina?
Mietin vain, kun yhdessä ketjussa oli kommenttina, että vanhemmat lapsilleen velkaa...
Kommentit (71)
Kuule sinä kommarikommentoija nro 22; kaikki ei synny kultalusikka p*seessä ja pärjää silti-olen viisikymppinen korkeasti koulutettu hyvätuloinen.Lä
htöisin pikkupaikkakunnan takakylästä, isäni teki työnsä maatyöläisenä eli renkinä, asuttiin viidestään navetan vintillä vetoisassa kaksiossa.Jääkaappi oli usein tyhjä.Äidillä mielenterveysongelmia, alkoa meni reippaasti ja selkään tuli, syy-seuraussuhteet joskus aika hankalia erottaa.
Lähdin pois, kouluttauduin, kävin terapian.Voin hyvin.
Aina löytyy syy uhriutua ja jäädä paikalleen-harva yrittääkään nousta ja loput hyysätään avuttomiksi.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:58"]Mietin vain, kun yhdessä ketjussa oli kommenttina, että vanhemmat lapsilleen velkaa...
[/quote]
Elämänhallintaongelmat ja riippuvuudet varmasti yksi syy
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:00"]
Tehnyt koko elämän hanttihommia ja ei ikinä sijoittanut edes pieneen omistusasuntoon, joten nyt eläkkeelle mennessä ei oikeasti ole mitään omaisuutta. Kyllä varmaan harmittaa kun joutuu pienestä eläkkeestä maksamaan isoa vuokraa jne.[/quote]
Ei köyhät maksa vuokraansa itse. Jos ei tarvi autoa, kesämökkiä eikä jatkuvia ulkomaanmatkoja (joskus toki voi matkustellakin), niin pienet tulot ei ole mikään ongelma.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 05:38"]
Kuule sinä kommarikommentoija nro 22; kaikki ei synny kultalusikka p*seessä ja pärjää silti-olen viisikymppinen korkeasti koulutettu hyvätuloinen.Lä htöisin pikkupaikkakunnan takakylästä, isäni teki työnsä maatyöläisenä eli renkinä, asuttiin viidestään navetan vintillä vetoisassa kaksiossa.Jääkaappi oli usein tyhjä.Äidillä mielenterveysongelmia, alkoa meni reippaasti ja selkään tuli, syy-seuraussuhteet joskus aika hankalia erottaa. Lähdin pois, kouluttauduin, kävin terapian.Voin hyvin. Aina löytyy syy uhriutua ja jäädä paikalleen-harva yrittääkään nousta ja loput hyysätään avuttomiksi.
[/quote]
Aika paskasti kirjoitat, jos olet korkeasti koulutettu. Tekniseltä puolelta? No tuskin mitään kovin hääppöistä olet tehnyt sinäkään, ja edustamasi "menestys" ei ole kaikille elämän päätavoite.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:21"]Nuorempana halusin matkustella, elää ja nähdä maailmaa. Myös lapset tuli tehtyä, kotona vierähti muutama vuosi. Mies kuoli pari vuotta sitten. Ei ole asuntoa eikä eläkekään ole kuin minimi. [/quote] Tuli varmaan aivan upeita muistoja luotua nuoruudessa!! Harmi vain, että et löytänyt sitä keskitietä ja nyt joudut elämään köyhänä :( Matkustella saa ja pitää, mutta pitää myös miettiä eläkeikää!
[/quote]Nykyisille 40 vuotiaille tai nuoremmilla ei ole mitään eläkeikää. Eläke tullaan poistamaan Suomestakin kokonaan lähitulevaisuudessa. Liikaa ihmisiä on eläkkeellä ja liian vähän töissä.
On täysin järjetöntä että muiden pitäisi elättää ihmistä joka on 30 vuotta eläkkeellä. Monella ei ole edes niin pitkää työuraa. Koko ajan ihmisten elinikä pitenee mutta halutaan pitää eläkeiästä kiinni. Mahdoton ajatus jo ihan yhteiskunnan rahoituksen kannalta
Minulla on yksi tällainen sukulainen, tosin eläkeiässä jo. Asuivat aina vuokralla, koska eivät muun suvun kannustuksesta huolimatta uskaltaneet ottaa asuntolainaa. Vaimo ei koskaan käynyt töissä, muutamia vuosia piti pari hoitolasta kotona. Yksi oma lapsi, joka menestyi erinomaisesti joulussa, mutta meni amikseen ja tehnyt uransa kaupassa (eihän sitä nyt lukioon kannata mennä). Mies kun kuoli, ei ollut varaa edes hautajaisiin.
Tässä köyhyys seurausta pelosta ottaa mitään riskejä elämässä.
Tämä on kyllä tyhmin ja paskin ketju, mitä olen nähnyt pitkään aikaan.
t. köyhä
Mun mielestän on typerää sanoa, ettei tupakointi köyhdytä ketään. Siihenhän menee 1 aski päivässä tahdilla helposti vuodessa jopa 2000 euroa. Itselläni ei olisi koskaan varaa tuollaiseen. Tuollahan saa 1 ihmiselle jo päivän ruoat.
