Kuulostaako epävireinen laulu itse laulajan korvaan oikealta?
Kommentit (11)
Vielä kauheamman kuuloista on sävelkorvattoman soitto epävireisellä säkkipillillä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kauheamman kuuloista on sävelkorvattoman soitto epävireisellä säkkipillillä.
Sellaista ei onneksi kuule oikeastaan koskaan ainakaan Suomessa.
Ap
Kyllä minun epävireinen lauluni kuulostaa korvaani epävireiseltä. Inhoan laulamista.
Joo tää on mielenkiintoinen kysymys. Osa ihmisistä kyllä tajuaa laulavansa nuotin vierestä. Olisikohan tässäkin jonkinlainen jatkumo niin, että heikoimmalla sävelkorvalla varustetut on täysin kuuroja riitasoinnuille, kun taas osa kuulee että väärältä kuulostaa, muttei pysty korjaamaan asiaa korvakuulolta.
Riippuu siitä, johtuuko epävireisyys sävelkorvan heikkoudesta vai motoriikan heikkoudesta. Jos ei erota oikeita nuotteja ja harmonioita, niin silloin ei helposti huomaa omankaan laulunsa väärää nuottia. Mutta useammin kyse lienee siitä, että tunnistaa kyllä oikean sävelen, mutta ei pysty tuottamaan sitä tarkasti, koska ei ole harjoitellut laulua.
Ei todellakaan. Siksi auon vain suutani ilman ääntä yhteislauluissa.
Ei todellakaan, vaan kauhealta. Olen aikoinaan soittanut pianoa. Laulanut olin viimeksi 9-vuotiaana pakon edessä koulun siivouskomerossa laulukokeessa, kunnes otin itseäni niskasta kiinni ja menin laulutunnille.
Ei todellakaan kuulostanut hyvältä, mutta jopa keski-ikäinen ihminen on näköjään oppivainen eläin. Kohta uskallan jo kirkossa ja karaokessa laulaa.
Jos sinulle annetaan vaikkapa sello, ja et ole koskaan sellaista soittanut, niin et pysty soittamaan sillä oikeita säveliä luotettavasti. Kyllä sinä sen silti itsekin huomaat, että ei mene oikein.
Ihan sama asia se on laulun kanssa. Ei sitäkään osaa, jos ei harjoittele.
Kuulostaa.