Sain työkkärin sivuille ilmoituksen perjantaina työpaikasta jota on pakko hakea viimeistään sunnuntaina. Pitää vissiin joka päivä kirjautua ...
Kun jäin työttömäksi ja kysyin työntekijältä pitääkö minun käydä joka päivä katsomassa työkkärin sivut niin hän vakuutteli, että niistä työhönosoituksista tulee kirje aina kotiin.
Perjantaina tuli työhönosoitus ja tänään viimeinen hakupäivä. Eipä ole tullut kirjettä kotiin.
Kommentit (89)
Ei ne pääse. Samat naamat pyörii te-toimisto - kela - sossu - työpajat väliä ja kukapa töykeitä ja laiskoja ihmisiä oikeisiin töihin ottaisikaan.
Mutta aattelepa, jos sillä te-toimiston tyypillä joka oli sen tarjouksen lähettänyt, jos hänellä itselläänkin oli jonkinlainen deadline siinä perjantaina esim. että siihen mennessä hänen pitää olla osoittanut niin ja niin monelle työttömälle jotakin aktiviteettia haettavaksi... Aattele, jos sillekin tuli kiire, että sai työnantajan asettaman velvoitteen täytetyksi...
Hellanen liesi sentään.
Niissä kirjeissä kestää ikuisuuden tulla kotiin, käytävä päivittäin katsomassa. Usein itse olin jo hakenut paikkaa kun siitä minulle ilmoitus työkkärin toimesta tuli.
Vierailija kirjoitti:
Niissä kirjeissä kestää ikuisuuden tulla kotiin, käytävä päivittäin katsomassa. Usein itse olin jo hakenut paikkaa kun siitä minulle ilmoitus työkkärin toimesta tuli.
Kirje on perillä neljässä työpäivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirje on perillä neljässä työpäivässä.
Hyvin usein jaetaan väärin yms. Ja ap:nkin kirje jos tulee 4 työpäivää niin myöhäistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ulkomailla kun työkkäri vaati hakemaan 2 viikon määräaikaista työtä. Virkailijaa siis vitutti työttömän pitkö loma jota hän yritti tällä 2vk määräaikaisuudella häiritä. Siitä opin että työkkärin kanssa täytyy pelata ovelasti. He eivät ole työttömän puolella tai kiinnostuneita työttömän työllistymisestä.
Mistä sinä olit lomalla? Työttömänä olemisestako?
Ihan lomalla. Katsos kun työttömätkin ovat oikeutettuja lomailemaan vaikka hakevatkin töitä.
Silloin olet ilmoittanut työkkärille lomastasi etkä saa sen aikana etuutta. Jos taas olet ulkomailla ilmoittamatta siitä työkkärille, olet velvoitettu koko ajan olemaan työmarkkinoiden käytettävissä. Ja on ihan OK matkustella, sitä ei ole kielletty työttömältä, mutta älä oleta olevasi lomalla.
Väärin! Työtön saa nostaa työttömyysetuutta myös ollessaan ulkomailla kunhan on työmarkkinoiden käytettävissä. Tämä tarkoittaa että työtön tavoitettavissa jos tulee esim. työhaastattelu. Silloin on hyvä olla joustava lentolippu, jotta paluulentoa voi aikaistaa. Toki työvoimatoimistolle voi kertoa että on ulkomailla, mutta en suosittele, koska silloin joku puolijumalaksi itsensä kokeva virkailija saattaa juuri työttömän kiusaksi aktivoitua ja laittaa työhönosoituksia. Näin kävi kohdallani. En saanut yli vuoteen mitään kontaktia työvoimatoimistosta, mutta kun ilmoitin jakson jona lomailen, niin johan virkailija silkasta vittumaisuudestaan laittoi 2 viikon määräaikaista työtä koskevan työnhakumääräyksen. En saanut tästä tietoa edes postiin (mihin laki velvoittaa) vaan ainoastaan sähköisesti työvoimatoimiston tilin tietoihin. Näin ollen en huomannut koko velvoitetta ja sain karenssin yllättäen. Tein tästä selvityspyynnön ja virksilija väitti valheellisesti sen myös postittaneensa, mutta ei pystynyt sitä todistamaan. Niinpä asiasta taisteltiin hallinto-oikeudessa asti ja lopulta minä voitin ja karenssi jouduttiin perumaan ja maksamaan minulle korvaukset jälkikäteen. Harkitsin viedä virkailijan toiminnan vielä poliisille, mutta tyydyin tähän ratkaisuun. Älkää siis päästäkö työvoimavirksilijoita pompottaamaan teitä vaan pitäkää kansalaisoikeuksistanne kiinni.
Kuulemma jotkut ovat saaneet sanktioita, kun eivät ole hakeneet paikkaa, josta ovat saaneet tiedon vasta dedikesn jälkeen.
Eikö mikään lainsäädäntö rajoita työkkärin valtaa? Onko muka kohtuullista?
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma jotkut ovat saaneet sanktioita, kun eivät ole hakeneet paikkaa, josta ovat saaneet tiedon vasta dedikesn jälkeen.
Eikö mikään lainsäädäntö rajoita työkkärin valtaa? Onko muka kohtuullista?
Siinä voi olla myös työnhakijoiden taitamattomuutta, että lamaannutaan heti kielteisestä päätöksestä, kuin lopullisesta tuomiosta, vaikka sen voisi saada korjautettua pelkästään sillä että ottaa yhteyttä.
