Lapsen migreenikohtaus kipulääke?? APUA!!
Tyttärellä (14v) on jo parin vuoden ajan ollut todella paha migreeni. Nyt kokeilussa kolmas estolääke, toivottavasti se auttaa.
Ongelmana on nyt löytää kohtaukseen lääke,triptaanit aiheutti valtavan huimauksen, Voltaren ei auta ollenkaan jne.
Onko teillä kokemusta mikä voisi auttaa??
Kommentit (41)
No en nyt kauheasti osaa auttaa, koska itse käytän Imigrania 100mg ja Naprometiniä 500mg, kun kohtaus alkaa. Joskus aikoinaan oli Klotriptyl estolääkkeenä, mutta ei kauheasti auttanut. Ja samoin joskus käytin kohtaukseen Tramalia, mutta se on aika vahva ja koukuttava lääke, mutta tehosi. Tavallisista särkylääkkeistä ei ole apua yhtään, vaikka vetäisi koko paketillisen. Että ehkä sitten tuo Tramal, mutta en tiedä määrätäänkö noin nuorelle. Tai Panacod ja tuo Naprometin, niitä ehkä voitaisiin antaa.
Mun 13v ottaa kohtaukseen panadol 500 mg+ burana 400 mg+primperan 10 mg+Imigran 10 mg. Näiden lisäksi pimeä huone ja kylmä kääre silmille. Joskus auttaa hyvin, joskus jää särky päälle kolmeksi päiväksi.
Tyttö siis kokeillut Imigran ensin 50 mg ja sitten jopa 100mg. ei apua, ainoastaan se kaamea huimaus.
Burana ei ainakaan yksinään auta vaikka ottaisi 800 mg, samoin kokeiltu Naprometini, ei apua.
Noita pääkipuja on melkein päivittäin ja kun estoista ei ole vielä ollut apua, ihan kamalaa olla koulussa sen pääkivun kanssa. Ei se voi aina mennä jonnekin pimeeseen lepäämään.
Topamax estona vei muistin, Amitriptyliini ei auttanut, nyt aloitettiin joku beta plokkari. Ihan karmeeta..
ap.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:00"]
Kyllä, on lastenneurologin määräämä satsi.
[/quote]
OK! Kuulostaa vaan erikoiselta, siksi kysyin. Monet neurologit sanovat Panadolin aiheuttavan itsessään päänsärkyä ja itsellä ja lapsella huomannut saman. Mutta jos kerran toimii niin mikäs siinä. Jos kuitenkin tulee usein noita "päälle jäämisiä" kannattaa kokeilla jättää Panadol pois ja esim nostaa vähään vaikka Buranaa.
Tramal ei oli migreenilääke. Neurologi-kipulääkäri sanoi.
Särkylääkkeet ylläolevin ohjein ja lisäksi voit kokeilla akupisteiden puristamista (joillakin toimii, joillakin ei. Itse saan välitöntä helpotusta), eli kulmakarvat (kulmat, ei yksittäisiä karvoja siis) sormien väliin ja puristelet niitä (se sattuu, mutta auttaa heti kun päästät irti) puolisen minuuttia vaihdellen kohtaa. Otsaa voi myös hieroa/venyttää. Toinen on kämmenessä peukalon ja etusormen välinen iso lihas. Otat otteen siitä ja painat taas niin, että kipu helpottaa.
Tiedän, kuulostaa hankalalta, mutta itse saan siitä huomattavaa apua jo sillä välin kun särkylääke vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:04"]
Tyttö siis kokeillut Imigran ensin 50 mg ja sitten jopa 100mg. ei apua, ainoastaan se kaamea huimaus.
Burana ei ainakaan yksinään auta vaikka ottaisi 800 mg, samoin kokeiltu Naprometini, ei apua.
Noita pääkipuja on melkein päivittäin ja kun estoista ei ole vielä ollut apua, ihan kamalaa olla koulussa sen pääkivun kanssa. Ei se voi aina mennä jonnekin pimeeseen lepäämään.