Ajatelkaapa, jos nuo rahat laittaisi aina säästöön ja antaisi niiden kasvaa pankissa korkoa korolle. Parikymppisenä aloitettu säästäminen ja korkoa korolle -efekti toisi muhkean eläkepotin. Sen valossa on oikeasti outoa, miksi monet "köyhät" ihmettelevät, miten he oikeasti voivat olla köyhiä. Taitaa kysymys olla vain siitä, että puuttuu toimintamallit ja pitkäjänteiset tavoitteet elämästä. Joku voi tietysti sanoa, että tupakoiva ihminen ei voi olla köyhä. Tupakointi on kuitenkin yleisintä juuri alemmissa sosiaaliluokissa.
Vaikka olisi periaatteessa hyvin toimeentuleva, niin työttömyys ja avioero tuhoavat talouden aika nopeasti.
AP = Liisa Ihmemaassa, vai taivaaltako tipahdit tänne Reality Worldiin?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 23:14"]
AP on liian nuori tai ikänsä muiden rahoilla (sossu, perhe, työkkäri, Kela) elänyt. Hän ei selvästi ole kuullut lamasta, suhdanteista, asunnon arvon laskusta, pakkomyynnistä ilman voittoa jne. Toivottavasti elämä opetta sitten rankemmalla kädellä joku kerta. Myös hyviä, ahkeria ihmisiä elää köyhyydessä. Niitä, jotka eivät penniäkään ole sossun luukulla kitisseet, eivät ole lisääntyneet kuin kanit, haluat työskennellä. Kasvakaa, miettikää, nähkää ja kokekaa. Varsinainen silmien avaaja sinä päivänä kun omalle kohdalle sattuu. Karma.
[/quote]
Olet tässä oikeastaan täysin väärässä. Minulla ei ole elämänkokemusta vielä 50-vuotiaaksi, mutta yli 30v olen. Perheessäni menetettiin kaikki 90-luvun lamassa. Meni yritystoiminta, omakotitalo, 3 autoa; kaikki. Meitä oli 6 sisarusta. Isä lähti opiskelemaan uuden ammatin, me kituutettiin "kaurapuurolinjalla" monta vuotta.
Nykyisin hänellä on jo pitkälle kehittynyt uusi ura; köyhyydestä ei tietoakaan.
Ja minä olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta asti, kelan rahoja olen saanut ollessani äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla, työttömyyskorvausta en ole elämässäni nostanut päivältäkään. Sosiaalitoimistossa en ole ikinä käynytkään :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 22:58"]Mietin vain, kun yhdessä ketjussa oli kommenttina, että vanhemmat lapsilleen velkaa...
[/quote]
omat vamhempani takasivat aikoinaan todella suuren lainan "ystävälle".
tämä toveri jätti sitten lainan maksamatta ja siirsi kaiken omaisuutensa miehelleen ja jättäytyi tulottomaksi.
siksi meillä ainakin oli tiukkaa, isä teki kolmea työtä.
äiti onneksi vain yhtä.
Ei voi muuta sanoa kuin että alkuperäinen kirjoittaja on aivan täysidiootti, jolta ei löydy minkäänlaista todellista sivistystä, mitä ei koulut eikä raha opeta! Etkö ymmärrä edes hävetä yhtään?
Ei taida alkuperäinen asua missään syrjäseudulla, missä ei töitä ihan noin vain löydy, kun tyhjästä on aika paha nyhjästä?
Köyhyys on periytyvää, jos kotona ei opi rahankäyttöä niin yhteiskunta kyllä holhoaa.
Alkoholiin ja tupakkaan, pikavippeihin ja kaveriltakin on helppo lainata.
Silloin jää jäljelle köyhyys niinkin hienossa maassa kuin Suomi.
Kaikille voi tapahtua kovia elämässä; avioero, konkurssi, työttömyys yms. Siinä katsotaan luonteen lujuutta ja elämänhallinta taitoja, kuinka nousta sieltä suosta ylös ja miettiä tulevaisuus uusiksi. Kun olet vahva ja rohkea; elämä antaa kaiken. Kun nysvötät nurkassa ja säälit itseäsi, etkä ole itsesi herra käy juuri niin huonosti kuin vain annat käydä.
ITSETUNTO on NRO 1 ja osalla suomalaisista se on kansantauti.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 07:56"]
Ei taida alkuperäinen asua missään syrjäseudulla, missä ei töitä ihan noin vain löydy, kun tyhjästä on aika paha nyhjästä?
[/quote]
Hei oikeasti! Jos asuu jossain syrjäseudulla josta työt on loppu, niin siihen toimii sellainen kikka, että pakkaa kimpsut ja kampsut ja ottaa linja-auton lähimpään/kaukaisimpaan kaupunkiin ja alkaa etsiä uutta seutua asua ja tehdä työtä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 07:53"]
Ei voi muuta sanoa kuin että alkuperäinen kirjoittaja on aivan täysidiootti, jolta ei löydy minkäänlaista todellista sivistystä, mitä ei koulut eikä raha opeta! Etkö ymmärrä edes hävetä yhtään?
[/quote]
Perusteluja, kiitos :)
Ap
Ei näitä nykyajan sossupentuja mikään hävetä, kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
t. työmies
Joo tulihan sitä vanhempien lainoja makseltua reippaat 50000 euroa/5 vuotta heti opintojen päätyttyä takaisin...kaikki ei oo bisnesmiehiä. Mutta opettavaista oli kaikille, välit säilyi ja se on tärkeintä!