Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saan parikymppiset sukulaiset ymmärtämään, ettei ura ja hyvä palkka tipahda taivaalta?

Vierailija
17.10.2021 |

En ihan ymmärrä, miksi niin monella nuorella aikuisella on todella epärealistinen käsitys siitä, miten uraa luodaan ja palkkaa nostetaan. Juuri sukujuhlissa kuuntelin melkein haavi auki neljän 20+ ikäisen katkeraa sananvaihtoa siitä, kuinka vanhat jäärät miehittää työpaikat ja liksa on surkea, kun se ei ole vähintään viisi tonnia kuussa.

Kyseessä siis ei ollut mitkään korkeakoulutetut bisnesnerot tai kovapalkkaiset nuoret asianajajat tai lääkärit. Opinnot kesken, yhdellä jäänyt koulunkäynti lukioon.

Ei palkkaa kenelläkään heti ole kauheasti, sitä nostetaan vuosia etenemällä uralla vastuullisempiin hommiin tai ryhtymällä yrittäjäksi. Ja juu, oli niitä pätkätöitä muillakin, itsekin tein melkein koko 1990-luvun pätkää toisensa perään. Siihen aikaan suuret ikäluokat olivat uransa huipulla ja suuren laman vuoksi duunit vuosia oikeasti kiven alla.

En sano sillä, ettei nyt olisi myös ongelmia, mutta mistä on syntynyt kuvitelma, että juuri nyt on historiallisen vaikeaa? On rauha, on sosiaaliturva, on ilmainen koulutus ja opintotuki. Olkaa edes jostain välillä iloisia!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha! Sitä levitetään sekoomuksen ilosanomaa, taas.

Vierailija
2/31 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? En levitä, en ole ikinä Kokoomusta kannattanut.

Mutta heti-kaikki-mulle -asenne on outo ja siihen törmää mielestäni aika usein nykyään. Onko tuo jotain, jota some edistää, ihmiset luulee, että "kaikilla muilla" on massia? Ja sitten kun itse nitkuttaa pienillä tuloilla, katkeroituu ja kuvittelee, että häntä on jotenkin huijattu...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opinto-ohjaaja lukiossa ja tunnistan ilmiön. Normaalit keskipalkkaiset työt eivät nappaa, mutta niissä työllistyisi. Ei kaikista voi tulla erikoislääkäreitä tai yritysjohtajia, ja kun digitalisaatio on syönyt pois paljon keskiluokkaisia duuneja, jatkossa yhä isomman osan pitäisi itse asiassa työllistyä juuri niissä alle kolme tonnia kuussa tuottavissa duuneissa: hoitajina, rekkakuskeina, rakennusmiehinä.

Vierailija
4/31 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opinto-ohjaaja lukiossa ja tunnistan ilmiön. Normaalit keskipalkkaiset työt eivät nappaa, mutta niissä työllistyisi. Ei kaikista voi tulla erikoislääkäreitä tai yritysjohtajia, ja kun digitalisaatio on syönyt pois paljon keskiluokkaisia duuneja, jatkossa yhä isomman osan pitäisi itse asiassa työllistyä juuri niissä alle kolme tonnia kuussa tuottavissa duuneissa: hoitajina, rekkakuskeina, rakennusmiehinä.

Niinpä! Kiitos, hyvä että joku ymmärsi mitä ajoin takaa.

Ei sillä, on ihan ymmärrettävää että nuori tähtää korkealle, eikä unelmoi huonosta palkasta. Mutta miten sen saa uppoamaan kaaliin, että vaikka vanhemmilla on jo kenties hyvä liksa, he itse eivät tule heti valmistuttuaan samaa saamaan - ja se on aina ollutkin niin!

Puuhun kiivetään tyvestä, siis. Malttia!

Ap

Vierailija
5/31 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruus, tyhmyys ja historiattomuus.

Vierailija
6/31 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sulle kuuluu? Olisitko itse parikymppisenä jaksanut kuunnella jonkun vanhuksen jäkätyksiä?

Vierailija
7/31 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se kai on. Parikymppisenä luulee olevansa voittaton ja kaikkitietävä. Olisi hyvä jutella vanhempien kanssa ja kysellä, millaista heillä oli saman ikäisenä.

Tyhmät ja epärealistiset uulot vievät motivaation, sen takia! (Tämä siis kommenttina kuutoselle).

Ja olen siis viisikymppinen, en vanhus.

Ap

Vierailija
8/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se kai on. Parikymppisenä luulee olevansa voittaton ja kaikkitietävä. Olisi hyvä jutella vanhempien kanssa ja kysellä, millaista heillä oli saman ikäisenä.

Tyhmät ja epärealistiset uulot vievät motivaation, sen takia! (Tämä siis kommenttina kuutoselle).

Ap

Multa motivaation vei kyllä tyytyminen. Haaveet latistettiin ja kehotettiin olemaan tavoittelematta mitään suurta.

Vierailija
9/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen että tää ongelma ulottuu kaikkeen nuorten aikuisten elämässä, eikä ainakaan tule helpottamaan tulevaisuudessa kun kasvaa uusi sukupolvi jolla on vielä vähemmän ymmärrystä rahan arvosta. Kaikki pitäisi olla viimeisen päälle ja kaikki pitäisi saada heti.

