Onko yhteishuoltajuuteen pakko suostua?
Onko mitään kokemuksia? En ole koskaan ollut lapsen toisen vanhemman kanssa yhdessä, vaan meillä oli yhden yön juttu jonka seurauksena ehkäisy petti ja tulin raskaaksi. Emme ole edes olleet nyt raskausaikana tekemisissä emmekä ole väleissä koska hän loukkaantui kun en halunnut hänen kanssa suhdetta. Nyt hän on vaatimassa yhteishuoltajuutta ja vuoroviikkosysteemiä ja mietin, onko hänellä oikeasti mahdollisuudet näillä lähtökohdiltaan siihen? Itse vastustan mm yhteishuoltajuutta, koska emme saa keskenämme asioita sovittua.
Kommentit (49)
Jakaa itseä, mutta ei lopputulosta. Hmm?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut meillä, mulla yksinhuoltajuus vaikka asun lapsen isän kanssa.
No tätä en kyllä tajua, että jos kerran yhdessä ollaan niin miksi äidillä on yksinhuoltajuus. Eipä vaikuta pitkäkestoiselta parisuhteelta.
Jos ei isyyttä ole tunnustettu?
En kyllä ymmärrä tuotakaan jos ei ole isyyttä tunnustettu vaikka ovat yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet automaattisesti yksinhuoltaja. Ei mies voi vaatia huoltajuutta. Tai voi, mutta ei saa jos et suostu.
Tämähän on hirvittävä vääryys niitä isiä kohtaan, jotka haluavat olla lastensa huoltajia. Ehkä Suomesta joskus tulee oikeusvaltio ja tällaiset epäkohdat korjataan.
Vääryys on se että nainen joutuu kantamaan lasta 9 kk ja synnyttämään sen ja miehen ei tarvitse kuin harrastaa seksiä
Vierailija kirjoitti:
Olet automaattisesti yksinhuoltaja. Ei mies voi vaatia huoltajuutta. Tai voi, mutta ei saa jos et suostu.
Itse asiassa juuri päinvastoin. Yksinhuoltajuutta ei helpolla saa, koska ajatellaan, että lapsen etu on se, että on kaksi huoltajaa. Ja jos isä on ihan täyspäinen, normaali ihminen, niin en ymmärrä mitä haittaa siitä huoltajuudesta edes on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hirvittävä vääryys niitä isiä kohtaan, jotka haluavat olla lastensa huoltajia. Ehkä Suomesta joskus tulee oikeusvaltio ja tällaiset epäkohdat korjataan.
Vääryys on se että nainen joutuu kantamaan lasta 9 kk ja synnyttämään sen ja miehen ei tarvitse kuin harrastaa seksiä
Ajattelen itse toisin. Olen kaksi lasta synnyttänyt nainen, ja minusta ainakin oli todella mahtavaa saada kokea raskausaika ja jopa synnytyskin, sekä sen jälkeinen imetysaika. En ajattele, että "jouduin". Ihan omasta valinnasta sitä paitsi hankin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloituksen? Kyse oli yhden yön jutusta.
Mitä sitten? Eikö yhden yön jutusta tule isäksi? Tässä äiti yrittää määrittää ison roolia sen mukaan, mitä itse tuntee isää kohtaan, eikä se ole oikein lasta kohtaan.
Voit varmasti luovuttaa myös yksinhuoltajuuden toiselle vanhemmalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eikö yhden yön jutusta tule isäksi? Tässä äiti yrittää määrittää ison roolia sen mukaan, mitä itse tuntee isää kohtaan, eikä se ole oikein lasta kohtaan.
Luepa nyt rauhassa. Isälle äiti oli vain yhden illan suhde. Isä ei ole parisuhdelöhtöisesti asiassa. Isä siis on se, jonka tunteet tässä värittävät , eli eivät väritä, koska nainen oli vain yhden illan juttu. Hyvin poikkeuksellisesti haluaisi nyt totaaliyksinhuoltajaksi vauvan kanssa, jos oikein ymmärsin, tosin tämä jäi vähän auki aloituksesta. Se on sitten sellainen joitakin vuosikymmeniä merkittävästi elämää värittävät asia, onnea valitsemallaan tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa juuri päinvastoin. Yksinhuoltajuutta ei helpolla saa, koska ajatellaan, että lapsen etu on se, että on kaksi huoltajaa. Ja jos isä on ihan täyspäinen, normaali ihminen, niin en ymmärrä mitä haittaa siitä huoltajuudesta edes on.
Mikäli pariskunta on naimisissa niin isästä tulee automaattisesti yksinhuoltaja.
Mikäli ollaan avoliitossa tai ei missäön suhteessa äidistä tulee automaattisesti yksinhuoltaja mikäli ei luovu tästä oikeudesta allekirjoittamalla yhteishuoltajuussopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli pariskunta on naimisissa niin isästä tulee automaattisesti yhteishuoltaja.
Mikäli ollaan avoliitossa tai ei missäön suhteessa äidistä tulee automaattisesti yksinhuoltaja mikäli ei luovu tästä oikeudesta allekirjoittamalla yhteishuoltajuussopimusta.korjattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tulee hyvin suurella todennäköisyydellä olemaan lähivanhempi joten hän voi loppujen lopuksi päättää onko lapsi tekemisissä isänsä kanssa. Kukaan ei voi laillisesti pakottaa häntä tässä asiassa tekemään vasten tahtoaan.
Nio ei se kyllä ihan noinkaan ole. Lapsella on lain suoma tapaamisoikeus isäänsä, vaikka äiti olisikin yksinhuoltaja.
