Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei rahaa, ei ruokaa, ei apua.

Vierailija
17.12.2014 |

Hei, 

Meillä on kieltämättä hyvinkin erikoinen tilanne tällä hetkellä. Koko tarinaa en jaksaisi tähän luetella mutta lyhyesti homma on näin; 

Olimme avopuolisoni kanssa ammattioppilaitoksessa opiskelemassa tänä syksynä.

Aloitimme opiskelun 11.8 ja lopetimme 4.10 koska uskokaa tai älkää opiskelijan tuet eivät riittäneet elämiseemme tai saatikaan todellakaan korvanneet kulujamme opiskelijoina.

Olemme molemmat yli 18 vuotiaita, työttömiä ja vailla koulutusta.

Työhistoriaa minulla on 2,5 vuotta peltiseppänä. Sillä en ole kuitenkaan onnistunut saamaan töitä.

Nyt emme saa yhtään mistään mitään rahaa/tukea Paitsi kelan myöntämän yleisen asumistuen jota laskettiin yli 200 euroa kun lopetimme koulun, siitä syystä että saamme mukamas työttömyyskorvausta. Emme saa, työkkäri asetti meille 4kk karenssiajan koska heidän mukaansa emme lähteneet koulusta hyvästä syystä.

Tällä hetkellä vanhempani elättävät meitä, koska haluavat. En ole heiltä pyytänyt mitään.

Kysyn nyt siis teiltä kaikilta, mistä ihmeestä me saisimme rahaa ja ruokaa?

Ihan kädestä pitäen selitykset, kiitos.

Ps. Olemme hakeneet kelastakin kaikki mahdolliset tuet, emme saa.

Emme myöskään saa tukea sossusta koska heidän paperinsa väittävät että saamme taikarahaa jostain.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, huvittaa lukea teidän kaikkien vastauksia tähän asiaan. Varsinkin kun ette alkuunkaan tiedä saati ymmärrä tilannettamme. Ei kyse ole laiskuudesta, johan olen jo ollut 2,5 vuotta töissä ja totta kai olisin nytkin jos olisi työpaikka.
Joku sanoi että on väärinymmärretty tai provo. Ei, ei alkuunkaan. Kaikki on mustaa valkoisella ja kyllä ihan oikein ymmärretty.
En ole pyytämässä apua teidän tileiltänne tai palkastanne vaan tulin kysymään neuvoja.
Tähän mennessä vain yksi ja ainoa ihminen on kysymykseeni vastannut ja kiitos hänelle.
Yksikään teistä ei ole elämässä suuresti menestynyt perheellinen, omakotitalossa asuva ja kallista bemaria ajava. Koska heidänlaisensa ihmiset eivät istu tällaisella foorumilla.
Annan teille anteeksi rumat kommenttinne.

Vierailija
42/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:03"]

Kaksi matalasti koulutettua/kouluttamatonta ihmistä joilla elämänhallintataidot hukassa tehneet yhdessä harkitsematta lapsen, vaikka edes omia asioita ei osata hoitaa.

[/quote]

JA vaativat työtä josta maksetaan reilusti enemmän kuin 1500€/kk. Ei voi kuin ihmetellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten ette muka saa edes sossusta rahaa, jos teillä kerran lapsikin on? Joutuuko se lapsi olemaan nälässä?!

Vierailija
44/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kjj

Vierailija
45/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:49"]

No jumalauta, mitä odotit?? Mitä muuten kysyit? Että kuka tulisi elättämään mokomat loiset? Saakeli ,että ottaa päästä, kun itse on ikänsä kituuttanut tullakseen toimeen ja joku vinkuu, kun piti tehdä se mukula, hankkia koira ja lopettaa ainoa järkevä asia elämässään eli opiskelu.

Saatanan laiskurit loiset. Ja kaltaisenne ovat ensimmäisenä valittamassa, kuinka maahanmuuttajat saavat liikaa tukia!

