Helsingin yliopistolla rasismikohu Afrikan Tähti -pelistä
Tummihoisen vaihto-opiskelijan mielestä Afrikan tähti -peli on rasistinen. Siinä kuulemma toiset ovat orjuuttajia ja toiset jäävät orjiksi. Black face kuulemma löytyy myös pelistä (en itse löytänyt kuin kuvia tunmaihoisista ihmisistä. Ehkä tummaihoisten piirtäminen on rasismia). Ja sitten kaiken kukkuraksi kolonialistisesti kerätään timantteja. Sitten fuksiaisten järjestäjät pyytävät anteeksi, vaikka oikea reaktio olisi ollut vain sanoa get over it.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6584f8b-1314-46fb-aa1b-72ecbae5b461
Kommentit (2811)
Yliopisto joutui taipumaan anteeksipyyntöön. Tässä wokeilmiössä kritisoitu henkilö / kohde ikäänkuin automaattisesti leimautuu, mikäli se ei wokettajien jankutuksen painostuksesta pyydä anteeksi. Vähän kuin Chisu pyysi niitä lettejään anteeksi - täysin turhaan…
Vierailija kirjoitti:
"Valkoinen hauraus". Minusta tämä kielenkäyttö on rasistista vihaa meitä suomalaisia kohtaan jos mikä. Kertoo hänen vihamielisistä asenteistaan.
Woke-öyhöttäjät ovat tyypillisesti itse vihaa lietsovia ja agressiivisia rasisteja.
Vierailija kirjoitti:
” 70-vuotispainoksessa kartalla ei muun muassa ole tummaihoisia ihmisiä. Rosvot on korvattu leopardeilla.”
Ymmärrän, että peliä on päivitetty sitten 50-luvun, mutta enpä tiedä onko siinäkään järkeä, ettei Afrikkaan sijoittuvassa pelissä voi esiintyä tummaihoisia ihmisiä. Leopardien puolestako ei ole kukaan vielä loukkaantunut?
Minä loukkaannun! Rosvo voisi minun puolestani olla mikä tahansa ihmisrotu, mutta että eläimen syyksi sitten kun ei muuta keksitä! >:(
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä vaan mietin, että onko kukaan vielä kertonut tälle vaihtarille Pekka-pelistä, joka vasta viime vuosina vedettiin pois myynnistä? Haluun nähdä sen kakkamyrskyn!!
Mikä siinä oli idea? Oliko siinä ne hullunkuriset perheet ja jos sai Pekan niin kaikki keräämäsi perheet hajosi?
Se häiritsee tosi paljon että hän puhuu valkoisista ihmisistä yhtenä isona ryhmänä. Meitäkin kun on hyvin erilaisista kulttuureista. Suomi, Islanti ja Viro varmaan eivät ainakaan ole syyllisiä näihin historian tapahtumiin. Varsinkin Suomi ja Viro kun ollaan vielä sen verta nuoria itsenäisiä maitakin.
Ja taisi suomalaisilla olla vähän muuta ajateltavaakin tuolloin orjuuttamisaikana🤷🏼
Mikä häpeällinen anteeksipyytelijöiden maa tästä on tullut. Ollaan polvillaan kaikkien tulijoiden edessä häpeämässä omaa itseä joka käänteessä. Jotain saatetaan sanoa mutta hetken päästä pyydetään jo anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, persuloidien horkkainen r u n k k u r i n k i täyden kiiman vaiheessa!
Resepti taas loppu etkä saanut aikaiseksi uusia?
Vierailija kirjoitti:
Tere Sammallahti puhuu taas kerran asiaa. Kannatta katsoa.
Säälittävä runkkari. ;D
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, persuloidien horkkainen r u n k k u r i n k i täyden kiiman vaiheessa!
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä vaan mietin, että onko kukaan vielä kertonut tälle vaihtarille Pekka-pelistä, joka vasta viime vuosina vedettiin pois myynnistä? Haluun nähdä sen kakkamyrskyn!!
Mikä siinä oli idea? Oliko siinä ne hullunkuriset perheet ja jos sai Pekan niin kaikki keräämäsi perheet hajosi?
Pekka-kortin voisi korvata Tiina Lymi-kortilla tai Mikko Lymi-kortilla. Niitäkin pistetään muille kiertoon ja vältellään viimeiseen saakka muuten ne rikkoo sun perheen.
Voi voi, menkääpä katsomaan millaisia pelejä Afrikassa pelataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää materiaalia naisen twitteristä. Tässä vastaa törkeästi professorille:
https://mobile.twitter.com/PMeemit/status/1450397663590068227 .
Muulilla on muulin käytöstavat. Mitä muuta nyt voisi odottaakkaan? Näinkö tosiaan opiskelija puhuu nykyään professorille? Huh huh. Aika turhanpäiväistä kaataa tuollaisen päälle mitään koulutusta - hukkaan menee joka tapauksessa.
Paremman värinen opiskelija Saksasta asti voi näköjään puhua.