Kyllä se vain noin on. Jos lähivanhempi haluaa, että lapsi ei tapaa etävanhempaansa niin kukaan ei voi asialle mitään. Vasta sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha niin hän voi alkaa päättämään tapaamisista jossain määrin itse. Sitä ennen lähivanhemman päätös on lopullinen päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa nyt rauhassa. Isälle äiti oli vain yhden illan suhde. Isä ei ole parisuhdelöhtöisesti asiassa. Isä siis on se, jonka tunteet tässä värittävät , eli eivät väritä, koska nainen oli vain yhden illan juttu. Hyvin poikkeuksellisesti haluaisi nyt totaaliyksinhuoltajaksi vauvan kanssa, jos oikein ymmärsin, tosin tämä jäi vähän auki aloituksesta. Se on sitten sellainen joitakin vuosikymmeniä merkittävästi elämää värittävät asia, onnea valitsemallaan tiellä.
Luin aloituksen. Siinä äiti sanoo, ettei halunnut parisuhdetta. Ei se sitä muuta, etteikö lapsen isä haluaisi olla huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Isyyden selvittäminen ei tee kenestäkään huoltajaa. Haet vaan tyynesti yksinhuoltajuutta.
Isyyden selvittäminen on eri asia kuin isyyden tunnistaminen.
Saman talouden jakava avopari, joutuu isyystunnustukseen, siinä yleensä molemmat haluavat yhteishuoltajuuden.
Ap:n tapauksessa isä haluaa tunnustaa lapsen ja haluaa yhteishuoltajuuden. Hänellä siis on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitapa miettiä lapsen kannalta kumpi parempi: tuntea isä vai ei tuntea isää?
Pientä vauvaa ei heti olla laittamassa viikko-viikkoon ja taaperon yh:na alat jo arvostaa vapaapäiviäkin.
Mihin tämä liittyy? EI yksinhuoltajuus sitä tarkoita, ettei toinen vanhempi tapaisi lasta. Tapaamisoikeus on olemassa yksinhuotajuudesta huolimatta, ja se on nimneomaan lapse oikeus.
Voisko liittyä siihen, että yhteishuoltajuudessa, lapsen asioista päätetään yhdessä.
Yksinhuoltajuudessa vain huoltaja päättää lapsen asioista.
Kannattaa ajatella lapsen parasta. Entä jos sille ainoalle huoltajalle tapahtuu jotain?
Ei ole ollenkaan ilmiselvää, että lapsen voi "testamentata" sisarelleen, vanhemmilleen tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Isyyden selvittäminen ei tee kenestäkään huoltajaa. Haet vaan tyynesti yksinhuoltajuutta.
Isyyden vahvistamisen jälkeen voi isästä tulla huoltaja. Se joko sovitaan yhdessä lastenvalvojalla tai oikeuden päätöksellä.
Ap, ehkä sinun kannattaisi ottaa selvää asioista lastenvalvojalta. Täällä on ollut paljon mielivaltaisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain aikanaan yksinhuoltajuuden sillä perusteella, että toinen osapuoli hankaloitti tapaamisisa ja esimerkiksi kieltäytyi allekirjoittamasta koulun ilmoittautumispapereita, passihakemuksia sun muuta, eli hän teki tahallaan vahinkoa lapsilleen. Ja tämä siitä huolimatta että olimme olleet naimisissa.
Yksinhuoltajuus ei tarkoita sitä, että toinen osapuoli ei saisi tavata tai ottaa lasta luokseen sovituiksi ajoiksi. Käytännössä yksinhuoltajuudella on aika vähän merkitystä, mutta silloin jos ollaan yhteishuoltajia ja toinen osapuoli tekee kiusaa, sillä on isokin merkitys.
Vaikka olen ollut kymmenen vuotta yksinhuoltaja, sillä on tosiaan niin vähän käytännön merkitystä, että piti oikein tarkistaa mitkä ne asiat ovat mitkä yksinhuoltaja päättää yksin. Eli: lapseen kohditusvista yhteiskunnallisista toimista, kuten koulutuksesta, terveydenhoidosta, vakaumuksellisuudesta, nimen ja asuinpaikan vaihtamista koskevista seikoista sekä tiedonsaantioikeuksista.
Itselleni yksinhuoltajuus on kuitenkin toiminut turvana sitä vastaan, ettei toinen osapuoli voisi sabotoida elämäämme.
Se on sinun elämä, ei tarkoita, että ap kokisi samaa turvattomuutta. Mistä tiedämme ap:n todellista tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tulee hyvin suurella todennäköisyydellä olemaan lähivanhempi joten hän voi loppujen lopuksi päättää onko lapsi tekemisissä isänsä kanssa. Kukaan ei voi laillisesti pakottaa häntä tässä asiassa tekemään vasten tahtoaan.
Nio ei se kyllä ihan noinkaan ole. Lapsella on lain suoma tapaamisoikeus isäänsä, vaikka äiti olisikin yksinhuoltaja.
Kyllä se vain noin on. Jos lähivanhempi haluaa, että lapsi ei tapaa etävanhempaansa niin kukaan ei voi asialle mitään. Vasta sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha niin hän voi alkaa päättämään tapaamisista jossain määrin itse. Sitä ennen lähivanhemman päätös on lopullinen päätös.
Tässä tapauksessa yksinhuoltajuus ei ole noin yksiselitteinen. Kun isä tunnustaa lapsen, hänellä on halutessaan oikeus lapsen huoltajuuteen. Jos ei yhteisymmärryksessä niin sitten oikeuden päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli pariskunta on naimisissa niin isästä tulee automaattisesti yhteishuoltaja.
Mikäli ollaan avoliitossa tai ei missäön suhteessa äidistä tulee automaattisesti yksinhuoltaja mikäli ei luovu tästä oikeudesta allekirjoittamalla yhteishuoltajuussopimusta.korjattu
Ja siitäkin voi joutua taistelemaan oikeudessa.