Kyllä nolottais duunta työvoimatoimistossa
Se tietysti antaa hyvänmielen tunnetta kun pienellä palkalla alikoulutettu surkimus pääsee kyykyttään muita ihmisiä. Sairaasti nauttii, tiedostaen miten hänen lausuntonsa päättää onko karenssi vai huomautus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap valehtelee. Tulee aina myös kirje ja/tai tekstiviesti puhelimeen. Ap:lla melko varmasti on puhelin.
Kymenlaakson työkkäriltä ei ainakaan tule viestiä puhelimeen joten lopeta mustamaalaaminen
Ap
Mulla oli kerran tullut puhelimen OmaPostiin TE-keskuksen työnhakumääräys, ihan sattumalta huomasin! Mulla on tuo appi postilähetyksiä varten.
Kaakkois-Suomi.
Tulihan se työkkärin ilmoitus postissa tänään Keskiviikkona. Hakuaika päättyi tosin viime Sunnuntaina mutta tuskinpa se työkkäriä kiinnostaa. Onko teillä kokemuksia tälläisestä, että hakuaika päättyy reilusti aikaisemmin mitä kirje tulee kotiin? Tuleeko siitä karenssia?
Ap
Oletko nyt aivan varma, että se oli oikeasti työhönosoitus eikä vain ilmoitus?
Kai sinä olet kirjannut työnhakusuunnitelmaasi, että käyt joka päivä tarkistamassa työkkärin ehdottamat työpaikat. Eihän tuo muuten ole mahdollista. AINA kannattaa kirjata omatoimista työnhakua. En tiedä, auttaako se vielä nykyään, mutta entiseen aikaan ei ehdotuksia tullut edes joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se työkkärin ilmoitus postissa tänään Keskiviikkona. Hakuaika päättyi tosin viime Sunnuntaina mutta tuskinpa se työkkäriä kiinnostaa. Onko teillä kokemuksia tälläisestä, että hakuaika päättyy reilusti aikaisemmin mitä kirje tulee kotiin? Tuleeko siitä karenssia?
Ap
Tästä ei kyllä pitäisi, tai jos tulee, niin selvitystä kehiin, mutta muutoin jos tulee karenssinootti esimerkiksi siitä että ei ole huomannut käydä päivittämässä työnhaun jatkumista, niin siihen parempi reagoida heti vaikka onkin määräaikaa ja netin kautta, koska muutoin joutuvat katkaisemaan tuet, mutta jos vastineen tekee netissä, pääsevät käsittelemään heti eikä tule katkosta.
Työttömän velvollisuus on hakea töitä tai aloittaa oma yritystoiminta, jolla tyllistää itsensä.
Valitettavasti meillä hyysätään tämmöisiä aloittajan kaltaisia lintsarariluusereita, jotka eivät viitsi edes sen vertaa, että joka päivä katsastaisivat avoimet työpaikat ja hakisivat töihin.
Henkilö ei ole työtön, vaan lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän velvollisuus on hakea töitä tai aloittaa oma yritystoiminta, jolla tyllistää itsensä.
Valitettavasti meillä hyysätään tämmöisiä aloittajan kaltaisia lintsarariluusereita, jotka eivät viitsi edes sen vertaa, että joka päivä katsastaisivat avoimet työpaikat ja hakisivat töihin.
Henkilö ei ole työtön, vaan lusmu.
Asiakkaan kohtaamiseen panostetaan. Asiakas on aktiivinen toimija ja häntä palvellaan neuvonnalla ja ohjauksella. TE-asiantuntija paneutuu työssään erilaisten asiakkaiden tilanteisiin yksilöllisesti. Henkilöasiakkaan palvelutarpeen kartoittamisessa ja yksilöllisessä tuessa korostuvat vuorovaikutustaidot, keskinäinen luottamus sekä asiantuntijan monipuolinen tietämys työmarkkinoiden ja koulutusmahdollisuuksien tarjoamista mahdollisuuksista.
// Valtion työvoima- ja yrityspalveluita koskeva palvelustrategia vuosille 2021–2023
saavat tulokseen perustuvaa palkanlisää jokaisesta karenssista ja kun saavat jonkun pois työttömistä edes vähäksi aikaa. Sitä se heidän työ on. Palkka muodostuu pohjaosasta johon tulee tulokseen pohjautuvat lisät. Työhakemuksissa painotetaan että pitää olla tuloshakuinen, tulokseen suuntautuva jne. Pohjapalkka noilla hyvinkin matala 2200 euroa, ja siihen päälle sitten ne tuloskannustimet, palkka on siis suoraan verrannollinen siihen kuinka monta karenssia saat aiheutettua. Tai montako ajat pois työttömän statukselta esim. kuntouttavaan, sairaslomalle tai muuten pois.
Tee hakemus ja lähetä se kirjeellä. Ei haittaa jos on vähän myöhässä.
Jos et halua paikkaa niin hakemukseen voi kirjoittaa vain ”tämä on hakemus tähän avoimeen työpaikkaan”.
Jos tekstin sisällöstä tulee joskus sanomista niin voi sanoa että on unohtanut tallentaa tekstin ennen lähetystä.
Työhaastatteluista voi myös luistaa kun sanoo että on nuha tai kuumetta.
Jännää,pääseekö mihkään osatyöky.perustetaan firma.Mulla pitää olla infataksi joka hakee,avustaja..jne jne.Lähden töihin mutta minne puolisokea kustannukset melkoiset työhön pääsyyn.Nyt joku sanoo eläkkeelle.No kun ei päästetä.Jos olisin kunnossa töissähän mä olisin.
Eli jokainen työvoimavirkailija menkää oikeisiin ja tuottaviin töihin.