[/quote]

On se kovaa joutua lukemaan että muilla menee huonosti. Ammu vaikka itsesi niin pääset siitä kärsimyksestä.

Vierailija
46/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:32"]

Miksi jonkun muun kuin teidän vanhempien pitäis kustantaa teidän ruuat ja eläminen tuossa tilanteessa?

Miksi ette muuttaneet opiskelija-asuntoon, jossa soluhuoneen vuokra on 100-250 e/hlö/kk?

Miksi ette hakeneet osa-aikatöitä illoiksi ja viikonlopuiksi? Niin muutkin opiskelijat tekevät tai asuvat solussa halvasti.

[/quote]

En minä ainakaan ole asunut solussa opiskelijana, kauhea ajatus mahdollisesti metelöivät kämppikset, ei omaa rauhaa...Mieluummin vaikka kadulla.

Vierailija
47/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:05"]

Heh, huvittaa lukea teidän kaikkien vastauksia tähän asiaan. Varsinkin kun ette alkuunkaan tiedä saati ymmärrä tilannettamme. Ei kyse ole laiskuudesta, johan olen jo ollut 2,5 vuotta töissä ja totta kai olisin nytkin jos olisi työpaikka. Joku sanoi että on väärinymmärretty tai provo. Ei, ei alkuunkaan. Kaikki on mustaa valkoisella ja kyllä ihan oikein ymmärretty. En ole pyytämässä apua teidän tileiltänne tai palkastanne vaan tulin kysymään neuvoja. Tähän mennessä vain yksi ja ainoa ihminen on kysymykseeni vastannut ja kiitos hänelle. Yksikään teistä ei ole elämässä suuresti menestynyt perheellinen, omakotitalossa asuva ja kallista bemaria ajava. Koska heidänlaisensa ihmiset eivät istu tällaisella foorumilla. Annan teille anteeksi rumat kommenttinne.

[/quote]luulen että aika monella meistä on se korkeakoulututkinto (tai muu tutkinto) ja jo vähän menestystäkin.... Kysyit neuvoa ja niitä sait. Oletteko jotenkin sokeita omalle tilanteellenne vai mitä? Varsin käypiä neuvoja olet saanut. 

Vierailija
48/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on karenssi, niin saatte kulutettua sen pois menemällä johonkin työllistymistä edistävään toimenpiteeseen mitä työkkärissä on tarjolla. Siitä saatte työttömyysetuuden ja 9 euroa päivässä verottomana. Sinulla on varmaankin myös ansiosidonnainen käytössäsi, jos olet hiljattain ollut 2,5 vuotta töissä.

Vierailija
49/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme opintuella ja -lainalla + kesätyöansioilla eläviä ja arvaa mitä: syömme hyvää ruokaa, meillä on kaksi lemmikkiä, asumme kivassa kaksiossa, molemmilla omat tietokoneet, käymme kuntosalilla, matkustamme Suomen sisällä tapaamaan sukulaisia aina kun huvittaa, mies harrastaa kameroita ja minä kuvataidetta, meillä on varaa joululahjoihin, hammaslääkäriin ja uusiin vaatteisiin tarvittaessa, esim ostin itselleni juuri untuvatakin. Vastapainoksi meillä ei ole autoa, emme tupakoi, emme syö valmisruokaa, emme juo tai käy baareissa, kuljemme pyörällä, meillä ei ole jättitelkkaria emmekä ota tatuointeja. Rahat riittävät erinomaisesti, kun priorisoi itselleen tärkeät asiat.

Vierailija
50/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:32"]

Miksi jonkun muun kuin teidän vanhempien pitäis kustantaa teidän ruuat ja eläminen tuossa tilanteessa?

Miksi ette muuttaneet opiskelija-asuntoon, jossa soluhuoneen vuokra on 100-250 e/hlö/kk?

Miksi ette hakeneet osa-aikatöitä illoiksi ja viikonlopuiksi? Niin muutkin opiskelijat tekevät tai asuvat solussa halvasti.

[/quote]

Otetaanko soluasuntoihin pariskuntia saati perheellisiä?
[/quote]

Kyllä otetaan. Hakemukset saman tien alueenne opiskelija-asuntoihin. On erikseen myös perheasuntoja opiskelijoille. Mihin raha hupenee? Saatte opintotukia yht 1000 e, lapsilisää 100e. Opiskelijakämpän vuokra max 600, jäljelle jää 500. Riittää mainiosti ruokiin ym . Opiskelija-asunnon vuokraan sisältyy ainakin vesi, sähkö, pyykkitupa ja joskus netti. Puhelinliittymän kilpailutus on kova sana. Autoa ette tarvitse, hakekaa kaatopaikalta pyörät tai antakaa äitin ostaa.
Lisäksi mahdolliset opintolainat: 300e×2 /kk.
mihin olette tuhlanneet rahanne????

Vierailija
51/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:32"]

[/quote]

En minä ainakaan ole asunut solussa opiskelijana, kauhea ajatus mahdollisesti metelöivät kämppikset, ei omaa rauhaa...Mieluummin vaikka kadulla.

[/quote]

Aika outoa. Suomalaisista todella harva kuitenkin metelöi, eikä sitäpaitsi random-soluissa biletetä. Minulla on ollut yli 10 kämppistä, kaikki ovat olleet tosi kivoja ja hiljaisia. Erikoisia jotkut, mutta sehän ei ole huono asia.

Vierailija
52/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:05"]

Heh, huvittaa lukea teidän kaikkien vastauksia tähän asiaan. Varsinkin kun ette alkuunkaan tiedä saati ymmärrä tilannettamme. Ei kyse ole laiskuudesta, johan olen jo ollut 2,5 vuotta töissä ja totta kai olisin nytkin jos olisi työpaikka. Joku sanoi että on väärinymmärretty tai provo. Ei, ei alkuunkaan. Kaikki on mustaa valkoisella ja kyllä ihan oikein ymmärretty. En ole pyytämässä apua teidän tileiltänne tai palkastanne vaan tulin kysymään neuvoja. Tähän mennessä vain yksi ja ainoa ihminen on kysymykseeni vastannut ja kiitos hänelle. Yksikään teistä ei ole elämässä suuresti menestynyt perheellinen, omakotitalossa asuva ja kallista bemaria ajava. Koska heidänlaisensa ihmiset eivät istu tällaisella foorumilla. Annan teille anteeksi rumat kommenttinne.

[/quote]

Kiittämätön ja tyhmä ainakin olet, kun sinulle annettiin vaikka kuinka monta hyvää neuvoa ja tyrmäsit ne kaikki.

Ei sinua sitä paitsi voi tämän paremmin neuvoa, kun et suostu kertomaan mihin ihmeeseen saatte kaiken opintotuesta ja -lainasta saadun rahan katoamaan

Vierailija
53/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ovat nuoria. Ei millään pahalla mammat, mutta minä sain käsityksen että AP tuli kysymään neuvoa vanhemmilta ja kokeneemmilta ja ainoa mitä minä näen on vauvojen hiekkalaatikko tappelu missä jokainen sanoo "mutta kyllä minäkin pärjäsin silloin ja silloin". Eli hoiditte asianne hyvin tai oli siihen mahdollisuus. Egon pönkitys omilla onnistumisilla ei auta apua kysyviltä. Me kaikki olemme olleet joskus tietämättömiä tai tyhmiä. Miettikää sitä. Itsekin ahdistuisin jos joku jota katson ylöspäin alentuukin nelivuotiaaksi edessäni.

Vierailija
54/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkalleen odotit? Että joku kertoo mistä saatte huomiseksi ruokaa? Tässä muutamia juttuja jotka meidän muidenkin on otettava huomioon: 

Budjetointi

Järkipäätösten tekeminen ja mahdollisten seurausten selvittäminen ennen kuin hetken mielijohteesta tehdään noin radikaaleja päätöksiä

Menojen pienentäminen

Takaisin kouluun tai jollekin työllisyyskurssille ja nostakaa opintolaina kun joskus jatkatte opintoja. En käsitä miten 1500 euron palkka ajaisi taloutenne ahdinkoon. Olette ahdingossa JO. Ei ilman koulutusta millekään huippupalkoille pääse. Pienillä rahoilla ne muutkin opiskelijat ja työttömät joutuvat olemaan. Jonkinlainen elämänhallintaneuvoja olisi tilanteessanne paikallaan. 

Vierailija
55/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 20:24"]Ilmeisesti pidempi olisi kannattanut.

Haimme opintotuet ja kaikki tuet = ei riitä.

Vanhempani eivät ole mitään miljonäärejä ja heillä ei muutenkaan riitä rahat edes omiin laskuihinsa.

Emme pääse töihin mihinkään ja 1500e/kk työpaikan vastaanottaminen veisi taloutemme vielä syvemmälle velkaan.

Haluaisin nyt hyvin vakavasti otettavia neuvoja siitä, mistä saan ruokaa huomenna? Nälkä on nyt jo...

Ei, en voi matkustaa yhtään minnekkään, miksikö? Koska ei ole rahaa kun 1,20 euroa.

-AP-
[/quote] Nyt en ihan ymmärrä. Jos opintotuki ei riitä, niin miten voi paremmin riittää se, ettette saa senttiäkään mistään rahaa?

Vierailija
56/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:20"]

Veikkaan että ovat nuoria. Ei millään pahalla mammat, mutta minä sain käsityksen että AP tuli kysymään neuvoa vanhemmilta ja kokeneemmilta ja ainoa mitä minä näen on vauvojen hiekkalaatikko tappelu missä jokainen sanoo "mutta kyllä minäkin pärjäsin silloin ja silloin". Eli hoiditte asianne hyvin tai oli siihen mahdollisuus. Egon pönkitys omilla onnistumisilla ei auta apua kysyviltä. Me kaikki olemme olleet joskus tietämättömiä tai tyhmiä. Miettikää sitä. Itsekin ahdistuisin jos joku jota katson ylöspäin alentuukin nelivuotiaaksi edessäni.

[/quote]

Täällä on aivan helvetin monta neuvoa mutta mikään niistä ei kelpaa

Vierailija
57/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:20"]

[/quote]

Et tainnut lukea ap:n aloitusta? Ei häntä voi neuvoa mitenkään, ennen kuin hän kertoo, mihin kaikki rahat menevät jos opintotuet ja lainat ja lapsilisät eivät muka riitä elämiseen. Sillä kyllä niiden kaiken järjen mukaan pitäisi riittää. Tarina ei täsmää. Veikkaan itse, että ap:lla ja puolisollaan on elämänhallinta hukassa ja he elävät yli varojensa jatkuvasti ostelemalla turhuuksia. Mutta sitä tosiaan ei voi tietää, ennen kuin ap kertoo.

Vierailija
58/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se laki muuttunut niin, että alle 25-vuotias kouluttamaton nuori ei saa enää mitään rahaa ainakaan Kelasta. Sossusta kai pitäisi jotain minimitoimeentulotukea saada. Tarkoituksena juurikin se että nuoret kävisi koulunsa eikä jäisi kotiin vetelehtimään.
Eli kouluun takaisin tai töihin tai työharjoitteluun.

Vierailija
59/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ajatellut enempää kertoa kun täällä sossu ilmoituksilla ja muilla uhkaillaan... Olen siis edelleenkin muuten mies.

Kaikkia tuntuu kiinnostavan elämäntapaneuvonta enemmän kuin varsinainen kysymykseen vastaaminen.

-AP-

Vierailija
60/80 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Pistää ihan vihaksi. Nimimerkillä opintolainaa 15 000. Miten luulet, että muut ovat selvinneet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä