Helsingin yliopistolla rasismikohu Afrikan Tähti -pelistä
Tummihoisen vaihto-opiskelijan mielestä Afrikan tähti -peli on rasistinen. Siinä kuulemma toiset ovat orjuuttajia ja toiset jäävät orjiksi. Black face kuulemma löytyy myös pelistä (en itse löytänyt kuin kuvia tunmaihoisista ihmisistä. Ehkä tummaihoisten piirtäminen on rasismia). Ja sitten kaiken kukkuraksi kolonialistisesti kerätään timantteja. Sitten fuksiaisten järjestäjät pyytävät anteeksi, vaikka oikea reaktio olisi ollut vain sanoa get over it.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6584f8b-1314-46fb-aa1b-72ecbae5b461
Kommentit (2811)
Minut on rais kattu ja veikkaan että jos menisin huutelemaan ja raivoamaan kaikille miehille siitä, kuinka he ovat pahoja ja misogynistisiä naisvihaajia, niin tuskinpa minun asiani otettaisi vastaan kovin vastaanottavaisesti. Sama pätee tähän. Ja kaikkeen ja kaikkiin asioihin. Se että kokee jotain fobiaa, syrjimistä, rasismia, seksismiä, on ihan tosissaan otettava ja vakava asia, mutta ulostulo ei voi olla provokatiivinen ja hyökkäävä ja yhtä ihmisryhmää yleistävä ja syyttävä. Ei hän tällaisella ulostulolla saa kuin ne omanlaisensa hyperaktivistit liikkeelle ja vakuutetuksi. Muut pysyvät kaukana hänestä ja tämä saa aikaan ihmisissä odotetusti vastareaktion.
Nuuti tai YTHS:n psykologi olisi nyt tälle tytölle oikea osoite. Jotenkin tuntuu, että kyse on ihan muusta kuin rasismista tässä. Psykologisista ongelmista. En tiedä miten hyvin erasmuslaisia valmistetaan vaihtoon, meitä ei ainakaan aikoinaan juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää materiaalia naisen twitteristä. Tässä vastaa törkeästi professorille:
https://mobile.twitter.com/PMeemit/status/1450397663590068227 .
Muulilla on muulin käytöstavat. Mitä muuta nyt voisi odottaakkaan? Näinkö tosiaan opiskelija puhuu nykyään professorille? Huh huh. Aika turhanpäiväistä kaataa tuollaisen päälle mitään koulutusta - hukkaan menee joka tapauksessa.
Paremman värinen opiskelija Saksasta asti voi näköjään puhua.
Saksalaiset ovat yleensä hyvin korrekteja. Heillähän on tarkemmat puhuttelu- ja käytössäännöt kuin suomalaisilla. Nyt tulee mieleen, ettei tämä tyttö ole juurikaan edes saksalaista kulttuuria ole omaksunut ja Eramuskin on irronnut jossain läkypekkäkiintiössä tai tikkurilan värikarttakoodin avulla?
Tuo tuntuu tavoittelevan amerikkalaisten mustien venyvää puhetapaa, joten käyttäytymismallit taitavat myös olla sieltä päin. Minä olen opiskellut saksaa suomalaisessa yliopistossa ja työskennellyt saksalaisten kanssa, eikä kuuna päivänä olisi tullut mieleen, että opettajistolle olisi huudeltu edes kirjallisesti päin naamaa tai että työasioissa olisi sinuteltu yhteistyökumppaneita.
"Kaekenlaesta se saksalaenen keksii", sanoi Savon ukko, kun apinoita katseli.
Niin saksalaiset teittittelevät työelämässä varsinkin vanhempaa/vieraampaa henkilöä. Mutta väittäisin että jenkitkin käyttäytyvät keskimäärin paremmin. Jos halutaan kohtelias sävy lisätään helposti sir tai ma´am. Tytön ulosanti ei muistuta edes lukiolaisten kielenkäyttöä vaan pikemminkin on jämähtänyt murrosikäisen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
huhuhuhuh kirjoitti:
Tai anna äänesi Perussuomalaisille, meitä on jo paljon ja ääniä ei kannata hajoittaa, siinä vain vihervassarit ja Kokoomus voittaa. Ainoa tapa saada järki takaisin Suomeen.