Saksalaiset ovat yleensä hyvin korrekteja. Heillähän on tarkemmat puhuttelu- ja käytössäännöt kuin suomalaisilla. Nyt tulee mieleen, ettei tämä tyttö ole juurikaan edes saksalaista kulttuuria ole omaksunut ja Eramuskin on irronnut jossain läkypekkäkiintiössä tai tikkurilan värikarttakoodin avulla?
Tuo tuntuu tavoittelevan amerikkalaisten mustien venyvää puhetapaa, joten käyttäytymismallit taitavat myös olla sieltä päin. Minä olen opiskellut saksaa suomalaisessa yliopistossa ja työskennellyt saksalaisten kanssa, eikä kuuna päivänä olisi tullut mieleen, että opettajistolle olisi huudeltu edes kirjallisesti päin naamaa tai että työasioissa olisi sinuteltu yhteistyökumppaneita.
"Kaekenlaesta se saksalaenen keksii", sanoi Savon ukko, kun apinoita katseli.
Niin saksalaiset teittittelevät työelämässä varsinkin vanhempaa/vieraampaa henkilöä. Mutta väittäisin että jenkitkin käyttäytyvät keskimäärin paremmin. Jos halutaan kohtelias sävy lisätään helposti sir tai ma´am. Tytön ulosanti ei muistuta edes lukiolaisten kielenkäyttöä vaan pikemminkin on jämähtänyt murrosikäisen tasolle.
Saksalaisilla on erittäin jämptit työpaikkakäytöstavat, joihin amerikkalaiset eivät kielellisesti yllä. Opiskelijapiireissä osataan kummassakin kulttuurissa olla korrekteja opettajistoa kohtaan.
Arvelen, että tuo tyttö on lähtenyt turvalliseen Erasmus-vaihtoon opettelemaan yksin ulkomailla olemista. Hän osaa BLM-termistön ulkoa, mutta muuten on ajatuksiltaan ja ulosanniltaan tosiaan korkeintaan lukiolainen. Saksalaiset tuntevat Pohjoismaat vakaana alueena, ja sen vuoksi kai tuokin on uskallettu päästää lähtemään. Harmillista hänelle itselleenkin on se, että vauhtisokeus pääsi yllättämään, eikä some enää ollutkaan pelkkää omalla sohvalla hölöttelyä. Selkääntaputtelijoita varmasti löytyy, mutta enemmistön silmissä tyttö on lähinnä aivopesty hysteerikko. Kotiin kasvamaan.
Suurimittakaavainen Amerikasta opeteltu valkoisten haukkuminen ei vaan toimi tämmöisessä pienessä maassa, onneksi. Ei tää akka varmaan sitä ihan hahmottanut.
Vierailija kirjoitti:
Se häiritsee tosi paljon että hän puhuu valkoisista ihmisistä yhtenä isona ryhmänä. Meitäkin kun on hyvin erilaisista kulttuureista. Suomi, Islanti ja Viro varmaan eivät ainakaan ole syyllisiä näihin historian tapahtumiin. Varsinkin Suomi ja Viro kun ollaan vielä sen verta nuoria itsenäisiä maitakin.
Ja taisi suomalaisilla olla vähän muuta ajateltavaakin tuolloin orjuuttamisaikana🤷🏼
Tarkistin tuon Islannin itsenäistymisen niin on muuten vielä myöhempään kuin Suomella! :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä häpeällinen anteeksipyytelijöiden maa tästä on tullut. Ollaan polvillaan kaikkien tulijoiden edessä häpeämässä omaa itseä joka käänteessä. Jotain saatetaan sanoa mutta hetken päästä pyydetään jo anteeksi.
((((ssshhhhh, älä kerro kenellekään, mutta suomalaiseen kulttuuriin kuuluu aina ja ikuisesti hävetä itseään ja pelätä mitä naapuri sanoo... Tuo vaihtari kuuli sen jostain ja iski kiinni))))))
Kusessa oon, tiedän, mulla on kaapissa Pahkasian Afganistanin tähti- peli vuodelta 1985. Arvatkaas keitä siinä on pelinappuloina:D
Mitenhän muuten jos teemana ois ollut shakki. Siinä on paljon rasismia: valkoinen saa aloittaa, valkoinen syö mustan, valkoinen lähetti kaataa mustan kuningattaren, …
Pitäiskö shakki kieltää kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
” 70-vuotispainoksessa kartalla ei muun muassa ole tummaihoisia ihmisiä. Rosvot on korvattu leopardeilla.”
Ymmärrän, että peliä on päivitetty sitten 50-luvun, mutta enpä tiedä onko siinäkään järkeä, ettei Afrikkaan sijoittuvassa pelissä voi esiintyä tummaihoisia ihmisiä. Leopardien puolestako ei ole kukaan vielä loukkaantunut?
Minä kerkesin jo loukkaantumaan eläinten puolesta! Viattomia eläimiä mustamaalataan tässä pelissä.
Juuri niin. Menisi vaihtoon vaikkapa Somaliaan, niin ei olisi rasismia, häiritseviä kampauksia tai töykeitä ihmisiä kuten kuulemma täällä.