Onko sinusta lappilainen ihminen kylmä ja outo?
Äänestä peukku ylös tai alas.
Valitettavasti oma kokemukseni on tämä, että on. Itse olen muualta ja luonteeltani kamalan puhelias, itseäni näkyvästi ulospäin tuova eli siis seksuaalinen ja tykkään pukeutua näyttävästi (kaikki ei tykkää.), rohkea, voimakastahtoinenkin... Mutta myös hyvin herkkä, eli pahoitan mieleni herkästi jos joku sanoo vähänkin väärällä äänensävyllä minulle jonkun asian tai antaa pahaa tekstiä tulla hirmu suoraan esim. jostain tekemisistäni. :(
Kommentit (53)
Onko sulla ap siis aina ongelmia ihmisten kanssa, vai oliko edellisessä asuinpaikassa kaikki hyvin? Jos oli, niin kannattaa miettiä muuttaisiko takaisin. Jos sulla on enemmänkin kokemuksia siitä, että et oikein tule ihmisten kanssa toimeen, niin sitten kannattaa harrastaa vähän itsetutkiskelua.
Itse olen Lapista lähtöisin, asunut eri puolilla Suomea ja voin sanoa, että ongelmat ihmsiten kanssa on johtuneet ihan minusta. Ei ihmiset ole sen kummempia missään. Paikalliskulttuuri toki on, mutta sen yli pitää nähdä ihmiset persoonina ja yksilöinä, ja toimia sen mukaan.
Tunnen vain yhden ja häntä voin kuvailla oudoksi. "Lapin lisää" lisää joka asiaan, ei hänen sanomisiaan voi todesta ottaa. On tietävinään kaikesta aina kaiken. Välillä katoilee viikkokausiksi. Yrittää pokata jokaista naista, ketä tielleen sattuu jne.
Käsitykseni mukaan lappilaiset naiset ovat todella avomielisiä seksuaalisuuden kanssa. En ole ihan varma mistä johtuu, vai olenko kuvitellut jopa omiani. Mutta näin pääkaupungissa asuvana varakkaana poikamiehenä jopa hieman kiinnostaisi mennä Lappiin ja perustaa menestyvä matkailuyritys jonkun hyvännäköisen lappalaismuijan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:33"]
Käsitykseni mukaan lappilaiset naiset ovat todella avomielisiä seksuaalisuuden kanssa. En ole ihan varma mistä johtuu, vai olenko kuvitellut jopa omiani. Mutta näin pääkaupungissa asuvana varakkaana poikamiehenä jopa hieman kiinnostaisi mennä Lappiin ja perustaa menestyvä matkailuyritys jonkun hyvännäköisen lappalaismuijan kanssa.
[/quote]
Minulla on ihan samanlainen käsitys. Ei siellä ole varmaan muuta tekemistä kun naida jonkun porontaljan päällä.
Haluttuja työntekijöitä Etelässäkin. Lappilaisiin voi luottaa ja heillä on luja työmoraali, varsinkin duunareilla. Ovat valmiita reissaamaan työn perässä useita satoja km, vaikka pääasiallinen koti olisikin siellä Utsjoella.
Ovat varmasti hitaasti lämpeneviä ja mielellään omissa oloissa jos ei ole rauhassa tutustunut ihmiseen.
Lapissa voi kohdata ihmisiä joiden huumori on satiirista, mustaa ja itseironista. Kaikki eivät sitä ymmärrä.
Joo se on se kaamosjakso Lapissa, mikä tekee 'niistä' niin pimeitä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:33"]
[/quote]
Minulla on ihan samanlainen käsitys. Ei siellä ole varmaan muuta tekemistä kun naida jonkun porontaljan päällä.
[/quote]
Talvella tehdään vuoden tili, töitä 24/7 ja sitten kesällä makoillaan porontaljalla ja nautitaan talven tuloksesta ;)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:42"]
[/quote]
Siellä on kylläkin valoisaa kaamoksen aikaan lumen takia, toisin kuin täällä etelässä, jossa on ihan uskomattoman pimeää nyt.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:48"]
[/quote]
Siellä on kylläkin valoisaa kaamoksen aikaan lumen takia, toisin kuin täällä etelässä, jossa on ihan uskomattoman pimeää nyt.
[/quote]
En oikeasti itsekään ymmärrä mistä on tullut ajatus että kaamoksella on pimeää meillä. Kumi tuo tosi paljon valoa. On kauniita sinisiä hetkiä, ja auringonsäteetkin näkyy taivaanrannalla punana suurimman osan kaamoksesta.
