Mikä niissä jouluvalmisteluissa on niin hirveän aikaa vievää?
Olen 38-vuotias enkä vieläkään ole ymmärtänyt, mikä joulussa niin hirveästi stressaa.
Lahjojen ostoon ei millään voi saada yhtä päivää enempää kulumaan. Normi-ihminen ei kuluta kuin muutaman tunnin. Sen mitä aikoo ostaa, voi miettiä vaikka vessanpöntöllä istuessaan ja käy sitten ostamassa lahjat.
Kinkun paisto? Onhan se kinkku kauan uunissa, mutta eikö sinä aikana voi tehdä muutakin. Esim. nukkua...
Muut ruuat? Ihan oikeasti, ei ne nyt niin vaativia ole. Jopa yksinkertaisia yleensä.
Joulusiivous. Mukavaa, kun jouluna on siistiä. Kuinka kauan siihen kuitenkaan saa aikaa kulumaan? Meillä on himpun alle 200 m2 ja olen sitä mieltä, että kun kaksi aikuista ja kaksi lasta siivoaa, saa kuudessa tunnissa jo hirveästi aikaan. Vähempikin riittäisi.
Korjatkaa, jos olen ihan idiootti
Kommentit (87)
Niin, sulle riittää reippaasti alle vuorokausi ja kaikki on tehty, hyvä.
Niinhän mulle riittää. Siksi olisikin nyt erittäin opettavaista kuulla, että mihin ihmeeseen muut tuhraa sitä aikaa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:34"]
Niin, sulle riittää reippaasti alle vuorokausi ja kaikki on tehty, hyvä.
[/quote]
Pitää stressata. Tärkeet ihmiset stressaa.
Ah, nyt mä ymmärrän. Jotkut tuntuu käyttävän monta päivää pelkkään stressaamiseen tekemättä mitään asioiden eteen.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:38"]
Pitää stressata. Tärkeet ihmiset stressaa.
[/quote]
Osa meistä siivoaa kaapit, koska aikovat viettää joulunsa siellä.
No mulla menee pari-kolme päivää
- joulusiivous 1 päivä omistettu tälle
- lahjat &leivonta
- muut ruoat, esim laatikoiden tekemiseen menee useampi tunti
Jos kaapit siivoaa joka vuosi, tuskin siihenkään saa montaa iltaa kulumaan...
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:41"]
Osa meistä siivoaa kaapit, koska aikovat viettää joulunsa siellä.
[/quote]
Esimerkiksi äitini saa helposti kulumaan useita päiviä joulun laittoon, vaikkei lahjoja shoppailisikaan. Kun tekee peruna-, porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikot alusta asti, laittaa kinkun ja kalkkunan, joulukalat jne.
Sitten kaappien siivous. Yhtenä päivänä silitetään kaikki parisataa joululiinaa joita laitetaan eri paikkoihin. Kämpän joulukoristeluun ei päivä riitä...
Kaiken tämän jälkeen vielä siivous päälle, niin kyllä siinä aikaa kuluu jos sen noin perusteellisesti tekee :D
No, jos haluaa laittaa joulukortteja ja paketteja postiin, ja niitä on paljon, niin menee aikaa. Jos haluaa koristella talon yltympäriinsä/sisustaa jouluisesti niin siihen menee aikaa. Jos haluaa leipoa erilaisia joululeivonnaisia niin siihenkin menee aikaa. Jos haluaa tehdä ihan mitä tahansa minkä tuntee kuuluvan jouluvalmisteluihin, niin siihen menee aikaa.
Itse pyrin kiireettömään, hyvää mieltä tuottavaan tekemiseen jouluvalmisteluissa.
Se on ikivanhaa perinnettä naisten kesken. Olet huono ihminen, ellet väsytä itseäsi ennen joulua. Mä en väsytä, vaan valmistelen pikkuhuiljaa ja vain sitä, mikä on todella tarpeellista. Ja siivous on tavallinen viikkosiivous.
Tätä asiaa olen itsekin usein pohtinut. Olen 44-vuotias viiden lapsen perheenäiti. En ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä joulussa niin työllistää. Esim. siivous...mitä järkeä on puunata hiki päässä jouluksi ja sitten joulun jälkeen uudestaan, kun lahjaroskat ja suklaatahrat ovat vallanneet huushollin? Jouluruuat, kuten ap:kin mainitsi, eivät ole monimutkaisia, etenkin jo ostaa laatikot sun muut valmiina kaupasta.
Kaappien siivoamista on mukavempi tehdä vaikka kesälomalla... ;)
Jouluvalmisteluihin kuuluu myös ehtiä kauneimpiin joululauluihin.
Kotona pitää sen siivoamisen lisäksi vaihtaa verhot ja ommella uudet sohvatyynyt. Uusi ovikranssi. Joulukorttiaskartelut, perheenjäsenten nimien kirjoittaminen ja osoitelistan tarkistaminen.
Myös koristeluun pitää käyttää aikaa, koska se koristeleminen on se juttu, ei se että koristeet ovat paikoillaan.
Lahjat. Eihän ne olisi ongelma, jos olisi rahaa - mutta kun pitää keksiä jokaista lahjansaajaa varten oikeasti joku juttu sopivalla budjetilla. Ehkä se ei ole sinulle ongelma, ostat sen mitä vastaan tulee, mutta kun on läheisiä ja on lapsia. Suurin osa aikuisista ei lahjo toisiaan, mutta lapset...