Moni asia ei ole saanut miettimään asiaa yhtä paljon kuin tämä, mutta sitten katson persujen ideoita ja agendoja, ja totean että
EI.
"...ja totean että EI"? Räsäsen Päivikö se siellä? Tsemppiä oikeustaistoon! 😍✊
Sitä mä vaan mietin, että onko kukaan vielä kertonut tälle vaihtarille Pekka-pelistä, joka vasta viime vuosina vedettiin pois myynnistä? Haluun nähdä sen kakkamyrskyn!!
Mä en kyllä usko että mustat ihmiset yliopistolla kokevat joka päivä rasismia niinkuin tämä Jasmin väittää. Se olisi Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa, jossa varsinkin nuoret ovat entistä suvaitsevaisempia, aika epätodennäköistä. En minäkään nuorena naisena koe koulussa joka päivä seksismiä. Kyllä näitä molempia varmasti todellakin tapahtuu, mutta hieman liioitellulta kuulostaa nyt.
” 70-vuotispainoksessa kartalla ei muun muassa ole tummaihoisia ihmisiä. Rosvot on korvattu leopardeilla.”
Ymmärrän, että peliä on päivitetty sitten 50-luvun, mutta enpä tiedä onko siinäkään järkeä, ettei Afrikkaan sijoittuvassa pelissä voi esiintyä tummaihoisia ihmisiä. Leopardien puolestako ei ole kukaan vielä loukkaantunut?
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä vaan mietin, että onko kukaan vielä kertonut tälle vaihtarille Pekka-pelistä, joka vasta viime vuosina vedettiin pois myynnistä? Haluun nähdä sen kakkamyrskyn!!
Tästä mielensäpahoittajasta pystyisi tekemään täyden hermoraunion jos kertoisi kaikista tuhmuuksista joita on tehty 🤭
Mikä oikeus HY:llä on määritellä jotain asiaa joksikin?
Rasismia kokee kaikkialla jos sitä haluaa kokea. Voin itekin kävellä kadulla ja miettiä mitä kukakin vastaantulija ajatteli minusta kun katsoi noin oudosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nykymeno harmittaa, niin kannattaa tukea vaihtoehtoa! Sinimusta Liike on radikaali, traditionalistinen ja suomenmielinen puolue, jonka toiminta pohjautuu ihanteelle itsenäisestä, elinvoimaisesta ja riippumattomasta Suomesta, joka on luotu palvelemaan ja puolustamaan suomalaisen kansan kulttuuria, elinympäristöä ja elämäntapaa. Puolue perustaa maailmankatsomuksensa kansallisvaltion periaatteelle, jonka mukaan Suomi on suomalaisten kotimaa ja se pysyy suomalaisten kotimaana vain silloin, jos sitä asuttaa tulevaisuudessakin suomalainen kansa.
Sähköisen kannattajakortin allekirjoitus täällä: https://puoluerekisteri.fi/puolue/26
Taidan olla mukana, koska eläinten suojelu ja luonnonuojelu ovat mukana ohjelmassa.
Anteeksi vain, joudun perumaan, koska:
"Puolueemme kannustaa nuoria perinteisiin, yhteiskuntaa kannatteleviin sukupuolirooleihin ja ydinperheisiin."
Saatte etsiä edelleen piikanne Aasiasta :)
En kannata.
Perinteiset sukupuoliroolit tarkoittavat minulle miehen ja naisen yhteistyötä. Kummankaan ei tarvitse alistaa toista.
Tälläisiäkin suhteita on oikeasti olemassa, ehkä sinun on omista syistäsi sitä mahdotonta käsittää.
Helsingin yliopisto on yksinkertaisesti tyhmä. Toisaalta lopettavat pää- tai sivuaineita vain siksi, että proffa jää eläkkeelle.
