Helsingin yliopistolla rasismikohu Afrikan Tähti -pelistä
Tummihoisen vaihto-opiskelijan mielestä Afrikan tähti -peli on rasistinen. Siinä kuulemma toiset ovat orjuuttajia ja toiset jäävät orjiksi. Black face kuulemma löytyy myös pelistä (en itse löytänyt kuin kuvia tunmaihoisista ihmisistä. Ehkä tummaihoisten piirtäminen on rasismia). Ja sitten kaiken kukkuraksi kolonialistisesti kerätään timantteja. Sitten fuksiaisten järjestäjät pyytävät anteeksi, vaikka oikea reaktio olisi ollut vain sanoa get over it.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6584f8b-1314-46fb-aa1b-72ecbae5b461
Kommentit (2811)
Kaikkein pahinta näissä älyttömissä tapauksissa on se, kun aletaan selkärangattomasti nöyristelemään ja pyytelemään anteeksi, vaikka mitään anteeksi pyydettävää ei ole.. Menee heti vetelät housuun kun joku sekopää loukkaantuu mistä hyvänsä, ja haukkuu r a s i s t i k s i.
Rasismista ulisevia woke-vaihto-oppilaita me juuri tarvitsemmekin huutavaan työvoimapulaamme. Feministisillä tanssiterapian ohjaajilla on valtava kysyntä.
Lainaus:
""En peräänny argumentistani. Peli on rasistinen. Näkökulmalleni on paljon todisteita tiedemaailmassa. pelissä kerätään timantteja Afrikassa ja tuodaan ne Kairoon. Se on rasismia ja kolonialismia minulle, nainen kertoo Iltalehdelle.""
No mennäänpä tieteeseen: Kairo ON Afrikassa. Toisinsanoen jos pelissä kerätään timantteja Afrikassa, ne myös viedään Afrikkaan.
Kaipaisi vähän muutakun selitystä kuin "tahdon pahoittaa mieleni jostain"
Mitä seuraavaksi, kaikki ennen vuotta 2021 kirjoitetut kirjat pitää polttaa ja kaikki Internet sisältö pitää deletoida, ettei vaan historiasta löydy mitään sellaista josta joku saattaa pahoittaa mielensä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija voi lähteä seuraavalla lennolla omaan maahansa. Täällä suomalaisten rahoilla opiskelemassa, saa asumistuen jne. Hus! Kotiin siitä canceloimaan omaa saksalaista kulttuuriaan.
Suomalaisten rahoilla? Saako muka asumistuen?? Ei opintotukea ainakaan.
Saavat Kelan ateriatuen ja asuvat valtion tuella rakennetuissa opiskelija-asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Rasismista ulisevia woke-vaihto-oppilaita me juuri tarvitsemmekin huutavaan työvoimapulaamme. Feministisillä tanssiterapian ohjaajilla on valtava kysyntä.
Onko suvivirren laulamatta jättämisestä kansan kohtalonkysymyksen tekevä persu tai muu idiootti sinun sydäntä lähellä?
Voi hyvä Sylvi sentään näitä herkkähipiäisiä. Peli edustaa aikansa ajattelutapaa ja kulttuuria. Pitääkö näiden muutamien herkkisten takia lanata pois kaikki entiset kulttuurikerrostumat ja jättää jäljelle vain Black lives matter? Jokaisessa maassa on oma kerroksellinen kulttuurinsa, joka yliopisto-opiskelijankin olisi syytä käsittää, ja opetella sananlasku Maassa maan tavalla tai maasta pois. Ei missään muussakaan maassa tanssita jonkun herkkähipiäisen vaihto-opiskelijan pillin mukaan. Miksi siis meillä pitäisi?
Se on vissiin aina rasismia jos täältä mennään Afrikkaan ja sekin on rasismia jos sieltä tullaan tänne eikä ymmärrys riitä joka asiaan. Joku ..tun lautapelikin Afrikkaan liittyen on jo rasismin huippu.
Vierailija kirjoitti:
Noi sen instaan julkaisut voi ilmiantaa väärän tiedon levittämisenä. Ehkä jos tarpeeksi moni tekee niin niin ne poistetaan.
Jotenkin tosi säälittävää että estänyt kommentoinnin, ja vaan kommentit mitkä tukee omaa väärää ja virheellistä agendaansa on näkyvillä.
Jos ei ole tajunnut että on väärässä ja pauhaa valheellisella tiedolla, niin sitten täytyy olla täys idiootti. Jos jonkun pitäisi pyytää anteeksi, niin ton tyypin.
Itse ainakin annoin instatilin ilmi vihapuheena.
Pelilaudan kartassa ovat kaikki rasistiset stereotypiat Afrikasta. Siellä on jopa blackface. Se on niin kammottava peli. Olen sanaton. Kysymykseni on, mitä ihmettä fuksitapahtuman järjestäjinä ajattelitte, kun järjestitte tällaisen tutustumistapahtuman? Olen kyllästynyt tekosyihin, joita VALKOISILLA aina on. Ai, en tullut ajatelleeksi, nainen pohtii Instagramiin kuvaamillaan videoilla.
Aina näyttää valkoiset olla tummille ongelma, vaikka aasiassa on todella todella pljon rasismia, joka blackface on silti yleistä.