Topamax estona vei muistin, Amitriptyliini ei auttanut, nyt aloitettiin joku beta plokkari. Ihan karmeeta..
ap.
[/quote] Juu, tiedän että on hirveetä :( Itsellä kokeiltu kymmeniä estolääkkeitä mut mikään ei toimi. Ainoo toimiva ollut Imigran. Onneksi edes se, mutta kun migreeniä on 15-20 krt kuukaudessa niin eipä paljoo lohduta. Tiedän, että on tosi rankkaa sun tytölle. Toivon sydämestäni, että löytyisi hyvä estolääke!!!
http://m.wikihow.com/Use-Acupressure-Points-for-Migraine-Headaches
Tässä vähän järkevämpi selostus. Tietysti lapsen kanssa pitää olla varovainen.
T. 13
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:07"]
ap.
[/quote] Juu, tiedän että on hirveetä :( Itsellä kokeiltu kymmeniä estolääkkeitä mut mikään ei toimi. Ainoo toimiva ollut Imigran. Onneksi edes se, mutta kun migreeniä on 15-20 krt kuukaudessa niin eipä paljoo lohduta. Tiedän, että on tosi rankkaa sun tytölle. Toivon sydämestäni, että löytyisi hyvä estolääke!!!
[/quote]
Itselläni ollut kanssa migreeni jo vuosikymmeniä. Kaikkea kokeiltu. Nyt sain taas uuteen kokeiluun Verapamiilin ja ihme ja kumma se auttaa!! Olen kokeillut sitä n. 10 v ennekin, silloin ei tehonnut.
ap.
Onko ap lapsellasi myös jännityspäänsärkyä eli niskahartiajumia? Voisko fysioterapia ja ohjattu niskajumppa auttaa? Mun lapsella on migreeniä ja jännittyneet niskat ja ne ajavat usein särkykuerteeseen.
Tramal ei oli migreenilääke. Neurologi-kipulääkäri sanoi.
[/quote]
Eihän se olekaan (eikä kukaan ole niin väittänytkään), mutta saattaa auttaa kipuun niin kuin minulla auttoi. Sehän myös rauhoittaa ja nukuttaa vähän, joten helpompi rentoutua. Tosin on aika ytyä kamaa, joten siksi ei varmaan nuorille anneta, en tiedä. Enää en käytä, koska Imigran auttaa nykyään paremmin. T. 4
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:10"]
Onko ap lapsellasi myös jännityspäänsärkyä eli niskahartiajumia? Voisko fysioterapia ja ohjattu niskajumppa auttaa? Mun lapsella on migreeniä ja jännittyneet niskat ja ne ajavat usein särkykuerteeseen.
[/quote]
Voi olla sitäkin, ainakin kiristelee koulussa leukojaan ja siitä sitten joskus saa sen migreenin.
Täytyy taas kysellä siitäkin, nyt jos ei tuo uusi esto tehoa, laittavat Botoxia...en oikeen siitä tiedä 14v??!!
ap
Itse olen kärsinyt myös nuoresta asti migreenistä. Jos lääkkeen ehtii ottaa ajoissa, tehoaa pienempikin annos, mutta jos migreeni ns. pääsee niskan päälle, ei oikein mikään auta. Syön beetasalpaajia nopean sykkeen vuoksi (bisoprolol 5mg 1 x pv) joka toimii samalla estolääkityksenä migreeniin. Lisäksi Miranax 550mg migreenilääkkeenä, niitä saa ottaa vuorokaudessa 2 kpl, eikä samaan aikaan buranan kanssa, koska siinä on samaa vaikuttavaa ainetta johdannaisena. Sen sijaan vaikka parasetamoli on yksinään kovin onneton lääke, Miranaxin kanssa otettuna yhteisvaikutus on tosi hyvä. Yleensä jos migreeni iskee, otan 1-1,5 miranaxia ja 1000 mg parasetamolia. Näitä minulle on määrätty jo 14-vuotiaasta alkaen. Jos mikään ei auta, voi lähteä päivystykseen. Siellä saa lääkettä suoraan sumutteena nenään ja piikillä käteen tarvittaessa. Tsemppiä tyttöllesi <3
Mulla auttaa vain burana, mutta pitää ottaa 4xburana caps 400mg heti, kun auraoire iskee päälle. Aurana siis vasemman näkökentän häviäminen ja timattikuviot. Yleensä ei tule päänsärkyä, jos ehtii ottaa buranan ajoissa.