Kyllä he vielä jossain vaiheessa huomaavat etteivät olekaan niin ihmeellisiä, ja että elämässä yllättävän moni joutuu painamaan hommia perusliksalla.

Vierailija
10/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tyhmyys ollut aina. Valmistuin valtsikasta 2006 ja eka palkka oli alle 2000 euroa. Nyt 15 vuotta myöhemmin palkkani on päälle 5000 euroa. Eihän kukaan vastavalmistuneelle maksa, koska ei vastavalmistunut osaa paljon mitään.

Vierailija
11/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein muutaman vuoden töitä työttömien nuorten aikuisten kanssa ja hämmentävän monella on tosi epärealistinen kuva työelämästä. Parhaimmilla oli vielä peruskoulukin jäänyt kesken, mutta silti pitäis löytää ihan opiskelematta joku kiva päiväduuni, arkisin korkeintaan, missä on joku 4000-5000e palkka. Oikeasti, mitä helvettiä.

Vierailija
12/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tietämättömyys johtaa juuri siihen että meillä on nuorissa aikuisissa "sossuluokka" ja keskiluokka.

Perusduuneja ei suostuta tekemään ja tyhjästä pitäisi saada johtaja liksa ja edut. Vain fiksuimmat ymmärtävät koulutuksen ja urakehityksen hhteyden.

Onneksi omat lapset ovat niin älykkäitä että ovat kouluttautuneet ja hyvissä vakitöissä, kuopuskin amk:ssa ja selkeät realistiset työhaaveet mielessä. Toisaalta myös kotona on opetettu työn (pienituloisenkin) arvostusta ja työmoraalia.

Vierailija
13/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kenenkään sukulaistädin asiakaan saada nuorempia ymmärtämään ns. mitään elämästä. Se on heidän oma juttunsa. Aivan samoin sinun sukulaistätisi ovat ihmetelleet sinun juttujasi silloin aikoinaan, mutta tulivatko he neuvomaan sinua? Jos tulivat, oliko apua?

Vierailija
14/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa on myös aikuisten keskuudessa. Vaihdoin kurssin kautta alaa it-alalle vuosi sitten. Eka vuosi oltiin vähän kuin oppisopimuksella ja melko pienellä palkalla. Nyt kun kurssilla(kaikki yli 30v) olleet alkaa saada parempia työsopimuksia, kauhea itku kun ei saada heti yli neljän tonnin palkkaa ”kun tehdään niin vaativaa työtä”.

Kurssin kautta alalle ja vuoden työkokemus. Omasta mielestäni ei ole edes realistista haaveilla yli neljän tonnin palkasta. Itse sain reilu 3500€ sopimuksen ja olen varsin tyytyväinen. Palkka varmasti kasvaa, kunhan taidot ja kokemus kasvaa. Monelle pieni annos realismia näissä palkka-asioissa ei olisi pahitteeksi.

Vierailija
15/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus tehdä omat virheensä.

Kallista itse korvasi 80-vuotiaiden viisaudelle. Siitä on sulle hyötyä.

Vierailija
16/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhdistää nämä ketjut, niin ketä jää vielä jäljelle? Ketkä ovat niitä armoitettuja, jotka ymmärtävät edes jostain jotain? Jäljelle jää vain yksi, se oma itse, se kaikkien asioiden ja aikojen asiantuntija. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/4210265/suuret-ikaluokat-eivat-ihan-oik…

Vierailija
17/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niille sinä olet vanhus ja ne nauravat sinulle, sanoit mitä tahansa tai olit kuinka oikeassa tahansa.

Vierailija
18/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin työn teon 25mk/h tuntipalkalla vuonna 1997 nyt 24v myöhemmin palkkani on 5400€/kk. Valmistuin insinööriksi 2015 ja ensimmäinen "alan" työni toi liksaa 2900€/kk, joka oli huomattavasti vähemmän kuin mitä sain ennen koulua raksahommista.

Jostain pitää aloittaa ja oppirahat maksettava. Raksapuolelle tuli ja varmaan tulee edelleen koko ajan porukkaa koulunpenkiltä, jotka kuvittelevat, että heti saisi ammattimiehen palkan.

Sama on kyllä insinööripuolellakin. Ei monet ymmärrä, että ne näytöt pitää antaa ennenkuin kunnon palkkaa saa.

Vierailija
19/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se pitäisi saada ymmärtämään....vain kantapään kautta tuon oppii, jos sittenkään. Osa jää aina ihmettelemään miksi koulukaverilla on talo ja uusi auto, mökki ym. ja itse on edelleen persaukinainen vielä 40-ikäisenä. Niin se menee ja kuuluu mennäkin, kaikista vaan ei ole...

Vierailija
20/31 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kai se mistä nuoret haaveilee? Kuuluu tuohon ikään, että haluttaisiin muuttaa maailmaa nopeasti itselle sopivaksi. Realismi tulee muutamaa vuotta myöhemmin.

Voihan sitä sanoa ilman moralisointia, että 5000+ e/kk palkkoja maksetaan näistä ja näistä töistä, mutta ilman kouluja palkollisena ei saa kuin sen 2000-3000 e/kk. Tämä keskustelu tosin sopii paremmin yläkouluikäiselle kuin aikuiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi