YRITYS PÄÄLLÄ 2015
Niin siinä kävi, etten itse ainakaan kauan toivottua plussaa tämän vuoden puolella saa eli yritys jatkuu vuonna 2015! :D
Itse aion vielä ainakin seurailla ketjun Yritys päällä 2014 keskustelua, mutta sitä mukaan, kun yritys vuodelle 2015 siirtyy, niin tervetuloa seuraksi tänne jatkamaa keskustelua ja viimeistään sitten vuoden vaiteessa!
Kommentit (2463)
Phyllis,
Löysin netistä...
Menkat kaksi kertaa kuussa:
Joillakin/joskus progesteroni, joka pitää kohdun limakalvoa “koossa” ovulaatiosta seuraaviin kuukautisiin asti, ei ehdi nousta riittävän nopeasti riittävän korkealle, minkä takia limakalvo “falskaa” hieman ts. ovulaation aikaan tulee hieman veristä/rusehtavaa vuotoa. Mikäli vuoto osuu juuri ovulaation aikaan, ei ole kirkkaan veristä eikä sitä tule päivää tai paria pidempään se on täysin normaalia, enkä sen takia tarvitse huolestua.
Mimmu: Kyllähän mä yritin kirjotella omista oloistanikin, mutta viestit katosivat johonkin! :D Yritän nyt vielä kerran eli: eipä kovin valoisalta tunnu eikä näytä taaskaan raskautumisen suhteen. Samat tutut PMS:t jylläävät taasen eli mahanippailuja, älyttömän arat rinnat ja herkkä hajuaisti. Ja menkkojen alkuun on vieä reilu vikko. Lämmöt ovat olleet välillä 36,6-36,9, kun olen välillä mittaillut ja noihan ei mitään kerro, kun en ole tehnyt mittailuja pitkään enkä oikeaoppisesti :D
Ajattelin helmikuussa ottaa lapsettomuuslääkärimme kanssa puheeksi mahdollisen endometrioosin, kun hän siitä jo viimeksikin mainitsi näiden mun menkkoja edeltävien mahajuilintojen perusteella. Katsotaan, mitä mieltä hän on. En yhtään haluaisi siihen diagnosoivaan laparoskopiaan, vaan mieluummin suoraan hoitoihin. Itse olen alkanut epäilemään tuota tautia, koska en oikein muutakaan selitystä keksi sille, miksi raskautuminen nyt kestää näin hemmetin kauan!
Toivottavasti koko viesti ilmestyy tällä kertaa palstalle! :)
Cecilja 20/27-33 yk 15
Elmonsteri: tuttu juttu tuo pitkittyvä kierto, jaanpa täältä sulle vähän vertaistukea :) mulla siis syyskuun lopussa jätetty pillerit pois, ensimmäinen kierto 35 päivää ja todella niukat menkat. Olin kuitenkin ihan onnessani että hei jee, pillerien jälkeen normikiertoiset menkat! Kunnes sitten. Seuraavia ei enää tullutkaan :D tein ekan raskaustestin kp28 ja olin haamua näkevinäni, mutta se oli näköharha. Oireita oli jos jonkunlaisia, joten tein testejä joka viikko. Kun kp50 ei vielä alkanut menkkoja näkyä, alkoi epätoivo iskeä. Ja vielä vaan oli tehtävä niitä raskaustestejä, että entä jos kuitenkin. Ei menkkoja, ei raskautta. Vihdoin viimein tilanne on nyt se, että kovat kivut iskivät viikko sitten ja jippii, tikutin ovulaation! Eihän se ollutkaan kun joku kp70 :D eli siis pitkänkin kierron jossain vaiheessa se ovulaatio sitten kuitenkin tulee, hirveän myöhässä ja kivut sen mukaiset :) nyt dpo4 ja olisin aivan supertyytyväinen vaikka menkat sieltä tulisi. Primolutitkin mulle on jo määrätty, mutta aloitan vasta jos vuotoa ei kuulu kahden viikon sisään. Silloin kun määrättiin, ei siis ollut selvää että ovulaatiohan se siellä kipuili :) eli ei mitään hätää vielä, ja vaikka sun kierrosta tulisi yhtä ylipitkä kun mulla, kyllä se lääkkeillä saadaan loppumaan :) neuvolassa myös sanottiin, että puoli vuotta voi ihan rauhassa odotella kierron tasaantumista. Jaksamista, mä niin ymmärrän tunteesi <3
Onpas hassua, koko tän kierron läpi mulla on ollut jos sun mitä oireita, ja nyt kun ovulaatio sitten toivottavasti vihdoin tapahtui, kaikki oireet loppui :D aivan ihanaa, kun ei kolota ja särje jatkuvasti! Lämmöt on kyllä koholla, mutta niinhän ne kai tulisi tässä kierron vaiheessa ollakin. Heti ovulaation jälkeen nousivat 37 asteeseen ja siinä ovat pysyneet. Ja se onkin sitten ainoa tuntemus, muuten tuntuu että olen elämäni vedossa :D ja se kai myös on huomionarvoista, että mitään kuivaa kautta ei ole tullut. Uuteen vuoteen uusin kujein, en kyllä tehnyt mitään lupauksia että ihan perusmeininki jatkuu. Vähän flunssainen olo, saa nähdä joutuuko tässä vielä loman loppumisen kunniaksi sairastamaan. Mikäs sitä lomalla sairastaessa, hah :D
iloa uuteen vuoteen aivan jokaiselle ja tervetuloa uusille vielä minunkin puolestani! Ja ai niin, Ainoaalle onnittelut kihloista! Meilläkin oli häät aivan vasta ja totuttelen rouvan elämään, mikä on kyllä tosi ihanaa!
Illusia86 dpo4 yk2
[quote author="finest" time="02.01.2015 klo 14:07"]Phyllis,
Löysin netistä...
Menkat kaksi kertaa kuussa:
Joillakin/joskus progesteroni, joka pitää kohdun limakalvoa “koossa” ovulaatiosta seuraaviin kuukautisiin asti, ei ehdi nousta riittävän nopeasti riittävän korkealle, minkä takia limakalvo “falskaa” hieman ts. ovulaation aikaan tulee hieman veristä/rusehtavaa vuotoa. Mikäli vuoto osuu juuri ovulaation aikaan, ei ole kirkkaan veristä eikä sitä tule päivää tai paria pidempään se on täysin normaalia, enkä sen takia tarvitse huolestua.
[/quote] et tainnut minulle tuota tarkoittaa x)
heh ja nyt rupes naurattamaan tuo "elämäni vedossa" ja samaan hengenvetoon että flunssaa pukkaa :D tarkoitinkin siis sitä, että kaikki klassiset "raskausoireet" etovine oloineen, väsymyksineen ja vatsanippailuineen puuttuvat, joten yksi flunssa sinne tänne :)
Heippa vaan, Ihanaa ja Hedelmällistä Uutta Vuotta kaikille!!
Miniloma vietetty ja hedelmälliset hetket käytetty hyväksi. Sunnuntai-iltana bongasin selkeät ovisoireet. :) Nyt vaan toivotaan parasta.
Esittelen myös itseni uudelleen. Olen 38 vuotias (mummokerholainen). Vuosi sitten lopetin pillerit, joita oli tullu popsittua 18 vuotta. Menkat alkoi normaalisti, mutta vasta kaks viimeistä ovat olleet runsaammat. Että ehkä vasta nyt homma toimii normaalisti. Ainiiin ja heinäkuussa olin raskaana, mutta keskenmeno tuli 5-6 viikoilla, siinä vasta arvottiin että olenko raskaana vai mitä? Esikoinen toiveissa, pelko takaraivossa että on aloitettu liian myöhään. Aikaisemmin ei ollut mahdollisuutta olin monta vuotta sinkkuna. Miesystäväni kanssa ollaan oltu 2,5 vuotta yhdessä. Asun ulkomailla ja ystäviä ei niin hirveästi ole. Varsinkaan suomalaisia ystäviä. Sen tähden tämä ryhmä on minulle tärkeä, käyn lukemassa päivittäin mutta kommentoin harvemmin.
