Onko sinusta lappilainen ihminen kylmä ja outo?
Äänestä peukku ylös tai alas.
Valitettavasti oma kokemukseni on tämä, että on. Itse olen muualta ja luonteeltani kamalan puhelias, itseäni näkyvästi ulospäin tuova eli siis seksuaalinen ja tykkään pukeutua näyttävästi (kaikki ei tykkää.), rohkea, voimakastahtoinenkin... Mutta myös hyvin herkkä, eli pahoitan mieleni herkästi jos joku sanoo vähänkin väärällä äänensävyllä minulle jonkun asian tai antaa pahaa tekstiä tulla hirmu suoraan esim. jostain tekemisistäni. :(
Kommentit (53)
Parikymppisenä helsingissä tutustuin kolmeen ikäiseeni lappilaiseen. Tuli sama fiilis kuin ap:lle, ja itsestäni taas taisi tuolloin löytyä myös samoja piirteitä kuin apsta. Myöhemmin elämässä olen tutustunut uusiin lappilaisiin, kasvanut ihmisenä, enkä enää oikein osaa nähdä kaikkia lappilaisia minään tietynlaisina. No ehkä jopa näkee ihan rinnakkain uusmaalaisen ja saamelaisen niin on se saamelainen aidompi.
Lappilainen yhdistettynä feministiin ois pahin mahdollinen.
Molemmat etsii haukan katseella kaikkialta jotain syytä loukkaantua.
Jossain leffassa joku katsoi pohjoiseen ilman aslakin lupaa,siitäkin hirvee show heti.
Tavallaan on. Mutta kylmä ja outo eivät ole huonoja ominaisuuksia.
10 buotta lapissa asuneena voin sanoa että älä luota lappilaisen sanaan.
No ei todellakaan! Helsinkiläiset on.
Lapissa on kunnon väkeä!
T. EPläinen.
Vierailija kirjoitti:
Musta lappilaiset on sosiaalisia, lämpimiä ja mukavia, mutta... savolaistakin kierompia.
Ex-anoppi on sekä että.
Voit vain kuvitella.
Olen lappilainen ja myönnän, ollaan me aika outoja. Me ollaan mitä ollaan anteeksi pyytelemättä.
Lappi on aika iso alue.
Rovaniemi on ihan eri asia kuin Karesuvanto ja Kemi on toinen juttu kuin Inari.
Pikkukylät ovat pikkukyliä kaikkialla, sama kyttääminen, samat kylähullut, sama sisäänlämpiävä ajattelu ja ulkopuolisten karsastaminen löytyvät niin Lapista, Alaskasta kuin Skotlannin syrjäseuduiltakin. Tai Australian takamailta. Ihan vain esimerkkeinä.
Lappiin mahtuu kuitenkin nykyisin jo monenmoista junan ja Eskelisen bussin tuomaa, yleistäminen on aika hölmöä.
Minä etelän ihminen oon nyt kierrellyt Lappia 2 viikkoa.
Ihmiset ei oo muulla tavoin turkulaista kummempia paitsi hitaampia. Liikenne, kassat, kaikki sujuu, mutta hidastettuna. Kysymyksiin sää odotella vastausta kauan. Jonoissa mennä paarustellaan hitaasti, vaikkei olisi syytä.
Mutta sata kertaa ystävällisempi kohtelu ja käytöstavat täällä on kaikilla kuin mitä kellään koko Helsinki-Uusimaa - alueella. Ehkä vain Ahvenanmaa vetää tylyydessä ja asiakaspalvelun laaduttomuudessa vertoja Helsingille.