No, lahjaosasto oli itsellekin helpoimmasta päästä, ehtii työajalla koluamaan nettikaupat. Ja ruuat ostan aika suoraan kaupasta, meillä ei porkkalaatikkoa mene niin paljoa että viitsisin sen itse vääntää.
Sitten, tärkein: pitää olla aikaa fiilistellä joulun tulemista!
(Ymmärrän, ettei kaikki vietä joulua, halua viettää joulua tai se ei vaan ole tärkeää)
Noinhan se on. Itse ostan ja valmistan joululahjoja koko vuoden ajan. Lahjat ei vie aikaa muuten, mutta jonkin toiveen toteuttaminen voi viedä aikaa jos kyseistä lahjaa ei ala löytyä mistään. Joskus on joutunut käymään monessakin kaupassa jotta kyseinen lahja löytyy.
Siivoamisessa meillä menee hieman enemmän aikaa. Sillä meillä vaihdetaan verhot, matot kaikki liina-ja muut tekstiilit jouluisiin. Eli teen kunnon suursiivouksen.
Ruuan laitossa ja leipomisessa menee kanssa 3-5 päivää sillä meillä ei osteta mitään valmiina. En huolisi kaupan kakkuja tai piparieta. En myöskään kaupan valmiita laatikoita ym. YÄK.
Mutta jos kaupasta käy kaikki valmiina niin eihän siinä sitten kovin kauaa mene.
MItä meillä tehdään jouluksi (ei joka vuosi kaikkea):
- Jouluolahjat kummilapsille ja sisarustenlapsille. Ja kun kaikilla sattuu olemaan vielä synttäritloppuvuodesta, niin paketteja tuleen yhteensä 14 kpl. Toki joskus oikaisen ja järjestän esim. sisaruten lapsille tekemistä n. 5 h. Siihen. Lahjatoiveiden selvittely, osto, paketointi, postipakettien toimitus yhteensä kaikki 7h.
- Lapsein kummeille lahjat, paketoiniti + toimitus 4h.
- Puolisolle ja lapsille lahjat vähintään 4 h.
- Joulukortit. (Ei tehdä itse). 3 tuntia. (Hankinta, kirjoitus, postitus)
- Joulutapahtumat (lasten) harrastus ja koulu. Keskimäärin 3 iltaa per lapsi.
- EI vaihdeta verhoja, ei tyynyjä tms.
Kyllä minä varaan kanssa 2-3 vko joulun laittoon. Mutta ei meillä tressata, on ihanaa valmistaa suurta juhlaa. Ruokaa menee joulunpyhinä todella paljon, sillä meillä käy paljon ruokavieraita silloin. Mutta meillä joulunvietto aloitaetaan jo Lucian päivästä. Silloin meidän Joulu on valmis. (tosin leipomista vielä riittää) Silloin tulee ensimmäiset jouluvieraat syömään.
Tressin saa mistä asiasta tahaansa jos haluaa tressata. Mutta minulle on nautinto kun saan laittaa tätä suurta juhlaa ja tarjota perheelle (meillä on suuri perhe) ja ystäville juhla-aterian.
No mua stressaa lähinnä se, että keksittyäni vihdoin mitä ostan lahjaksi, haluamiani lahjoja ei enää ole/ehdi tilata verkkokaupoista ja tavallisista kaupoista kaikki loppu. Jouluruokien teko vie kyllä aika kauan aikaa ja paljon rahaa, jos alkaa tehdä oikeasti hyvää ja runsasta joulupöytää, kuten meillä ollut tapana. Siivouksesta en ota stressiä, vaan teen 120m2 asuntoomme ihan perus viikkosiivouksen, joka vie n. 3-4h ja samalla laitan joulukoristeet. Kuitenkin kaikkein suurin stressi joulussa on juuri ne lahjat. Kun rahaa ei hirveästi ylimääräistä ole ja lahjottavia kuitenkin paljon, on keksittävä mahdollisimman kivoja lahjoja mahdollisimman pienellä budjetilla. Se on stressaavaa. Lisäksi on ylipäätään vaikea päästä jouluostoksille, kun päivät täytyy olla töissä ja illalla lapset on kotona joten jouluostoksille ei voi mennä (uskovat joulupukkiin), kun mieskin tekee reissutyötä. Ei siis ole päivätolkulla aikaa harhailla kaupoilla etsimässä lahjoja, vaan silloi kerran kun kaupoille yksin pääsen niin se on oltava sellaista tarkkojen täsmäiskujen tekoa valmiit lahjat mielessä, ja auta armias jos joku suunnittelemasi juttu onkin loppu niin menee koko suunnitelma ihan sekaisin.
Minulla joulukorttien teko vei kaikista eniten aikaa. :D Tein meiltä lähetettävät kortit ja sen lisäksi äidilleni kortit, jotka hän lähetti.
Pelkkä viikkosiivous Jouluksi. Ei voi olla totta. No jokainen taaplaa tavallaan.
Ehkä se miksi joku meistä näkee vaivaa Joulun laittoon kertoo siitä miten suuri asia se Joulu todella on. Osalle se on vain pelkkä lahjojen saanti/antaminen. Osalle vain ihanaa vapaata töistä. Mutta meile osalle se on suuri juhla, vuoden suurin. Itse valmistan Joulun kuin omat hääni. Niin suurena juhlana sitä pidän.
Ja mitä suuremmalla porukalla sitä voimme vietää sen ihanampaa.
Olen samaa mieltä. Niin se on meilläkin. Joulu laitetaan hyvissä ajoin ja jokaista pientäkin yksityiskohtaa myöten. Pelkkä viikkosiivous. Voi kauhistus. Mutta en silti kanna siitä tressiä.
up