Tämä loukkaantuja väittää että afrikan-tähdessä "esiintyy jopa Blackface!!" Onhan siinä piirrettynä pari alkuasukasta, mutta ei kai mustaihoisen ihmisen esiintyminen pelissä ole rasistista? Samalla logiikalla kaikki mainokset ovat rasistisia joissa tummaihoisia esiintyy. Olen luullut että "blackface" tarkoittaa sitä että valkoihoinen on maalannut naamansa mustaksi? Mutta ehkä olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkissä kyseisen uhrin suomivihamielisiä twiittejä.
Okei, ymmärrän että jotkut hiustyylit voivat olla kulttuurin omimista, mutta miksi valkoiset eivät saisi käydä mustalla kampaajalla? Eikö se ole hyvä jos hänen asiakkaistaan 60% on valkoisia, muuten asiakkaat olisivat varmaan vähissä. Se että kampaaja laittaa valkoisten hiuksia, ei varmaan tarkoita, etteikö hän osaisi käsitellä tummaihoisten hiuksia. Mielestäni on nimenomaan ennakkoluulotonta ja antirasistista mennä mustalle kampaajalle ns perisuomalaisen ohuen maantietukan kanssa, vaikka hän ei olisi erikoistunut sellaiseen. Hän varmaan itse tietää millainen kampaus on sopivaa tehdä asiakkaalle.
Minulle näytettiin aikoinani ovea kahdessa kalliolaisessa etnisessä kampaamossa, joihin yritin mennä asiakkaaksi. Minulla on hyvin kiharat mutta pohjoismaiset hiukset, ja ajattelin, että kiharaan tottunut kampaaja saisi niistä parhaat puolet esille. En muista sanatarkasti, miksi rahani eivät kelvanneet, mutta hyvin selväksi asia kyllä tuli.
Tuohan on nimenomaan sitä r-alkuista, mitä tässäkin kohussa jankataan. Olisit hyvin voinut nostaa kokemastasi kunnon metelin, jakaa sitä somessa ja saada kunnon skandaalin aikaiseksi. Tai no, kun tilanne on noin päin, en tiedä uskaltaako mikään media tarttua siihen.
Mutta itse en ainakaan haluaisi käydä kampaajalla, josta tietäisin, että hän kelpuuttaa asiakkaita tietyn ihonvärin perusteella.
Olisi hyvin tärkeää, että valkoisiin kohdistuneesta rasismista nostettaisiin aiheita esille ihan samalla tavalla. Pitää pysyä totuudessa ja totuus on, että rasismia on myös valkoisia kohtaan.
Afrikan tähden joulumyynti on nyt taattu.
ihmettelen vaan kirjoitti:
Lainaus:
""En peräänny argumentistani. Peli on rasistinen. Näkökulmalleni on paljon todisteita tiedemaailmassa. pelissä kerätään timantteja Afrikassa ja tuodaan ne Kairoon. Se on rasismia ja kolonialismia minulle, nainen kertoo Iltalehdelle.""
No mennäänpä tieteeseen: Kairo ON Afrikassa. Toisinsanoen jos pelissä kerätään timantteja Afrikassa, ne myös viedään Afrikkaan.
Kaipaisi vähän muutakun selitystä kuin "tahdon pahoittaa mieleni jostain"
Mitä seuraavaksi, kaikki ennen vuotta 2021 kirjoitetut kirjat pitää polttaa ja kaikki Internet sisältö pitää deletoida, ettei vaan historiasta löydy mitään sellaista josta joku saattaa pahoittaa mielensä ?
Hupaisaa että Erasmus-vaihto-opiskelija, joka tuskin on vielä maisterivaiheessakaan, brassailee miten tiedemaailmasta löytyy paljon todisteita hänen näkemystensä tueksi. Ei kuitenkaan osaa mainita yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa enää kaupasta https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=afrikan+t%C3%A4hti
Ei voi olla todellista
Vierailija kirjoitti:
No mitä nyt taas. :D Saa kyllä hakemalla hakea jotain orjuutusaspektia, lisäksi eikös ne ryöstäjätkin ole valkoisia.
Mustilla on ollut orjia keskuudessaan ilman ainuttakaan valkonaamaa. Valkoisilla ei enää ollutkaan kun kolonialisoivat. Eikö heihin asia argumentit tehoa?
Valitettavaa, kun tällaiset höpö-höpö-jutut varastavat kaiken huomion ja mediatilan.
Suomessa on ihan oikeaakin rasismia, josta olisi syytä keskustella. Nyt huomion vie yhden saksalaisen naisen väärinkäsitykset ja vailla pohjaa olevat syytökset. Ja oppilasjärjestön pöhkö reaktio niihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä loukkaantuja väittää että afrikan-tähdessä "esiintyy jopa Blackface!!" Onhan siinä piirrettynä pari alkuasukasta, mutta ei kai mustaihoisen ihmisen esiintyminen pelissä ole rasistista? Samalla logiikalla kaikki mainokset ovat rasistisia joissa tummaihoisia esiintyy. Olen luullut että "blackface" tarkoittaa sitä että valkoihoinen on maalannut naamansa mustaksi? Mutta ehkä olen väärässä.
Se vasta oiskin rasismia jos Afrikan asukkaat olisi kuvattu valkoisiksi pelilaudalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suvivirren laulamatta jättämisestä kansan kohtalonkysymyksen tekevä persu tai muu idiootti sinun sydäntä lähellä?
Suvivirsi on arvokas perinne. Woke-idiootti sen sijaan on täysin turha, tai paremminkin ympäristölleen vakavasti haitallinen.
Popular colonial rascist game on Finland. Selvä. :D