Kotiseudullani on paljon valoisampaa nyt kuin meillä lumettomassa kaupungissa.
[/quote]
[/quote]
Kunhan vaan ratsastin stereotypioiden aallonharjalla, kuten ap:kin...
Olen lappilainen ja ehkä kylmä ja outokin, mut minusta ap:n kuvailu itsestään kuulostaa rasittavalta. Ihminen, joka kuvailee itseään termillä "kamalan puhelias" on varmasti irl jo tosiaan tavattoman puhelias, ja jos tähän yhdistetään taipumus tuoda itseään voimakkaasti esille, ja toisaalta herkkyys kaikelle, niin sellaisen ihmisen seura vie paljon energiaa. Kaiken ja kaikkien pitää olla tavallaan sitä ihmistä varten, tän ihmisen areenana, ja miettiä kuitenkin samalla et miten ottaa oma tila loukkaamatta häntä. Minä ainakin olisin tuollaisen ihmisen seurassa ystävällinen, mutta asiallinen ja etäinen, että hänen seurassaan jaksaisi olla.
Lapissa on aitoja ihmisiä suurin osa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:21"]
Musta lappilaiset on sosiaalisia, lämpimiä ja mukavia, mutta... savolaistakin kierompia.
[/quote] savolaista kiarompaa ei ookkaan,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.........................................
Sanoo väärällä äänensävyllä ....
ehkä sun on aika opetella olemaan voi ja ymmärtää, ettei sua tarvi miellyttää ja että ihmisillä on oma tapansa puhua ja tehdä asioita. Voi olla ihan ystävällinen, mutta sinä tulkitset. Tai voi olla ihan kysä eikä sitä kainostele. Mutta ei ne kaikki jutut pyöri sinun mielesi ympärillä.
opette olemaan ja älä niin välitä kaikista nyansseista, pääasia että hommat hoituu.
voitjhna sä olla se iloinen tai olla olematta. Me vaan ollaan erilaisia erilaisssa tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 22:51"]
[/quote]
[/quote]
En oikeasti itsekään ymmärrä mistä on tullut ajatus että kaamoksella on pimeää meillä. Kumi tuo tosi paljon valoa. On kauniita sinisiä hetkiä, ja auringonsäteetkin näkyy taivaanrannalla punana suurimman osan kaamoksesta.
Kotiseudullani on paljon valoisampaa nyt kuin meillä lumettomassa kaupungissa.
[/quote]
Joo, kumi tuo tosi paljon valoa jos ei järki loista.:-D
Häh, ei todellakaan ole sellaisia kokemuskia! Varsinkin saamelaisilla on sisäistä tulta jo silmissä ja tapaamani ovat olleet kaikki puheliaita ja repseitä ihmisiä. Kokemukseni on muutenkin se, että mitä kauemmas pääkaupunkiseudulta mennään sen avoimempia ihmiset ovat.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:17"]
Äänestä peukku ylös tai alas.
Valitettavasti oma kokemukseni on tämä, että on. Itse olen muualta ja luonteeltani kamalan puhelias, itseäni näkyvästi ulospäin tuova eli siis seksuaalinen ja tykkään pukeutua näyttävästi (kaikki ei tykkää.), rohkea, voimakastahtoinenkin... Mutta myös hyvin herkkä, eli pahoitan mieleni herkästi jos joku sanoo vähänkin väärällä äänensävyllä minulle jonkun asian tai antaa pahaa tekstiä tulla hirmu suoraan esim. jostain tekemisistäni. :(
[/quote]
Puhelias=päsmäri, päälle käyvä?
Pahoittaa mielensä herkästi= yliherkkä syyllistäjä?
Väärä äänensävy= kääntää kaikki asiat koskemaan itseään?
Näkyvästi ulospäin tuova= en kehtaa edes sanoa tässä..
Koko teksti=täytyy löytyy syy aina itsensä ulkopuoleta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä ootte uusmaalaisista?
Upeaa sakkia.
Minä tunnen muutaman ihmisen eri puolilta Lappia. Osa on lappilaisia, osa saamelaisia. Minusta he ovat mukavia, puheliaita, vieraanvaraisia ja huumorintajuisia ihmisiä.
Minä itse olen etelän asukki, mutta kyllä minäkin karsastan itseään tyrkyttäviä lutkamaisia ihmisiä. Anteeksi vain ap.