Uusi vuosi ja uudet kujeet. Olkoon tämä vuosi parempi kuin edellinen.
Minja76 (38v) kp 22/29-> (km 7/14) jk yk 3
Ei millään malttas odotella maanantaihin, että pääsee testailemaan uudestaan.:) Tuijotellut tänään noita haamuloita, toivon vaan että olisi viimein tärpännyt. =) On tässä niin pitkään jo odotellut jotain tapahtuvaksi.
Sorry Phyllis X)
Tarkoitettu Mindyhille :)
Täällä on tänään ollut havaittavissa pientä juilintaa alavatsalla(munasarjoissa?) ja alaselässä(johtuu varmaan yleisestä sohvalla makoilusta). Ja varmaan voi johtua ihan vaan siitäkin että niitä menkkoja mahdollisesti odotan tässä alkavaksi. Karmeeta omanapailua ja turhanpäiväisyyksiä taas...mutta tämmöstä tänne, ei siis mitään "oikeita" raskausoireita ainakaan näkösällä.
Exile 29/30-33 yk 9
Ainiin ja jos menkkoja ei kuulu ennen, niin testaan sitte varmaankin tiistaina aamulla, siis kuudes päivä :)
On tämä aina jännittävää. Mulla tänään muutamia ilkeitä vihlaisuja alavatsalla, varpaat ja kädet välillä ihan jäässä ja yleinen jaksamattomuus. Nukkunu/torkkunu koko päivän, eikä ruoka maistu ollenkaan. Huomenna kp 34..
Tuttu tunne, Phyllis...toivottavasti sun haamuviivat tummenee :)
Johan nyt. Mä pissin uudelleen tikkuun, kun halusin varmistaa negan ja oviksen niin sieltä tulikin plussa. Nyt sitten jomottaa oikeata munista. Kyllä kestää irtoaminen.
Mimmu75: Mieli on vieläkin oudon hämmentynyt, en tiedä mitä ajatella tästä kropan toiminnasta. :D Ja oikeastaan tämän kierron suhteen olen jo luovuttanut, tuskin siis tässä kierrossa raskaudun. Luultavasti ovis jää vaan tulematta?
Kp8 oli pahimmat kivut ja silloin tuli muutamia kertoja pyyhittäessä verta, ei kylläkään niin paljon että olisi siteeseen tullut. Sama juttu toistui kp10, pyyhittäessä tuli hieman verta mutta kivut ei olleet mitenkään kummoisia. Tänään on kp12 ja jotain ruskeaa (?!) tuhrua siteeseen on tullut.. Ei kuitenkaan pyyhittäessä tullut verta, eikä ole minkäänlaisia kipujakaan. Ovulaatiotestiin ei edelleenkään tule viivan viivaa... Jännityksellä odotan, miten tämä tästä jatkuu :)
Orchid, vielä tuosta tilanteestasi. Oliko sulla siis tuossa välissä vuodottomia päiviä? Muistin nyt itselläni olleen pari vuotta sitten sellaisen tilanteen, että menkat tai jokin vuoto kesti yhdessä kierrossa yli kymmenen päivää. Mutta mulla siis se vuoto oli jatkuvaa, vaikkakaan ei kovin runsasta. Kävin tuolloin gynellä hädissäni ja hän ultrasi eikä osannut sanoa, mistä vuoto tuli. Mainitsi, että joskus stressi voi aiheuttaa tällaista. Tuon jälkeen ei ole toistunut tällainen eikä sille tosiaan mitään syytä löytynyt. :)
Orchid, no kuulostaa kyllä tosi oudolle. Harmittavaa. En ole lääkäri mutta kuulostaa ehkä mun korvaan joltain hormoonihäiriölle, jos limakalvo tiputtelee jo noin aikaisin. Ootko sä käynyt gynellä tai missään kokeissa? Sori, jos olet jutellut nämä jo moneen otteeseen mutta mulla on iso musta aukko jutuista viimeiseltä parilta kuukaudelta.
ovikseen liittyen mulla on ollut omasta mielestä tosi selkeät kivut aina jommalla kummalla puolella. Aloin kuitenkin epäilemään että ovuloinko kuitenkaan kun tässä yrityksessä ainakin omasta mielestä kestää. Aloin eilen ovista tikuttamaan ja tänään sain selvän ovisplussan, kp 12! Eli tän perusteella kierto jäisi aika lyhyeksi. Pitää koittaa hyödyntää tää mahdollisimman hyvin :)
phyllis toivottavasti viivat vahvistuu :)
Adalmiina09 kp12/28-29 yk8
Cecilja ja Mimmu75: On ollut välissä vuodottomia päiviä. Ja noi vuodotkin ovat olleet sellaisia parilla vessareissulla pinkkiä tuhrua paperiin ja sitten ei mitään. Kp10 tuli ehkä aavistuksen enempi verta. En koe kyllä että olisi stressiäkään mitenkään normaalia enempää.. Todella outoa kyllä.
Hormonihäiriötä en tiedä voiko olla, tai no miksei.. Viime menkathan alkoi jo kp22. Viime kierrolla sain ovisplussan kp9 ja kp10 mikä oli myös todella outoa.. Kp9 olin käynyt siellä gynellä ja se ultrasi ja sanoi mulle, että näyttäisi siltä että ovis joko oli jo tai sitten siinä kestää todella kauan ja käski mun heti kotona tehdä ovistestin ja plussahan se oli. Hän oli siihen tyytyväinen ja totesi, että kaikki oli niinkuin pitääkin? Sen jälkeen kp17 kävin myös siinä progesteroni-kokeessa, jonka tulos oli 25,8 joka myös on kuulemma ihan hyvä. Lääkäri tosin on paikalla vasta ensi viikolla ekan kerran jolloin pääsen hänen kanssa siitä tuloksesta enemmän keskustelemaan. Näistä oudoista vuodoista myös aion mainita, voipi olla että on sitte uus kallis lääkärireissu tulossa :/
[quote author="hopehope" time="02.01.2015 klo 08:52"]
ANNMA: Täällä kohtalotoverisi pco diagnoosista ! Saanko kysyä millaisia kiertosi ovat, ja oletko käynyt ultrauttamassa munasarjasi..? Minulle gyne sanoi silloin että "tuotan" paljon pieniä follikkeleja, mutta en yhtään sellaista niin suurta joka voisi hedelmöittyä.. Olin jonkin verran maani myynyt diagnoosin jälkeen, mutta onneksi se ei nyt ihan lapsettomuustuomio ollut.
[/quote]
Luomukierroista minulla on kokemusta vain ennen ensimmäistä raskautta eli noin 9 vuotta sitten :D Tuolloin kierrot olivat toooooodella pitkiä, 35-90. Ultrattiin kyllä ja tuomio oli "kuin haulikolla ammuttu, ei todennäköistä tulla raskaaksi ilman lääkkeitä". Clomit määrättiinkin silloin, mutten ehtinyt niitä aloittaa kun olinkin jo raskaana :) Raskaus sai alkunsa noin kp 50-60. Minipillereiden kanssa ei ollut menkkoja ollenkaan. Nyt on neljä viikkoa pillereiden lopetuksesta, reilu viikko sitten oli ovis ja äsken mahakramppeja. Taitaa olla menkat tulossa ja sitten saakin jännittää. En tällä(kään) kertaa aio ihmetellä kauaa pitkää kiertoa, varaan ajan gynelle jos menee taas ihan mahdottomaksi :)
No eiköhän se vuoto selviä viimestään kun menkat alkaa jos alkaa, toivottavasti ei!:)