Kiitos kaikille, nyt pakko poistua, palaan illemmalla.
ap.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:00"]
[/quote]
OK! Kuulostaa vaan erikoiselta, siksi kysyin. Monet neurologit sanovat Panadolin aiheuttavan itsessään päänsärkyä ja itsellä ja lapsella huomannut saman. Mutta jos kerran toimii niin mikäs siinä. Jos kuitenkin tulee usein noita "päälle jäämisiä" kannattaa kokeilla jättää Panadol pois ja esim nostaa vähään vaikka Buranaa.
[/quote]
Ok, kiitos tiedosta. Oon jutellut kolmenkin lastenneurologin kanssa muttei ole tullut esiin. Mutta voihan tuota kokeilla jos ei ottaiskaan sitä panadolia. Oon vaan sen kuullut että burana hoitaa kivun paremmin mutta panadol on vähän nopeampi.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:50"]Mun 13v ottaa kohtaukseen panadol 500 mg+ burana 400 mg+primperan 10 mg+Imigran 10 mg. Näiden lisäksi pimeä huone ja kylmä kääre silmille. Joskus auttaa hyvin, joskus jää särky päälle kolmeksi päiväksi.
[/quote]
Näistä särkylääkkeet mieluiten poretablettina tai sulavana tablettina, imigran nenäsuihkeena, imeytyy nopeammin. Primperan lisää myös imeytymisvauhtia.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:50"]Mun 13v ottaa kohtaukseen panadol 500 mg+ burana 400 mg+primperan 10 mg+Imigran 10 mg. Näiden lisäksi pimeä huone ja kylmä kääre silmille. Joskus auttaa hyvin, joskus jää särky päälle kolmeksi päiväksi. [/quote] Näistä särkylääkkeet mieluiten poretablettina tai sulavana tablettina, imigran nenäsuihkeena, imeytyy nopeammin. Primperan lisää myös imeytymisvauhtia.
[/quote] Onko tän sekoituksen lääkäri määrännyt? Terv keskus vaiko erikoislääkäri. Siksi kysyn, kun ihmettelen miksi Imigran annos on noin pieni, järkevämmältä tuntuisi Imigran 25mg ja Primperan jos pahoinvointia on ja jos tuo ei riitä niin lisäksi Burana. Panadolia en ottaisi koska se itsessään voi aiheuttaa päänsärkyä migreeni herkillä ja juuri se voi tehdä tuon että migreeni jää päälle.
Meillä koko perhe käyttää Imigrania, saa tablettina, suppona, nenä suihkeena sekä injektiona. Itsellä tosin noi nenäsuihkeet ei oikein tehoa, mutta kyllä monet niihinkin tyytyväisiä on. Injektiota ei yleensä ensimmäiseksi määrätä ja ovat suht kallitakin, itselle auttaneet hyvin (tosin en saa itse sitä pistettyä vaan tarvin apua). Tabletti on hyvä ja sitä on ainakin 50 ja 100mg, saattaa olla 25:kin. 50 yleensä käytetyin. Suppo on hyvä silloin kun oksettaa niin paljon ettei tablettia saa otettua.
Niin ja näitä voi käyttää nuoretkin, meillä käyttäneet 11vuotiaasta alkaen.
Käsikauppa lääkkeistä Burana on parempi kuin voltaren, mutta riittävän isona annoksena , AINAKIN 600mg mieluummin 800 (mulla itsellä tuo ei auta tyttärellä auttaa 800-1200 mg Burana)