Kuinka täynnä itseään ja egoistinen pitää ihmisen olla, että muuttaa johonkin vieraaseen maahan ja kuvittelee voivansa sanella, mitä lautapelejä siellä saa myydä ja pelata? Ei edes itse osallistu kyseiseen pelitapahtumaan ja kuvittelee, että siellä on esitetty jotain orjia ja orjuuttajia ja kun tajuaa, ettei ollutkaan, ottaa vaan lisää kierroksia eikä pysty myöntämään, että käsitti tilanteen väärin? Sitten vielä haukkuu yliopiston proffaa, joka yrittää korjata väärää käsitystä? Minusta tuo pitäisi erottaa koko yliopistosta ja lähettää takaisin Saksaan, mutta sehän on vain oma mielipiteeni.
"Päivitykseen kommentoi myös Helsingin yliopistolla työskentelevä professori, joka halusi tarkentaa sitä, että osa naisen kirjoittamista päivityksistä sisälsi virheellisiä väittämiä Afrikan tähti -pelin säännöistä.
Professori muistutti, ettei peli kerro kolonialismista, timantteja ei oteta mukaan eivätkä pelin häviäjät päädy orjiksi.
– Yliopiston professori tulee avautumaan heidän valkoisesta hauraudestaan. Oletko tosissasi? nainen kysyi tviittiin liittyen Instagram-tilillään."
Vierailija kirjoitti:
” 70-vuotispainoksessa kartalla ei muun muassa ole tummaihoisia ihmisiä. Rosvot on korvattu leopardeilla.”
Ymmärrän, että peliä on päivitetty sitten 50-luvun, mutta enpä tiedä onko siinäkään järkeä, ettei Afrikkaan sijoittuvassa pelissä voi esiintyä tummaihoisia ihmisiä. Leopardien puolestako ei ole kukaan vielä loukkaantunut?
Siis missä tuossa pelissä on muka "blackface"? Luulin, että ne on paikallisia ihmisiä kartalla eikä valkoisia jotka esittää mustaa. Tämä on kaikkinensa ihan absurdia.
Vaikuttaa mielenterveyspotilaalta tämä vaihto-opiskelija
Hy:n twiiteissä oli jotain henkilöstön tulevasta antiras-koulutuksesta. Onkohan tuokaan nyt loppuun asti mietitty idea, luulen että saattaa olla monille yhtä motivoivaa kuin että istutettaisiin kuulemaan jehovien luentoja. Ennemminkin luulen että tuloksena voi olla negatiivisempi suhtautuminen kaikkea antiras-viestintää kohtaan.
Hauras mustiainen voisi mennä vaikka sinne rakkaaseen Afrikkaan kattomaan ihan oikeita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä tuossa pelissä on muka "blackface"? Luulin, että ne on paikallisia ihmisiä kartalla eikä valkoisia jotka esittää mustaa. Tämä on kaikkinensa ihan absurdia.
Alkuperäisessä pelilaudassa on musta henkilö kuvattuna alkuperäisasukkaana. En minä nyt kyllä loukkaantuisi, jos jossain pelissä suomalainen olisi kuvattuna savupirtin asukkaaksi tai joksikin Kalevalan henkilöksi. Varmaankin afrikan tähti -pelissä pitäisi olla kuvassa joku musta lakinainen tai vastaava, tai sitten harmaaksi väritetty henkilö, ettei ole mitään pigmenttiä.
"Valkoinen hauraus". Minusta tämä kielenkäyttö on rasistista vihaa meitä suomalaisia kohtaan jos mikä. Kertoo hänen vihamielisistä asenteistaan.
Tuo tuntuu tavoittelevan amerikkalaisten mustien venyvää puhetapaa, joten käyttäytymismallit taitavat myös olla sieltä päin. Minä olen opiskellut saksaa suomalaisessa yliopistossa ja työskennellyt saksalaisten kanssa, eikä kuuna päivänä olisi tullut mieleen, että opettajistolle olisi huudeltu edes kirjallisesti päin naamaa tai että työasioissa olisi sinuteltu yhteistyökumppaneita.
"Kaekenlaesta se saksalaenen keksii", sanoi Savon ukko, kun apinoita katseli.